Рішення
від 20.03.2009 по справі 9/37-09
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

9/37-09

  

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

20.03.09           Справа № 9/37-09.

За позовом: Прокурора Недригайлівського району в інтересах держави вособі Недригайлівської районної державної адміністрації, смт. Недригайлів Сумської області

до відповідача: Фермерського господарства «Колімб – А», с. Іваниця Недригайлівського району Сумської області

Треті особи, які не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача:

1)          Іваницька сільська рада, с. Іваниця Недригайлівського району Сумської області

2)          Роменська міжрайонна податкова інспекція, м. Ромни Сумської області

про стягнення 10 487 грн. 86 коп.     

                                                                    СУДДЯ        Лущик М.С.

За участю секретар с/з Сидорук А.І.

За участю представників сторін:

Від позивача:      не з'явився

Від відповідача: не з'явився

Прокурор: не з'явився

Від третіх осіб: 1) не з'явився

                         2) не з'явився

В судовому засіданні яке відбулося 16.03.2009 року було оголошено перерву до 20.03.2009 року на 10 год. 00 хв.

СУТЬ СПОРУ: Прокурор  згідно позовної заяви просить суд  стягнути з відповідача  на користь Недригайлівської районної державної адміністрації заборгованість по сплаті за оренду  земельних ділянок  в розмірі 10 487 грн. 86 коп.

Відповідач згідно відзиву на позовну заяву  проти позову заперечує та просить суд  в задоволенні позову відмовити повністю.

Розглянувши матеріали справи суд встановив:

Прокурор звернувся до суду з позов про стягнення з Фермерського господарства «Колімб – А»  на користь Недригайлівської районної державної адміністрації заборгованість по сплаті за оренду  земельних ділянок  в розмірі 10 487 грн. 86 коп.

В обґрунтування своїх позовних вимог прокурор посилається на те, що 29 липня 2005 р. та 18 серпня 2005 року між Недригайлівською районною державною адміністрацією (орендодавцем) та ФГ "Колімб - А" (орендарем) було укладено договори оренди земельної ділянки загальною площею 455, 8 га, терміном на 10 років.

Відповідно  до п.9 зазначених договорів, сума орендної плати за земельну ділянку становить 7694 грн. та 22594 грн., що і повинна сплачуватись до 30.12 кожного року.

Згідно п. "ж" договору, орендар зобов'язаний своєчасно сплачувати орендну плату за орендовану земельну ділянку впродовж усього періоду оренди.

Відповідно акту ревізії фінансово-господарської діяльності Іваницької сільської ради складеного контрольно-ревізійним відділом в Недригайлівському районі заборгованість ФГ "Колімб -А" в частині орендної плати становить 10487 грн. 86 коп.

Згідно ст. 24 Закону України «Про оренду землі» орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.

Недригайлівська райдержадміністрація є органом виконавчої влади, а тому, невиконання відповідачем своїх договірних зобов'язань щодо своєчасності сплати оренди за користування землею, яка знаходиться в державній власності, ослаблює економічні основи місцевого самоврядування, а тому порушуються інтереси держави і мають місце правові підстави для звернення прокурора в межах компетенції, передбаченої ст. 121 Конституції України, ст. 2 ГПК України, з позовною заявою до господарського суду на захист інтересів держави.

За договорами оренди земельних ділянок від 29 липня 2005 р. та 18 серпня 2005 р. укладених між Недригайлівською районною державною адміністрацією (орендодавцем) та ФГ "Колімб - А" (орендарем) орендна плата вноситься до 30 грудня кожного року.

У серпні 2008 року прокурор Недригайлівського району звернувся з позовною заявою до Господарського суду Сумської області в інтересах держави в особі позивача Недригайлівської районної державної адміністрації про стягнення з фермерського господарства "Колімб -А" 17852 грн. 27 коп. орендної плати за землю в порядку господарсько-процесуального судочинства (за договорами оренди земельних ділянок від 29 липня 2005 р. та 18 серпня 2005 р. укладених між Недригайлівською районною державною адміністрацією та ФГ "Колімб - А"). В той же час, Господарським судом Сумської області безпідставно провадження було відкрито у адміністративній справі та ухвалою суду від 17.11.2008 р. провадження у справі закрито у зв'язку з тим, що розгляд даних спорів проводиться в порядку господарсько-процесуального судочинства.

У грудні 2008 року прокурор Недригайлівського району знову звернувся з позовною заявою до Господарського суду Сумської області в порядку господарсько-процесуального судочинства в інтересах держави в особі позивача Недригайлівської районної державної адміністрації про стягнення з фермерського господарства "Колімб -А" 10487 грн. 86 коп. орендної плати за землю в порядку господарсько-процесуального судочинства, (за договорами оренди земельних ділянок від 29 липня 2005 р. та 18 серпня 2005 р. укладених між Недригайлівською районною державною адміністрацією та ФГ "Колімб - А"). Ухвалою Господарського суду Сумської області позовна заява була повернута у зв'язку з тим, що прокурором до позовної заяви не додано документів на підтвердження відправлення відповідачеві та третій особі копії позовної заяви і доданих до неї документів. Хоча в акті суду від 24.12.2008 р. складеним Ольшанською Н.М., Землянковою К.М., Сторчак Н.В. вказано, що при розкриванні поштового відправлення, яке надійшло від прокуратури Недригайлівського району не виявилося доказів про відправлення позовної заяви відповідачу та позивачу. Крім того, слід зазначити, що позовна заява відправлялася не поштовим відправленням, а надсилалася через прокуратуру Сумської області нарочно. Копії позовних заяв та доданих документів дійсно надсилалися поштовим відправленням та поштові квитанції були прикладені до позовної заяви. Доказом  направлення  вказаних документів є пояснення відповідача та довідки позивача та третьої особи, в зв'язку з чим просить уд відновити пропущений строк для звернення до  суду.

Позивач в обґрунтування позовних вимог, заявлених прокурором в його інтересах зазначає, що спірна земельна ділянка площею 428,6932 га , яка надана в оренду фермерському господарству «Колімб-А», згідно договорів оренди землі від 29 липня 2005 року та 18 серпня 2005 року , на території Іваницької сільської ради за межами населеного пункту є державною власностю, що підтверджується довідкою відділу Держкомзему у Недригайлівському районі Сумської області від 10.03.2009 року №185.

Пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України передбачено, що до розмежування земель державної та комунальної форм власності повноваження щодо розпорядження землями за межами населених пунктів здійснюють відповідні органи виконавчої влади. Згідно статті 1 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» виконавчу владу в районах здійснюють районні державні адміністрації. Тобто орендодавцем спірної земельної ділянки згідно законодавства є Недригайлівська районна державна адміністрація.

Статтею 20 Закону України «Про плату за землю» зазначено, що платежі за землю зараховуються до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю. Такий порядок визначений статтею 69 Бюджетного кодексу України.

Орендна плата за спірні земельні ділянки перераховується до місцевого бюджету Іваницької сільської ради на рахунок №33214812700266 код платежу 13050200 банк отримувача Головне управління Державного казначейства України в Сумській області МФО 837013 код 23635155.

Згідно статті 15 Закону України «Про плату за землю» власники землі та землекористувачі сплачують земельний податок, а також орендну плату за земельні ділянки державної та комунальної власності з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Статтею 25 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що Орендар земельної ділянки зобов'язаний приступати до використання земельної ділянки в строки встановлені договором оренди землі, зареєстрованим в установленому законом порядку. Відповідно має сплачуватись орендна плата за користування земельними ділянками з моменту отримання земельної ділянки згідно актів прийому-передачі та державної реєстрації договорів оренди землі і згідно статті 13 Закону України «Про плату за землю» підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності є договір оренди такої земельної ділянки.

Згідно статті 24 Закону України «Про оренду землі» Орендодавець -Недригайлівська районна державна адміністрація має право вимагати від Орендаря - фермерського господарства «Колімб-А» своєчасного внесення орендної плати.

Крім того, зазначає, що факт несплати орендної плати Орендарем в 2005 році став відомим Орендодавцю лише після проведення ревізії фінансово-господарської діяльності Іваницької сільської ради контрольно-ревізійним відділом в Недригайлівському районі.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши наявні докази, суд вважає, що вимоги прокурора заявлені в інтересах держави в особі позивача не підлягають задоволенню  виходячи з наступного:

29 липня 2005 року між Недригайлівською районною державною адміністрацією та Фермерським господарством „Колімб-А" було укладено договір оренди землі загальною площею 100 га, зареєстрований у Недригайлівському відділі Сумської регіональної філії ДП „Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України" про що у книзі Державного реєстру земель на території Іваницької сільської ради вчинено запис від 29 липня 2005 року за №04056320040.

18 серпня 2005 року між Недригайлівською районною державною адміністрацією та Фермерським господарством „Колімб-А" було укладено договір оренди землі загальною площею 355,8 га, зареєстрований у Недригайлівському відділі Сумської регіональної філії ДП „Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України" про що у книзі Державного реєстру земель на території Іваницької сільської ради вчинено запис від 18 серпня 2005 року за №040563200438.

Пунктом 8 частини 1 ст.14 Закону України „Про систему оподаткування" встановлено, що плата за землю (земельний податок, а також орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності) належить до загальнодержавних податків і зборів (обов'язкових платежів).

Контроль за правильністю та своєчасністю справляння податків і зборів (обов'язкових платежів), згідно ст.20 Закону України „Про систему оподаткування" здійснюється державними податковими органами та іншими державними органами в межах повноважень, визначених законами.

Статтею 27 Закону України «Про плату за землю» контроль за правильністю обчислення і справляння земельного податку, а також орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності здійснюється органами державної податкової служби.

Згідно преамбули Закону України „Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" цей Закон є спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов'язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов'язкових платежів), включаючи збір на обов'язкове державне пенсійне страхування та внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків контролюючими органами, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, та визначає процедуру оскарження дій органів стягнення.

Згідно пункту 1.12. статті 1 Закону України „Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", контролюючий орган, - державний орган, який у межах своєї компетенції, визначеної законодавством, здійснює контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування податків і зборів (обов'язкових платежів) та погашенням податкових зобов'язань чи податкового боргу. Вичерпний перелік контролюючих органів визначається статтею 2 цього Закону.

Підпунктом 2.1.4. пункту 2.1. ст.2 Закону України „Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" визначено, що податкові органи є контролюючим органом стосовно податків і зборів (обов'язкових платежів), які справляються до бюджетів та державних цільових фондів, крім зазначених у підпунктах 2.1.1-2.1.3 цього пункту.

Пунктом 1.16. статті 1 Закону України „Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" встановлено, що орган стягнення - державний орган, уповноважений здійснювати заходи із забезпечення погашення податкового боргу у межах компетенції, встановленої законами.

В силу приписів підпункту 2.3.1. пункту 2.3. ст.2 Закону України „Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" органами, уповноваженими здійснювати заходи з погашення податкового боргу (далі - органи стягнення), є виключно податкові органи, а також державні виконавці у межах їх компетенції.

Пунктом 6.1 ст.6 Закону України „Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" встановлено, що у разі коли сума податкового зобов'язання розраховується контролюючим органом відповідно до статті 4 цього Закону, такий контролюючий орган надсилає платнику податків податкове повідомлення, в якому зазначаються підстава для такого нарахування, посилання на норму податкового закону, відповідно до якої був зроблений розрахунок або перерахунок податкових зобов'язань, сума податку чи збору (обов'язкового платежу), належного до сплати, та штрафних санкцій за їх наявності, граничні строки їх погашення, а також попередження про наслідки їх несплати в установлений строк та граничні строки, передбачені законом для оскарження нарахованого податкового зобов'язання (штрафних санкцій за їх наявності).

Згідно  пункту 6.2. ст.6 Закону України „Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" у разі коли платник податків не сплачує узгоджену суму податкового зобов'язання в установлені строки, податковий орган надсилає такому платнику податків податкові вимоги.

Згідно резолютивної частини пункту 3.1.9. Акта Роменської МДПІ  від 3 липня 2007 року №306-23/32807499 „Про результати планової перевірки фермерського господарства „Колімб-А" (код за ЄДРПОУ 32807499) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.08.2005р. по 31.07.2007р." за перевіряємий період підприємство нараховувало та сплачувало орендну плату своєчасно.

Крім того, у висновку Акта від 3 липня 2007 року №306-23/32807499 вказано, що перевіркою, в тому числі пункту 3.1.9. плану перевірки порушень не встановлено.

Також, відповідно до Довідки про відсутність заборгованості з податків і зборів (обов'язкових платежів), що контролюються органами Недригайлівського відділення Роменської МДПІ №2077/10/24-010 від 10 вересня 2008 року, Фермерське господарство „Колімб-А" згідно особових рахунків станом на 10 вересня 2008 року не має заборгованості із сплати податків, зборів (обов'язкових платежів).

Пунктом 2.2. ст.2 Закону України „Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" визначено компетенцію контролюючих органів:

2.2.1. Контролюючі органи мають право здійснювати перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати лише стосовно тих податків і зборів (обов'язкових платежів), які віднесені до їх компетенції цим пунктом.

2.2.2. Інші державні органи не мають права проводити перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів (обов'язкових платежів), у тому числі за запитами правоохоронних органів.

Крім того, як свідчить Довідка Недригайлівського районного відділу земельних ресурсів №1277 від 14 листопада 2006 року, орендована фермерським господарством земельна ділянка площею 428,6932 га земель запасу і резервного фонду на території Іваницької сільської ради яка знаходиться в її користування згідно договору оренди заключного між Недригайлівською райдержадміністрацією та ФГ „Колімб-А" 29 липня 2005 року, в 2005 році фермерським господарством не засівалась і не використовувалася. Вище згадані площі знаходилися в користуванні сільськогосподарського підприємства ТОВ „Іваницьке" згідно договору оренди заключного між Недригайлівською РДА та ТОВ „Іваницьке" 19 січня 2004 року.

Згідно повідомлення Товариства з обмеженою відповідальністю „Іваницьке" №191 від 29 серпня 2005 року на землях, які знаходились в оренді ТОВ „Іваницьке" посіяна кукурудза на силос яка планується на збирання але, в зв'язку з недостатнім матеріально-технічним забезпеченням і так як загальні площі становлять 300 га силосної кукурудзи товариство не можемо почати вчасно збирати на тих полях. Площі на цих полях товариство  планує зібрати до 31 вересня 2005 року.

Згідно довідки Іваницької сільської ради №117 від 7 жовтня 2005 року, виданій Фермерському господарству „Колімб-А" для пред'явлення в Роменську МДПІ Недригайлівського відділення, орендована земельна ділянка площею 428 га осінню 2005 року не засівалась.

Згідно довідки Іваницької сільської ради №215 від 10 жовтня 2005 року, виданій Фермерському господарству „Колімб-А" для пред'явлення в Роменську МДПІ Недригайлівського відділення, орендована земельна ділянка площею 428 га, що розташована на землях запасу і землях резерву, дійсно в 2005 році не використовувалась.

Отже, в 2005 році земельні ділянки Фермерським господарством „Колімб-А" не могли використовувались і не використовувалися, так як вони перебували в оренді ТОВ „Іваницьке" згідно договору оренди заключного між Недригайлівською РДА та ТОВ „Іваницьке" 19 січня 2004 року.

Згідно частини 5 ст. 116 Земельного кодексу України надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу) її в порядку, передбаченому цим Кодексом.

А ст.6 Закону України „Про оренду землі" визначено, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Договір оренди землі, згідно ст.13 Закону України „Про оренду землі", це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Орендна плата за землю, в силу ст.21 Закону України „Про оренду землі" - це платіж, який орендар вносить орендареві за користування земельною ділянкою.

Згідно ст.5 Закону України „Про плату за землю" об'єктом плати за землю є земельна ділянка, а також земельна ділянка (пай), яка перебуває у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди. Суб'єктом плати за землю (платником) є власник земельної ділянки, земельної частки (паю) і землекористувач, у тому числі орендар.

Отже, наведені приписи земельного законодавства України передбачають сплату орендарем орендодавцю орендної плати тільки за користування земельною ділянкою.

Однак, як свідчать вище наведені фактичні обставини справи, позивач укладаючи 29 липня та 18 серпня 2005 року договори оренди землі, в порушення приписів частини 5 ст.116 Земельного кодексу України, не вилучив земельні ділянки у попереднього орендаря - ТОВ „Іваницьке", чим зробив неможливим користування Фермерським господарством „Колімб-А" земельними ділянками у 2005 році для проведення підприємницької  діяльності.

В силу вимог частин 2 - 4 ст.13 Цивільного кодексу України при здійсненні своїх прав особа зобов'язана утримуватися від дій, які могли б порушити права інших осіб, завдати шкоди довкіллю або культурній спадщині. Не допускаються дії особи, що вчиняються з наміром завдати шкоди іншій особі, а також зловживання правом в інших формах. При здійсненні цивільних прав особа повинна додержуватися моральних засад суспільства.

Як було вже зазначено вище,  пунктом 11 договорів оренди землі від 29 липня та 18 серпня 2005 року, зареєстрованих у Недригайлівському відділі Сумської регіональної філії ДП „Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України" про що у книзі Державного реєстру земель на території Іваницької сільської ради вчинено записи від 29 липня 2005 року за №04056320040 та від 18 серпня 2005 року за №040563200438 встановлено, що орендна плата вноситься в строк до 30.12. кожного року.

Згідно частини 5 ст.261 Цивільного кодексу України за зобов'язаннями з визначеним строком виконання перебіг позовної давності починається зі спливом строку виконання.

Отже перебіг строку позовної давності по стягнення заборгованості по сплаті за оренду земельних ділянок в 2005 році розпочався з 31 грудня 2005 року.

Статтею 257 Цивільного кодексу України встановлено загальну позовну давність тривалістю у три роки.

Прокурор Недригайлівського району Сумської області в інтересах держави в особі Недригайлівської районної державної адміністрації звернувся до господарського суду Сумської області з позовом до Фермерського господарства „Колімб-А" про стягнення заборгованості по сплаті за оренду земельних ділянок 22 січня 2009 року, тобто з пропуском встановленого законом трирічного строку позовної давності.

Відповідно до частини 1 ст.265 Цивільного кодексу України залишення позову без розгляду не зупиняє перебігу позовної давності.

Отже, покладені прокурором в обґрунтування поважності причин пропущення строку для звернення до суду доводи є незаконними і необгрунтованими.

Згідно частини 4 ст.267 Цивільного кодексу України сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.

Згідно ч. 1 ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Позивач  та прокурор не надали суду аргументованих  доказів  в підтвердження своєї позиції по справі у зв'язку з чим позовні вимоги задоволенню не підлягають,

 Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 49,68,82-85 ГПК України, суд –

В И Р І Ш И В :

В позові -  відмовити.

СУДДЯ                                                                                                      М.С. Лущик

СудГосподарський суд Сумської області
Дата ухвалення рішення20.03.2009
Оприлюднено11.04.2009
Номер документу3331040
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —9/37-09

Рішення від 28.04.2009

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ребриста С.В.

Постанова від 19.10.2009

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Івакіна В.О.

Постанова від 07.05.2009

Господарське

Житомирський апеляційний господарський суд

Щепанська Г.А.

Ухвала від 28.01.2009

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Балтак О.О.

Рішення від 20.03.2009

Господарське

Господарський суд Сумської області

Лущик М.С.

Рішення від 23.02.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Подобед І.М.

Ухвала від 16.02.2009

Господарське

Господарський суд Сумської області

Лущик М.С.

Рішення від 17.02.2009

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Балтак О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні