cpg1251
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09.10.2012 № 30/129-10-3529-45/314-52/431
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Дикунської С.Я.
суддів: Алданової С.О.
Кондес Л.О.
за участю секретаря Драчук Р.А.
За участю представників:
від прокуратури Левицької Н.В.- прокурора
від позивача Мовіле О.С. (дов. від 26.03.2012 р.)
від відповідача 1 Буравльової О.В. (дов. від 20.03.2012 р.)
від відповідача 2 не з'явився
від відповідача 3 не з'явився
від третьої особи 1 не з'явився
від третьої особи 2 Васильківської В.Є. (дов. № 338 від 20.09.2012 р.)
від третьої особи 3 не з'явився
від третьої особи 4 Кутафіна Д.В. (дов. № 8 від 15.05.2012 р.)
розглянувши апеляційні скарги Одеської обласної ради, Товариства з обмеженою
відповідальністю Експертне агентство
«Укрконсалт»Управління обласної ради з майнових
відносин в Одеській області
на рішення
господарського суду м. Києва
від 17.04.2012 р.
у справі № 30/129-10-3529-45/314-52/431 (головуючий -
суддя Чебикіна С.О., судді Спичак О.М. Грєхова
О.А.)
за позовом Заступника прокурора Одеської області в інтересах
держави в особі
Міністерства охорони здоров'я України (далі
Міністерство)
до Одеської обласної ради (далі Одеська рада)
Одеської обласної державної адміністрації (далі
Одеська держадміністрація)
Товариства з обмеженою відповідальністю
Експертне агентство «Укрконсалт» (далі ТОВ
«Укрконсалт»)
треті особи Комунальне підприємство «Одеське міське бюро
технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів
нерухомості» (далі КП «Одеське міське бюро
технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів
нерухомості»)
Фонд державного майна України (далі Фонд)
Державного закладу «Український медичний центр
реабілітації матері та дитини Міністерства
охорони здоров'я України» (далі Український
медичний центр)
Управління обласної ради з майнових відносин в
Одеській області (далі Управління)
про скасування рішення, визнання права власності,
скасування свідоцтва про право власності,
зобов'язання вчинити дії, визнання недійсним
договору купівлі-продажу
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду м. Києва від 17.04.2012 р. по справі № 30/129-10-3529-45/314-52/431 позов задоволено. Визнано недійсним рішення Одеської обласної ради № 154-XXIV від 24.04.2003 р. "Про майно спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, управління яким здійснює обласна рада" в частині включення до переліку об'єктів спільної власності громад шпиталю, розташованого на розі Італійського бульвару та вул. Маріїнської в м. Одесі, а також пункту 11.1.96 додатку до пункту 1 рішення Одеської обласної ради № 154-XXIV від 24.04.2003 р. "Про майно спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, управління яким здійснює обласна рада". Визнано будівлю Медичного центру реабілітації дітей з соматичними захворюваннями МОЗ України, розташовану на розі Італійського бульвару та вул. Маріїнської в м. Одесі власністю держави в особі Міністерства охорони здоров'я України. Визнано недійсним рішення Одеської обласної ради № 932-V від 11.09.2009 р. "Про внесення змін та доповнень до Переліку об'єктів спільної власності територіальних громад області, що підлягають приватизації" в частині включення будівлі шпиталю, розташованої на розі Італійського бульвару та вул. Маріїнської в м. Одесі, до об'єктів, які підлягають приватизації шляхом викупу. Визнано недійсним договір купівлі-продажу серії ВММ № 859916 від 27.04.2010 р., укладений між Управлінням Одеської обласної ради з майнових відносин від імені Одеської обласної ради та ТОВ "Укрконсалт". Зобов'язано ТОВ "Укрконсалт" звільнити приміщення будівлі шпиталю, розташованого на розі Італійського бульвару та вул. Маріїнської, в м. Одесі. Стягнуто з ТОВ "Укрконсалт" до Державного бюджету України 5 627,10 грн. державного мита та 118,00 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу. Стягнуто з Одеської обласної ради до Державного бюджету України 127,50 грн. 50 коп. державного мита та 118,00 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Не погоджуючись із згаданим рішенням, відповідачі 1, 3 та третя особа 4 оскаржили його в апеляційному порядку, просили скасувати та прийняти нове, яким в позові відмовити повністю. В обґрунтування своїх вимог зазначили (доводи скарг співпадають), що місцевим судом при прийнятті рішення не досліджено доказів щодо порядку оформлення Українським медичним центром користування комунальним майном, щодо передачі спірного об'єкту до комунальної власності як пам'ятки культурної спадщини тощо.
В судовому засіданні представники апелянтів-відповідача 1 та третьої особи 4 доводи своїх скарг підтримали, просили їх задовольнити, рішення скасувати та прийняти нове, яким в позові відмовити повністю за наведених в скарзі підстав.
Представник апелянта-відповідача 3 в судове засідання не з'явився, хоча про час і місце розгляду справи повідомлений належно, однак в попередніх засіданнях доводи скарги підтримав, просив її задовольнити, рішення скасувати та прийняти нове, яким в позові відмовити повністю за наведених в його скарзі підстав.
Представники прокуратури, позивача та третьої особи 2 доводи скарг заперечили, просили не брати їх до уваги, а відтак рішення місцевого суду як законне й обґрунтоване залишити без змін.
Представники відповідача 2 та третіх осіб 1, 3 в судове засідання не з'явились, хоча про час і місце розгляду справи повідомлені належно, про причини неявки суд не повідомили, клопотань про відкладення розгляду справи не надіслали, однак в попередніх судових засіданнях третя особа 3 доводи скарги заперечила, просила рішення місцевого суду залишити без змін, тому апеляційний суд вважав за необхідне справу розглянути за відсутності згаданих представників.
Розглядаючи клопотання третьої особи 3 про заміну Медичного центру в зв'язку зі зміною назви з обґрунтуванням його наказом Міністерства охорони здоров'я України № 185-0 від 25.10.2011 р., Статутом Українського медичного центру, апеляційний суд дійшов висновку, що таке не підлягає розгляду й відмовляє в його задоволенні з огляду на те, що рішенням господарського суду м. Києва від 17.04.2012 р. на підставі ст. 25 ГПК України здійснено заміну Медичного центру реабілітації дітей з соматичними захворюваннями на Державний заклад «Український медичний центр реабілітації матері та дитини Міністерства охорони здоров'я України» в зв'язку зі зміною назви, однак помилково не зазначено вірної назви цього підприємства в вступній частині судового рішення.
Заслухавши пояснення представників прокуратури, позивача, відповідача 1 та третіх осіб 2, 4, розглянувши доводи апеляційних скарг, дослідивши долучені до матеріалів справи письмові докази, виходячи з вимог чинного законодавства, апеляційний суд дійшов висновку, що скарги не підлягають задоволенню за таких обставин.
Так, 11.08.2010 р. заступник прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Міністерства звернувся до господарського суду Одеської області з позовом до Одеської ради, Одеської держадміністрації, ТОВ «Укрконсалт» про : визнання незаконним та скасування рішення Одеської обласної ради № 154-XXIV від 24.04.2003 р. (далі Рішення № 154-XXIV) в частині включення до переліку об'єктів спільної власності громад шпиталю, розташованого на розі Італійського бульвару та вул. Маріїнської в м. Одесі, а також пункту 11.1.96 додатку до пункту 1 рішення Одеської обласної ради № 154-ХХІV від 24.04.2003; визнання, що будівля Медичного центру реабілітації дітей з соматичними захворюваннями МОЗ України, розташована на розі Італійського бульвару та вул. Маріїнської в м. Одесі є власністю держави в особі Міністерства охорони здоров'я України; скасування свідоцтва на право власності на нежилу будівлю на праві комунальної власності серії САА № 273025 від 20.01.2005 р.; зобов'язання КП «Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості» скасувати запис про реєстрацію частини майна за територіальною громадою в особі Одеської ради; визнання незаконним та скасування рішення Одеської обласної ради № 932-V від 11.09.2009 р. (далі Рішення № 932-V) про включення будівлі шпиталю, розташованої на розі Італійського бульвару та вул. Маріїнської в м. Одесі, до об'єктів, які підлягають приватизації шляхом викупу; визнання недійсним договору купівлі-продажу серії ВММ № 859916 від 27.04.2010 року, укладений між Управлінням Одеської обласної ради з майнових відносин від імені Одеської обласної ради та ТОВ Експерне агенство "Укрконсалт" та зобов'язати ТОВ Експерне агенство "Укрконсалт" звільнити приміщення будівлі шпиталю, розташованого на розі Італійського бульвару та вул. Маріїнської, в м. Одесі; зобов'язання КП «Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості» скасувати запис про реєстрацію права власності на нерухоме майно за ТОВ Експерне агенство "Укрконсалт". В обгрунтування своїх вимог зазначив, що Рішення Одеської ради № 154-XXIV та № 932-V є незаконними, адже суперечать ст.ст. 3, 4, 7 Закону України «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності» № 147/98-ВР від 03.03.1998 р. (далі Закон № 147/98). Будь-яких документів на підтвердження дотримання порядку передачі спірного майна з державної до комунальної власності відсутні тощо.
Заявою від 05.10.2010 р. прокурор уточнив свої позовні вимоги, просив визнати незаконним та скасувати Рішення № 154-XXIV в частині включення до переліку об'єктів спільної власності громад шпиталю, розташованого на розі Італійського бульвару та вул. Маріїнської в м. Одесі, а також п. 11.1.96 додатку до пункту 1 Рішення № 154-ХХІV; визнати, що будівля Медичного центру реабілітації дітей з соматичними захворюваннями МОЗ України, розташована на розі Італійського бульвару та вул. Маріїнської в м. Одесі є власністю держави в особі Міністерства охорони здоров'я України; визнати незаконним та скасувати Рішення № 932-V про включення будівлі шпиталю, розташованої на розі Італійського бульвару та вул. Маріїнської в м. Одесі, до об'єктів, які підлягають приватизації шляхом викупу; визнати недійсним договір купівлі-продажу серії ВММ № 859916 від 27.04.2010 р., укладений між Управлінням Одеської обласної ради з майнових відносин від імені Одеської обласної ради та ТОВ Експерне агенство "Укрконсалт" та зобов'язати ТОВ Експерне агенство "Укрконсалт" звільнити приміщення будівлі шпиталю, розташованого на розі Італійського бульвару та вул. Маріїнської, в м. Одесі.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 19.10.2010 р. справу № 30/129-10-3529 передано за підсудністю до господарського суду м. Києва.
Рішенням господарського суду м. Києва від 07.02.2011 р. по справі № 30/129-10-3529-45/314 позов задоволено частково: визнано недійсним рішення Одеської обласної ради № 154-XXIV від 24.04.2003 "Про майно спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, управління яким здійснює обласна рада" в частині включення до переліку об'єктів спільної власності громад шпиталю, розташованого на розі Італійського бульвару та вул. Маріїнської в м. Одесі, а також пункту 11.1.96 Додатку до пункту 1 рішення Одеської обласної ради № 154-XXIV від 24.04.2003 "Про майно спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, управління яким здійснює обласна рада"; визнано будівлю Медичного центру реабілітації дітей з соматичними захворюваннями МОЗ України, розташовану на розі Італійського бульвару та вул. Маріїнської в м. Одесі власністю держави в особі Міністерства охорони здоров'я України; визнано недійсним рішення Одеської обласної ради № 932-V від 11.09.2009 V "Про внесення змін та доповнень до Переліку об'єктів спільної власності територіальних громад області, що підлягають приватизації" в частині включення будівлі шпиталю, розташованої на розі Італійського бульвару та вул. Маріїнської в м. Одесі, до об'єктів, які підлягають приватизації шляхом викупу; в задоволенні решти вимог відмовлено.
Постановою Київського апеляційного господарського суду від 02.06.2011 р. рішення господарського суду м. Києва від 07.02.2011 року змінено та викладено резолютивну частину рішення у іншій редакції.
Постановою Вищого господарського суду України від 13.10.2011 р. рішення обох судових інстанцій скасовано, а справу передано на новий розгляд до місцевого суду.
Суд першої інстанції, заслухавши пояснення представників прокуратури, сторін та третіх осіб, з'ясувавши обставини справи, дослідивши надані ними письмові докази й положення чинного законодавства, дійшов висновку про підставність й обґрунтованість позовних вимог, а відтак їх задовольнив.
Так, задовольняючи позов, місцевий суд встановив, що рішенням Одеської ради № 154-XXIV вирішено затвердити нову редакцію переліку об'єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, управління якими здійснює обласна рада, станом на 1 квітня 2003 згідно з додатком. Відповідно до п. 11.1.96. додатку до вищезгаданого рішення до об'єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, управління, якими здійснює обласна рада, обласною радою віднесено Шпиталь (бул. Італійський ріг вул. Маріїнської).
20.01.2005 р. Одеською держадміністрацією видано свідоцтво про право власності на нежитлову будівлю, яка знаходиться за адресою : м. Одеса на бул. Італійському, буд. 7 та складається з нежилих приміщень будівлі літ. "А" підвалу загальною площею 114,4 кв. м. та І поверху загальною площею 54,9 кв. м., відображених у технічному паспорті від 11.01.2005 р.
Відповідно до Витягу КП «Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості» від 12.07.2006 р. об'єкт за адресою: Одеська обл., м. Одеса, б. Італійський, буд. 7, належить до комунальної форми власності, а власником є територіальна громада сіл, селищ, міст Одеської області, в особі Одеської обласної ради.
Розпорядженням Одеської держадміністрації № 267/А-2006 від 17.04.2006 р. "Про передачу в користування нежитлових приміщень у будівлі-пам'ятці архітектури у м. Одеса" вирішено передати в користування ТОВ «Укрконсалт» приміщення першого поверху та підвалу загальною площею 169, 3 кв.м., у будівлі-пам'ятці архітектурі, яка розташована за адресою: м. Одеса, Італійський бульвар, 7 (ріг вул. Маріїнської, 2) під розміщення офісу агентства строком на 10 років.
Рішенням Одеської ради № 932-V вирішено затвердити нову редакцію переліку об'єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, управління якими здійснює обласна рада, станом на 1 квітня 2003 р. згідно додатку. Відповідно до п. 1.3. цього Рішення доповнено Перелік новим пунктом такого змісту "8. Нежитлові приміщення будівлі загальною площею 169,3 кв. м., які знаходяться на балансі управління охорони об'єктів культурної спадщини Одеської обласної державної адміністрації", що розміщені за адресою м. Одеса, Італійський бульвар, 7, яке підлягає викупу орендарем ТОВ "Укрконсалт".
27.04.2010 р. між Одеською радою в особі Управління обласної ради з майнових відносин (продавець) та ТОВ «Укрконсалт» (покупець) укладено договір купівлі-продажу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ та міст області шляхом викупу, за умовами п. 1.1. якого продавець зобов'язався передати у власність покупцю нежитлову будівлю, а саме, приміщення підвалу та І поверху загальною площею 169,3 кв.м. за адресою: місто Одеса, Італійський бульвар, буд. 7, що в цілому складається з нежилих приміщень будівлі літ "А" підвалу загальною площею 114,4 кв. м. та І поверху загальною площею 54,9 кв. м., а покупець зобов'язувався прийняти об'єкт приватизації і сплатити за нього ціну за умовами договору. Згідно Витягу КП «Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості» від 07.07.2010 р. об'єкт за адресою: Одеська обл., м. Одеса, б. Італійський, буд. 7, належить до приватної форми власності, його власником є ТОВ «Укрконсалт».
Відповідно до ст. 31 Закону УРСР "Про власність"1991 р. до державної власності в Українській РСР належать загальнодержавна (республіканська) власність і власність адміністративно-територіальних одиниць (комунальна власність), положеннями ст.ст. 34, 35 цього Закону визначено об'єкти права загальнодержавної (республіканської) та загальнодержавної (комунальної) власності.
Згідно п. 5. Постанови Верховної Ради УРСР "Про введення в дію Закону Української РСР "Про власність" Раду Міністрів Української РСР зобов'язано до 1 травня 1991 року забезпечити з участю Уряду Кримської АРСР, а також виконавчих комітетів обласних, Київської міської Рад народних депутатів розмежування майна між власністю Української РСР і власністю відповідно Кримської АРСР, областей, міста Києва. При цьому виходити з того, що у власність Кримської АРСР, областей, міста Києва, крім майна підприємств, установ та організацій республіканського (АРСР), обласного, (міського) підпорядкування, повинно входити також майно підприємств, установ та організацій загальносоюзного і республіканського (Української РСР) підпорядкування, які передаються у власність Кримської АРСР, областей, міста Києва. Відтак майно до загальнодержавної (комунальної) власності передається Радою Міністрів Української РСР.
Виходячи із змісту Постанови Кабінету Міністрів України "Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною власністю)" № 311 від 05.11.1991 р. (далі Постанова № 311) перелік майна, яке передається до власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної власності) затверджується Кабінетом Міністрів України. Одночано встановлено правило, згідно якого все державне майно є загальнодержавною (республіканською) власністю, окрім того майна, яке належить до комунальної власності.
Таким чином, все майно належить державі на праві загальнодержавної (республіканської) власності, окрім того майна, яке передане до власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної власності).
Натомість, Одеською радою не надано суду доказів передачі Кабінетом Міністрів України спірного нерухомого майна до власності територіальних громад на підставі Закону УРСР "Про власність" та Постанови № 311.
Як вбачається з матеріалів справи, дитяча басейнова лікарня на водному транспорті Українського науково-практичного об'єднання (УНПО) «Медицина транспорту» (на даний час Державний заклад «Український медичний центр реабілітації матері та дитини Міністерства охорони здоров'я України») створено у 1945 році.
Відповідно до Наказу № 90 від 02.98.1996 р. УНПО «Медицина транспорта» Міністерства охорони здоров'я України станом на 01.08.1996 р. затверджено перелік лікувально-профілактичних установ, які перебувають на його балансі, до якого включено дитячу басейнову лікарню на водному транспорті ( акт б/н від 01.08.1996 р.).
Рішенням виконавчого комітету Одеської міськради № 671 від 22.11.1997 р. дитячій лікарні надано земельну ділянку загальною площею 0,1694 га по Італійському бульвару, 7 в м. Одесі в постійне користування, що підтверджується Державним актом серії 1-ОД № 001822.
Внаслідок ліквідації УНПО «Медицина транспорта» п. 2 наказу останнього № 86 від 12.05.1999 р. дитяча басейнова лікарня на водному транспорті перейшла в підпорядкування Міністерства охорони здоров'я України.
Відповідно до наказу Міністерства охорони здоров'я України № 65 від 18.02.2002 р. Одеську дитячу басейнову лікарню на водному транспорті реорганізовано у Медичний центр реабілітації дітей з соматичними захворюваннями Міністерства охорони здоров'я України та визнано правонаступником майнових прав і обов'язків Одеської дитячої басейнової лікарні на водному транспорті.
Згідно ст.ст. 2, 4 Закону № 147/98 (в редакції, що діяла на час прийняття рішення від 24.04.2003 року) передача нерухомого майна (будівлі, споруди, у тому числі об'єкти незавершеного будівництва, приміщення) з державної у комунальну власність здійснюється за рішенням органів, уповноважених управляти державним майном. Аналогічна норма відтворена й в Положенні про порядок передачі об'єктів права державної власності (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.1998 №1482).
У відповідності до ст. 3 згаданого Закону ініціатива щодо передачі об'єктів права державної та комунальної власності може виходити відповідно від органів, уповноважених управляти державним майном, місцевих органів виконавчої влади, відповідних органів місцевого самоврядування.
Передача об'єктів нерухомого майна будівлі, споруди, в тому числі об'єкти незавершеного будівництва, тощо здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України (ст. 4 Закону № 147/98)
Цією нормою визначено порядок передачі об'єктів з державної до комунальної власності, а саме : пропозиція щодо передачі об'єктів з державної у комунальну власність, яка здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погоджується з уповноваженим управляти державним майном органом, в даному випадку Міністерством охорони здоров'я України, який є органом управління на підставі ст. 4 Закону № 147/98. Такі пропозиції щодо передачі об'єкту з державної до комунальної власності погоджуються ініціатором такої передачі та подаються до Міністерства економіки України. Передача об'єктів здійснюється комісією з питань передачі об'єктів, до складу якої входять представники виконавчих органів відповідних рад, місцевих органів виконавчої влади, органів, уповноважених управляти державним майном.
Передача об'єктів з державної у комунальну власність оформляється актом приймання-передачі, який підписується головою і членами Комісії з питань передачі об'єктів ( Ст. 7 згаданого Закону ). Форма акту затверджується Кабінетом Міністрів України й право комунальної власності на об'єкт передачі виникає з дати підписання акта приймання-передачі об'єкта.
Проте, місцевим судом встановлено, що вищенаведеної процедури передачі спірного об'єкту з державної до комунальної власності дотримано не було. В Міністерстві охорони здоров'я України, Регіональному відділені Фонду державного майна України по Одеській області та Фонді державного майна України відсутні будь-які документи на підтвердження дотримання порядку передачі майна з державної до комунальної власності по даній справі.
Згідно листа Міністерства охорони здоров'я України № 9-03-12/90 від 01.02.2007 р. двоповерхова будівля за адресою: м. Одеса, Італійський бульвар, 7, в якій розміщене поліклінічне відділення медичного центру реабілітації дітей з соматичними захворюваннями є державною власністю Міністерства охорони здоров'я України, знаходиться на балансі Медичного центру на правах оперативного управління.
Відповідно до п. 1 Положення про Міністерство охорони здоров'я України, яке затверджено Постановою Кабінету Міністрів України № 1542 від 02.06.2006 р. (далі Положення про Міністерство охорони здоров'я України ), воно є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.
Положенням про Міністерство охорони здоров'я України ( п.п. 6 п. 4) передбачено, що Міністерство охорони здоров'я України відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, здійснює на підставі чинного законодавства України функції з управління об'єктами державної власності, які належать до сфери його управління
Згідно листа Фонду № 15-4/773 від 16.09.2009 р. на час надання цього листа в Єдиному реєстрі об'єктів державної власності обліковується Медичний центр реабілітації дітей з соматичними захворюваннями МОЗ України (код ЄДРПОУ: 24536739, місцезнаходження: м. Одеса, вул. Маріїнська, 2, орган державного управління: Міністерство охорони здоров'я України) та нерухоме державне майно, яке перебуває на його балансі.
Згідно п. 8.2 Статуту Державного закладу «Український медичний центр реабілітації матері та дитини Міністерства охорони здоров'я України», затвердженого наказом Міністерства охорони здоров'я України № 185-0 від 25.10.2011 р., майно Державного закладу є державною власністю і належить йому на праві оперативного управління. Цей факт також підтверджується передачею Дитячій басейновій лікарні на водному транспорті земельної ділянки в постійне користування на підставі Державного акту на право постійного користування землею серії І-ОД №001822, виданого 29.12.2001 р. згідно рішення виконкому Одеської міської ради народних депутатів № 671 від 22.11.1997 р., згідно якого землекористувачеві надається в постійне користування 0,6693 га землі за адресою: м. Одеса, вул. Маріїнська, 3 та Італійській бульвар, 7.
Місцевим судом встановлено, що п. 11.1.96 додатку до пункту 1 Рішення № 154-ХХІУ не відповідає вимогам ст.128 ЦК (в редакції 1963 р., який діяв на момент виникнення правовідносин), оскільки згідно положень цієї норми закону право власності (право оперативного управління) у набувача майна виникає з моменту передачі речі, якщо інше не передбачено законом або договором. Згадана будівля, як зазначено раніше, Одеській обласній раді по акту приймання-передачі не передавалася, а навпаки, актом від 01.08.1996 передана на баланс Дитячій басейновій лікарні на водному транспорті.
Враховуючи вищевикладене, місцевий суд дійшов висновку, що Одеською радою не надано суду доказів передачі спірного нерухомого майна до власності територіальних громад відповідно до Закону № 147/98 та Положення про порядок передачі об'єктів права державної власності, яке затверджено Постановою Кабінету Міністрів України № 1482 від 21.09.1998 р. (далі Положення про порядок передачі об'єктів права державної власності). Оскільки спірне нерухоме майно до комунальної власності територіальної громади сіл, селищ, міст Одеської області, в особі Одеської обласної ради не передавалося в передбаченому законодавством України порядку, у територіальної громади не виникло права власності на нього. Таким чином майно залишилось в державній власності, що, в свою чергу, унеможливлює як прийняття його до комунальної власності за рішенням від 24.04.2003 р., так і розпорядження ним Одеською обласною радою, як представником територіальних громад за рішенням від 11.09.2009 р.
Крім цього, спірний об'єкт має статут пам'ятки архітектури місцевого значення, який надано будівлі у 1983 році на виконання Закону УРСР «Про охорону та використання пам'яток історії та культури» № 279-I від 26.03.1993 р. (далі Закон № 279-I).
Згідно ст. 4 Закону № 279-I пам'ятки історії та культури могли знаходитись у державній власності, у власності колгоспів, інших кооперативних організацій, їх об'єднань, інших громадських організацій. Крім цього, спірна будівля не може вважатися комунальною власністю й не могла бути переданою, оскільки згідно Постанови Кабінету Міністрів України «Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною) власністю» № 331 від 05.11.1991 р. до власності адміністративно-територіальних одиниць повинні були бути передані підприємства, організації та установи охорони здоров'я, соціального забезпечення, крім тих, що перебувають у відомчому підпорядкуванні.
Рішення Одеської обласної ради народних депутатів «Про затвердження додаткового переліку пам'яток архітектури і деяких засобів щодо покращення їх збереження» № 409 1983 р. передбачало лише утворення переліку будівель та споруд, які підлягають взяттю під охорону держави, як пам'ятники архітектури місцевого значення.
З врахуванням вищенаведеного, місцевий суд дійшов висновку. що позовні вимоги прокурора про визнання незаконним та скасування Рішення № 154-XXIV в частині включення до переліку об'єктів спільної власності громад шпиталю, розташованого на розі Італійського бульвару та вул. Маріїнської в м. Одесі, а також п. 11.1.96 додатку до пункту 1 Рішення № 154-XXIV, визнання будівлі Медичного центру, розташовану на розі Італійського бульвару та вул. Маріїнської в м. Одесі власністю держави в особі Міністерства охорони здоров'я України, визнання незаконним та скасування Рішення № 932-V про включення будівлі шпиталю, розташованої на розі Італійського бульвару та вул. Маріїнської в м. Одесі, до об'єктів, які підлягають приватизації шляхом викупу є обґрунтованими, підтверджуються матеріалами справи та підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 648 ЦК України зміст укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту.
Право продажу товару на підставі ст.659 ЦК України крім випадків примусового продажу та інших встановлених законом випадків, належить власникові товару. Якщо продавець товару не є його власником, покупець набуває право власності лише у випадку, якщо власник не має права вимагати його повернення.
Майно, яке було продано за договором купівлі-продажу серії ВММ № 859916 від 27.04.2010 р., не належало до комунальної власності територіальної громади сіл, селищ, міст Одеської області, отже у Управління було відсутнє право продажу майна, яке є державною власністю.
Відповідно до ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) встановлених ч.ч. 1-3, 5 та 6 ст. 203 цього Кодексу вимог.
У відповідності до ч. 1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.
З огляду на наведене, позовні вимоги про визнання недійсним укладеного між Управлінням та ТОВ "Укрконсалт" договору купівлі-продажу серії ВММ № 859916 від 27.04.2010 р. є обґрунтованими й підлягають задоволенню.
Крім цього, місцевий суд вважав позовні вимоги прокурора про зобов'язання ТОВ «Укрконсалт» звільнити приміщення будівлі шпиталю на розі Італійського бульвару та вул. Маріїнської в м. Одесі похідною від позовної вимоги про визнання недійсним спірного договору, відтак визнав їх підставними й обґрунтованими, тому такими, що підлягають задоволенню.
За таких обставин, апеляційний суд погоджується з висновками місцевого суду, як законними, обґрунтованими обставинами й матеріалами справи, детальний аналіз яких, як і нормативне обґрунтування прийнятого судового рішення наведено місцевим судом, підстав для скасування рішення суду не знаходить.
Таким чином, доводи апелянтів по суті скарг, як безпідставні й необґрунтовані не заслуговують на увагу, адже не підтверджуються жодними доказами по справі й не спростовують викладених в судовому рішенні висновків.
Керуючись ст.ст. 99, 101-103, 105 ГПК України, Київський апеляційний господарський суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційні скарги Одеської обласної ради, Товариства з обмеженою відповідальністю Експертне агентство «Укрконсалт», Управління обласної ради з майнових відносин в Одеській області залишити без задоволення, рішення господарського суду м. Києва від 17.04.2012 р. по справі № 30/129-10-3529-45/314-52/431- без змін.
Матеріали справи № 30/129-10-3529-45/314-52/431 повернути до господарського суду м. Києва.
Постанову може бути оскаржено в касаційному порядку протягом двадцяти діб з дня набрання законної сили.
Головуючий суддя Дикунська С.Я.
Судді Алданова С.О.
Кондес Л.О.
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2012 |
Оприлюднено | 12.10.2012 |
Номер документу | 26386178 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Дикунська С.Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні