Справа № 2-а-335/2009
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 квітня 2009 року
Армянський міський суд Ав тономної Республіки Крим у с кладі головуючого судді Шест аковської Л.П., за участю секре таря Яворської Г.Л., розглянув ши у відкритому судовому зас іданні в залі суду в м. Армянсь к АР Крим адміністративну сп раву за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в м. Армянськ АР Крим про визнання бездіяльності в ідповідача неправомірною та зобов' язання його до викон ання певних дій,
ВСТАНОВИВ:
12.02.2009 р. ОСОБА_1 звернувся до Армянського міського суду АР Крим з позовом про визнанн я бездіяльності управління П ФУ в м. Армянськ АР Крим протип равною та зобов' язання оста ннього здійснити їй нарахува ння та забезпечити виплату щ омісячної соціальної допомо ги в розмірі 30 % мінімальної пе нсії за віком за період 2006-2008 р. р . в загальному розмірі 4471 грн. 20 к оп., та в подальшому с 01.01.2009 року п роводити нарахування та випл ату 30 % мінімальної пенсії за в іком. Позовні вимоги вмотиво вані тим, що позивач є "дитиною війни" в розумінні Закону Укр аїни "Про соціальний захист д ітей війни" і має право на піль ги, передбачені цим Законом. З окрема, посилаючись на статт ю 6 Закону України "Про соціаль ний захист дітей війни", позив ач зазначає, що має право на от римання щомісячної доплати д о пенсії у розмірі 30 % мінімаль ної пенсії за віком. Позивач с тверджує, що бездіяльність в ідповідача у вигляді відмови нараховувати та виплачувати зазначену щомісячну допомог у грубо порушила його законн і права, позбавила права отри мувати щомісячну доплату до пенсії в належному розмірі, щ о свідчить про нехтування пр авами громадян з боку управл іння ПФУ в м. Армянськ АР Крим.
Позивач до суду не з' явивс я, про час та місце розгляду сп рави був повідомлений належн им чином, подав до суду заяву в якій просить суду провести р озгляд справи за його відсут ності, позовні вимоги підтри мує.
Представник відповідача у судове засідання не з' явив ся, надіслав заперечення про ти позову, в яких позов не визн ав у повному обсязі, з підстав викладених у запереченнях. С праву просить розглянути без його участі.
Суд вважає за можливе розгл янути справу за відсутності сторін на підставі наявних у справі доказів. Розглянувши матеріали справи, дослідивш и докази, надані сторонами, вс ебічно і повно з' ясувавши в сі фактичні обставини, на яки х ґрунтуються позовні вимоги , об' єктивно оцінивши доказ и, які мають юридичне значенн я для розгляду справи і виріш ення спору по суті, суд дійшов висновку про те, що позов нале жить задовольнити частково.
Судом встановлено, що відпо відно до статті 1 Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни» від 18.11.2004, № 2195-ІУ дитина війни - це особа, яка є громадя нином України та якій на час з акінчення Другої світової ві йни (2 вересня 1945 року) було менш е 18 років.
ОСОБА_1 - ІНФОРМАЦІЯ_1, є пенсіонером за віком, має ста тус дитини війни в розумінні Закону України "Про соціальн ий захист дітей війни", що відп овідачем не спростовується. Виходячи із того, що позивач є дитиною війни в розумінні За кону України "Про соціальний захист дітей війни", на нього повністю розповсюджуються в сі пільги та соціальні гаран тії, передбачені Законом Укр аїни "Про соціальний захист д ітей війни", в тому числі й пра во на підвищення пенсії на 30 % м інімальної пенсії за віком, я к передбачено ст.6 зазначеног о Закону.
Згідно ст. 110 Закону України „ Про державний бюджет України на 2006 рік" № 3235-1У від 20.12.2005 p., пільги, п ередбачені статті 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни", встановлювалис ь на 2006 рік поетапно, за результ атами виконання бюджету в пе ршому півріччі, в порядку, виз наченому Кабінетом Міністрі в України за погодженням з Ко мітетом Верховної Ради Украї ни з питань бюджету. На протяз і 2006 року пільги встановлені т ак і не були.
Статтею 111 Закону України "Пр о Державний бюджет України н а 2007 рік" від 19.12.2006 p. № 489-V у 2007 році бул и внесені зміни, згідно яким п ідвищення до пенсії або щомі сячного довічного грошового утримання чи державної соці альної допомоги, яка виплачу ється замість пенсії, відпов ідно до ст.6 Закону України "Пр о соціальний захист дітей ві йни" виплачується особам, які є інвалідами (крім тих, на яки х поширюється дія Закону Укр аїни "Про статус ветеранів ві йни, гарантії їх соціального захисту"), у розмірі 50 відсоткі в від розміру надбавки, встан овленої для учасників війни. Пунктом 12 ст.71 Закону № 489-V зупин ена на 2007 рік дія ст. 6 Закону Укр аїни "Про соціальний захист д ітей війни".
Положення ст. 111 Закону Украї ни "Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік" від 19.12.2006 р. № 489-V, а так ож зупинення дії статті 6 Зако ну України "Про соціальний за хист дітей війни" на 2007рік, пере дбачене п. 12 ст. 71 Закону Україн и від 19.12.2006 р. № 489-V визнано таким, щ о не відповідає Конституції України (є неконституційним) , згідно з Рішенням Конституц ійного Суду України від 09.07.2007 р. N 6-рп/2007.
Відповідно до п. З резолютив ної частини Рішення Конститу ційного Суду України від 09.07.2007 р . N 6-рп/2007 положення п. 12 статті 71, а також ст. 111 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік", визнані неконституцій ними, втрачають чинність з дн я ухвалення Конституційним С удом України цього Рішення, т обто з 09.07.2007 р.
Крім цього, Законом України від 28.12.2007 № 107-УІ "Про Державний бю джет України на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України" ст.6 Зако ну України "Про соціальний за хист дітей війни" змінена і мі стить норму, що до пенсії або щ омісячного довічного грошов ого утримання чи державної с оціальної допомоги, що випла чується замість пенсії, випл ачується підвищення у розмір і надбавки, встановленої для учасників війни. Однак ці змі ни, згідно з Рішенням Констит уційного Суду України від 22.05.20 08 p. N 10-рп/2008 визнано такими, що не в ідповідають Конституції Укр аїни (є неконституційними).
Таким чином, ст. 6 Закону Укра їни "Про соціальний захист ді тей війни" є діючою в своїй пер вісній редакції.
Розмір підвищення, який щом ісячно сплачується дітям вій ни згідно зі ст. 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни», розраховується н а підставі мінімальної пенсі ї за віком, розмір якої визнач ений ч. 1 ст.28 Закону України "Пр о загальнообов' язкове держ авне пенсійне страхування".
З ч.3 ст. 28 Закону України "Про з агальнообов' язкове держав не пенсійне страхування" вба чається, що мінімальний розм ір пенсії за віком, встановле ний абзацом першим частини п ершої цієї статті, застосову ється виключно для визначенн я розмірів пенсій, призначен их згідно з цим Законом. Зазна чена норма Закону введена в д ію згідно із Законом України від 25.03.2005 р. № 2505-ІУ.
Але, приймаючи до уваги те, щ о відповідно до ч.4 ст. 8 КАС Укра їни забороняється відмова в розгляді та вирішенні адміні стративної справи з мотивів неповноти, неясності, супере чливості чи відсутності зако нодавства, яке регулює спірн і відносини, та відповідно до ч.ч. 1, 2 статті 8 КАС України при в ирішенні справи має застосов уватись принцип верховенств а права, відповідно до якого, з окрема, людина, її права та сво боди визнаються найвищими ці нностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави, суд вважає, що правов ідносини, що виникають в проц есі реалізації права на отри мання підвищення пенсії осно вані на принципі юридичної в изначеності.
Як свідчить позиція і практ ика Європейського Суду принц ип юридичної визначеності оз начає, що зацікавлені особи п овинні мати змогу покладатис я на зобов' язання, взяті дер жавою, навіть якщо такі зобов ' язання містяться у законод авчому акті, який загалом не м ає автоматичної прямої дії. Т ака дія зазначеного принципу пов' язана з іншим принципо м - відповідальності держав и, який полягає у тому, що держ ава не може посилатися на вла сне порушення зобов' язань д ля запобігання відповідальн ості. При цьому, якщо держава ч и орган публічної влади схва лили певну концепцію, в даном у випадку це надання щомісяч ної соціальної допомоги дітя м війни, держава чи орган вваж атимуться такими, що діють пр отиправно, якщо вони відступ лять від такої політики чи по ведінки, оскільки схвалення такої політики чи поведінки дало підстави для виникнення обгрунтованих сподівань у ф ізичних осіб стосовно додерж ання державою чи органом пуб лічної влади такої політики чи поведінки.
Посилання відповідача на т е, що жодним законом не передб ачений порядок, процедура та орган, який зобов' язаний ви плачувати соціальну допомог у суд вважає нікчемними, оскі льки згідно з п. З Положення пр о Пенсійний фонд України, зат вердженого Постановою Кабін ету міністрів України № 1261 від 24.10.2007 р. (далі Постанова № 1261), до ос новних засад Пенсійного фонд у України відноситься, зокре ма, забезпечення своєчасного і в повному обсязі фінансува ння та виплати пенсій, допомо ги на поховання, інших виплат , які згідно із законодавство м здійснюються за рахунок ко штів Пенсійного фонду Україн и та інших джерел, визначених законодавством. У п.8 вказаної Постанови до джерел формува ння коштів Пенсійного фонду України відносяться також ко шти державного бюджету та де ржавних цільових фондів, що п ерераховуються до Фонду у ви падках, передбачених законод авством.
За таких обставин, приймаюч и до уваги те, що згідно з Зако ном України «Про соціальний захист дітей війни» дітям ві йни виплачується підвищення саме до пенсії або щомісячно го довічного грошового утрим ання чи державної соціальног о допомоги, що виплачується з амість пенсії, суд, керуючись зазначеними вище положенням и Указу Президента України № 121/2001 від 01.03.2001 р. та Постанови №1261 пр иходить до висновку, що саме в ідповідач мав здійснювати по зивачу виплату підвищення пе нсії відповідно до ст. 6 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни».
Суд також вважає, що державн ий орган не може посилатися н а відсутність коштів, щоб не в иплачувати борг, у тому числі той, що підтверджений судови м рішенням. Така відсутність коштів не може бути визнана я к виключна обставина, та це є п орушенням пункту 1 статті 6, ст атті 13 Європейської Конвенці ї про захист прав і основних с вобод людини, ратифікованої Законом України від 11.09.1997 року, про що також зазначено в Ріше нні Європейського суду з пра в людини Справа "Жовнер проти України" від 29.06.2004 року.
Суд визначає, що рішення, ді ї чи бездіяльність суб' єкта владних повноважень не можу ть бути упередженими, тобто з дійснюватися дискримінацій но через власний, у тому числі фінансовий, корпоративний і нтерес. Приймаючи рішення по справі або вчинюючи дію, суб' єкт владних повноважень не м оже ставати на сторону будь-я кої з осіб та не може проявлят и себе заінтересованою сторо ною у справі, виходячи з будь-я кого нелегітимного інтересу , тобто інтересу, який не випли ває із завдань цього суб' єк та, визначених законом. Суб' єкт владних повноважень зобо в' язаний діяти добросовісн о, тобто з щирим наміром щодо р еалізації владних повноваже нь та досягнення поставлених цілей і справедливих резуль татів.
На підставі викладеного, су д вважає, що бездіяльність ві дповідача щодо не нарахуванн я щомісячної державної соціа льної допомоги у розмірах, ви значених Законом України "Пр о соціальний захист дітей ві йни" не може бути визнана тако ю, що вчинена на підставі, у ме жах повноважень, безстороннь о (неупереджено) та добросові сно.
З огляду на наведене, суд ді йшов висновку, що доводи пози вача є обгрунтованими, однак позовні вимоги підлягають ч астковому задоволенню з наст упних підстав.
Відповідно до ч. 2 ст.99 КАС Укр аїни для звернення до адміні стративного суду за захистом прав, свобод та інтересів осо би встановлюється річний стр ок, який, якщо не встановлено і нше, обчислюється з дня, коли о соба дізналася або повинна б ула дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтерес ів. Згідно ч.1 ст.100 КАС України п ропущення строку звернення д о адміністративного суду є п ідставою для відмови у задов оленні адміністративного по зову за умови, якщо на цьому на полягає одна із сторін.
Відповідач у запереченнях наполягає на застосуванні н аслідків пропущення строків звернення до адміністративн ого суду.
Судом встановлено, що Рішен ня Конституційного суду Укра їни від 09.07.2007 р. № 6-рп/2007."У справі за конституційним поданням 46 на родних депутатів України щод о відповідності Конституції України (конституційності) п оложень статей 29, 36 частини
2 статті 56, частини 2 статті 62 ч астини 1 статті 66, пунктів 7, 9, 12, 13, 1 4, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44, 45, 46 статті 71, статей 98, 101, 103, 111 Закону України "Про Держав ний бюджет України на 2007 рік" (с права про соціальні гарантії громадян) офіційно оприлюдн ене в Офіційному віснику Укр аїни, 2007, №52, 27.07.2007р.
Таким чином, позивач повине н був дізнатися, що його право на отримання щомісячної дер жавної соціальної допомоги з а 2006 - 2007 р. р. порушено саме
3 моменту оприлюднення зазн аченого рішення Конституцій ного Суду України, тобто з 27.07.2007 р. Адміністративний позов по даний до суду 11.02.2009р., тобто післ я закінчення річного строку з моменту, коли він міг би дізн атися про порушення його пра ва. Поважності причин пропус ку строку суду позивач не над ав, що є підставою для відмови у задоволенні позовних вимо г у цій частини. Таким чином, н а користь позивача підлягає нарахуванню та виплаті щоміс ячної державної допомоги лиш е за 2008 рік з урахуванням Рішен ня Конституційного Суду Укра їни від 22.05.2008 р. з наступного роз рахунку:
Ст. 58 Закону України від 28.12.2007 р оку № 107-УІ "Про Державний бюдже т України на 2008 рік" встановлен о, що прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездат ність на 2008 рік затверджує у ро змірах з 1 січня -470 грн., з 1 квітн я -481 грн., з 1 липня -482 грн., з 1 жовтн я -498 грн.
Щомісячна державна соціал ьна допомога за 2008 рік дорівню є 1737, 90 грн.: Січень -березень (470, 00 г рн. х 30 %) х 3 місяця = 423, 00 грн.; Квітен ь-червень (481, 00 грн. х 30 %) х З місяці в = 432, 90 грн; Липень-вересень (482 гр н. х 30 %) х 3 місяця = 433, 80 грн; жовтень -грудень 2008 року (498 грн. х 30 %) х 3 міс яці = 448, 20грн.
Судом встановлено, що позив ач з січня по грудень 2008 року от римував щомісячну державну с оціальну допомогу дітям війн и, у розмірі 10 % мінімальної пен сії за віком та йому було пере раховано з 01.01.08 до 01.04.08p.47 грн. х 3 міс . = 141, 00 грн., з 01.04.08 до 01.07.08р. -48, 10 грн. х 3 мі с.=144, 30 грн., з 01.07.2008р. до 01.10.2008p.-48.20 грн. х 3 м іс.=144, 60 грн., з 01.10.2008р. по 30.12.2008 p., 49, 80 грн. х 3 місяці = 149, 40 грн., разом 579, 30грн.
Таким чином, відповідачем н едоплачена позивачу щомісяч на державна соціальна допомо га дітям війни за 2008 рік 1737, 90 грн. - 579, 30 = 1158, 60 грн.
Згідно з резолютивною част иною Рішення Конституційног о Суду України від 22.05.2008 p. N 10-рп/2008 п оложення 2 пункту 41 розділу II За кону України від 28.12.2007 № 107-VI "Про Д ержавний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до де яких законодавчих актів Укра їни" визнані неконституційни ми, втрачають чинність з дня у хвалення Конституційним Суд ом України цього Рішення, тоб то з 22.05.2008 p., позов підлягає задов оленню у частині нарахування та стягнення державної соці альної допомоги за період з т равня по грудень 2008 на суму 780, 40 г рн. (1170, 60 грн., що підлягає нараху ванню протягом травня - грудн я 2008 року мінус 390, 20 грн. фактично виплачених протягом травня - грудня 2008 року).
Крім того підлягають задов оленню позовні вимоги щодо з обов' язання відповідача в п одальшому проводити нарахув ання та виплату державної со ціальної допомоги с 01.01.2009 року у розмірі 30 %, оскільки ст.6 Закон у України "Про соціальний зах ист дітей війни" є діючою.
В решті позову щодо стягнен ня щомісячної грошової соціа льної допомоги позивачу нале жить відмовити.
З управління Пенсійного Фо нду України м. Армянську АР Кр им належить стягнути на кори сть позивача судовий збір у р озмірі 3 гривні 40 копійок.
Керуючись ст. ст. 160-163, ст. 167 Код ексу адміністративного судо чинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити частко во.
Визнати бездіяльність Упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в м. Армянськ АР Крим щодо не нарахування ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_2, що мешкає за ад ресою: АДРЕСА_1, щомісячно ї державної соціальної допом оги за період з травня по груд ень 2008 року у розмірах, визначе них Законом України "Про соці альний захист дітей війни" - пр отиправною.
Зобов' язати Управління П енсійного фонду України в м. А рмянськ АР Крим (96012, АР Крим, м. А рмянськ, вул. Шкільна, 55А) нарах увати та виплатити ОСОБА_1 щомісячну державну соціаль ну допомогу за період з травн я по грудень 2008 року включно у р озмірі 780 гривень 40 копійок, та з 01.01.2009 року та в подальшому про водити нарахування та виплат у щомісячної державної соціа льної допомоги у розмірах, ви значених Законом України "Пр о соціальний захист дітей ві йни".
Стягнути з Управління Пенс ійного фонду України в м. Армя нськ АР Крим на користь ОСО БА_1 судовий збір у розмірі 3 гривні 40 копійок.
В решті позовних вимог від мовити.
Постанова може бути оскар жена в апеляційному порядку до Севастопольського апеляц ійного адміністративного су ду шляхом подачі через Армян ський міський суд Автономної Республіки Крим, в 10-ти денний строк з дня проголошення пос танови заяви про апеляційне оскарження і поданням після цього протягом 20 днів апеляці йної скарги, або в порядку ч. 4 с т. 186 КАС України.
Суд | Армянський міський суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 15.04.2009 |
Оприлюднено | 11.10.2011 |
Номер документу | 18423182 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Армянський міський суд Автономної Республіки Крим
Шестаковська Л. П.
Адміністративне
Дергачівський районний суд Харківської області
Нев'ядомський Денис Володимирович
Адміністративне
Коломийський міськрайонний суд Івано-Франківської області
Васильковський В.М.
Адміністративне
Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області
Савенко Валерій Григорович
Адміністративне
Фрунзенський районний суд м.Харкова
Трофімов Володимир Сергійович
Адміністративне
Деражнянський районний суд Хмельницької області
Мантуляк Юрій Вікторович
Адміністративне
Костопільський районний суд Рівненської області
Грипіч Ліля Андрониківна
Адміністративне
Збаразький районний суд Тернопільської області
Ткаченко Олег Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні