Cправа № 2а-0770/392/11
Ряд стат. звіту № 5.1.1
Код - 07
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 квітня 2013 року місто Ужгород
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів головуючої судді Калинич Я.М., суддів Гаврилко С.Є., Плеханова З.Б., при секретарі судового засідання Нагорна Л.І., та сторін, які беруть участь у справі:
представника позивача: ОСОБА_2,
представника відповідача 1: Жулінська О.А.,
представника відповідача 2: не з'явився,
третя особа - ОСОБА_4,
третя особа - ОСОБА_5,
розглянувши у судовому засіданні матеріали адміністративної справи за позовною заявою ОСОБА_6 до Головного управління юстиції в Закарпатській області; Державного реєстратора виконавчого комітету Ужгородської міської ради (треті особи: ОСОБА_5, ОСОБА_4.) про визнання дій неправомірними, визнання протиправним та скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_6 (далі - позивач, ОСОБА_6М.) звернувся в Закарпатській окружний адміністративний суд з позовною заявою до Головного управління юстиції в Закарпатській області (далі - відповідач 1, ГУЮ в Закарпатській області); Державного реєстратора виконавчого комітету Ужгородської міської ради (далі - відповідач 2, державний реєстратор ) за участю третіх осіб: ОСОБА_5, ОСОБА_4, в якій просить суд:
1. Визнати проведену ліквідацію Закарпатської обласної Асоціації Адвокатів неправомірною, шляхом визнання недійсним та скасування: наказу Головного управління юстиції в Закарпатській області від 10.11.2009 року за №514/01-08 - про скасування в реєстрі про об'єднання громадян, запис про реєстрацію Закарпатської обласної асоціації адвокатів від 30.11.1994 року за №68. Наказ Головного управління юстиції в Закарпатській області від 17.04.2009 року №171/01-08 яким зареєстровано й видано свідоцтво про реєстрацію об'єднання громадян - Закарпатської обласної колегії адвокатів від 17.04.2009року за НОМЕР_1.
2. Визнати дії державного реєстратора Куберка Надії Михайлівни щодо здійснення номеру запису 13241110002003670 від 10.09.2009 року про припинення юридичної особи - ЗОАА, ідентифікаційний код юридичної особи - 02886261, неправомірною, визнати його недійсним та скасувати.
3. Визнати дії державного реєстратора Кордонець Тетяни Іванівни щодо вчинення реєстраційний номер юридичної особи ЄДР: 13241020000004092 ідентифікаційний код юридичної особи: 36461437, ЗОКА від 24.04.2009року - неправомірними, недійсними та скасувати.
27 березня 2013 року представником позивача в судовому засіданні було подано суду заяву про зміну підстав адміністративного позову, в якій позовні вимоги викладені в новій редакції, а саме, просить:
1. Визнати дії Головного управління юстиції у Закарпатській області та державного реєстратора Куберка Н.М. по проведенню припинення юридичної особи Закарпатської обласної асоціації адвокатів в зв'язку з ліквідацією - неправомірними.
2. Визнати протиправними та скасувати:
а) наказ головного управління юстиції у Закарпатській області від 10 листопада 2009 року за № 514/01-08 про скасування запису про реєстрацію Закарпатської обласної асоціації адвокатів;
б) правовий висновок щодо скасування запису про реєстрацію Закарпатської обласної асоціації адвокатів від 10 листопада 2009 року;
в) запис державного реєстратора Куберка Н.М. в Реєстрі об'єднань громадян №13241110002003670 від 16.09.2009 року про припинення юридичної особи у зв'язку з ліквідацією ЗОАА, ідентифікаційний код юридичної особи 02886261.
3. Зобов'язати Головне управління юстиції у Закарпатській області повернути Свідоцтво про реєстрацію громадської організації Закарпатської обласної асоціації адвокатів від 30 листопада 1994 року або видати нове Свідоцтво про реєстрацію об'єднання громадян громадської організації Закарпатська обласна асоціація адвокатів.
4. Зобов'язати державного реєстратора виконавчого комітету Ужгородської міської ради Куберка Н.М. внести запис в Реєстрі об'єднань громадян про реєстрацію юридичної особи громадської організації Закарпатська обласна асоціація адвокатів та видати Свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи.
5. Зобов'язати Головне управління юстиції у Закарпатській області відповідно ст. 25 Закону України «Про об'єднання громадян» провести перевірку додержання керівними органами та загальними зборами Асоціації положень статуту ЗОАА за період з травня 2005 року до внесення державним реєстратором в Реєстрі об'єднань громадян запису про скасування реєстрації ЗОАА від 30 листопада 1994 року та зробити правовий висновок щодо законності прийнятих рішень правлінням ЗОАА, та загальними зборами ЗОАА за вказаний період, в тому числі стосовно ліквідації Асоціації.
6. У зв'язку з припиненням повноважень правління ЗОАА відповідно ст. 25 Закону «Про громадські об'єднання» зобов'язати ГУЮ у Закарпатській області скликати загальні збори адвокатів ЗОАА які були членами Асоціації станом на 2005 рік з порядком денним обговорення утвореної ситуації в ЗОАА, доцільності ліквідації ЗОАА, повернення майна та інші питання необхідні для роботи Статутних органів ЗОАА.
Позовні вимоги обґрунтовує тим, що 62 членів Закарпатської асоціації Адвокатів не були присутні на загальних зборах, а тому рішення від 04.04.2008 року є незаконним, і як наслідок незаконною є проведена ліквідація згідно рішення загальних зборів від 04.04.2008 року. На думку позивача, про те, що загальні збори не відбувались свідчить той факт, що організатори незаконного захоплення майна ЗОАА в той день провели й Установчі збори Закарпатської обласної колегії адвокатів, в той же час встигли і провести засідання президії Закарпатської обласної колегії адвокатів від 04.04.2008 року, хоча працюючих членів на той час у консультації, як мінімум 10 осіб, що підтверджується журналом збору коштів ЮК та графіком чергувань та списком одержаних ордерів для роботи. Позивач вважає, що вказані дії й привели до того що наказом Головного Управління юстиції у Закарпатській області від 10.11.2009 року скасовано в реєстрі об'єднань громадян запис про реєстрацію Закарпатської обласної асоціації адвокатів від 30.11.1994 року за номером 68 й видано свідоцтво про реєстрацію об'єднання громадян - Закарпатської обласної колегії адвокатів від 17.04.2009 року за № 567. За наслідками цього в подальшому також було видано свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи - Закарпатської обласної колегії адвокатів від 24.04.2009 року вчинено запис за реєстровим номером 1 324102 0000 004092. В подальшому завдяки, на думку позивача, незаконним діям державних реєстраторів ЗОАА та ЗОКА пройшли відповідно нелегітимну процедуру щодо записів про ліквідацію та реєстрацію.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги з мотивів, викладених у позовній заяві.
Представник Відповідача 1 проти адміністративного позову заперечила та просила суд відмовити у задоволенні такого з підстав наведених у письмових запереченнях на позов.
15.11.2011 року до суду надійшло клопотання від державного реєстратора виконавчого комітету Ужгородської міської ради в якому просила розглянути справу у її відсутності. Відповідач 2 надав суду письмові заперечення проти позову, в яких зазначив, що вважає дані вимоги позивача безпідставними та такими, що не відповідають дійсності, оскільки переконаний, що діяв згідно Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців». Вважає, що вимоги позивача є не обгрунтованими, такими, що не підлягають до задоволення, а тому просить суд відмовити у задоволенні таких повністю.
Третя особа - ОСОБА_5 заперечила проти позову та просила суд відмовити у задоволенні такого, як необґрунтованого, не доведеного та безпідставного.
Третя особа - ОСОБА_4 позов підтримала, та просила задовольнити такий як підставний та доведений.
На підставі доводів та пояснень сторін, матеріалів справи та поданих сторонами доказів судом встановлені наступні обставини.
Судом встановлено, що до 1994 року в Закарпатській області, як і на території всієї України, діяла лише одна Закарпатська обласна колегія адвокатів, членами, якої були всі адвокати Закарпатської області. Закарпатська обласна колегія адвокатів була юридичною особою та мала власні кошти. Ці кошти утворювалися від сум, що відраховувалися юридичними консультаціями в розмірі 30 % від суми гонорару кожного адвоката та інших надходжень. На протязі 55-ти років існування колегії її членами були біля 200-т адвокатів Закарпаття від гонорару яких відраховувалося 30 % щомісячно на потреби колегії, придбання майна, заохочення адвокатів, допомогу та інше. Саме за ці кошти та членські внески адвокатів всієї області у власність колегії було придбане нерухоме майно для здійснення адвокатської діяльності. А саме:
На праві власності ЗОАА належали приміщення юридичних консультацій:
- в місті Ужгород - по вул. Собранецькій, 5 та на площі Театральній, 13;
- в місті Виноградово - по вул. Миру, 55;
- в місті Тячів - по вул. Незалежності, 2.
У 1994 році Закарпатська обласна колегія адвокатів припинила своє існування. Правонаступником Закарпатської обласної колегії адвокатів стала Закарпатська обласна асоціація адвокатів і все майно колишньої колегії адвокатів перейшло до новоствореного адвокатського об'єднання. Частина нерухомого майна була придбана у власність ЗОАА після 1994 року. А саме: в місті Мукачево - по АДРЕСА_1.
Закарпатська обласна асоціація адвокатів є юридичною особою. Відповідно до п. 6.4 Статуту Асоціації «Асоціація може мати для здійснення своєї діяльності у своїй власності крім грошових коштів і інше майно, для здійснення її статутної діяльності і це майно є власністю Асоціації».
Відповідно до п. 6.7 Статуту «відчуження майна Асоціації іншим особам, в тому числі і членам Асоціації, проводиться тільки на підставі рішення загальних зборів Асоціації».
Станом на травень 2005 року кількість членів ЗОАА складала - 80 адвокатів. На початок 2007 року на обліку в ЗОАА перебувало 98 членів асоціації (довідка голови правління ЗОАА ОСОБА_5 видана на ім'я президента Спілки адвокатів України п. ОСОБА_20 від 16.02.2007року за № 22). Головою правління ЗОАА в травні 2005 року, згідно рішення загальних ЗОАА, строком на три роки, обрано ОСОБА_5, тим же рішенням загальних зборів ЗОАА обрано членів правління ЗОАА в кількості 9 чоловік, в тому числі - ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_4, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16 Цим же рішенням були затверджені зміни п. 5.7 Статуту. Склад членів правління був збільшений із 5-ти до 9-ти членів правління для представлення в правлінні членів асоціації з різних регіонів області та зобов'язано обрану голову правління зареєструвати ці зміни у встановленому порядку.
Вищим органом Асоціації є загальні збори членів, які скликаються за рішенням правління, не рідше одного разу на рік і вважаються правомочними, якщо на них присутні не менше половини членів Асоціації. До виключної компетенції загальних зборів відносяться питання затвердження Статуту, внесення до нього змін та доповнень, визначення найважливіших перспективних питань діяльності Асоціації, затвердження штату, кошторису доходів та видатків Асоціації, прийняття рішення про реорганізацію або ліквідацію Асоціації, тощо.
Асоціація має у власності крім грошових коштів і інше майно, необхідне для здійснення її статутної діяльності. Все майно Асоціації є її власністю. Майно Асоціації може складатись з приміщень, будівель, тощо. Право власності Асоціації наступає на майно, яке передане їй засновниками або державою, іншими організаціями, громадянами, так і набуте від членських внесків, а також на майно, придбане членами Асоціації за власні кошти, передане їй на інших підставах, не заборонених законодавством.
Згідно п. 6.7. Статуту - відчуження майна (об'єктів власності) Асоціації іншим юридичним особам, а також фізичним особам, в т.ч. і членам Асоціації, проводиться за рішенням загальних зборів Асоціації, даний пункт Статуту суперечить вимогам діючого законодавства, зокрема ст.21 Закону України «Про об'єднання громадян» де чітко вказано що при ліквідації громадської організації її майно не може перерозподілятись між її членами, а може бути тільки звернене у дохід держави.
04.04.2008 року відбулися Загальні збори Закарпатської обласної асоціації адвокатів на яких були присутні 18 чоловік з 26 членів асоціації. Рішенням Загальних зборів Закарпатської обласної асоціації адвокатів від 04.04.2008 року було вирішено:
1. Закарпатську обласну асоціацію адвокатів, як юридичну особу ліквідувати з 10 червня 2009 року.
2. Членство в ЗОАА всіх адвокатів, у зв'язку з ліквідацією асоціації, припинити з 10 червня 2009р.
3. Для реалізації механізму ліквідації асоціації утворити ліквідаційну комісію у складі адвокатів : ОСОБА_5, ОСОБА_17, ОСОБА_18
4. Головою ліквідаційної комісії затвердити ОСОБА_5, а секретарем ОСОБА_18., зберегти за ними заробітну плату та оплату в раніше встановленому розмірі до дня затвердження ліквідаційного балансу.
5. Ліквідаційній комісії в строк до 10 серпня 2009 року провести повну інвентаризацію всього майна ЗОАА, бухгалтерських та банківських рахунків, провести повний розрахунок з кредиторами і дебіторами, з штатними працівниками правління, після чого скласти ліквідаційний баланс.
6. Все майно та кошти яке є власністю ліквідованої Закарпатської обласної асоціації адвокатів і наявне станом на 10 червня 2009 року передається безкоштовно у власність новоутвореній громадській організації Закарпатській обласній колегії адвокатів, в тому числі перший поверх площею 81.4 кв.м. та 9 кв.м другого поверху будинку АДРЕСА_2
7. Доручити голові Закарпатської обласної асоціації адвокатів ОСОБА_5 та адвокатам ОСОБА_17, ОСОБА_11 передати новоствореній Закарпатській обласній колегії адвокатів у власність все майно, яке станом на 10 червня 2009 року є власністю Закарпатської обласної асоціації адвокатів.
8. 3алишок грошових коштів після проведення розрахунків по зарплаті до 10 серпня 2009 року перерахувати на користь ліквідаційної комісії р/р260033444 Закарпатської обласної асоціації адвокатів в Райфайзенбанк «Аваль» для проведення розрахунків по податках та боргах і використання в майбутньому для спільних цілей в діяльності новоствореної організації.
9. 3вільнити з займаних посад всіх штатних працівників ЗОАА з 10.08.2009 року / після спливу двухмісячного строку попередження з виплатою їм одномісячної вихідної допомоги. Подати документи для повідомлення в пресі про ліквідацію ЗОАА.
10. Делегувати правлінню повноваження по затвердженню ліквідаційного балансу ЗОАА, в термін до 10.09.2009р. правлінню затвердити ліквідаційний баланс.
11. Після затвердження ліквідаційного балансу повідомити обласне управління статистики про виключення з державного реєстру звітних одиниць України ЗОАА.
Заслухавши представників позивача та представника третьої особи, дослідивши матеріали справи, оцінивши за своїм внутрішнім переконанням зібрані докази кожен окремо та в їх сукупності, виходячи з їх належності та допустимості, суд приходить до наступних висновків.
У відповідності до ст.ст. 69, 70 КАСУ доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів. 2. Докази суду надають особи, які беруть участь у справі.
Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмету доказування. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Докази, одержані з порушенням закону, судом при вирішенні справи не беруться до уваги. Обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору.
У відповідності до ст.19 КАСУ Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 14 Закону України «Про об'єднання громадян», легалізація (офіційне визнання) об'єднань громадян є обов'язковою і здійснюється шляхом їх реєстрації або повідомлення про заснування. Легалізація громадської організації здійснюється відповідно Міністерством юстиції України, місцевими органами державної виконавчої влади, виконавчими комітетами сільських, селищних, міських Рад народних депутатів.
Закарпатська обласна асоціація адвокатів зареєстрована 30.11.1994 року, про що видано відповідно свідоцтво № 065.
Відповідно до ст. 19 Закону України «Про об'єднання громадян», припинення діяльності об'єднання громадян може бути проведено шляхом його реорганізації або ліквідації (саморозпуску, примусового розпуску). Ліквідація об'єднання громадян здійснюється на підставі статуту або рішення суду. Дана норма Закону продубльована також у статутному документі ЗОАА, а саме п. 8.1. Статуту ЗОАА визначено, що припинення діяльності Асоціації може бути проведено шляхом її реорганізації або ліквідації/саморозпуску, примусового розпуску, відповідно до рішення загальних зборів членів Асоціації або в іншому порядку, встановленому законодавством України.
Суд встановив, що 05.06.2009 року на адресу Головного управління юстиції у Закарпатській області надійшла заява Голови ЗОАА ОСОБА_5 від 05.06.2009 року з повідомленням про ліквідацію даної громадської організації та проханням скасування запису про реєстрацію ЗОАА в Реєстрі об'єднань громадян. До даної заяви було додано протокол загальних зборів ЗОАА від 04.04.2008 року, рішення Загальних зборів ЗОАА від 04.04.2008 року про ліквідацію Закарпатської обласної асоціації адвокатів, а також документи, що підтверджують завершення процедури ліквідації ЗОАА. На підставі поданих документів Головним управлінням юстиції у Закарпатській області у відповідності до вимог п. 13 Положення про порядок легалізації об'єднань громадян, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26.02.1993 р. № 140 прийнято рішення про скасування в Реєстрі об'єднань громадян запису про реєстрацію Закарпатської обласної асоціації адвокатів.
Суд приходить до переконання, що Відповідачем 1 було дотримано вимоги чинного законодавства України щодо скасування в Реєстрі об'єднань громадян запису про реєстрацію ЗОАА, а тому позовні вимоги щодо скасування наказу від 10.11.2009 року № 514/01-08 задоволенню не підлягають.
Крім того, про правомірність дій Відповідача 1 свідчить також дотримання ним вимог Закону України «Про об'єднання громадян», а саме ч. 2 ст. 8 Закону України «Про об'єднання громадян», згідно якої втручання державних органів та службових осіб у діяльність об'єднань громадян, так само як і втручання об'єднань громадян у діяльність державних органів, службових осіб та у діяльність інших об'єднань громадян, не допускається, крім випадків, передбачених Закону України «Про об'єднання громадян».
Згідно з ч. 3 ст. 12 Закону України «Про об'єднання громадян» громадські організації можуть не мати фіксованого індивідуального членства. Оскільки статутом ЗОАА не встановлено фіксовано членства в Асоціації, відомостей, зазначених у протоколі Загальних зборів ЗОАА від 04.04.2008 року про членів асоціації, в тому числі про присутніх на загальних зборах членів асоціації (у даному випадку більше половини зазначених членів Асоціації відповідно до п. 5.1. Статуту ЗОАА) легалізуючому органу достатньо для прийняття рішення про скасування в Реєстрі об'єднань громадян запису про реєстрацію ЗОАА. Крім того відповідно до ч. 2 ст. 25 Закону України «Про об'єднання громадян» органи, що проводять легалізацію об'єднань громадян, здійснюють контроль за додержанням ними положень статуту. У даному випадку положення Статуту ЗОАА дотримано в повному обсязі.
Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців» встановлені особливості державної реєстрації об'єднань громадян (у т.ч. професійних спілок) благодійних організацій, політичних партій яка проводится у порядку, встановленому Законом про державну реєстрацію з урахуванням особливостей, що передбачені для них відповідним (спеціальним) законом.
Відповідно до частини четвертої статті 3 Закону України «Про об'єднання громадян» про державну реєстрацію Міністерство юстиції України та його територіальні органи здійснюють реєстрацію (легалізацію) об'єднань громадян (у тому числі професійних спілок та їх об'єднань), благодійних організацій, політичних партій, творчих спілок та їх територіальних осередків, адвокатських об'єднань, торгово-промислових палат, бірж, інших установ та організацій, визначених законом, та видають свідоцтво про державну реєстрацію, оформлене державним реєстратором у відповідному виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або у районній, районній у містах Києві та Севастополі державній адміністрації за місцезнаходженням юридичної особи.
27.02.2007 року наказом Держкомпідприємництва, Мін'юсту № 23/74/5, зареєстрованим в Мін'юсті 03.03.2007 року за № 184/13451, було затверджено Регламент передачі Міністерством юстиції та його територіальними органами державним реєстраторам даних про юридичних осіб. Дані передаються для внесення державним реєстратором відповідних записів до ЄДР, оформлення свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи, проведення інших реєстраційних дій.
Судом встановлено, що 24.04.2009 року на адресу державного реєстратора виконавчого комітету Ужгородської міської ради від Головного управління юстиції у Закарпатській області, у відповідності до Регламетну, надійшов пакет документів щодо реєстрації об'єднання громадян - Закарпатської обласної колегії адвокатів для внесення відповідного запису до ЄДР та оформлення свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи. Про надходження документів, відповідно до Закону про державну реєстрацію було складено опис та видано свідоцтво єдиного зразка.
Для проведення реєстраційної дії «Внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи» Закарпатської обласної асоціації адвокатів, відповідно до п.4.2 Регламену, 09.06.2009 року державному реєстратору були надані нотаріально засвідчена копія протоколу №3 Загальних зборів Закарпатської обласної асоціації адвокатів від 04.04.2008 року з відміткою органу юстиції, нотаріально засвідчена копія Рішення Загальних зборів Закарпатської обласної асоціації адвокатів від 04.04.2008 (із зазначення складу ліквідаційної комісії) та документ, що підтверджує плату за публікацію повідомлення в спеціалізованому друкованому засобі - Бюлетені державної реєстрації.
Згідно із п.4.3 Регламенту, державний реєстратор у день надходження документів зобов'язаний внести до ЄДР запис про рішення заявника щодо припинення юридичної особи в порядку, установленому статтею 35 Закону України «Про об'єднання громадян» про реєстрацію. Оголошення щодо внесення рішення про припинення Закарпатської обласної асоціації адвокатів опубліковане в Бюлетені державної реєстрації від 22.06.2009 року.
Держана реєстрація припинення юридичної особи Закарпатської обласної асоціації адвокатів в ЄДР проведена 16.09.2009 року на підставі повідомлення органу юстиції та реєстраційної картки форми 7.
Суд переконаний, що видавши свідоцтво про державну реєстрацію Закарпатській обласній колегії адвокатів на підставі поданих Головним управління юстиції документів, державний реєстратор діяв у повній відповідності до вимог чинного законодавства та у межах своєї компетенції.
Щодо позовної вимоги про скасування наказу Головного управління юстиції у Закарпатській області від 17.04.2009 року № 171/01-08 «Про реєстрацію Закарпатської обласної колегії адвокатів», то суд звертає увагу на наступне.
Стаття 4 Закону України «Про об'єднання громадян» встановлює обмеження на створення і діяльність об'єднань громадян. Так, не підлягають легалізації, а діяльність легалізованих об'єднань громадян забороняється у судовому порядку, коли їх метою є:
- зміна шляхом насильства конституційного ладу і в будь-якій протизаконній формі територіальної цілісності держави;
- підрив безпеки держави у формі ведення діяльності на користь іноземних держав;
- пропаганда війни, насильства чи жорстокості, фашизму та неофашизму;
- розпалювання національної та релігійної ворожнечі;
- створення незаконних воєнізованих формувань;
- обмеження загальновизнаних прав людини.
Відповідно до ст. 16 Закону України «Про об'єднання громадян», у реєстрації об'єднанню громадян може бути відмовлено, якщо його назва, статутний або інші документи, подані для реєстрації об'єднання, суперечать вимогам законодавства України. Подані для реєстрації Закарпатською обласною колегією адвокатів установчі документи, які надійшли до Відповідача 1 16.04.2009 року, відповідають вимогам Закону України «Про об'єднання громадян» та Положення про порядок легалізації об'єднань громадян.
Відповідно до ст. 32 Закону України «Про об'єднання громадян» об'єднання громадян примусово розпускається (ліквідується) за поданням легалізуючого органу або прокурора рішенням суду у випадках:
1) вчинення дій, передбачених статтею 4 цього Закону;
2) систематичного або грубого порушення вимог статті 22 цього Закону;
3) продовження протиправної діяльності після накладення стягнень, передбачених цим Законом;
4) зменшення кількості членів політичної партії до числа, коли вона не визнається як така.
У матеріалах позовної заяви не наведено жодного доказу неправомірності дій Відповідача 1 при реєстрації Закарпатської обласної колегії адвокатів, натомість із наведених вище норм законодавства України вбачається, що при реєстрації об'єднання громадян Відповідач 1 діяв виключно в межах компетенції згідно чинного законодавства України, а тому позовні вимоги в частині скасування наказу Головного управління юстиції у Закарпатській області від 17.04.2009 року № 171/01-08 «Про реєстрацію Закарпатської обласної колегії адвокатів» задоволенню не підлягають.
Щодо визнання протиправними та скасування Наказу Головного управління юстиції у Закарпатській області від 10.11.2009 року за №514/01-08 «Про скасування запису про реєстрацію Закарпатської обласної асоціації адвокатів» та правового висновку щодо скасування запису про реєстрацію Закарпатської обласної асоціації адвокатів від 10.11.2009 року.
Відповідно до Порядку підготовки та оформлення рішень щодо легалізації об'єднань громадян та інших громадських формувань, затвердженого Міністерством юстиції України від 07.12.2006 року за №92/5, рішення про скасування запису про реєстрацію (легалізацію) об'єднання громадян приймаються залежно від результатів правової експертизи в межах установленого строку виключно на підставах, встановлених законами, а також прийнятими на їх виконання актами Кабінету Міністрів України та наказами Мін'юсту, а також на підставі статуту відповідної організації. Такі рішення оформляються наказами, до яких додається висновок про скасування запису про реєстрацію (легалізацію) об'єднання громадян. Висновок є невід'ємною частиною наказу. Крім того, даним Порядком передбачено, що наказ про скасування у відповідному реєстрі запису про реєстрацію (легалізацію) об'єднання громадян видається на підставі рішення вищого статутного органу про саморозпуск об'єднання або на підставі рішення суду. Виходячи з вищенаведеного та на підставі протоколу засідання загальних зборів Закарпатської обласної асоціації адвокатів від 04.04.2008 року, на якому розглядалося питання саморозпуску об'єднання та інших правовстановлюючих документів, Головне управління юстиції у Закарпатській області видало наказ про скасування у Реєстрі об'єднань громадян запису про реєстрацію (легалізацію) об'єднання громадян.
Щодо скасування запису державного реєстратора Куберка Н.М. в Реєстрі об'єднань громадян №13241110002003670 від 16.09.2009 року про припинення юридичної особи у зв'язку з ліквідацією ЗОАА, ідентифікаційний код юридичної особи 02886261, суд приходить до висновку, що відповідно до ст. 15 Закону України «Про об'єднання громадян» та п. 7 Положення про порядок легалізації об'єднань громадян, Реєстр об'єднань громадян ведеться органом, що здійснює реєстрацію об'єднання громадян, а не державним реєстратором. Крім того повідомляємо, що в Реєстрі об'єднань громадян дана громадська організація внесена під номером 68.
Щодо зобов'язання Головного управління юстиції у Закарпатській області повернути свідоцтво про реєстрацію об'єднання громадян Закарпатської обласної асоціації адвокатів від 30.11.1994 року за №68 або видати нове свідоцтво про реєстрацію об'єднання громадян Закарпатської обласної асоціації адвокатів суд переконаний, що Закарпатська обласна асоціація адвокатів припинила діяльність шляхом ліквідації (саморозпуску) на підставі статуту та чинного законодавства, як це передбачено ст. 19 Закону України «Про об'єднання громадян» та п. 13 Положення про порядок легалізації об'єднань громадян, у зв'язку з чим свідоцтво про реєстрацію об'єднання громадян управлінням юстиції не може бути видане.
Щодо зобов'язання Головного управління юстиції у Закарпатській області, відповідно до ст. 25 Закону України «Про об'єднання громадян», провести перевірку додержання керівними органами та загальними зборами ЗОАА положень статуту ЗОАА за період з 30.11.1994 по травень 2005 року та зробити правовий висновок щодо законності прийнятих рішень правління ЗОАА та загальними зборами ЗОАА за вказаний період, суд приходить до наступного. Згідно Методичних рекомендацій щодо виконання Міністерством юстиції та його територіальними органами визначених законодавством контрольних повноважень у сфері діяльності громадських організацій, розроблених Міністерством юстиції України, контрольні повноваження можуть реалізуватися шляхом здійснення позапланових перевірок об'єкта контролю у разі надходження інформації від правоохоронних органів, скарг громадян та об'єднань громадян, або за ініціативою легалізую чого органу у разі оприлюднення у ЗМІ інформації про незаконну (нестатутну) діяльність об'єкта контролю. За таких обставин позовні вимоги не можуть бути задоволені.
Щодо зобов'язання Головного управління юстиції у Закарпатській області, у зв'язку з припиненням повноважень правління ЗОАА, відповідно до ст. 25 Закону України «Про об'єднання громадян», скликати загальні збори ЗОАА, які в були членами Асоціації станом за 2005 рік з порядком денним обговорення ситуації, яка склалася в ЗОАА, доцільності ліквідації ЗОАА, повернення майна та інші питання необхідні для роботи статутних органів ЗОАА, суд вважає, що ст. 25 Закону України «Про об'єднання громадян» передбачає, що державний контроль за діяльністю об'єднань громадян здійснюється державними органами у порядку, передбаченому законодавством України. Органи, що проводять легалізацію об'єднань громадян, здійснюють контроль за додержанням ними положень статуту.
Представники цих органів мають право бути присутніми на заходах, що проводяться об'єднаннями громадян, вимагати необхідні документи, одержувати пояснення. Нагляд за виконанням та додержанням законності об'єднаннями громадян здійснюють органи прокуратури. Виходячи з вищенаведеного та відповідно до ч.2 ст.8 Закону України «Про об'єднання громадян» (втручання державних органів та службових осіб у діяльність об'єднань громадян, так само як і втручання об'єднань громадян у діяльність державних органів, службових осіб та у діяльність інших об'єднань громадян, не допускається, крім випадків, передбачених Законом), управління юстиції не має права скликати загальні збори ЗОАА та втручатися у внутрішню діяльність ЗОАА. Крім того, в статуті ЗОАА не передбачено фіксованого членства та умови і порядок прийому в члени ЗОАА та вибуття з неї є внутрішньою діяльністю об'єднання громадян. Списки членів ЗОАА в управління юстиції в період її діяльності не надавались.
Колегія суддів приходить до переконання, що за наведених обставин, позовні вимоги ОСОБА_6 суперечать вимогам законодавства та встановленим в судовому засіданні обставинам справи, що підтверджені належними доказами, в зв'язку з чим в задоволенні позову слід відмовити в повному обсязі.
Згідно ч. 5 ст. 94 КАС України та в зв'язку з відсутністю судових витрат відповідачів, судові витрати по справі не стягуються.
Керуючись статтями 9, 11, 70, 71, 86, 94, 160-163 КАС України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
1. У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_6 до Головного управління юстиції в Закарпатській області; Державного реєстратора виконавчого комітету Ужгородської міської ради (треті особи: ОСОБА_5, ОСОБА_4.) про визнання дій неправомірними, визнання протиправним та скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії - відмовити повністю.
2.Постанова суду може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня її проголошення, а у разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Апеляційна скарга подається через Закарпатський окружний адміністративний суд з одночасним надсиланням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Головуюча суддя Калинич Я.М.
Судді Гаврилко С.Є.
Плеханова З.Б.
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.04.2013 |
Оприлюднено | 08.05.2013 |
Номер документу | 31044355 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Калинич Я. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні