Постанова
від 05.12.2011 по справі 2а-4298/09/0870
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 грудня 2011 року 15:42 Справа № 2а-4298/09/0870

Запорізький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Садового І.В.

при секретарі судового засідання - Гайдай А.В.

за участю:

представника позивача: Бегаль В.Н.

представника відповідача: Касьяненко М.І., Шевченко О.П.

представника третьої особи: Грибовій І.В., Бегаль В.Н.

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали адміністративної справи

за позовною заявою: Державної інспекції з енергозбереження

до: Товариства з обмеженою відповідальністю «Агрофірма «Овочівник»

третя особа: Територіальне управління з енергозбереження по Запорізькій області

про: стягнення 31 390 грн. 52 коп.

ВСТАНОВИВ:

28.07.2009 Державна інспекція з енергозбереження звернулася до Запорізького окружного адміністративного суду із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «Агрофірма «Овочівник», третя особа - Територіальне управління з енергозбереження по Запорізькій області про стягнення з відповідача підвищеної плати за нераціональне використання паливно - енергетичних ресурсів у розмірі 31 390 грн. 52 коп.

Ухвалою судді Запорізького окружного адміністративного суду Щербака А.А. від 29.07.2009 відкрито провадження в адміністративній справі №2а-4298/09/0870, закінчено підготовче провадження та призначений судовий розгляд на 20.08.2009. Провадження у справі зупинялося до 14.10.2009. Розгляд справи відкладався до 28.10.2009.

Ухвалою судді від 28.10.2009 провадження у даній справі зупинено на підставі п.3 ч.1 ст.156 КАС України до набрання законної сили судовим рішенням по справі №2а-6015/09/0870.

У зв'язку із спливом терміну повноважень судді Щербака А.А., відповідно до ст.15-1 КАС України та згідно протоколу розподілу справи між суддями, справу передано для подальшого розгляду судді Садовому І.В.

Ухвалою суду від 27.09.2010 справу №2а-4298/09/0870 прийнято до провадження суддею Садовим І.В.

17.11.2011 провадження у справі поновлено зі стадії судового розгляду.

Ухвалою суду від 17.11.2011 провадження у справі зупинено за клопотанням позивача до 05.12.2011 для надання додаткових доказів.

05.12.2011 провадження у справі поновлено зі стадії судового розгляду.

Розгляд справи здійснювався за допомогою технічних засобів, а саме: програмно-апаратного комплексу «Камертон».

У судовому засіданні 05.12.2011 на підставі ст.160 КАС України судом проголошено вступну та резолютивну частину постанови.

Позивач підтримав позовні вимоги з підстав, викладених у позові. Зазначає, що згідно до вимог законодавства територіальним управлінням з енергозбереження по Запорізькій області була складена постанова №23 від 17.09.2008 «Про сплату підвищеної плати за нераціональне використання газу та інших паливно-енергетичних ресурсів», в якій були вказані встановлені на підприємстві відповідача порушення відповідно до матеріалів проведеної перевірки, та визначена сума підвищеної плати в розмірі 31 390 грн. 52 коп. Постанова була оскаржена в судовому порядку, проте залишена без змін. Просить позов задовольнити, стягнути з відповідача підвищену плату за нераціональне використання паливно - енергетичних ресурсів у розмірі 31 390 грн. 52 коп.

Відповідач з позовними вимогами не погодився з підстав, викладених у наданих письмових запереченнях. Зазначає, що на підставі договору з електропостачальною організацією, підприємство відповідача сплачує підвищений тариф за перетоки реактивної електроенергії. Відповідно до спільного наказу НАУ з питань ефективного використання енергетичних ресурсів та Міністерства палива та енергетики України №4/24 від 25.01.2010 постанови територіальних управлінь Державної інспекції з енергозбереження щодо застосування економічних санкцій до споживачів електричної енергії, зазначених у п.1 Наказу з формулюванням «Відхилення коефіцієнту потужності мережі електропостачання від нормативного (граничного) значення», що були прийняти до набрання чинності цього Наказу, вважаються не чинними. Оскільки процедура застосування адміністративно - господарських санкцій включає в себе процедуру стягнення цих санкцій, вважаємо, що позивачем пропущено строк, встановлений ст.250 ГК України. Просить у задоволенні позову відмовити.

Представник третьої особи підтримав доводи позивача, просить позов задовольнити.

Як вбачається з матеріалів справи 28.08.2008 державними інспекторами з енергозбереження територіального управління Державної інспекції з енергозбереження по Запорізькій області Дергачовим О.М. та Лісовим П.П. за участю помічника Мелітопольського міжрайонного прокурора Бульби О.М. проведено комплексну перевірку використання паливно-енергетичних ресурсів ТОВ «Агрофірма «Овочівник», за результатами якої складено акт №18-9/03-247-49.

Перевіркою встановлено зокрема, що підприємством не здійснюється компенсація реактивної потужності, внаслідок чого втрати електричної енергії по підприємству склали 42,34 тис.кВт*год., чим не виконано вимоги Закону України «Про енергозбереження» п. д) ст.3, п.а) ст.27, Правила користування електричною енергією р.10, п. 10.2, п. 6, 8, затверджені Постановою НКРЕ від 17.10.2005 за №910, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18.11.2005 за № 1399/1679.

17.09.2008 начальником територіального управління Державної інспекції з енергозбереження по Запорізькій області прийнято постанову №23, якою до ТОВ «Агрофірма «Овочівник» застосовано підвищену плату за марнотратне витрачання електричної енергії пов'язане з перевитратами у кількості 42,34 тис.кВт*год. у розмірі 31 390 грн. 52 коп.

Не погодившись із прийнятою постановою, ТОВ «Агрофірма «Овочівник» звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Територіального управління Державної інспекції з енергозбереження по Запорізькій області та Державної інспекції з енергозбереження про скасування постанови територіального управління Державної інспекції з енергозбереження по Запорізькій області №23 від 17 вересня 2008 року.

Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 08.12.2009 по справі №2а-6015/09/0870 у задоволенні позову відмовлено.

Ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 10.10.2011 апеляційна скарга ТОВ «Агрофірма «Овочівник» залишена без задоволення, постанова Запорізького окружного адміністративного суду від 08.12.2009 по справі №2а-6015/09/0870 - без змін.

Станом на день розгляду справи заборгованість відповідачем не сплачена.

Оцінивши представлені докази, вважаю що позовні вимоги підлягають задоволенню виходячи з наступного:

Статтею 26 Закону України «Про енергозбереження» від 01.07.1994 №74/94-ВР державний контроль у сфері енергозбереження здійснюється Державною інспекцією з енергозбереження згідно з порядком, встановленим Кабінетом Міністрів України. Державному контролю підлягає енергетичне господарство, що включає всі підприємства і установи по отриманню, переробці, перетворенню, транспортуванню, зберіганню, обліку та використанню паливно-енергетичних ресурсів, розміщених на території України, окремі споруди та інженерні об'єкти інших підприємств і установ, які використовуються для зазначених цілей.

Постановою Кабінету міністрів України від 29.06.2000 №1039 «Питання Державної інспекції з енергозбереження» затверджено Положення «Про Державну інспекцію з енергозбереження» (далі - Положення №1039), згідно з яким Державна інспекція з енергозбереження є урядовим органом державного управління, що діє у складі НАЕР і йому підпорядковується та основним завданням якої є виконання контрольно-наглядових функцій щодо використання паливно - енергетичних ресурсів. Інспекція для реалізації покладених на неї завдань утворює за погодженням з головою НАЕР територіальні органи у межах граничної чисельності працівників Інспекції (п.9 Положення).

Відповідно до Положення №1039, наказом Державної інспекції з енергозбереження від 20.03.2009 №35 затверджені Положення про територіальні управління в областях, в тому числі і по Запорізькій області.

Пунктом 1 «Положення про Територіальне управління Державної інспекції з енергозбереження по Запорізькій області» (далі - Положення про Територіальне управління) передбачено, що останнє є структурною одиницею урядового органу державного управління - Державної інспекції з енергозбереження, яке виконує відповідно до законодавства контрольно-наглядові функції щодо використання паливно-енергетичних ресурсів, здійснює контроль за додержанням норм законодавства у сфері енергозбереження, надає за результатами перевірки підприємств обов'язкові для виконання приписи стосовно усунення порушень і недоліків, зумовлених невиконанням вимог законодавства з енергозбереження щодо ефективного використання паливно - енергетичних ресурсів та контролює виконання цих приписів, здійснює контроль за додержанням нормативів витрат паливно-енергетичних ресурсів на підприємствах, установах і організаціях незалежно від форм власності, та виконує інші функції, що випливають з покладених на територіальне управління завдань.

Згідно з п.4 Положення про Територіальне управління, останнє має право складати акти перевірок та видавати обов'язкові для виконання приписи, стосовно усунення порушень норм законодавства у сфері енергозбереження під час видобування, переробки, виробництва, транспортування, зберігання, споживання паливно-енергетичних ресурсів.

Згідно до п.6 Положення про Територіальне управління начальник територіального управління інспекції приймає рішення щодо застосування до підприємств, установ та організацій підвищеної плати за неефективне (нераціональне) використання газу та інших паливно-енергетичних ресурсів та енергетичного збору.

Відповідно до п.14 Загального положення про порядок нормування питомих витрат паливно-енергетичних ресурсів у суспільному виробництві, затвердженого Постановою КМУ №786 від 15.07.97р. до неефективних (марнотратнних) відносяться витрати ПЕР, зумовлені недотриманням вимог державних стандартів, режимних та технологічних карт, затвердженої проектної документації на енерго - та теплопостачання, паспортів на діюче обладнання, в тому числі систематичне, без виробничої потреби, використання палива, недовантаження або використання на холостому ходу силових трансформаторів, електродвигунів, електропечей та іншого паливно - та енерговикористовуючого обладнання.

Згідно розділу ІІ додатку до постанови КМУ від 02.09.1993 № 699 «Про заходи щодо ефективного використання газу та інших паливно-енергетичних ресурсів в народному господарстві», передбачено, що за перевитрати газу та інших паливно-енергетичних ресурсів внаслідок неефективного його використання, виявлені органами Державної інспекції з енергозбереження, сплачується підвищена плата, а саме у подвійному розмірі встановленої на них ціни.

Наказом Державного комітету України з енергозбереження від 04.08.2000 №64 «Про затвердження Порядку проведення перевірок ефективності використання паливно-енергетичних ресурсів на підприємствах, в установах та організаціях та усунення фактів їх неефективного використання», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.09.2000 за № 653/4874 (далі - Порядок №64), визначений механізм накладення та стягнення економічних санкцій (підвищеної плати).

Так, згідно п.1 Порядку №64 відповідно до Закону України «Про енергозбереження» цей Порядок установлює механізм проведення Державною інспекцією з енергозбереження (далі - Інспекція) перевірок ефективності використання паливно-енергетичних ресурсів та усунення фактів їх неефективного використання на підприємствах, в установах та організаціях (далі - підприємства) незалежно від форми власності та підпорядкованості.

Згідно до п.12 Порядку №64 за результатами перевірки інспектор складає акт (додаток №1). У разі виявлення порушень з питань енергозбереження складається припис, який обов'язковий до виконання.

Після складання акту перевірки та на його підставі, та у відповідності до п.15 Порядку №64 приймається рішення про сплату підвищеної плати за неефективне використання енергоресурсів, яке оформляється постановою про сплату підвищеної плати.

Згідно до п.9 Порядку №64 обсяги марнотратного споживання і прямих втрат ПЕР визначаються у перерахунку на річне споживання або на період від виникнення до виявлення порушення, крім випадків, які підтверджуються документально відповідно до додатків 5 і 17 Положення про розслідування та облік нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на підприємствах, установах і організаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.08.1993 № 623. Обсяг цих втрат визначається незалежно від стану виконання підприємством встановлених норм питомих витрат енергоресурсів.

Відповідно до п.16 Порядку №64 підприємство повинно внести підвищену плату протягом 30 днів з дня винесення постанови про її застосування.

У разі несплати підвищеної плати у зазначений термін грошова сума стягується в судовому порядку (п.17 Порядку №64).

Як було встановлено матеріалами справи 17.09.2008 територіальним управлінням Державної інспекції з енергозбереження по Запорізькій області прийнято постанову №23, якою до ТОВ «Агрофірма «Овочівник» застосовано підвищену плату за марнотратне витрачання електричної енергії у розмірі 31 390 грн. 52 коп.

Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 08.12.2009 по справі №2а-6015/09/0870 у задоволенні позову ТОВ «Агрофірма «Овочівник» про скасування зазначеної постанови відмовлено.

Ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 10.10.2011 апеляційну скаргу ТОВ «Агрофірма «Овочівник» залишена без задоволення, постанова Запорізького окружного адміністративного суду від 08.12.2009 по справі №2а-6015/09/0870 - без змін.

Отже, постанова №23 від 17.09.2008 є чинна.

Станом на день розгляду справи заборгованість відповідачем не сплачена.

Щодо тверджень позивача стосовно пропущення позивачем строку, встановленого ст.250 ГК України, суд зазначає наступне.

Згідно ст.241 ГК України адміністративно-господарський штраф - це грошова сума, що сплачується суб'єктом господарювання до відповідного бюджету у разі порушення ним встановлених правил здійснення господарської діяльності.

Перелік порушень, за які з суб'єкта господарювання стягується штраф, розмір і порядок його стягнення визначаються законами, що регулюють податкові та інші відносини, в яких допущено правопорушення.

Відповідно до ч.1 ст.250 ГК України адміністративно-господарські санкції можуть бути застосовані до суб'єкта господарювання протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніш як через один рік з дня порушення цим суб'єктом встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, крім випадків, передбачених законом.

Як встановлено матеріалами справи, порушення були встановленні 28.08.2008 під час проведення перевірки відповідача, про що складений акт перевірки від 28.08.2011.

Постанова №23, якою до ТОВ «Агрофірма «Овочівник» застосовано підвищену плату за марнотратне витрачання електричної енергії пов'язане з перевитратами у кількості 42,34 тис.кВт*год. у розмірі 31 390 грн. 52 коп. винесена 17.09.2011.

Отже, штрафні санкції застосовані до відповідача у терміни, передбачені ст.250 ГК України.

Крім того, суд критично ставиться до посилань відповідача на спільний наказ Національного агентства України з питань забезпечення ефективного використання енергетичних ресурсів, Міністерства палива та енергетики України від 26.01.2010 №4/24 «Про скасування застосування економічних санкцій за перетікання реактивної потужності», оскільки такий наказ не зареєстрований Міністерством юстиції України, хоча зачіпає права багатьох суб'єктів господарювання і має міжвідомчий характер.

Таким чином,суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

За правилами частини 4 статті 94 КАС України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись ст. ст. 94, 158, 160, 161, 162, 163, 167 КАС України , суд -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Державної інспекції з енергозбереження до Товариства з обмеженою відповідальністю «Агрофірма «Овочівник», третя особа - Територіальне управління з енергозбереження по Запорізькій області про стягнення 31 390 грн. 52 коп. задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Агрофірма «Овочівник» (72311, м.Мелітополь, Запорізька область, Каховське шосе, буд.25, код ЄДРПОУ 05394972) на користь Державного бюджету м.Мелітополя Запорізької області (р/р №31219202700013, отримувач - Державного бюджету м.Мелітополя Запорізької області, ЄДРПОУ 346769, банк отримувача - ГУДКУ у Запорізькій області, МФО 813015) підвищену плату за нераціональне використання паливно - енергетичних ресурсів в розмірі 31 390 (тридцять одна тисяча триста дев'яності) грн. 52 коп.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України, або прийняття постанови у письмовому провадженні - з дня отримання копії постанови, апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Суддя І.В.Садовий

Постанова складена у повному обсязі 09.12.2011

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.12.2011
Оприлюднено10.04.2015
Номер документу43453151
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-4298/09/0870

Постанова від 05.12.2011

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Садовий Ігор Вікторович

Постанова від 05.12.2011

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Садовий Ігор Вікторович

Ухвала від 18.12.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Єрьомін А.В.

Ухвала від 17.07.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 29.10.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Єрьомін А.В.

Ухвала від 22.10.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Єрьомін А.В.

Постанова від 05.12.2011

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Садовий Ігор Вікторович

Ухвала від 05.12.2011

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Садовий Ігор Вікторович

Ухвала від 17.11.2011

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Садовий Ігор Вікторович

Ухвала від 17.11.2011

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Садовий Ігор Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні