Рішення
від 26.01.2012 по справі 9/202
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД мі ста КИЄВА

01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницьк ого,44-Б тел. 284-18-98

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 9/202 26.01.12

За позовом Заступника прокурора м. Києва в інтереса х держави в особі Державного

агентства земе льних ресурсів України

До 1) Київської м іської ради

2) Товариства з о бмеженою відповідальністю "А кта МК"

Третя особа, яка не заявляє Відкрите акціонерне товариство

самостійних вимог на “Київміськнафтопродук т”

предмет спору на стороні

позивача

Третя особа, яка не заявляє Головне управління земельних ресурсів виконавч ого

самостійних вимог на органу Київради (Ки ївської міської державної ад міністрації)

предмет спору на стороні

відповідача

про визнання протиправ ним та скасування рішення Ки ївської міської ради №

1609/4442 від 27.12.07 р., визнання не дійсними договорів оренди зе мельних

ділянок № 75-6-00387 та № 75-6-00388 від 07.03.08 р. , визнання відсутності

права користування зем ельною ділянкою, повернення земельної ділянки

Колегія суддів у складі:

Головуючий суддя Бонд аренко Г.П.

Суддя Мель ник С.М.

Суддя Спич ак О.М.

Представники сторін:

Від позивача ОСОБА _1 (дов. б/н від 06.12.2011 року)

Від відповідачів 1) ОСОБА_2 (дов. №225-КР-1231 від 30.08.2011 р.)

2) ОСОБА_3 (дов. б/н від 10.10.2011р.);

ОСОБА_4 (дов. б/н від 16.08.2011р.)

Від третіх осіб 1) не з' явився

2) не з' явив ся

Від прокуратури Бєрова О.В. (посв. № 329 від 01.11.2011р.)

Відповідно до ст. 85 ГПК Укр аїни в судовому засіданні 26 с ічня 2012 року оголошено вступн у та резолютивну частини ріш ення у справі.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ :

Заступник прокурора м. К иєва (далі по тексту - прокур атура) в інтересах держави в особі Державного агентства з емельних ресурсів (далі по те ксту - позивач) України зверну вся до Господарського суду м . Києва з позовною заявою до Ки ївської міської ради (далі по тексту - відповідач-1), Товари ства з обмеженою відповідаль ністю "Акта МК" (далі по тексту відповідач -2), відповідно до я кої просить суд:

- визнати недійсним та скасу вати рішення Київської міськ ої ради від 27.12.07 № 1609/4442 "Про переда чу товариству з обмеженою ві дповідальністю “Акта МК” зем ельних ділянок для обслугову вання будівель і споруд та бу дівництва торговельно-розва жального комплексу, закладів громадського харчування, оф ісів на вул. Кільцева дорога, 1 2-6, 12-в (літера “А”), 12-г (літера “А” ) у Святошинському районі м. Ки єва”;

- визнати недійсними догово ри оренди земельних ділянок, укладені між Київською місь кою радою та Товариством з об меженою відповідальністю “А кта МК”, зареєстровані Голов ним управлінням земельних ре сурсів виконавчого органу Ки ївської міської ради (Київсь кої міської державної адміні страції), про що зроблено запи с від 07.03.08 за № 75-6-00387 та № 75-6-00388 у книзі записів державної реєстраці ї договорів;

- визнати відсутність у Това риства з обмеженою відповіда льністю “Акта МК” (юридична а дреса: м. Київ, вул. Червоноарм ійська, 57/3, поверх З, код ЄДРПОУ 33785801) права користування земел ьними ділянками, що розташов ані на вул. Кільцева дорога, 12-6, 12-в (літера “А”), 12-г (літера “А”) у Святошинському районі м. Киє ва, площею 3,8034 га, кадастровий н омер 8 000 000 000:75:230:0076, вартість якої зг ідно нормативної грошової оц інки становить 49 895 599,76 грн., та пл ощею 0,1856 га, кадастровий номер 8 000 000 000:75:230:0100, вартість якої згідно нормативної грошової оцінки становить 2 392 877,66 грн.;

- зобов'язати Товариство з о бмеженою відповідальністю “ Акта МК” повернути у комунал ьну власність міста Києва зе мельні ділянки площею 3,8034 га та площею 0,1856 га, що розташовані в ул. Кільцева дорога, 12-6, 12- в (літе ра “А”), 12-г (літера “А”) у Святош инському районі м. Києва за ви ключенням територій на яких розміщені будівлі, що належа ть на праві приватної власно сті TOB “Акта МК”.

Ухвалою Господарського су ду міста Києва від 12.08.2011 року по зовну заяву прийнято до розг ляду, порушено провадження у справі № 9/202, розгляд справи пр изначено на 22.09.2011 року.

Ухвалою Господарського су ду міста Києва від 22.09.2011 року ро згляд справи відкладено на 11.1 0.2011 року, у зв' язку з неявкою в ідповідача-2 та третьої особи в судове засідання, яка не зая вляє самостійних вимог на пр едмет спору, невиконанням ст оронами у справі вимог ухвал и суду в повному обсязі. Цією ж ухвалою, у відповідності до с т. 27 ГПК України залучено до уч асті у справі у якості третьо ї особи, яка не заявляє самост ійних вимог на предмет спору , на стороні відповідача Голо вне управління земельних рес урсів виконавчого органу Киї вради (Київської міської дер жавної адміністрації).

Ухвалою Господарського су ду міста Києва від 11.10.2011 року ро згляд справи відкладено на 26.1 0.2011 року, у зв' язку з неявкою т ретьої особи-1 в судове засіда ння, необхідністю надання пр едставниками сторін додатко вих матеріалів по справі. Ціє ю ж ухвалою продовжено строк у вирішення спору на п' ятна дцять днів у відповідності д о ст. 69 ГПК України.

Ухвалою Господарського су ду міста Києва від 26.10.2011 року ро згляд справи відкладено на 15.1 1.2011 року.

В судовому засіданні 15.11.2011 ро ку оголошувалась перерва до 22.11.2011 року, про що представників сторін було повідомлено під розписку.

22.11.2011 року суддя Бондаренко Г .П. звернулася до В.о. Голови Го сподарського суду міста Києв а з заявою, для визначення скл аду колегії для розгляду спр ави №9/202.

Розпорядженням від 22.11.2011 року В.о. Голови Господарського су ду міста Києва розпорядився розглянути справу №9/202 за позо вом Заступника прокурора м. Києва в інтересах держави в особі Державного агентства з емельних ресурсів України до Київської міської ради, Това риства з обмеженою відповіда льністю "Акта МК", за участю тр етіх осіб без самостійних ви мог на предмет спору Відкрит е акціонерне товариство “Киї вміськнафтопродукт”, Головн е управління земельних ресур сів виконавчого органу Київр ади (Київської міської держа вної адміністрації) про визн ання протиправним та скасува ння рішення Київської місько ї ради №1609/4442 від 27.12.07 р., визнання н едійсними договорів оренди з емельних ділянок № 75-6-00387 та № 75-6-003 88 від 07.03.08 р., визнання відсутнос ті права користування земель ною ділянкою, повернення зем ельної ділянки колегіально у складі: головуючий суддя Бон даренко Г.П.; суддя Мельник С.М .; суддя Спичак О.М.

Ухвалою Господарського су ду міста Києва від 28.11.2011 року да ну справу прийнято до провад ження колегією суддів у скла ді головуючий суддя Бондарен ко Г.П.; суддя Мельник С.М.; суддя Спичак О.М., розгляд справи пр изначено на 20.12.2011 року.

В судове засідання 20.12.2011 року позивач, третя особа-1 та трет я особа-2 не з' явились, про пр ичини неявки суд не повідоми ли, про час та місце проведенн я судового засідання були по відомлені належним чином - ре комендованим листом з повідо млення про вручення поштовог о відправлення.

Представником прокуратури надано додаткові матеріали та усні пояснення по справі, п ідтримано позовні вимоги.

Представником відповідача -2 надано додаткові усні та пис ьмові пояснення по справі, за перечено проти задоволення п озовних вимог.

Ухвалою Господарського су ду міста Києва від 20.12.2011 року ро згляд справи було відкладено на 26.01.2012 року, у зв'язку з неявкою позивача та третіх осіб в суд ове засідання, необхідністю надання представниками стор ін додаткових матеріалів та пояснень по справі.

13.01.2012 року через відділ канце лярії Господарського суду мі ста Києва відповідачем - 2 по дано клопотання про припинен ня провадження у справі на пі дставі п. 1 ч. 1 ст. 80 ГПК України.

Розглянувши в судовому зас іданні клопотання про припин ення провадження у справі на підставі п. 1 ч. 1 ст. 80 ГПК Україн и, суд дійшов висновку, що воно задоволенню не підлягає, оск ільки відповідачем-2 не надан о обґрунтованих підстав того , що спір не підлягає вирішенн ю в Господарських судах Укра їни. Крім того, таке твердженн я суперечить положенням чинн ого законодавства та судовій практиці, виходячи з наступн ого.

Згідно положень статей 13, 14, 140 , 142, 143 Конституції України, стат ей 11, 16, 167, 169, 374 Цивільного кодексу України, статей 2, 8, 133 Господарс ького кодексу України, стате й 80, 84, 123, 124, 127, 128 Земельного кодексу України випливає, що органи в иконавчої влади або органи м ісцевого самоврядування у пр авовідносинах щодо розпоряд ження земельними ділянками д ержавної та комунальної влас ності (надання земельних діл янок громадянам та юридичним особам у власність або у кори стування, відчуження земельн их ділянок державної або ком унальної власності, укладенн я, зміна, розірвання договорі в купівлі-продажу, ренти, орен ди земельної ділянки, про вст ановлення сервітуту, суперфі цію, емфітевзису та інших дог оворів щодо земельних діляно к, в тому числі прийняття держ авними органами та органами місцевого самоврядування ві дповідних рішень) діють як ор гани, через які держава або те риторіальна громада реалізу ють повноваження власника зе мельних ділянок.

Таким чином, спори, що виник ають з правовідносин, у яких д ержавні органи та органи міс цевого самоврядування реалі зують повноваження власника землі, підвідомчі господарс ьким судам. Спори щодо оскарж ення актів органів державної влади, органів Автономної Ре спубліки Крим або органів мі сцевого самоврядування, на п ідставі яких виникають, змін юються, припиняються цивільн і права і обов'язки (спір про п раво), не є публічно-правовими і розглядаються за правилам и Господарського процесуаль ного кодексу України, оскіль ки у відносинах, де вказані ор гани виступають у ролі власн иків землі відповідно до ста тті 14 Конституції України, вон и є рівноправними учасниками земельних відносин поряд з і ншими суб'єктами таких право відносин (юридичними та фізи чними особами, у тому числі су б'єктами підприємницької дія льності)

Дана позиція узгоджується з практикою Вищого господар ського суду України, зокрема у постанові від 04.11.2010 р., та пози цією щодо підвідомчості дани х спорів, викладеній у Постан ові Пленуму Вищого господарс ького суду України № 6 від 17.05.2011 р оку “Про застосування господ арськими судами законодавст ва у вирішенні спорів, що вини кають із земельних відносин” , з яким було ознайомлено судд ів господарських судів.

Третя особа - 1 та третя осо ба - 2 в судове засідання 26.01.2012 р оку не з' явились, про причин и неявки в суд не повідомили, п ро час та місце судового засі дання були повідомлені належ ним чином.

Представником відповідача -2 подано додаткові письмові т а надано усні пояснення по сп раві, заперечено проти задов олення позовних вимог.

У судовому засіданні 26.01.2012 ро ку представником відповідач а - 1 надано додаткові усні по яснення по справі.

Представником прокуратури у судовому засіданні подано додаткові матеріали по спра ві для їх залучення.

Розглянувши надані докуме нти і матеріали, заслухавши п ояснення уповноважених пред ставників учасників судовог о процесу, всебічно та повно з ' ясувавши обставини, на яки х ґрунтуються позовні вимоги , об' єктивно оцінивши в суку пності докази, які мають знач ення для розгляду справи і ви рішення спору по суті, суд -

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Київської місь кої ради “Про передачу Товар иству з обмеженою відповідал ьністю “Акта МК” земельних д ілянок для обслуговування бу дівель і споруд та будівницт ва торговельно-розважальног о комплексу, закладів громад ського харчування, офісів на вул. Кільцева дорога, 12-6, 12-в (літ ера «А»), 12-г (літера «А») у Свято шинському районі м. Києва»№ 160 9/4442 від 27.12.2007 року затверджено пр оект землеустрою щодо відвед ення земельних ділянок TOB «Акт а МК»загальною площею 3,99 га та передано в оренду земельну д ілянку № 1 площею 3,80 га строком на 10 років для обслуговування будівель і споруд та будівни цтва торговельно-розважальн ого комплексу, закладів гром адського харчування, офісів, а також земельну ділянку № 2 п лощею 0,19 га строком на 5 років д ля організації будівельних р обіт та благоустрою прилегло ї території.

Вказаним рішенням внесено зміни до Генерального плану міста Києва та проекту плану вання його приміської зони н а період до 2020 року, вилучено те риторію, що передається ріше нням, з категорії земель зеле них насаджень загального кор истування і переведено за фу нкціональним призначенням д о земель громадської забудов и та внесено зміни до «Програ ми розвитку зеленої зони міс та Києва до 2010 року та концепці ї формування зелених насадже нь в центральній частині міс та», затвердженої рішенням К иївської міської ради від 19.07.05 № 806/3381, а саме - виключено з перел іку розподілу лісових площ п о землекористуванням станом на 01.01.2000 Святошинського лісопа ркового господарства земель ні ділянки площею 3,69 га та відн есено їх до земель запасу жит лової та громадської забудов и, вилучивши їх з категорії земель лісового фонду.

07 березня 2008 року між Київсь кою міською радою та Товарис твом з обмеженою відповідаль ністю “Акта МК” було укладен о Договір оренди земельної д ілянки (надалі по тексту - До говір - 1).

Відповідно до п. 1.1 Договору - 1 орендодавець, на підставі рі шення Київської міської ради від № 1609/4442 від 27.12.2007 року за актом приймання - передачі переда є, а орендар приймає в оренду ( строкове платне користуванн я) земельну ділянку (далі - об'є кт оренди або земельна ділян ка), визначену цим Договором.

Відповідно до пункту 2.1 Дого вору-1 об' єктом оренди відпо відно до цього Договору є зем ельна ділянка з наступними х арактеристиками:

місце розташування - Кільцева дорога, 12-6, 12-в (літера « А»), 12-г (літера «А») у Святошинс ькому районі м. Києва

- розмір - 3,8034 га;

- цільове призначення - для о бслуговування будівель, спор уд та будівництва торгівель но-розважального комплексу, закладів громадського харчу вання офісів;

- кадастровий номер - 8 000 000 000 :75:230:0076.

Пунктом 2.2 Договору - 1 передб ачено, що відповідно до витяг у з технічної документації № Ю-20413/2008 Головного управління зе мельних ресурсів виконавчог о органу Київради (Київської міської державної адміністр ації) від 04.03.2008 оку № 176 нормативн а грошова оцінка земельної д ілянки становить 49 895 599,76 грн.

Згідно з пунктом 3.1 Договору договір укладено на 10 (десять ) років.

Крім того, 07.03.2008 року між Київс ькою міською радою та Товари ством з обмеженою відповідал ьністю “Акта МК” було укладе но Договір оренди земельної ділянки (надалі по тексту - Д оговір - 2) з наступними харак теристиками:

-місце розташування - Кіль цева дорога, 12-6, 12-в (літера «А»), 12 -г (літера «А») у Святошинськом у районі м. Києва

-розмір - 0,1856 га в межах чер воних ліній;

цільове призначення - для організації будівельни х робіт та благоустрою приле глої території;

кадастровий номер - 8 000 000 000:75: 230:0100.

Пунктом 2.2 Договору - 2 перед бачено, що відповідно до витя гу з технічної документації № Ю-20414/2008 Головного управління з емельних ресурсів виконавчо го органу Київради (Київсько ї міської державної адмініст рації) від 04.03.2008 оку № 177 норматив на грошова оцінка земельної ділянки становить 2 392 877,66 грн.

Згідно з пунктом 3.1 Договору договір укладено на 5 (п' ять) років.

Вищезазначені договори по свідчені приватним нотаріус ом Київського міського нотар іального округу ОСОБА_5., з ареєстровані в реєстрі за №№ 590 та 591, а також зареєстровані Г оловним управлінням земельн их ресурсів виконавчого орга ну Київської міської ради (Ки ївської міської державної ад міністрації), про що зроблено записи від 07.03.08 за № 75-6-00387 та № 75-6-388 у книзі записів державної реє страції договорів.

Прокуратура міста Києва зв ернулась до Господарського с уду м Києва з позовом, в якому просить: визнати недійсним т а скасувати рішення Київсько ї міської ради від 27.12.07 № 1609/4442 "Про передачу товариству з обмеж еною відповідальністю “Акта МК” земельних ділянок для об слуговування будівель і спор уд та будівництва торговельн о-розважального комплексу, з акладів громадського харчув ання, офісів на вул. Кільцева д орога, 12-6, 12-в (літера “А”), 12-г (літе ра “А”) у Святошинському райо ні м. Києва”; визнати недійсни ми договори оренди земельних ділянок, укладені між Київсь кою міською радою та Товарис твом з обмеженою відповідаль ністю “Акта МК”, зареєстрова ні Головним управлінням земе льних ресурсів виконавчого о ргану Київської міської ради (Київської міської державно ї адміністрації), про що зробл ено запис від 07.03.08 за № 75-6-00387 та № 75-6- 00388 у книзі записів державної р еєстрації договорів; визнати відсутність у Товариства з о бмеженою відповідальністю “ Акта МК” права користування земельними ділянками, що роз ташовані на вул. Кільцева дор ога, 12-6, 12-в (літера “А”), 12-г (літера “А”) у Святошинському районі м. Києва, площею 3,8034 га, кадастро вий номер 8 000 000 000:75:230:0076, вартість як ої згідно нормативної грошов ої оцінки становить 49 895 599,76 грн., та площею 0,1856 га, кадастровий н омер 8 000 000 000:75:230:0100, вартість якої зг ідно нормативної грошової оц інки становить 2 392 877,66 грн.; зобов 'язати Товариство з обмежено ю відповідальністю “Акта МК” повернути у комунальну влас ність міста Києва земельні д ілянки площею 3,8034 га та площею 0,1856 га, що розташовані вул. Кіль цева дорога, 12-6, 12- в (літера “А”), 1 2-г (літера “А”) у Святошинсько му районі м. Києва за виключен ням територій на яких розміщ ені будівлі, що належать на пр аві приватної власності TOB “Ак та МК”.

В обґрунтування позовних в имог, прокуратура зазначає, щ о рішення Київської міської ради № 1609/4442 від 27.12.2007 року прийнят о, а Договір - 1 та Договір -2 оре нди земельних ділянок укладе ні, з порушенням вимог чинног о законодавства, у зв'язку з чи м рішення має бути визнано не законним і скасовано, а догов ори оренди - недійсними з огля ду на наступне.

Відповідно до матеріалів п роекту землеустрою щодо відв едення земельних ділянок Тов ариству з обмеженою відповід альністю «Акта МК»частина сп ірної земельної ділянки площ ею 3,69 га розміщена в лісах зеле ної зони міста Києва 1 групи лі сів в кварталі № 141 виділ 2, 6, 7, 8 Св ятошинського лісопаркового господарства.

Згідно з ч. 7 ст. 149 Земельного кодексу України Київська, Се вастопольська міські держав ні адміністрації вилучають з емельні ділянки державної вл асності, які перебувають у по стійному користуванні, в меж ах їх територій для всіх потр еб, крім випадків, визначених частиною дев'ятою цієї статт і.

Відповідно до ч. 9 ст. 149 Земел ьного кодексу України Кабіне т Міністрів України вилучає земельні ділянки державної в ласності, які перебувають у п остійному користуванні, - ріл лю, багаторічні насадження д ля несільськогосподарських потреб, ліси площею понад 1 гектар для несільськогоспод арських потреб, а також зем ельні ділянки природоохорон ного, оздоровчого, рекреацій ного призначення, крім випад ків, визначених частинами 5-8 ц ієї статті, та у випадках, визн ачених статтею 150 цього кодекс у.

Таким чином, на думку прокур атури, в даному випадку вилуч ення земельної ділянки площе ю 3,69 га, розміщеної в лісах зеле ної зони міста Києва 1 групи лі сів в кварталі № 141) виділ 2, 6, 7, 8 Св ятошинського лісопаркового господарства, повинно прово дитись Кабінетом Міністрів У країни в порядку, встановлен ому ст. 151 Земельного кодексу У країни.

Окрім того, прокуратура заз начає, що відповідно до Генер ального плану міста Києва, за твердженого рішенням Київсь кої міської ради від 28.03.2002 року № 370/1804, територія спірної земел ьної ділянки, за своїм функці ональним призначенням належ ить до зони зелених насаджен ь загального користування.

Згідно «Програми комплекс ного розвитку зеленої зони м іста Києва до 2010 року та концеп ції формування зелених насад жень у центральній частині м іста», затвердженої рішенням Київської міської ради від 19. 07.05 № 806/3381, вказана земельна ділян ка резервується для розвитку мережі об'єктів природно-зап овідного фонду та відноситьс я до лісопаркових територій рекреаційного призначення.

Відповідно до ч. 2 ст. 52 Земель ного кодексу України передба чено, що на землях рекреаційн ого призначення забороняєть ся діяльність, що перешкоджа є або може перешкоджати вико ристанню їх за призначенням, а також негативно впливає аб о може вплинути на природний стан цих земель.

В обґрунтування своїх позо вних вимог процесуальний поз ивач зазначає, що будівництв о торговельно-розважального комплексу, закладів громадс ького харчування та офісів в ідповідача - 2 призведе до факт ичного знищення лісопаркови х територій рекреаційного пр изначення, які зарезервовані для розвитку мережі об'єктів природно-заповідного фонду, що, відповідно, унеможливить виконання «Програми комплек сного розвитку зеленої зони міста Києва до 2010 року та конце пції формування зелених наса джень у центральній частині міста" метою якої є розвиток м ережі озеленених територій м іста.

Оскільки, у зв' язку з тим, щ о на підставі спірного рішен ня між відповідачем - 1 та від повідачем - 2 були укладені д оговори оренди земельних діл янок, які на даний час є чинним и, прокуратура, посилаючись н а ст. 4, 10, 203, 215 Цивільного кодексу України, зазначає, що вони так ож підлягають визнанню недій сними.

Позивач у своїх письмових т а усних поясненнях по справі підтримав заявлені позовні вимоги прокуратури у повному обсязі.

Відповідач - 2 заперечує пр оти позовних вимог, зазначаю чи про хибність твердження п рокуратури про відсутність м істобудівної документації н а спірну земельну ділянку та документа, який би обґрунтов ував необхідність надання Тр етій особі земельної ділянки у вказаних межах та площею 3,99 г а, оскільки, пунктом 2 спірного рішення, у зв'язку з затвердже нням містобудівного обґрунт ування на спірну земельну ді лянку, Київрадою внесено змі ни до Генерального плану міс та.

Також, відповідач -2 запереч ує твердження прокуратури ст осовно того, що спірна земель на ділянка належить до зелен ої зони міста відповідно до р ішення Київради від 19.07.2005 року № 806/3381 «Про затвердження Програ ми розвитку зеленої зони м. Ки єва до 2010 року та концепції фор мування зелених насаджень в центральній частині міста», у зв' язку з тим, що п. 3 спірног о рішення внесено зміни до ви щезазначеного рішення Київр ади, виключивши з переліку ро зподілу лісових площ по земл екористуванням станом на 01.01.200 0 Святошинського лісопарково го господарства земельні діл янки площею 3,69 га в кварталі 141 в иділів 2,6,7,8 Святошинського ліс ництва у Святошинському райо ні міста Києва.

Окрім того, відповідач -2 у св оїх заперечення на позовну з аяву вказує на безпідставніс ть посилання прокуратури на ч. 9 ст. 149 Земельного кодексу Ук раїни щодо компетенції Кабін ету міністрів щодо вилучення спірної земельної ділянки, з огляду на те, що в п. 4 оспорюван ого рішення зазначено про ви лучення з земель лісового фо нду до земель запасу житлово ї та громадської забудови.

Посилаючись на ст. 141, Земельн ого кодексу України та ст. 104 Ци вільного кодексу України, ві дповідач - 2 також заперечує твердження прокуратури про необхідність згоди ВАТ «Київ містнафтопродукт»як правон аступника Головнафтопостач збуту УРСР є безпідставним, о скільки ВАТ «Київмістнафтоп родукт»не є землекористувач ем даної ділянки.

Окрім того, відповідач -2 ств ерджує, що надання спірних зе мельних ділянок в оренду та о дночасне визначення і змінна їх цільового призначення на лежали до повноважень Київсь кої міської ради, оскільки, ви значення і зміна цільового п ризначення спірних земельни х ділянок здійснені у повній відповідності до вимог ст.. 20 З емельного кодексу України та ст. 57 Лісового кодексу Україн и.

Відповідач - 1 також запере чує проти заявлених позовних вимог з підстав аналогічним , зазначеним відповідачем - 2.

Оцінивши наявні в справі докази за своїм внутрішнім п ереконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об' єктивному розгляді в судовом у процесі всіх обставин спра ви в їх сукупності, керуючись законом, суд приходить до вис новку, що заявлені позовні ви моги підлягають частковому задоволенню, виходячи з наст упного.

Згідно зі статтею 3 ЗК Укр аїни земельні відносини регу люються Конституцією Україн и, Земельним кодексом, а також прийнятими відповідно до ни х нормативно-правовими актам и. У відповідності з вимогами ст. 14 Конституції України пра во власності на землю набува ється і реалізується громадя нами, юридичними особами та д ержавою виключно відповідно до закону.

Частина 1 статті 116 Земельног о кодексу України передбача є, що громадяни та юридичні ос оби набувають права власност і та права користування земе льними ділянками із земель д ержавної або комунальної вла сності за рішенням органів в иконавчої влади або органів місцевого самоврядування в м ежах їх повноважень, визначе них цим Кодексом.

Пунктом 12 Перехідних положе нь Земельного кодексу Україн и визначено, що до розмежув ання земель державної і кому нальної власності повнов аження щодо розпорядження зе млями в межах населених пу нктів, крім земель, передан их у приватну власність, зд ійснюють відповідні сільськ і, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - ві дповідні органи виконавчої в лади.

Згідно з частиною 5 статті 16 З акону України “Про місцеве с амоврядування в Україні” від імені та в інтересах територ іальних громад права суб'єкт а комунальної власності здій снюють відповідні ради.

Згідно з пунктом 34 частини 1 с татті 26 Закону України “Про мі сцеве самоврядування в Украї ні" вирішення відповідно до Закону питань регулюван ня земельних відносин є викл ючною компетенцією пленарни х засідань сільських, селищн их, міських рад.

Оскільки, Київська міська р ада є колегіальним органом, в она приймає нормативні та ін ші акти у формі рішень на її пл енарному засіданні після обг оворення більшістю депутаті в від загального складу ради в порядку, визначеному ст. 59 За кону України “Про місцеве са моврядування в Україні”.

Відповідно до статті 60 Зако ну України “Про місцеве само врядування в Україні” терито ріальним громадам сіл, селищ , міст, районів у містах належи ть право комунальної власнос ті на рухоме і нерухоме майно , доходи місцевих бюджетів, ін ші кошти, землю, природні ресу рси, підприємства, установи т а організації, в тому числі ба нки, страхові товариства, а та кож пенсійні фонди, частку в м айні підприємств, житловий ф онд, нежитлові приміщення, за клади культури, освіти, спорт у, охорони здоров'я, науки, соц іального обслуговування та і нше майно і майнові права, рух омі та нерухомі об'єкти, визна чені відповідно до закону як об'єкти права комунальної вл асності, а також кошти, отрима ні від їх відчуження.

Статтею 42 Закону України “П ро місцеве самоврядування в Україні” передбачено, що міс ький голова укладає договори від імені територіальної гр омади на підставі рішень Киї вської міської ради.

Тобто, вирішення питання пр о передачу землі у користува ння є виключним правом ради і це питання вирішується викл ючно на пленарному засіданні відповідної ради

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Київської м іської ради “Про передачу То вариству з обмеженою відпові дальністю “Акта МК” земельни х ділянок для обслуговування будівель і споруд та будівни цтва торговельно-розважальн ого комплексу, закладів гром адського харчування, офісів на вул. Кільцева дорога, 12-6, 12-в (л ітера «А»), 12-г (літера «А») у Свя тошинському районі м. Києва" № 1609/4442 від 27.12.2007 року затверджено п роект землеустрою щодо відве дення земельних ділянок TOB «Ак та МК»загальною площею 3,99 га т а передано в оренду земельну ділянку № 1 площею 3,80 га строко м на 10 років для обслуговуванн я будівель і споруд та будівн ицтва торговельно-розважаль ного комплексу, закладів гро мадського харчування, офісів , а також земельну ділянку № 2 п лощею 0,19 га строком на 5 років д ля організації будівельних р обіт та благоустрою прилегло ї території. Даним рішенням в несено зміни до Генерального плану міста Києва та проекту планування його приміської зони на період до 2020 року, вилуч ено територію, що передаєтьс я рішенням, з категорії земел ь зелених насаджень загально го користування і переведено за функціональним призначен ням до земель громадської за будови та внесено зміни до «П рограми розвитку зеленої зон и міста Києва до 2010 року та конц епції формування зелених нас аджень в центральній частині міста», затвердженої рішенн ям Київської міської ради ві д 19.07.05 № 806/3381, а саме - виключено з пе реліку розподілу лісових пло щ по землекористуванням стан ом на 01.01.2000 Святошинського лісо паркового господарства земе льні ділянки площею 3,69 га та ві днесено їх до земель запасу ж итлової та громадської забуд ови, вилучивши їх з категорії земель лісового фонду.

Відповідно до частин 1, 3 ст. 124 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент п рийняття спірного рішення - 27. 12.2007 року) передача в оренду зем ельних ділянок, що перебуваю ть у державній або комунальн ій власності, здійснюється н а підставі рішення відповідн ого органу виконавчої влади або органу місцевого самовря дування шляхом укладення дог овору оренди земельної ділян ки; передача в оренду земельн их ділянок громадянам і юрид ичним особам із зміною їх ціл ьового призначення та із зем ель запасу під забудову здій снюється за проектами відвед ення в порядку, встановленом у статтями 118, 123 цього Кодексу.

Згідно зі ст.123 Земельного ко дексу України (в редакції чин ній на момент прийняття спір ного рішення) надання земель них ділянок юридичним особам у постійне користування зді йснюється на підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самовряду вання за проектами відведенн я цих ділянок. Умови і стр оки розроблення проектів від ведення земельних ділянок ви значаються договором, укладе ним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типо вого договору. Форма типовог о договору, нормативи та стро ки розробки проектів відведе ння земельних ділянок визнач аються Кабінетом Міністрів У країни.

Юридична особа, зацікавлен а в одержанні земельної діля нки у постійне користування із земель державної або кому нальної власності, звертаєть ся з відповідним клопотанням до районної, Київської та Сев астопольської міських держа вних адміністрацій або сільс ької, селищної, міської ради.

До клопотання про відведен ня земельної ділянки додають ся матеріали, передбачені ча стиною п'ятнадцятою статті 151 цього Кодексу, документи, що о бґрунтовують її розмір, приз начення та місце розташуванн я.

Відповідна районна держав на адміністрація або сільськ а, селищна, міська рада розгля дає клопотання у місячний ст рок і дає згоду на розро блення проекту відведення зе мельної ділянки.

Проект відведення земельн ої ділянки погоджується із з емлекористувачем, органом по земельних ресурсах, природо охоронним і санітарно-епідем іологічним органами, органам и архітектури та охорони кул ьтурної спадщини і після оде ржання висновку державної зе млевпорядної експертизи по о б'єктах, які їй підлягають, под ається до відповідної держав ної адміністрації або сільсь кої, селищної, міської ради, як і розглядають його у місячни й строк і, в межах своїх повнов ажень, визначених цим Кодекс ом, приймають рішення про над ання земельної ділянки.

Відмову органів місцевого самоврядування або органів виконавчої влади у наданні з емельної ділянки в користува ння або залишення клопотання без розгляду в установлений строк може бути оскаржено в с удовому порядку. Рішення про відмову у наданні земельної ділянки в користування має м істити мотивовані пояснення з посиланням на відповідні п оложення нормативно-правови х актів, затвердженої містоб удівної документації та доку ментації із землеустрою.

Відповідно до положень ч. 4 ст. 15 Закону України “Про орен ду землі” (в редакції чинній н а момент прийняття рішення К иївської міської ради №1609/4442 ві д 27.12.2007 року ) невід'ємною частин ою договору оренди землі є пр оект відведення земельної ді лянки у випадках, передбачен их цим Законом.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідач-2 на підст аві вказаних норм Земельног о кодексу України звернувся з клопотанням про отримання спірних земельних ділянок в тимчасове користування для о бслуговування будівель та сп оруд та будівництва торговел ьно-розважального комплексу , закладів громадського харч ування, офісів та отримав зго ду Київського міського голов и від 06.09.2007 року за № Д-3236.

На підставі зазначеної зго ди було розроблено проект зе млевідведення № Д-3236, розгляну вши який відповідач-1 прийняв оскаржуване рішення № 1609/4442 ві д 27.12.2007 року, на підставі якого б уло укладено між відповідача ми спірні договори оренди зе мельних ділянок від 07.03.2008 року щодо оренди земельної ділян ки 3,8034 га та земельної ділянки 0,1856 га.

Суд звертає увагу на те, що відповідно до вимог статті 123 Земельного кодексу України, обов'язковим документом, яки й є підставою прийняття ріше нь органів виконавчої влади та органів місцевого самовря дування щодо надання земельн их ділянок юридичним особам у постійне користування, є пр оект відведення земельної ді лянки.

Механізм розроблення прое ктів землеустрою щодо відвед ення земельних ділянок (далі - проект відведення земельно ї ділянки) визначено Порядко м розроблення проектів земле устрою щодо відведення земел ьних ділянок, затвердженим п остановою Кабінету Міністрі в України від 26 травня 2004 року N 6 77 (надалі - також "Порядок розро блення проектів землеустрою щодо відведення земельних д ілянок").

Відповідно до пункту 3 Поряд ку розроблення проектів земл еустрою щодо відведення земе льних ділянок проект відведе ння земельної ділянки розроб ляється на підставі: рішення сільської, селищної, міської ради, районної, Київської або Севастопольської міської де ржадміністрації, до повноваж ень яких належить надання у к ористування або передача у в ласність земельних ділянок; укладених договорів між земл евласниками і землекористув ачами та розробником проекту відведення земельної ділянк и; судового рішення.

Проект відведення земельн ої ділянки виконавець погодж ує із землевласником або зем лекористувачем, органом земе льних ресурсів, природоохоро нним органом, санітарно-епід еміологічною службою, органо м містобудування і архітекту ри та охорони культурної спа дщини (пункт 9 Порядку розробл ення проектів землеустрою що до відведення земельних діля нок).

Погоджений проект відведе ння земельної ділянки підляг ає державній експертизі, яка проводиться органом земельн их ресурсів відповідно до за конодавства (пункт 10 Порядку р озроблення проектів землеус трою щодо відведення земельн их ділянок).

Згідно з пунктом 11 Порядку р озроблення проектів землеус трою щодо відведення земельн их ділянок після одержання п озитивного висновку державн ої експертизи проект відведе ння земельної ділянки розгля дається сільською, селищною, міською радою, районною, Київ ською та Севастопольською мі ською держадміністрацією, за тверджується ними або в уста новленому порядку подається до інших органів, до повноваж ень яких належить надання у к ористування або передача у в ласність земельних ділянок.

Частиною 5 статті 123 Земельно го кодексу України передбаче но погодження проекту відвед ення земельної ділянки із зе млекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоо хоронним і санітарно-епідемі ологічним органами, органами архітектури та охорони куль турної спадщини і після одер жання висновку державної зем левпорядної експертизи по об 'єктах, які їй підлягають, пода ється до відповідної державн ої адміністрації або сільськ ої, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повнова жень, визначених цим Кодексо м, приймають рішення про нада ння земельної ділянки

Таким чином, суд звертає ува гу на те, що системний аналіз в ищевказаних норм права свідч ить про те, що в спірних правов ідносинах рішенню про наданн я земельних ділянок у постій не користування в даному вип адку відповідачеві-2 повинні передувати наступні погодже ння проекту відведення земел ьної ділянки:

- з органом по земельних рес урсах,

- з природоохоронним органо м,

- з санітарно-епідеміологіч ним органами,

- з органами архітектури та охорони культурної спадщини .

Як вбачається з матеріалі в справи, Товариством з обмеж еною відповідальністю “Стаф ед” було розроблено проект з емлеустрою щодо відведення з емельних ділянок Товариству з обмеженою відповідальніст ю «Акта МК»для обслуговуванн я будівель та споруд і будівн ицтва торговельно-розважаль ного комплексу, закладів гро мадського харчування, офісів на вул.. Кільцева дорога. 12-б, 12-в (літера «А»), 12-г (літера «А») і Св ятошинському районі міста Ки єва.

Вищезазначений проект був погоджений, зокрема, з Головн им управлінням містобудуван ня, архітектури та дизайну мі ського середовища (висновок № 07-1190-В від 28.11.2007 року) за умови над ання земельної ділянки по за межами червоних ліній в улиць.

Проте, відповідно до п. 6 спір ного рішення земельна ділянк а № 2 - площею 0,19 га знаходиться в межах червоних ліній. Таким ч ином, умови вищезазначеного висновку Головного управлін ням містобудування, архітект ури та дизайну міського сере довища не виконано, що не дає м ожливості зробити висновок, що оскаржуване рішення відп овідає вимогам висновку ор гану містобудування і архіте ктури.

Отже, проект землеустрою не отримав погодження обов' яз кової установи відповідно до статті 123 ЗК України і відпові дно не міг бути затверджений Київською міською радою без позитивного узгодження з Го ловним управлінням містобуд ування, архітектури та дизай ну міського середовища.

Щодо правомірності наданн я в оренду земельної ділянки площею 3,8034 га (земельна ділянк а № 1) суд вважає за необхідне з азначити наступне.

Згідно з частиною 1 статті 18 Земельного кодексу України до земель України належать у сі землі в межах її території , в тому числі острови та землі , зайняті водними об'єктами, як і за основним цільовим призн аченням поділяються на катег орії.

Земельна ділянка - це частин а земної поверхні з установл еними межами, певним місцем р озташування, з визначеними щ одо неї правами (частина 1 стат ті 79 Земельного кодексу Украї ни).

Землі України за основним ц ільовим призначенням поділя ються на такі категорії: а) зем лі сільськогосподарського п ризначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) зе млі природно-заповідного та іншого природоохоронного пр изначення; г) землі оздоровчо го призначення; ґ) землі рекре аційного призначення; д) земл і історико-культурного призн ачення; е) землі лісогосподар ського призначення; є) землі в одного фонду; ж) землі промисл овості, транспорту, зв'язку, ен ергетики, оборони та іншого п ризначення. Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або кор истування громадян чи юридич них осіб, можуть перебувати у запасі (стаття 19 Земельного к одексу України).

Відповідно до ст. 4 Лісового кодексу України до лісового фонду належать лісові ділян ки, в тому числі насадження лі нійного типу, площею не менше 0,1 га.

Так, матеріалами проекту землеустрою Д-3236 підтверджуєт ься та обставина, що земельна ділянка площею 3,69 га в квартал і 141, виділ 2, 6, 7, 8 Святошинського л ісництва перебувала у корис туванні КП "Святошинське ліс опаркове господарство" та на лежить до лісового фонду. Від повідно до Програми розвитку зеленої зони міста Києва на п еріод до 2010 року та концепції ф ормування зелених насаджень в центральній частині міста " затвердженої рішенням Київ ради від 19.07.2005 року № 806/3381, до момен ту прийняття оскаржуваного р ішення Київрада вказана земе льна ділянка була віднесена до території зелених насадж ень загального користування та мала рекреаційне признач ення.

Судом встановлено, що не за перечується і відповідачами у справі, що частина спірної з емельної ділянки 3,8034 га належа ла до земель лісового господ арства, і при розробленні про екту землеустрою та прийнятт і оскаржуваного рішення Київ ради було змінено цільове пр изначення вказаної ділянки з земель лісогосподарського п ризначення на землі громадсь кої забудови.

Порядок встановлення та зм іни цільового призначення зе мель визначено статтею 20 Земе льного кодексу України.

Так, віднесення земель до тієї чи іншої категорії здій снюється на підставі рішень органів державної влади та о рганів місцевого самоврядув ання відповідно до їх повнов ажень. Зміна цільового призн ачення земель провадиться ор ганами виконавчої влади або органами місцевого самовряд ування, які приймають рішенн я про передачу цих земель у вл асність або надання у корист ування, вилучення (викуп) земе ль і затверджують проекти зе млеустрою або приймають ріше ння про створення об'єктів пр иродоохоронного та історико -культурного призначення. Зм іна цільового призначення зе мель, які перебувають у власн ості громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціа тивою власників земельних ді лянок у порядку, що встановлю ється Кабінетом Міністрів Ук раїни (частини 1, 2, 3 Земельного кодексу України).

Відповідно до ст. 57 Лісового кодексу України зміна цільо вого призначення земельних л ісових ділянок з метою їх вик ористання в цілях, не пов'язан их з веденням лісового госпо дарства, провадиться органам и виконавчої влади або орган ами місцевого самоврядуванн я, які приймають рішення про п ередачу цих земельних діляно к у власність або надання у по стійне користування відпові дно до Земельного кодексу Ук раїни.

Зміна цільового призначен ня земельних лісових ділянок з метою їх використання для ж итлової, громадської і проми слової забудови провадить ся переважно за рахунок площ , зайнятих чагарниками та інш ими малоцінними насадженням и.

Зміна цільового призначен ня земельних лісових ділянок здійснюється за погоджен ням з органами виконавчої влади з питань лісового госп одарства та з питань охорони навколишнього природного се редовища Автономної Республ іки Крим, територіальними органами центральних органі в виконавчої влади з питань л ісового господарства та охор они навколишнього природног о середовища.

Згідно з висновком Київс ького обласного управління л ісового та мисливського госп одарства від 19.11.2007 року № 01-04/2763, ост аннє вважає за можливе вилуч ення та зміну цільового приз начення земельної лісової ді лянки площею 3,99 га за рахунок з емель лісогосподарського пр изначення КП «Святошинське л ісопаркове господарство»(Св ятошинське лісництво кварта л 141, вид. 2, 6, 7, 8), розташованої в меж ах Києва та проектується до п ередачі ТОВ «Акта МК»для обс луговування будівель, споруд , а також під будівництво торг овельно-розважального компл ексу, закладів громадського харчування, офісів за умови о формлення правовстановлююч их документів у відповідност і до діючого чинного законод авства.

Як вбачається з висновку № 0 5/2227 від 27.11.2007 року Державне управ ління охорони навколишнього природного середовища в м. Ки єві, Держуправлінням погодж ено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянк и ТОВ «Акта МК»для обслугову вання будівель та споруд і бу дівництва торговельно-розва жального комплексу, закладів громадського харчування, оф ісів на вул. Кільцева дорога, 1 2-б, 12-в (літера «А»), 12-г (літера «А »), у Святошинському районі мі ста Києва, з урахуванням внес ення змін до «Програми розви тку зеленої зони м. Києва до 201 0 року та концепції формуванн я зелених насаджень в центра льній частині міста», затвер дженої рішення Київради від 19.07.2005 року, проте, згоди на змі ну цільового призначення спі рної ділянки не надано Держу правлінням не надано. Окрі м того, відповідно до п. 18 зазна ченого висновку Держуправлі ння зелені насадження на спі рній лісовій земельній ділян ці представлені деревами листяних та хвойних порід.

Відповідно до Постанови К абінету Міністрів України ві д 29 квітня 2002 р. N 581 "Про затвердже ння Державної програми "Ліси України" на 2002 - 2015 роки", яка була чинна на момент надання заз начених висновків (листопад 2007 року) та прийняття оскаржу ваного рішення від 27.12.2007 року, передбачено програму розви тку лісового господарства кр аїни, спрямовану на посиленн я екологічних, соціальних та економічних функцій лісів в умовах реформування сільгос ппідприємств, прийняття ново го земельного законодавства . Програма визначає показник и лісогосподарської діяльно сті основних постійних лісок ористувачів - Держкомлісгосп у, Мінагрополітики, Мінекоре сурсів, Міноборони, МНС.

Завданнями Програми є:

визначення основних напря мів розвитку лісового господ арства країни;

визначення основних показ ників розвитку лісового госп одарства на період до 2015 року;

забезпечення сталого розв итку лісового господарства н а науково обґрунтованій осно ві.

Вказаною програмою було пе редбачено збільшення розмір у земель лісогосподарського призначення, а виконання вка заною програми покладено, зо крема, на Держкомлісгосп (наз ва на момент існування спірн их правовідносин).

За таких обставин, надання в исновків Київським обласним управлінням Держкомлісгос пу та Державним управлінням Міністерства охорони навкол ишнього природного середови ща у м. Києві про надання згод и на зміну цільового признач ення земель лісогосподарськ ого призначення та погодженн я проекту земле відведення, а також прийняття оскаржувано го рішення Київською міською радою від 27.12.2007 року напряму пр отирічить вказаній постано ві Кабінету Міністрів Україн и 29 квітня 2002 р. N 581.

Такий висновок суду підтве рджується також прийнятим Ка бінетом Міністрів України ро зпорядженням від 10.04.2008 року за № 610-р "Деякі питання розпорядж ення земельними лісовими діл янками", яким встановлено, що з метою недопущення фактів по рушення інтересів держави і суспільства під час відчужен ня та зміни цільового призна чення земельних лісових діля нок (далі - ділянки) Мінприр оди, Мінагрополітики, Міно борони, Держкомлісгоспу т а Держкомзему до законода вчого врегулювання питань за побігання зловживанням у цій сфері:

- зупинити прийняття рішень про надання згоди на вилучен ня ділянок, їх передачу у влас ність та оренду із зміною ціл ьового призначення;

- відкликати раніше надан у згоду на вилучення ділянок , їх передачу у власність та ор енду із зміною цільового при значення у разі, коли місцеви ми органами виконавчої влади чи органами місцевого самов рядування не прийнято відпов ідні рішення або коли за резу льтатами перевірки встановл ено, що такі рішення прийняті з порушенням вимог законода вства.

Судом встановлено, що спір на земельна ділянка № 1 має в с воїх межах земельну ділянку лісогосподарського признач ення, на якій розміщені зелен і насадження на спірній лісо вій земельній ділянці пре дставлені деревами листяних та хвойних порід ( пункт 18 висн овку № 05/2227 від 27.11.2007 року Держа вне управління охорони навко лишнього природного середов ища в м. Києві), а отже зміна її цільового призначення з пере веденням до земель громадськ ої забудови напряму протиріч ить ч. 2 ст. 57 Лісового кодексу У країни, якою визначено, що зм іна цільового призначення зе мельних лісових ділянок з ме тою їх використання для житл ової, громадської і промисло вої забудови провадиться переважно за рахунок площ, за йнятих чагарниками та іншими малоцінними насадженнями.

За таких обставин, деякі в исновки землевідводу прийня ті з порушенням вимог чинног о законодавства, що свідчить також про неправомірність п рийняття на їх основі оскарж уваного рішення Київради від 27.12.2007 року.

Суд також зазначає, що відпо відачами також не доведено о тримання згоди від землекори стувача - ВАТ "Київміськнафто продукт" на надання в користу вання частини земельної діл янки № 1 відповідачеві-1, як і не надано належних доказів щод о припинення вказаної юридич ної особи на момент оформлен ня матеріалів землевідводу т а прийняття оскаржуваного рі шення - листопад-грудень 2007 ро ку.

Крім того, суд вважає помилк овим твердження відповідачі в про те, що прокуратура необґ рунтовано застосовує як підс таву для задоволення позову приписи ч. 9 ст. 149 Земельного ко дексу України , які, на думку в ідповідачів, до спірних прав овідносин ця норма права не з астосовується, виходячи з на ступного.

Відповідачами у справі не с простовано, що КП "Святошинсь ке лісопаркове господарство " не було постійним землекори стувачем земельної ділянки. Навпаки, своїми діями, а саме з верненням до КП "Святошинськ е лісопаркове господарство" про надання згоди на вилучен ня земельної ділянки, відпов ідач-2 погодився, що вказана ос оба є постійним землекористу вачем ділянки № 1.

Відповідно до листа Комуна льного підприємства «Святош инське лісопаркове господар ство" від 14 листопада 2007 року № 10 54 спірна лісова земельна діля нка знаходиться в кварталі 141, вид. 2, 6, 7, 8 Святошинського лісни цтва. Ділянка межує з існуючи м закладом громадського хар чування, магазином, СТО, з іншо ї сторони кладовищем та Кіль цевою дорогою, в наслідок чог о постійно засмічується побу товим сміттям, несе велике ре креаційне навантаження, що в икликає масове всихання дере в. Згідно таксаційних матері алів 1999 року частина площі вка заної лісової ділянки склада є 3,69 га та належить до лісового фонду Святошинського лісопа ркового господарства.

Виходячи з вищеозначеного , Святошинське лісопаркове г осподарство вважає за можлив е припинення користування св оїм господарством цією ділян кою з подальшим рішенням Киї вради про її цільове викорис тання при умові внесення від повідних змін до рішення Киї вради від 19.07.2005 року № 806/3381 «Про за твердження Програми розвитк у зеленої зони м. Києва до 2010 ро ку та концепції формування з елених насаджень в центральн ій частині міста" та недопуще ння черезсмужжя з парканом к ладовища.

Відповідно до ч. 7 ст. 149 ЗК Укра їни Київська та Севастопольс ька міські державні адмініст рації вилучають земельні діл янки державної власності, як і перебувають у постійному к ористуванні, в межах їх терит орій для всіх потреб, крім вип адків, визначених ч. 9 цієї ста тті.

Частиною 9 ст. 149 ЗК України вс тановлено, що КМУ вилучає зем ельні ділянки державної влас ності, які перебувають у пост ійному користуванні, - ріллю, б агаторічні насадження для не сільськогосподарських потр еб, ліси площею понад 1 гектар для не лісогосподарських пот реб, а також земельні ділянки природоохоронного, оздоровч ого, рекреаційного призначен ня, крім випадків, визначених частинами 5 - 8 цієї статті, та у випадках, визначених ст. 150 цьо го Кодексу.

У випадку належност і цих земель до державної вла сності компетенція щодо їх в илучення визначається части нами 7, 9 ст. 149 ЗК України. При нал ежності до земель територіал ьної громади компетенція щод о їх вилучення визначається ч. 3 ст. 149 ЗК України, відповідно до якої сільські, селищні, міс ькі ради вилучають земельні ділянки комунальної власнос ті відповідних територіальн их громад, які перебувають у п остійному користуванні, для всіх потреб, крім особливо ці нних земель, які вилучаються (викупляються) ними з урахува нням вимог статті 150 цього Код ексу.

Відповідно до ч. 2 ст. 9 Закон у України "Про розмежування з емель державної та комунальн ої власності" (із змінами та до повненнями), Київська міська рада за погодженням з відпов ідними органами виконавчої в лади приймає рішення про роз межування земель державної т а комунальної власності у ме жах міста Києва.

Враховуючи те, що розмежува ння земель державної та кому нальної власності на момент прийняття оскаржуваного ріш ення не було проведено, відпо відачеві-1 при зміні цільово го призначення цих земель на лежало встановити, що вони на лежать саме до комунальної в ласності - власності територ іальної громади міста Києва.

При цьому, посилання відпов ідача-1 на пункт 12 Перехідних п оложень Земельного кодексу У країни щодо права зміни ціл ьового призначення спірної з емельної ділянки суд вважає безпідставним, оскільки дані норми надають радам право ро зпорядження, а не зміни цільо вого призначення земельних д ілянок.

Право розпорядження - це ю ридично закріплена можливіс ть власника самостійно виріш увати юридичну і фактичну до лю майна шляхом його відчуже ння іншим особам, зміни його с тану чи призначення тощо (нап риклад, продати, подарувати, п ередати за заповітом майно).

Виходячи з норм Конституц ії України, до розмежування з емель на землі державної та к омунальної власності, вся зе мля є власнітю народу в особі держави, а отже, всі землі, що мають бути розмежовані, пере бувають поки що у державній в ласності. Згідно із нормами о сновної частини ЗКУ (див. ст. 84 т а ін.), розпорядження землями д ержавної власності повинні з дійснювати органи виконавчо ї влади.

Вищевказаний пункт 12 Перехі дних положень Земельного код ексу України, до такого розме жування надає право органам місцевого самоврядування в м ежах населеного пункту здійс нювати розпорядження землям и, що перебувають у державній власності, однак вказані пер ехідні положення не дають пр аво на зміну цільвого призна ченян земель, що перебувають у постійному землекористува нні органам місцевого самовр ядування до встановлення пит анян належності землі.

Таким чином, приймаючи ріше ння № 1609/4442 від 27.12.2007 року Київська міська рада діяла з перевище нням своїх повноважень, нада них її чинним законодавством України, оскільки, як зазнача лось вище, вилучення земельн их ділянок державної власнос ті, які перебувають у постійн ому користуванні, зокрема, лі сів площею понад 1 гектар для н елісогосподарських потреб н алежить до компетенції Кабін ету Міністрів України.

Така позиція суду підтверд жується викладеним у постано ві Верховного суду України в ід 31.03.2009 року справі за позовом Заступника прокурора міста Києва в інтересах держави в о собі Державного комітету Укр аїни із земельних ресурсів д о Київської міської ради про визнання недійсним рішення, яка долучена судом до матері алів справи.

Враховуючи те, що спірне ріш ення прийнято з порушенням в имог земельного законодавст ва, суд приходить до висновку , що позовні вимоги в частині в изнання недійсним оскаржува ного рішення Київської міськ ої ради підлягають задоволен ню повністю.

Позовні вимоги про визнан ня недійсними договорів орен ди землі, укладених між відпо відачами у справі, які є похід ними від вимоги про визнання недійсним рішення, на підста ві якого укладено оскаржуван і договори, також підлягає за доволенню, виходячи з наступ ного.

Відповідно до статті 648 ЦК Ук раїни зміст договору, укладе ного на підставі правового а кта органу державної влади, о ргану влади Автономної Респу бліки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язково го для сторін (сторони) догово ру, має відповідати цьому акт у. Особливості укладення дог овору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Рес публіки Крим, органу місцево го самоврядування встановлю ються актами цивільного зако нодавства.

Відповідно до ч. 1 ст. 202 ЦК Укра їни правочином є дія особи, сп рямована на набуття, зміну аб о припинення цивільних прав та обов'язків.

Згідно ч. 1 ст. 204 ЦК України, пр авочин є правомірним, якщо йо го недійсність прямо не вста новлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним .

Відповідно до статті 215 ЦК Ук раїни підставою недійсності правочину є недодержання в м омент вчинення правочину сто роною (сторонами) вимог, які вс тановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою стат ті 203 Цивільного кодексу Украї ни. Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлен а законом (нікчемний правочи н). У цьому разі визнання таког о правочину недійсним судом не вимагається. У випадках, вс тановлених Цивільним кодекс ом України, нікчемний правоч ин може бути визнаний судом д ійсним.

Якщо недійсність правочин у прямо не встановлена закон ом, але одна із сторін або інша заінтересована особа запере чує його дійсність на підста вах, встановлених законом, та кий правочин може бути визна ний судом недійсним (оспорюв аний правочин).

Згідно ст. 203 ЦК України, зміс т правочину не може суперечи ти цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам сус пільства, особа, яка вчиняє пр авочин, повинна мати необхід ний обсяг цивільної дієздатн ості, волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі, правочин має вчинятися у формі, встановленій законо м, правочин має бути спрямова ний на реальне настання прав ових наслідків, що обумовлен і ним, правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та ін тересам їхніх малолітніх, не повнолітніх чи непрацездатн их дітей.

Оскільки, рішення Київсько ї міської ради на підставі як ого відповідач 1 передав у оре нду відповідачу 2 земельну ді лянку № 1 площею 3,80 га строком н а 10 років для обслуговування б удівель і споруд та будівниц тва торговельно-розважально го комплексу, закладів грома дського харчування, офісів, а також земельну ділянку № 2 пло щею 0,19 га строком на 5 років для організації будівельних роб іт та благоустрою прилеглої території визнано недійсним , правочини, які було укладено на підставі цього рішення, є т акими, що суперечать вимогам чинного законодавства і в си лу ст. 203, 215 ЦК України є недійсни ми.

Згідно ст. 32 ГПК України дока зами у справі є будь-які факти чні дані, на підставі яких гос подарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обс тавин, на яких ґрунтуються ви моги і заперечення сторін, а т акож інші обставини, які мают ь значення для правильного в ирішення господарського спо ру.

Відповідно до ст. 33 ГПК Украї ни, кожна сторона повинна дов ести ті обставини, на які вона посилається як на підставу с воїх вимог і заперечень.

За вказаних обставин, позов ні вимоги в частині визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок укладених між Київською міською радою та Товариством з обмеженою в ідповідальністю “Акта МК”, я к зареєстровані Головним упр авлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київсько ї міської ради (Київської міс ької державної адміністраці ї) 07.03.2008 року за № 75-6-00387 та № 75-6-00388) обґр унтовані, а тому підлягають з адоволенню.

Щодо позовних вимог в части ні визнання відсутності у То вариства з обмеженою відпові дальністю “Акта МК”, права ко ристування права користуван ня земельними ділянками, що р озташовані на вул. Кільцева д орога, 12-6, 12-в (літера “А”), 12-г (літе ра “А”) у Святошинському райо ні м. Києва, площею 3,8034 га, кадаст ровий номер 8 000 000 000:75:230:0076, вартість якої згідно нормативної гро шової оцінки становить 49 895 599,76 г рн., та площею 0,1856 га, кадастрови й номер 8 000 000 000:75:230:0100, вартість якої згідно нормативної грошової оцінки становить 2 392 877,66 грн., суд зазначає наступне.

Відповідно до положень ст. 1 6 ЦК України кожна особа має пр аво звернутися до суду за зах истом свого особистого немай нового або майнового права т а інтересу. Способами захист у цивільних прав та інтересі в можуть бути, зокрема, віднов лення становища, яке існувал о до порушення.

Відповідно до ч. 3 ст. 16 ЦК Укра їни суд може захистити цивіл ьне право або інтерес іншим с пособом, що встановлений дог овором або законом.

Положеннями ст. 20 ГК України встановлено, що держава забе зпечує захист прав і законни х інтересів суб'єктів господ арювання та споживачів. Кожн ий суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтере сів. Права та законні інтерес и зазначених суб'єктів захищ аються, зокрема, шляхом визна ння наявності або відсутност і прав.

Порушені права землекорис тувачів підлягають захисту с пособами, передбаченими стат тею 152 ЗК України, з обов'язкови м дотриманням норм чинного з аконодавства. Відповідно до вказаної норми захист прав г ромадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюєть ся, зокрема, шляхом визнання п рав, визнання недійсними ріш ень органів виконавчої влади або органів місцевого самов рядування, а також застосува ння інших, передбачених зако ном, способів, у тому числі шля хом поновлення прав юридични х і фізичних осіб, порушених в наслідок прийняття неправом ірних рішень, дій чи бездіяль ності державних органів або посадових осіб органів місце вого самоврядування (частина 2 статті 77 Закону України “Про місцеве самоврядування в Ук раїні”).

Тобто, обраний спосіб захис ту в даному випадку спрямова ний на поновлення порушених прав, оскільки при визнанні в ідсутності у Товариства з об меженою відповідальністю “А кта МК”, права користування с пірною земельною ділянкою, п ідлягає поновленню порушене внаслідок прийняття неправо мірного рішення право власно сті територіальної громади м іста Києва щодо вказаної діл янки та право позивача щодо к онтролю за використанням, в т ому числі і власником - КМР, що до належного використання зе мельних ресурсів.

При цьому суд зазначає, що п рокуратурою вірно визначено особу в інтересах якої подан о позов та обгрунтовано пору шення прав даної особи, виход ячи з наступного.

Статтею 164 Земельного коде ксу України визначений зміст охорони земель, відповідно д о якої складовою охорони зем ель є захист сільськогоспода рських угідь, лісових земель та чагарників від необгрунт ованого їх вилучення для інш их потреб.

Відповідно до пункту "ґ" час тини першої статті 15 Земельно го кодексу України до повнов ажень центрального органу ви конавчої влади з питань земе льних ресурсів у галузі земе льних відносин належить здій снення землеустрою, монітори нгу земель і державного земе льного контролю за використа нням та охороною земель.

Статтею 187 Земельного кодек су України визначено, що конт роль за використанням та охо роною земель полягає в забез печенні додержання органами державної влади, органами мі сцевого самоврядування, підп риємствами, установами, орга нізаціями і громадянами земе льного законодавства Україн и.

Відповідно до статті 188 Земе льного кодексу України держа вний контроль за використанн ям та охороною земель здійсн юється уповноваженими орган ами виконавчої влади по земе льних ресурсах.

У частині 2 статті 19 Конститу ції України закріплено, що ор гани державної влади та орга ни місцевого самоврядування , їх посадові особи зобов'язан і діяти лише на підставі, в меж ах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 1 Положення про Держ авний комітет України із зем ельних ресурсів, затверджено го постановою Кабінету Мініс трів України від 19.03.2008 N 224, передб ачено, що останній є централь ним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів , діяльність якого спрямовує ться і координується Кабінет ом Міністрів України через М іністра охорони навколишньо го природного середовища.

Відповідно до п. 3, п. 4.7 зазначе ного Положення одним із осно вних завдань Державного комі тету України із земельних ре сурсів є здійснення державно го контролю за використанням та охороною земель.

Охорона земель - це система правових, організаційних, ек ономічних та інших заходів, с прямованих на раціональне ви користання земель, запобіган ня необгрунтованому вилучен ню земель сільськогосподарс ького і лісогосподарського п ризначення, захист від шкідл ивого антропогенного впливу , відтворення і підвищення ро дючості грунтів, підвищення продуктивності земель лісог осподарського призначення, з абезпечення особливого режи му використання земель приро доохоронного, оздоровчого, р екреаційного та історико-кул ьтурного призначення.

Згідно з п. 40 Положення Держа вний комітет України із земе льних ресурсів порушує в уст ановленому законодавством п орядку клопотання про зупине ння дії або скасування актів місцевих державних адмініст рацій, органів місцевого сам оврядування з питань, що нале жать до його компетенції, а та кож притягнення осіб, винних у порушенні земельного зако нодавства України до передба ченої законом відповідально сті, та відповідно до п. 43 цього Положення здійснює інші фун кції, необхідні для виконанн я покладених на нього завдан ь.

Оскільки, рішення Київськ ої міської ради № 1609/4442 від 27.12.2007 ро ку та спірні договори визнан і недійсними, господарський суд приходить до висновку, що позовні вимоги в частині виз нання відсутнім у Товариства з обмеженою відповідальніст ю “Акта МК” користування зем ельними ділянками, що розташ овані на вул. Кільцева дорога , 12-6, 12-в (літера “А”), 12-г (літера “А” ) у Святошинському районі м. Ки єва, площею 3,8034 га, кадастровий номер 8 000 000 000:75:230:0076, вартість якої з гідно нормативної грошової о цінки становить 49 895 599,76 грн., та п лощею 0,1856 га, кадастровий номер 8 000 000 000:75:230:0100, вартість якої згідно нормативної грошової оцінки становить 2 392 877,66 грн., є обґрунто ваними і такими, що підлягают ь задоволенню повністю.

Щодо позовних вимог в части ні зобов' язання Товариства з обмеженою відповідальніст ю “Акта МК” повернути у комун альну власність міста Києва земельні ділянки площею 3,8034 га та площею 0,1856 га, що розташован і вул. Кільцева дорога, 12-6, 12- в (лі тера “А”), 12-г (літера “А”) у Свят ошинському районі м. Києва за виключенням територій на як их розміщені будівлі, що нале жать на праві приватної влас ності TOB “Акта МК” слід зазнач ити наступне.

Відповідно до частини 1 та 2 с татті 1 ГПК України підприємс тва, установи, організації, ін ші юридичні особи (у тому числ і іноземні), громадяни, які зді йснюють підприємницьку діял ьність без створення юридичн ої особи і в установленому по рядку набули статусу суб'єкт а підприємницької діяльност і (далі - підприємства та орган ізації), мають право звертати ся до господарського суду зг ідно з встановленою підвідом чістю господарських справ за захистом своїх порушених аб о оспорюваних прав і охороню ваних законом інтересів, а та кож для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямо ваних на запобігання правопо рушенням. У випадках, передба чених законодавчими актами У країни, до господарського су ду мають право також звертат ися державні та інші органи, ф ізичні особи, що не є суб'єктам и підприємницької діяльност і.

Частиною 3 статті 2 ГПК Украї ни вставлено, що прокурор, яки й звертається до господарськ ого суду в інтересах держави , в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає пору шення інтересів держави та о бґрунтовує необхідність їх з ахисту, а також вказує орган, у повноважений державою здійс нювати відповідні функції у спірних відносинах.

Згідно статті 21 ГПК України сторонами в судовому процес і - позивачами і відповідачам и - можуть бути підприємства т а організації, зазначені у ст атті 1 цього Кодексу. Позивача ми є підприємства та організ ації, що подали позов або в інт ересах яких подано позов про захист порушеного чи оспорю ваного права або охоронювано го законом інтересу. Відпові дачами є підприємства та орг анізації, яким пред'явлено по зовну вимогу.

Відповідно до частин 1 та 2 ст атті 29 ГПК України прокурор бе ре участь у розгляді справ за його позовами, а також може вс тупити за своєю ініціативою у справу, порушену за позовом інших осіб, на будь-якій стаді ї її розгляду для представни цтва інтересів громадянина а бо держави. З метою вступу у сп раву прокурор може подати ап еляційну, касаційну скаргу, з аяву про перегляд рішення Ве рховним Судом України про пе регляд рішення за нововиявле ними обставинами або повідом ити суд і взяти участь у розгл яді справи, порушеної за позо вом інших осіб. У разі прийнят тя господарським судом позов ної заяви, поданої прокуроро м в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здій снювати функції держави у сп ірних правовідносинах, зазна чений орган набуває статусу позивача.

Відповідно до ст. 60 Закону Ук раїни “Про місцеве самовряду вання в Україні" територіаль ним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить пр аво комунальної власності на рухоме та нерухоме майно, дох оди місцевих бюджетів, інші к ошти, землю, природні ресурси , підприємства, установи та ор ганізації, в тому числі банки , страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майн і підприємств, житловий фонд , нежитлові приміщення, закла ди культури, освіти, спорту, на уки, соціального обслуговува ння та інше майно і майнові пр ава, рухомі та нерухомі об' є кти, визначені відповідно до закону як об' єкти права ком унальної власності, а також к ошти, отримані від їх відчуже ння.

Таким чином, з наведених нор м вбачається, що зазначена ви мога може бути заявлена лише в інтересах Київської міськ ої ради, яка в даній справі має процесуальний статус відпов ідача, а тому господарський с уд приходить до висновку, що п ідстави для задоволення позо ву в цій частині відсутні.

Відповідно до ст. 49 ГПК Укр аїни, судовий збір, від сплати якого позивач у встановлено му порядку звільнений, стягу ється з відповідача в доход б юджету пропорційно розміру з адоволених вимог, якщо відпо відач не звільнений від спла ти судового збору.

Керуючись ст.ст. 32, 33, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задовол ьнити частково.

2. Визнати недійсним рішенн я Київської міської ради від 27.12.07 № 1609/4442 "Про передачу товарис тву з обмеженою відповідальн істю “Акта МК” земельних діл янок для обслуговування буді вель і споруд та будівництва торговельно-розважального к омплексу, закладів громадськ ого харчування, офісів на вул . Кільцева дорога, 12-6, 12-в (літера “А”), 12-г (літера “А”) у Святошин ському районі м. Києва”.

3. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки ві д 07.03.2008 року, укладений між Київ ською міською радою та Товар иством з обмеженою відповіда льністю “Акта МК”, зареєстро ваний Головним управлінням з емельних ресурсів виконавчо го органу Київської міської ради (Київської міської держ авної адміністрації) 07.03.08 за № 75 -6-00387.

4. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки ві д 07.03.2008 року, укладений між Київ ською міською радою та Товар иством з обмеженою відповіда льністю “Акта МК”, зареєстро ваний Головним управлінням з емельних ресурсів виконавчо го органу Київської міської ради (Київської міської держ авної адміністрації) 07.03.08 за № 75 -6-00388.

5. Визнати відсутнім у Товар иства з обмеженою відповідал ьністю “Акта МК” право корис тування земельною ділянкою, що розташована на вул. Кільце ва дорога, 12-6, 12-в (літера “А”), 12-г (л ітера “А”) у Святошинському р айоні м. Києва, площею 3,8034 га, кад астровий номер 8 000 000 000:75:230:0076, варті сть якої згідно нормативної грошової оцінки становить 49 89 5 599,76 грн.,

6. Визнати відсутнім у Товар иства з обмеженою відповідал ьністю “Акта МК” право корис тування земельною ділянкою, що розташована на вул. Кільце ва дорога, 12-6, 12-в (літера “А”), 12-г (л ітера “А”) у Святошинському р айоні м. Києва площею 0,1856 га, кад астровий номер 8 000 000 000:75:230:0100, варті сть якої згідно нормативної грошової оцінки становить 2 392 877,66 грн.

7.Стягнути з Київської міськ ої ради (01044, м. Київ, вул. Хрещати к, 36, код ЄДРПОУ 22883141) на користь Д ержавного бюджету України 536 ( п'ятсот тридцять шість) грн. 50 к оп. судового збору.

8. Стягнути з Товариства з об меженою відповідальністю “А кта МК” (м. Київ, вул. Червоноар мійська, 57/3, поверх З, код ЄДРПО У 33785801) на користь Дерожавного б юджету України 536 (п'ятсот трид цять шість) грн. 50 коп. судового збору.

9. В іншій частині позовних в имог - відмовити.

10. Видати наказ після набран ня рішенням законної сили.

11. Рішення господарського с уду набирає законної сили пі сля закінчення строку поданн я апеляційної скарги, якщо ап еляційну скаргу не було пода но. У разі подання апеляційно ї скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи а пеляційним господарським су дом.

Головуючий суддя Бондаренко Г.П.

Суддя Мельник С. М.

Суддя Спичак О.М .

Рішення підписано 31.01.2012 р оку

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення26.01.2012
Оприлюднено20.02.2012
Номер документу21433750
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —9/202

Судовий наказ від 07.06.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Марченко О.А.

Постанова від 25.06.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Добролюбова Т.В.

Ухвала від 12.06.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Добролюбова Т.В.

Ухвала від 23.03.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Добролюбова Т.В.

Ухвала від 04.02.2015

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Пархоменко Наталія Володимирівна

Рішення від 14.07.2014

Господарське

Господарський суд Сумської області

Миропольський Сергій Олексійович

Ухвала від 02.07.2014

Господарське

Господарський суд Сумської області

Миропольський Сергій Олексійович

Постанова від 20.11.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Чернов Є.В.

Постанова від 04.07.2012

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Тищенко О.В.

Ухвала від 30.10.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Чернов Є.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні