Постанова
від 23.12.2008 по справі 11/417
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01025, м

 

 

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ

СУД  міста КИЄВА

01025,  м. Київ, 

вул. Десятинна,  4/6

П О С Т А Н О

В А

І М Е Н Е

М   У К Р А Ї Н И

м. Київ

17 год. 25 хв.

 23.12.2008 р.                                                                                                    

№ 11/417

 

Окружний адміністративний суд міста

Києва у складі колегії: головуючого судді   

Винокурова К.С., суддів Келеберди В.І., Кротюка О.В.

при секретарі судового засідання

Давиденко Д.В.

за участю позивача ОСОБА_1, її

представника,

перекладача -ОСОБА_2,

представника відповідача Чирки А.О.

розглянув у відкритому судовому

засіданні адміністративну справу

За позовом     ОСОБА_1

до                         Державного

комітету України у справах національностей та релігій

про                  скасування неправомірного

рішення

ОБСТАВИНИ

СПРАВИ:

Громадянка ДР Конго ОСОБА_1 (надалі

-Позивач) звернулась до Окружного адміністративного суду міста Києва з

позовними вимогами до Державного комітету України у справах національностей та

релігій (надалі -відповідач) про скасування рішення Відповідача № 530-08 від 19

червня 2008 року та зобов'язання прийняти рішення про надання їй статусу

біженця в Україні.

Позовні вимоги мотивовані тим, що,

на думку Позивача, спірне рішення про відмову в наданні статусу біженця у

зв'язку з відсутністю обґрунтованих побоювань стати жертвою переслідувань за

статевою ознакою є незаконним та таким, що підлягає скасуванню. Представником

Позивача також зазначено, що ОСОБА_1 не може повернутись до ДР Конго,  оскільки можливе її подальше переслідування

на Батьківщині та вказала на відсутність основних соціальних прав, які

гарантують мирне життя в суспільстві.

Представник Відповідача проти

заявлених позовних вимог заперечив та просив суд відмовити у їх задоволенні.

Представник Державного комітету України у справах національностей та релігій

зазначив, що фактів інцидентів із застосуванням фізичного насильства, які були

пов'язані з расовою, національною, релігійною належністю чи політичними

поглядами Позивача виявлено не було. Жодних обґрунтованих фактів переслідувань

або загрози переслідувань на свою адресу заявник не навів. Заходи

адміністративного впливу до заявника не застосовувались.

Розглянувши подані документи і

матеріали, заслухавши пояснення сторін, 

всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується

позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи

і вирішення спору по суті, суд, -

ВСТАНОВИВ:

 

Громадянка ДР Конго ОСОБА_1, 06

червня 1984 року народження, за національністю східні-Касаї/Касаї-ор'єнталь, за

віросповіданням -християнка, прибула до України, як випливає з її пояснень,

нелегально (таємно), використовуючи чужий паспорт, в 2007 році.

02 квітня 2008 року Позивач

звернувся до Державного комітету України у справах національностей та міграції

із заявою про надання йому статусу біженця. В заяві ОСОБА_1 причиною виїзду з

ДР Конго зазначила, що залишила свою країну тому що, по традиції племені тітка

хотіла одружити її з вождем племені проти її волі, позивачку тримали три дні

під замком і били. Позивачці вдалось домовитись з другом її батька про допомогу

і таким чином він допоміг їй втекти з країни  

На співбесіді 08 квітня 2008 року

заявниця зазначила, що повертатися до ДР Конго вона не збирається до тих пір,

поки ще живий вождь племені, оскільки жінки, які не підкорились традиціям

племені піддаються переслідуванню, а в разі її повернення до цієї країни життю

та здоров'ю позивачці буде загрожувати небезпека.

Державним комітетом України у

справах національностей та міграції було прийнято рішення № 530-08 від 19

червня 2008 року про відмову в наданні статусу біженця громадянці ДР Конго

ОСОБА_1.

Дане рішення було оскаржене Позивачем

в судовому порядку.

На співбесіді 12 травня 2008 року

Позивач повторно виклала обставини, які обґрунтовують її побоювання повернутися

до ДР Конго та обставини, які унеможливлюють таке повернення.

За результатами розгляду справи

громадянки ДР Конго ОСОБА_1 був прийнятий висновок органу міграційної служби

від 17 червня 2008 року про доцільність відмови в наданні статусу біженця

громадянці ДР Конго ОСОБА_1.

Рішенням Державного комітету

України у справах національностей та релігій № 530-08 від 19 червня 2008 року,

громадянці ДР Конго ОСОБА_1 відмовлено у наданні статусу біженця.

Згідно зі статтею 14 Загальної

декларації прав людини кожна людина має право шукати притулку  від переслідувань в інших країнах.

Відповідно до статті 3 Конвенції

про захист прав людини та основоположних свобод 1950 року жодна людина не може

бути піддана катуванням, нелюдському або такому, що принижує її гідність,

поводженню чи покаранню.

 Відповідно до абзацу 2 статті 1 Закону України

«Про біженців» біженець - особа, яка не є громадянином України і внаслідок

цілком обґрунтованих побоювань стати жертвою переслідувань за ознаками раси,

віросповідання, національності, громадянства (підданства), належності до певної

соціальної групи або політичних переконань, перебуває за межами країни своєї

громадянської належності та не може користуватися захистом цієї країни або не

бажає користуватися цим захистом внаслідок таких побоювань, або, не маючи

громадянства (підданства) і перебуваючи за межами країни свого попереднього

постійного проживання, не може чи не бажає повернутися до неї внаслідок

зазначених побоювань.

Відповідно до абзацу 1 статті 12

Закону України «Про біженців»орган міграційної служби, який прийняв до розгляду

заяву іноземця чи особи без громадянства про надання їй статусу біженця, видає

заявникові довідку про подання такої заяви, яка є підставою для реєстрації в

органі спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань

громадянства та реєстрації фізичних осіб. Протягом п'ятнадцяти робочих днів з

дня реєстрації заяви орган міграційної служби проводить співбесіду із

заявником, розглядає відомості, наведені в анкеті, та інші документи, вимагає

додаткові відомості і приймає рішення про оформлення документів для вирішення

питання щодо надання статусу біженця або про відмову в оформленні документів

для вирішення зазначеного питання.

Відповідно до абзацу 6 статті 12

Закону України «Про біженців»рішення про відмову в оформленні документів для

вирішення питань щодо надання статусу біженця приймаються за заявами, які є очевидно

необґрунтованими, тобто якщо у заявника відсутні умови, передбачені абзацом

другим статті 1 цього Закону, а також коли заяви носять характер зловживання,

тобто якщо заявник з метою набуття статусу біженця видає себе за іншу особу, а

так само за заявами, поданими особами, яким було відмовлено у наданні статусу

біженця у зв'язку з відсутністю умов, передбачених для набуття статусу біженця

абзацом другим статті 1 цього Закону, якщо зазначені умови не змінилися.

У відповідності до ст. 13 Закону

України «Про біженців»у разі виникнення сумнівів щодо достовірності інформації,

повідомленої заявником, необхідності у встановленні справжності і дійсності

поданих ним документів орган  міграційної

служби має право звертатися з відповідними запитами до органів внутрішніх

справ, служби безпеки, інших органів державної влади, органів місцевого

самоврядування та об'єднань громадян, які можуть сприяти встановленню справжніх

фактів стосовно особи, заява якої розглядається.

Відповідно до частин 1, 2 статті 8

Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи

керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її

права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і

спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з

урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Відповідно до положень Закону

України «Про загальнодержавну програму адаптації законодавства України до

законодавства Європейського Союзу»з метою адаптації законодавства України до

законодавства Європейського Союзу є досягнення відповідності правової системи

України acquis communautaire з урахуванням критеріїв, що висуваються

Європейським Союзом (ЄС) до держав, які мають намір вступити до нього.

Адаптація законодавства України до законодавства ЄС є пріоритетною складовою

процесу інтеграції України до Європейського Союзу, що в свою чергу є

пріоритетним напрямом української зовнішньої політики.

Враховуючи викладене, Суд приймає

до уваги, як орієнтир, Директиви Європейського Союзу «Щодо мінімальних

стандартів кваліфікації громадян третіх країни та осіб без громадянств біженців

або як осіб, що потребують міжнародного захист іншими причинами, а також суті

захисту, що надається», які використовуються у практиці Європейського Суду з

прав людини, відповідно до яких заяви є обґрунтованими, якщо виконуються такі

умови:

-

заявник зробив реальну спробу обґрунтувати свою заяву;

- усі важливі факти, що були в його розпорядженні, були

надані, і було надано задовільне пояснення відносно будь-якої відсутності інших

важливих фактів;

- твердження заявника є зрозумілими

та правдоподібними не протирічать конкретній та загальній інформації за його

справою;

- заявник подав свою заяву про міжнародний захист як

можливо раніше, якщо заявник не зможе довести відсутні поважної причини для

подання такої заяви;

- встановлено, що в цілому заявник

заслуговує довіри.

Як підтверджується матеріалами

справи Позивача, він зробив реальну спробу обґрунтувати свою заяву, зазначивши,

що не має можливості повернутись до країни походження в зв'язку із статевими

переслідуванням в ДР Конго.

Виходячи з наведеного вище, Суд

встановив, що заява Позивача не є очевидно необґрунтованою.

Разом з тим, Суд звертає увагу, що

необґрунтованим є вимагати документи, які доводять переслідування з боку влади

від особи, яка переслідується, оскільки досить часто особи, які шукають статусу

біженця, позбавлені в силу тих чи інших обставин можливості надати докази в

підтвердження своїх доводів. Ненадання документального доказу усних тверджень

не повинно перешкоджати в прийнятті заяви чи прийнятті позитивного рішення щодо

надання статусу біженця, якщо такі твердження співпадають із відомими фактами,

та загальна правдоподібність яких є достатньою. Тому відмова суб'єкта владних

повноважень в наданні особі статусу біженця на підставі відсутності документів,

які б підтверджували факт переслідування за національною, політичною,

релігійною ознакою не в кожному випадку можуть бути визнані обґрунтованими .

Згідно з частиною 1 статті 71

Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті

обставини, на яких ґрунтуються її вимоги чи заперечення.

Відповідно до частини 2 статті 71

Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про

протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень

обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності

покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Враховуючи вищенаведене, Суд

прийшов до висновку, що Відповідачем не доведено правомірність прийнятого ним

рішення № 530-08 від 19 червня 2008 року. Щодо позовної вимоги про зобов'язання

Відповідача прийняти відносно Позивача рішення про надання статусу біженця, Суд

вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до положень частини 2

статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого

самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах

повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, діяльність органів

державної влади регулюють закони та підзаконні акти, ці закони та підзаконні

акти дають суб'єктам владних повноважень можливість користування певною

свободою розсуду при вирішенні питань і встановлюють лише межі такої свободи,

тобто наділяють їх дискреційними повноваженнями.

Відповідно до вимог частини 3

статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо

оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень

адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: …3) обґрунтовано,

тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення

(вчинення дії). Цей критерій вимагає від суб'єкта владних повноважень

враховувати як обставини, на обов'язковість урахування яких прямо вказує закон,

так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Суд вважає, що

для цього Відповідач повинен ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають

доказове значення у справі.

Суд звертає увагу сторін на те, що

суб'єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків,

обґрунтованих припущеннями, а не конкретними обставинами.

Усі рішення суб'єкта владних

повноважень повинні бути прийняті на підставі, в межах повноважень та у спосіб,

що визначені законом.

Завданням адміністративного

судочинства завжди є контроль легальності. Таким чином, позовна вимога щодо

зобов'язання Відповідача прийняти відносно Позивача позитивне рішення про

оформлення документів для вирішення питання щодо надання статусу біженця є

формою втручання в дискреційні повноваження та виходить за межі завдань

адміністративного судочинства.

Водночас, враховуючи вищевикладене,

суд вважає за необхідне зобов'язати Державний комітет України у справах

національностей та релігій повторно розглянути питання щодо оформлення

документів громадянці ДР Конго ОСОБА_1 відповідно до вимог чинного

законодавства України.

Відповідно до частини 1 статті 11

Кодексу адміністративного судочинства України, в якій зазначено, що розгляд і

вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності

сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом

їх переконливості, а також частиною 1 статті 71 Кодексу адміністративного

судочинства України, передбачено, що кожна сторона повинна довести ті

обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Виходячи з меж заявлених позовних

вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів

справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково.

 

Керуючись

ст.ст. 71, 86, 94, ст. 105, 158-163 КАС України, адміністративний суд, -

ПОСТАНОВИВ:

 

1. Позов задовольнити частково.

2. Скасувати рішення Державного

комітету України у справах національностей та

релігій № 530-08 від 19 червня 2008

року про відмову у наданні статусу біженця.

3. Зобов'язати Державний комітет

України у справах національностей та релігій

повторно розглянути питання про

надання громадянці ДР Конго ОСОБА_1 статусу біженця відповідно до вимог чинного

законодавства України.

4.          Стягнути з державного бюджету України

на користь громадянки ДР Конго

ОСОБА_1 1 грн. 70 коп. судових

витрат.

5.          В іншій частині позову відмовити.

 

Постанова набирає законної сили

після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження або апеляційної

скарги в порядку, встановленому ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства

України. Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку та в строки,

встановлені ст.186 Кодексу адміністративного судочинства України.

 

Головуючий суддя                                                                                

К.С. Винокуров

 

Судді                                                                                                   

В.І. Келеберда

 

                                                                                                    О.В.

Кротюк

 

 

Дата складення та підписання постанови в повному обсязі

-19.01.2009.

 

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення23.12.2008
Оприлюднено11.02.2009
Номер документу2894967
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —11/417

Рішення від 19.12.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

Ухвала від 07.11.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

Ухвала від 22.06.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Разводова С.С.

Рішення від 06.11.2009

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

Рішення від 26.08.2008

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Чернявський В.В.

Постанова від 23.12.2008

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Винокуров К.С.

Постанова від 10.06.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Разводова С.С.

Ухвала від 15.05.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Разводова С.С.

Ухвала від 03.10.2007

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Штофель Т.В.

Постанова від 17.03.2008

Господарське

Київський міжобласний апеляційний господарський суд

Жук Г.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні