cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
15 січня 2014 року Справа № 913/3504/13
Провадження №19пд/3504/13
За позовом прокурора м.Сєвєродонецька Луганської області , м.Сєвєродонецьк Луганської області
в інтересах держави в особі:
позивача Сєвєродонецької міської ради , м.Сєвєродонецьк Луганської області
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Автомобіліст" , м.Сєвєродонецьк Луганської області
про внесення змін до договору оренди землі від 10.11.2004, державна реєстрація від 16.11.2004 за № 318
Суддя господарського суду Луганської області Косенко Т.В.
Секретар судового засідання Дрожанова О.В.
У засіданні брали участь:
від заявника - Закарян Б.Н. - прокурор відділу прокуратури м.Луганська, службове посвідчення № 008373 від 09.10.2012;
від позивача - Шорохова Ю.С. - головний спеціаліст відділу з юридичних питань, довіреність № 7491 від 17.11.2012;
від відповідача - Овчаренко Є.В. - представник, довіреність б/н від 14.01.2014; Левенець І.П. - директор, витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців № 964705 від 13.01.2014;
вільний слухач - Левенець П.І., посвідчення водія № 149254 від 30.04.1998.
СУТЬ СПОРУ:
Прокурором міста Сєвєродонецька Луганської області в інтересах держави в особі Сєвєродонецької міської ради заявлено вимоги про внесення змін до договору оренди землі від 10.11.2004, державна реєстрація від 16.11.2004 за № 318, який укладений між Сєвєродонецькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Автомобіліст", відносно земельної ділянки площею 0,2428 га під приміщення адміністративно-господарського корпусу, яка знаходиться за адресою: вул.Заводська, 35, м.Сєвєродонецьк Луганської області, а саме: викласти п.5 розділу "Об'єкт оренди" договору у новій редакції: "5.Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 1474888,74 гривень", п.9 розділу "Орендна плата" договору викласти в новій редакції: "9.Орендна плата вноситься "Орендарем" самостійно у грошовій формі в розмірі: з 01.07.2011р. 73744,44 гривень на рік, що складає 5,00% від нормативної грошової оцінки"; п.11 розділу "Орендна плата" змінити на: "11.Орендна плата вноситься у такі строки: щомісячно в розмірі: з 01.07.2011р. 6145,37 гривень протягом 30 календарних днів, наступних за останнім днем звітного місяця".
Ухвалою господарського суду Луганської області від 27.12.2013 розгляд справи призначений на 15.01.2014.
Відповідач відзивом б/н від 15.01.2014 вимоги позову відхилив, посилаючись на те, що позивач не вказує, які саме дії з його боку були здійснені, тобто не зазначив, чи було здійснено направлення поштовим зв'язком або іншим засобом зв'язку пропозиція щодо внесення змін до договору оренди землі та яким способом, в якій формі повинні вноситися ці зміни; посилання позивача в позовній заяві на підстави зміни умов договору є безпідставними, оскільки це інший предмет такої зміни, ніж передбачено п.12 договору; що договором оренди не передбачено права орендодавця змінити умови договору шляхом збільшення процентної ставки орендної плати за землю, до того ж в односторонньому порядку; що ст.274 Податкового кодексу України передбачено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, в той час як позивач пропонує встановити 5%; що закон зворотної сили в часі не має, а тому положення Податкового кодексу України не розповсюджуються на договір оренди землі, який укладений між сторонами.
У судовому засіданні 15.01.2014 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників заявника та сторін, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.
Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.
Відповідно до ст.20 Закону України "Про прокуратуру" при виявленні порушень закону прокурор у межах своєї компетенції має право звертатися до суду в передбачених законом випадках.
Статтею 36 1 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.
Підставою звернення прокурора міста Сєвєродонецька Луганської області з даною позовною заявою до суду в інтересах держави в особі Сєвєродонецької міської ради є порушення відповідачем встановленого державою порядку користування земельною ділянкою, оскільки невнесення змін до договору оренди землі тягне за собою недоотримання коштів до міського бюджету та є порушенням вимог діючого законодавства.
Рішенням Сєвєродонецької міської ради від 25.10.2004 № 1548 було вирішено передати Товариству з обмеженою відповідальністю "Автомобіліст" в оренду терміном на 25 років земельну ділянку площею 0,2428 га під приміщення адміністративно-господарського корпусу, яка знаходиться за адресою: вул.Заводська, 35, м.Сєвєродонецьк Луганської області.
На виконання вказаного рішення між Сєвєродонецькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Автомобіліст" було укладено договір оренди землі від 10.11.2004, державна реєстрація від 16.11.2004 за № 318.
В п.5 договору сторони передбачили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 484871 грн. 60 коп.
Відповідно до п.9 договору орендна плата вноситься орендарем самостійно у грошовій формі та розмірі: 6060 грн. 90 коп. на рік.
Пунктом 11 договору сторони встановили, що орендна плата вноситься у такі строки: щомісячно в розмірі: 505 грн. 08 коп. протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця.
Згідно до п.35 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
13.12.2013 позивач звернувся до відповідача з проектом додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі від 10.11.2004, який відповідач залишив без відповіді та підписання, що підтверджено позивачем в судовому засіданні.
Вказані обставини стали підставою для звернення прокурора міста Сєвєродонецька Луганської області в інтересах держави в особі позивача з даним позовом до суду.
Відповідно до ст.2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.
Стаття 30 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Стаття 651 Цивільного кодексу України визначає, що підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Обґрунтованою суд вважає вимогу прокурора про викладення п.5 розділу "Об'єкт оренди" договору у новій редакції: "5.Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1474888 грн. 74 коп.". Пункт 9 розділу "Орендна плата" договору суд вважає необхідним викласти в наступній редакції: "9.Орендна плата вноситься "Орендарем" самостійно у грошовій формі в розмірі: 73744 грн. 44 коп. на рік, що складає 5% від нормативної грошової оцінки", оскільки зазначення у вказаному пункті дати "з 01.07.2011", як того просить прокурор, суперечить приписам ст.58 Конституції України та ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України.
Податковим кодексом України, який набув чинності 01.01.2011, зокрема, встановлено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14), а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14).
Згідно ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Відповідно до ст.290 Податкового кодексу України плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.
Згідно ст.18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок несільськогосподарського призначення проводиться не рідше як один раз у 7-10 років.
Відповідно до п.п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Рішенням Сєвєродонецької міської ради № 1978 від 06.03.2008 "Про затвердження коефіцієнтів орендної плати за земельні ділянки, які передаються в оренду з земель міської ради" (а.с.12, 13), було затверджено з 01.01.2008 коефіцієнти орендної плати за земельні ділянки, зокрема, для земель, на яких розташовані адміністративні будівлі, офіси встановлений коефіцієнт орендної плати - 5% від нормативної грошової оцінки.
Рішенням Сєвєродонецької міської ради № 431 від 29.03.2011 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель населених пунктів міста Сєвєродонецьк, селища Синецький, селища Павлоград, селища Лісова Дача, села Воєводівка" (а.с.11) був затверджений з 01.07.2011 новий розмір нормативної грошової оцінки земельних ділянок зазначених населених пунктів.
Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 830-с від 05.09.2013 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,2428 га, яка знаходиться за адресою: вул.Заводська, 35, м.Сєвєродонецьк Луганської області, з урахуванням коефіцієнту індексації складає 1474888 грн. 74 коп. (а.с. 19).
Відповідно до абзацу 1 п.п.2.19. п.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Статтею 144 Конституції України та ст.73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рішення, прийняті органами місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно із ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Також обґрунтованою є вимога прокурора міста Сєвєродонецька про викладення п.11 розділу "Орендна плата" договору у наступній редакції: "п.11. Орендна плата вноситься у такі строки: щомісячно в розмірі: 6145 грн. 37 коп. протягом 30 календарних днів, наступних за останнім днем звітного місяця", оскільки згідно з п.287.3 ст.287 Податкового кодексу України податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця. Суд також зазначає, що зазначення у вказаному пункті дати "з 01.07.2011", як того просить прокурор, суперечить приписам ст.58 Конституції України та ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України.
Можливість внесення змін до договору оренди земельної ділянки передбачена чинним земельним законодавством та умовами договору оренди (п.35 договору).
Відповідно до ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Доводи відповідача, викладені у відзиві, відносно того, що немає підстав для внесення змін у договір оренди землі, який укладений між сторонами та що позивач не звертався до відповідача з пропозицією про внесення змін, суд вважає необгрунтованими, враховуючи наступне.
Абзацом 4 п.п.2.19 п.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" встановлено, що статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору.
У відповідності до п.4 ст.129 Конституції України та ст.33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Сторони вільні у наданні до суду своїх доказів та у доведенні перед судом їх переконливості.
Інші заперечення відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву та висловлені суду під час розгляду справи не знайшли свого підтвердження та спростовуються матеріалами справи, а тому судом відхиляються.
Таким чином, є частково обґрунтованими вимоги прокурора міста Сєвєродонецька Луганської області в інтересах держави в особі Сєвєродонецької міської ради про внесення змін до договору оренди землі від 10.11.2004, державна реєстрація від 16.11.2004 за № 318, який укладений між Сєвєродонецькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Автомобіліст".
Судовий збір покладається на відповідача відповідно до ч.2 ст.49 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст.ст.49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. Позов прокурора міста Сєвєродонецька Луганської області в інтересах держави в особі Сєвєродонецької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Автомобіліст" задовольнити частково.
2. Внести зміни до договору оренди землі від 10.11.2004, державна реєстрація від 16.11.2004 за № 318, який укладений між Сєвєродонецькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Автомобіліст", відносно земельної ділянки площею 0,2428 га під приміщення адміністративно-господарського корпусу, яка знаходиться за адресою: вул.Заводська, 35, м.Сєвєродонецьк Луганської області, виклавши п.5 розділу "Об'єкт оренди" договору у наступній редакції: "5.Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1474888 грн. 74 коп."; виклавши п.9 розділу "Орендна плата" договору у наступній редакції: "9.Орендна плата вноситься "Орендарем" самостійно у грошовій формі в розмірі: 73744 грн. 44 коп. на рік, що складає 5% від нормативної грошової оцінки"; виклавши п.11 розділу "Орендна плата" у наступній редакції: "11.Орендна плата вноситься у такі строки: щомісячно в розмірі: 6145 грн. 37 коп. протягом 30 календарних днів, наступних за останнім днем звітного місяця".
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Автомобіліст", вул.Заводська, б.35, м.Сєвєродонецьк Луганської області, ідентифікаційний код 20172536, в доход державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код за ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва "Судовий збір" (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір у сумі 1147 грн. 00 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили Державній податковій інспекції у м.Сєвєродонецьку Головного управління Міндоходів.
4.В решті позову відмовити.
Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 20.01.2014.
Суддя Т.В.Косенко
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 15.01.2014 |
Оприлюднено | 21.01.2014 |
Номер документу | 36702991 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні