cpg1251
УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Від "17" квітня 2012 р. Справа № 12/5007/61/11
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Тимошенко О.М.
за участю представників сторін:
від 1-го позивача: ОСОБА_1 (довіреність №18-5/1849 від 31.10.11.)
від 2-го позивача: ОСОБА_2 (довіреність №446/09/18-12 від 26.01.12.)
від відповідача: не з'явився
від третьої особи: ОСОБА_3 (довіреність від 17.04.12.)
від прокуратури: Бондарчук З.В. (посвідчення №17)
розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Житомирського міжрайонного природоохоронного прокурора в інтересах держави в особі
1) Житомирської районної державної адміністрації (м. Житомир)
2) Головного управління Держкомзему в Житомирській області (м. Житомир)
до Фізичної особи - підприємця ОСОБА_5 (с.Стара Котельня Андрушівський район Житомирська область)
За участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Державної організації "Комбінат "Рекорд"
про стягнення 12577,59 грн.
Прокурор звернувся з позовом до господарського суду Житомирської області в інтересах держави в особі позивача в якому просить стягнути з відповідача 12577,59 грн. шкоди заподіяної державі внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки та зобов'язати останнього привести земельну ділянку до попереднього стану шляхом знесення побудованих об'єктів на водному плесі. Позовна заява грунтується на тому, що за відсутності у відповідача правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0,2291га останній здійснив самовільне розміщення на цій ділянці малих архітектурних форм.
13.04.12. до суду від представника Головного управління Держкомзему в Житомирській області надійшло письмове пояснення щодо правомірності нарахування шкоди.
Прокурор та представники позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник третьої особи в засіданні суду пояснив, що будь - яких договорів між Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_5 та Державною організацією "Комбінат "Рекорд" на право користування або оренди землі не укладались.
Відповідач свого представника в судове засідання не направив, про причину неявки суд не повідомив, про день розгляду справи був повідомлений належним чином, що підтверджується поштовими повідомленнями про вручення кореспонденції.
Таким чином, відповідач не скористався своїм правом наданим йому ст.22 ГПК України, бути присутнім у судовому засіданні.
Разом з тим, у відзиві на позовну заяву від 18.07.11 відповідач позов не визнав посилаючись на те, що 11.07.11 між відповідачем та Державною організацією "Комбінат "Рекорд" був укладений договір оренди спірної земельної ділянки (а.с.46,47,52-53 т.1).
Справа розглядається за наявними в ній матеріалами, відповідно до ст.75 ГПК України.
Заслухавши пояснення учасників судового процесу, дослідивши матеріали справи, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Проведеною Житомирською міжрайонною природоохоронною прокуратурою перевіркою дотримання вимог земельного та водного законодавств виявлено факт самовільного зайняття Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_5 земельної ділянки площею 0,2291 га. поблизу автошляху Київ-Чоп за межами с. Лісове Житомирського району.
За результатами проведеної перевірки було складено Акт №15/074 від 26.05.11 в якому зазначено, що відповідно до державного акта на право постійного користування землею серії ЖТ 08-13 №001911 Житомирському комбінату „Рекорд" Кам'янської сільської ради Житомирського району надано в постійне користування для виробничих потреб 76,45 га. землі в межах згідно з планом землекористуванням. На даній земельній ділянці Фізична особа - підприємець ОСОБА_5 проводить роботи в прибережній захисній смузі та акваторії ставка площею 5 га, що є притокою р.Кам'янка, поблизу автошляху Київ-Чоп за межами с. Лісове для будівництва пляжного майданчика, альтанки та альтанки на воді загальною площею 0,2291 га. Будь-які правовстановлюючі документи на зазначену земельну ділянку - відсутні (а.с.7 т.1).
26.05.11 Головним управлінням держкомзему у Житомирській області був виданий припис №15/070, яким зобов'язано Фізичну особу - підприємця ОСОБА_5 виготовити правовстановлюючі документи на зазначену земельну ділянку до 25.06.11, або звільнити самовільно зайняту земельну ділянку (а.с.38 т.2).
На підставі ОСОБА_3 визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 25 липня 2007 р. N 963, Головним управлінням держкомзему у Житомирській області був здійснений розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, що становить 12577,59грн. (а.с.39 т.2).
Заслухавши пояснення учасників судового процесу, дослідивши зібрані по справі докази, проаналізувавши норми чинного законодавства , які регулюють спірні відносини, суд дійшов висновку, що позовна заява підлягає задоволенню виходячи з наступного.
Відповідно до ст.1 Земельного кодексу України, Земля - основне національне багатство. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
За нормами статті 152 вищевказаного кодексу, держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав, відшкодування заподіяних збитків.
Державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється уповноваженими органами виконавчої влади по земельних ресурсах (ст.188 ЗкУ).
За нормами статті 211 ЗкУ , громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за самовільне зайняття земельних ділянок.
Відповідно до ст. 126 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, крім випадків, визначених частиною другою цієї статті, а право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.
Згідно державного акта на право постійного користування землею серії ЖТ 08-13 №001911 Житомирському комбінату „Рекорд" Кам'янської сільської ради Житомирського району надано в постійне користування для виробничих потреб 76,45 га. землі в межах згідно з планом землекористуванням. Державний акт видано на підставі рішення Житомирської обласної ради третьої сесії 22 скликання - 58,45 га. від 15.02.1994 р., вісімнадцятої сесії 21 скликання - 0,3 га. та Радою Міністрів УРСР - розпорядженням від 14.01.1976 р. № 29-р -0,3 га., розпорядженням від 24.03.1970 р. № 211 РС - 17,4 га. Акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №103 (а.с.10 т.1).
Отже, земельну ділянку площею 76,45га було надано в постійне користування для виробничих потреб Житомирському комбінату „Рекорд" Кам'янської сільської ради Житомирського району.
Прокурорською перевіркою було встановлено, що ФОП ОСОБА_5 ведуться роботи в прибережній захисній смузі та акваторії ставка, що входить в межі земельної ділянки "Комбінату Рекорд".
Державний інспектор з контролю за використанням та охороною земель Житомирської області у судовому засіданні 30.06.11, пояснив, що відповідач здійснює господарську діяльність на землях, які знаходяться в постійному користуванні Державної організації "Комбінат "Рекорд".
Статтею 125 Земельного кодексу України,передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно довідки управління Держкомзему у Житомирському районі Житомирської області №1677 від 21.07.11, звернення на предмет погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,2291 га поблизу автошляху Київ-Чоп за межами с.Лісове ФОП ОСОБА_5 до комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою не надходило і відповідний проект на розгляд комісії не подавався (а.с.99).
Згідно довідки ДО "Комбінат "Рекорд" №2/201 від 17.04.12 (а.с.53 т.2) будь-які договори оренди землі між Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_5 та Державною організацією "Комбінат "Рекорд" не укладались.
Відповідач не заперечив, що користується спірною земельною ділянкою, однак не надав документів, які надають право володіти чи користуватися цією земельною ділянкою.
Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0,2291 га свідчить про факт її самовільного зайняття.
Таким чином, внаслідок самовільного зайняття даної земельної ділянки заподіяно шкоду державі, що згідно розрахунку Головного управління Держкомзему в Житомирській області становить 12577,59 грн.
Крім того, проведеною перевіркою було встановлено, що на даній земельній ділянці Фізична особа - підприємець ОСОБА_5 проводить роботи в прибережній захисній смузі та акваторії ставка поблизу автошляху Київ-Чоп за межами с. Лісове з будівництва пляжного майданчика, альтанки та альтанки на воді. Всього побудовано 12 об'єктів.
Режим господарської діяльності на земельних ділянках прибережних захисних смуг уздовж річок, навколо водойм та на островах встановлюється законом.
Відповідно до ст.59 Земельного кодексу України, громадянам та юридичним особам органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування із земель водного фонду можуть передаватися на умовах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення і берегових смуг водних шляхів, а також озера, водосховища, інші водойми, болота та острови для сінокосіння, рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт тощо.
Відповідачем не надано договору оренди земельної ділянки прибережних захисних смуг.
Згідно норм ст. 61 Земельного кодексу України та ст. 89 Водного кодексу України, у прибережних захисних смугах уздовж річок, навколо водойм та на островах забороняється розорювання земель (крім підготовки ґрунту для залуження і залісення), а також садівництво та городництво, зберігання та застосування пестицидів і добрив, влаштування літніх таборів для худоби, будівництво будь-яких споруд (крім гідротехнічних, гідрометричних та лінійних), у тому числі баз відпочинку, дач, гаражів та стоянок автомобілів, влаштування звалищ сміття, гноєсховищ, накопичувачів рідких і твердих відходів виробництва, кладовищ, скотомогильників, полів фільтрації тощо, миття та обслуговування транспортних засобів і техніки.
Поскільки акваторія і водне плесо безпосередньо примикають до прибережної смуги, можна зробити висновок, що усі обмеження господарської діяльності в прибережних захисних смугах згідно ст.89 ВкУ та ст.61 ЗкУ поширюються на діяльність на плесі водного дзеркала.
Таким чином, закон забороняє споруджувати на водному плесі та в прибережній зоні будь-які споруди (крім гідротехнічних, гідрометричних та лінійних).
Статтею 212 цього Кодексу встановлено, що самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки.
За таких обставин, оскільки ОСОБА_5 здійснює будівництво на земельній ділянці всупереч вимогам земельного та водного законодавств без правовстановлюючих документів на землю, тому відповідач повинен привести земельну ділянку до попереднього стану шляхом знесення побудованих об'єктів на водному плесі та відшкодувати завдану державі шкоду внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки.
Відповідно до вимог ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Відповідач позов не визнав, у своїх запереченнях посилається на договір оренди земельної ділянки площею 0,42 га від 11.07.11, укладеного між Державною організацією "Комбінат "Рекорд" та ФОП ОСОБА_5; рішення Камянської сільської ради №37 від 17.02.11 р. про надання погодження приватному підприємцю ОСОБА_5 на розміщення торгівельної точки з метою здійснення торгівлі на території Кам"янської сільської ради; висновок Житомирської районної санепідстанції №24 від 05.04.11 р. щодо вибору (відведення) земельної ділянки під забудову, який зроблений, зокрема, на підставі погодження комбіната "Рекорд" № 1/22 від 23.02.2011р.; технічні умови державного пожежного нагляду України відділення наглядово-профілактичної діяльності Житомирського районного відділу УМНС України в Житомирській області №342 від 12.04.11 р.; технічні умови управління містобудування та архітектури Житомирського району на розміщення торгівельного павільйону на території Кам'янської сільської ради.
Суд не приймає такі заперечення відповідача до уваги, оскільки вказані документи не встановлюють право відповідача на володіння чи користування земельною ділянкою.
Враховуючи викладене, господарський суд приходить до висновку, що позовні вимоги обгрунтовані, заявлені у відповідності до вимог чинного законодавства, підтверджуються матеріалами справи і підлягають задоволенню.
Витрати , пов'язані з оплатою державного мита та за інформаційно-технічне забезпечення судового процесу покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 49, 82-85 ГПК України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
1.Позов задовольнити.
2.Стягнути з Фізичної особи - підприємця ОСОБА_5 (13413,АДРЕСА_1 код НОМЕР_1) на користь Житомирської районної державної адміністрації (10003, м.Житомир, вул.Л.Українки,1, код 04043476) - 12577,59 грн.
3. Фізичній особі - підприємцю ОСОБА_5 (13413,АДРЕСА_1 код НОМЕР_1) привести земельну ділянку до попереднього стану шляхом знесення побудованих об'єктів, які являються стаціонарними малими архітектурними формами у вигляді альтанок, всього 12 об'єктів, що знаходяться в прибережній зоні та на водному плесі , що є притокою р. Кам'янка, поблизу автошляху Київ-Чоп за межами с. Лісове в Житомирському районі.
4.Стягнути з Фізичної особи - підприємця ОСОБА_5 (13413,АДРЕСА_1 код НОМЕР_1) :
- в доход Державного бюджету України (п/р 31118095700002 ГУДКУ у Житомирській області, ЄДРПОУ 22062319, МФО 811039, код 22090200, отримувач УДК в м.Житомирі) - 210грн. 78 коп. державного мита;
- в доход Державного бюджету України (р/р 31217264700002 у ГУДКУ у Житомирській області, МФО 811039, ЄДРПОУ 22062319, отримувач УДК у м.Житомирі) - 236,00 грн. за інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.
Суддя Тимошенко О. М.
Віддрукувати:
1- в справу
2-відповідачу (рек. з повідом.)
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 17.04.2012 |
Оприлюднено | 24.04.2012 |
Номер документу | 23552698 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Тимошенко О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні