Справа
№ 2-а-116
2007 рік
ПОСТАНОВА
іменем України
04 грудня 2007
року о 15 годині 15 хвилин Торезький міський суд Донецької області у складі:
Головуючого-судді Сенчишина
Ф.М.
При секретарі Лук'яновій
І.Ю.
За участю
представника позивача ОСОБА_1
відповідача Дашко
І.М.
розглянувши у
відкритому судовому засіданні в залі суду міста Тореза справу адміністративної юрисдикції за адміністративним
позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торезький механічний
завод" до державного реєстратора виконавчого комітету Торезької міської
ради Донецької області Дашко Ірини Миколаївни про визнання незаконним рішення
службової особи органу місцевого самоврядування,
ВСТАНОВИВ:
Згідно позову,
17 вересня 2007 року позивач звернувся до державного реєстратора виконавчого
комітету Торезької міської ради Донецької області Дашко Ірини Миколаївни для
державної реєстрації внесення змін до установчих документів Товариства з
обмеженою відповідальністю "Торезький механічний завод". Рішенням від
18 вересня 2007 року відповідачка відмовила в державній реєстрації змін до
установчих документів шляхом "залишення документів без розгляду".
Позивач вважає що рішення відповідача підлягає скасуванню, оскільки у
відповідності до вимог ст. 29 Закону України "Про державну реєстрацію
юридичних осіб..." підприємство надало усі документи, необхідні для
державної реєстрації внесення змін до статутного документу, однак відповідачка
в обгрунтування вказаного рішення, вказала, що нібито позивач порушив вимоги ч.
5 ст. 8 вказаного закону, а також вказала що документи надано не в повному
обсязі. Позивач виходить з того, що згідно вимог ч. 7 ст. 29 зазначеного
закону, державному реєстратору забороняється вимагати документи для проведення
державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо вони
не передбачені частинами першою -шостою цієї статті. В тексті свого
повідомлення "про залишення документів без розгляду" відповідач
інших, законних мотивів відмови в державній реєстрації змін в статутний
документ підприємства не навів. Позивач вважає, що відповідач неправомірно
відмовив в державній реєстрації внесення змін до статутного документу
підприємства, чим порушив його права та інтереси.
Позивач просить
визнати протиправним рішення відповідача, скасувати його та зобов'язати
відповідача провести державну реєстрацію змін в статутні документи позивача у
встановлений законом строк, згідно документів, котрі були надані відповідачу 17
вересня 2007 року за підтвердженим останнім описом.
Представник
позивача ОСОБА_1 в судовому засіданні підтримав позовні вимоги та доводи
позовної заяви на яких вони грунтуються. Пояснив суду, що 14 вересня 1999 року
проведено державну реєстрацію Товариства з обмеженою відповідальністю
"Торезький механічний завод" зі статутним фондом 1 100 000 гривень.
Учасниками та засновниками Товариства стали представник позивача (ОСОБА_1),
ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4. Інші засновники, окрім ОСОБА_1, станом на 14
вересня 1999 року та протягом наступного часу в статутний капітал Товариства
свої частки не внесли, таким чином в Товаристві в теперішній час наявний внесок
(частка) лише засновника ОСОБА_1 в розмірі 110 000 гривень у вигляді
механізмів, обладнання, транспорту, оборотних засобів. У зв'язку з тим, що
ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4. не внесли свої частки в статутний капітал Товариства,
вони не мають корпоративних прав і, відповідно, голосу в кворумі зборів
Товариства. Понад вісім років Товариство є діючим без внесків зазначених осіб,
без права їх участі в управління Товариством. Таким чином в Товаристві є один
(єдиний засновник), якій вніс у повному обсязі свій внесок (ОСОБА_1), тобто він
є повноправним засновником Товариства і у теперішній час має повноваження та
право діяти від імені Товариства та діяти як повний збір учасників з прийняття
відповідних рішень по повістці денної. У зв'язку з тим, що статутний капітал
Товариства фактично становить 110 000 гривень (внесок ОСОБА_1), він відповідно
зменшився до вказаного розміру, що зумовило необхідність внесення відповідних
змін до статутних документів Товариства, що потребує державної реєстрації. 13
вересня 2007 року було проведено загальні
чергові збори учасників Товариства у складі учасника ОСОБА_1, на яких було прийняте рішення про те, що в
Товаристві є тільки один засновник з моменту реєстрації, який володіє усіма
голосами у кворумі засновників (ОСОБА_1), встановлено, що статутний капітал
Товариства зменшився і становить 110 000 гривень, прийнято решения про внесення змін в
статут Товариства. 17 вересня 2007 року підприємство надало за описом
відповідачеві документи для державної реєстрації внесення змін в установчі
документи Товариства, а саме:
- реєстраційну
картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів
юридичної особи;
- оригінал
рішення про внесення змін до установчих документів;
- установчі
документи: Статут;
- зміни до
установчих документів: Нова редакція установчих документів (два примірники);
- документ, що
засвідчує внесення реєстраційного збору: Копія квітанції, виданої банком.
- документ, що
підтверджує плату за відповідне повідомлення: Копія квітанції, виданої банком
(за публікацію);
- свідоцтво № 1
про внесення засновником (учасником) внеску.
18 вересня 2007
року позивач отримав повідомлення від відповідача, згідно якого подані
позивачем документи для проведення реєстраційної дії "Державна реєстрація
змін до установчих документів юридичної особи", залишаються без розгляду
на підставі:
- документи не
відповідають вимогам, які встановлені в частині 5 статті 8;
- документи
подані не в повному обсязі.
Представник
позивача вважає, що з наведених в позовній заяві підстав, зазначене рішення є
протиправним та підлягає скасуванню. Додав, що на особистому прийомі у Дашко
І.М. після залишення документів без розгляду остання пояснила йому, що зміни до
установчих докуметів не підписані всіма учасниками (засновниками) Товариства
(ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4.), що й стало підставою для залишення документів
без розгляду. Вважає таку позицію відповідача хибною, оскільки через невнесення
своїх часток в статутний капітал товариства останні не набули права голосу на загальних
зборах і він сам міг приймати рішення про внесення змін до статутних
документів.
В судовому
засіданні відповідач Дашко І.М. заперечила проти задоволення позовних вимог.
Пояснила, що дійсно 17 вересня 2007 року позивач звернувся до неї для проведення
державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, для чого
надав зазначені ним документи. Відповідно до ст. 89 ЦК України,
юридична особа підлягає державній реєтрації у порядку, встановленому законом.
Порушення встановленого порядку створення юридичної особи або невідповідність
її установчих документів закону є підставою для відмови у державній реєстрації
юридичної особи. Ч.1 ст. 87 ЦК
України встановлено, що для створення юридичної особи її учасники
(засновники) розробляють установчі документи, які викладаються письмово і
підписуються всіма учасниками (засновниками), якщо законом не встановлений
інший порядок їх затвердження. Згідно ст. 83 Господарського кодексу України,
зміни, які відбулись в установчих документах господарського товариства та які
вносяться до державного реєстру, підлягають державній реєстраії по тим
правилам, які встановлені для державної реєстрації Товариства. Ст. 7 Закону
України "Про господарські товариства" визначено, що зміни які сталися
в установчих документах товариства і які вносяться до державного реєстру,
підлягють державній реєстрації за тими ж правилами, що встановлені для
державної реєстрації товариства. Відповідно до ч. 5 ст. 8 Закону України
"Про державну реєсрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців",
установчі документи юридичної особи, а також зміни до них, викладаються
письмово, прошиваються, пронумеровуються та підписуються засновниками
(учасниками), якщо законом не встановлено інший порядок їх затвердження.
Підписи засновників (учасників), на установчих документах посвідчуються
нотаріально. Державний реєстратор має право залишити без розгляду документи,
які подані для проведення державної реєстрації змін до установчих документів
юридичної особи, зокрема, якщо документи не відповідають вимогам , які
встановлені частиною п'ятою статті 8. Відповідно до п. 2 ч. 4 ст. 145 ЦК
України, прийняття рішення про зміну розміру статутного капіталу товариства
відноситься до виключної компетенції загальних зборів учасників товариства з
обмеженою відповідальністю. Відповідно до ст. 58 Закону України "Про
господарські товариства", вищим органом товариства з обмеженою
відповідальністю є загальні збори учасників. Вони складаються з учасників
товариства або призначених ними представників. Учасники мають кількість голосів,
пропорційну розміру їх часток у статутному (складеному) капіталі. До
компетенції загальних зборів учасників товариства з обмеженою відповідальністю
(ст. 59, п. Б, ст. 41 вказаного закону), належить - внесення змін до статуту
товариства, у тому числі зміна розміру його статутного капіталу. З питань
зазначених у п. "а", "б" ст. 41 цього закону, а також при
вирішенні питання про виключення учасника з товариства рішення вважається
прийнятим, якщо за нього проголосують учасники, що володіють у сукупності більш
як 50 відсотками загальної кількості голосів учасників товариства. Згідно зі
ст. 20 Закону України "Про господарські товариства" та ст. 117 ЦК України,
засновники (учасники) товариства зобов'язані,
зокрема,
виконувати рішення загальних зборів та інших органів управління товариства, а
відповідно до ст. 60 Закону України "Про господарські товариства",
загальні збори учасників вважаються повноважними, якщо на них присутні учасники
(представники учасників), що володіють у сукупності більш як 60 відсотками
голосів. Розмір внеску засновника ОСОБА_1 до статутного капіталу позивача
становить 10 відсотків. Також відповідно до п. 7.5 Статуту ТОВ "Торезький
механічний завод", рішення загальних зборів учасників приймаються
одноголосно щодо питання - внесення змін до статуту товариства. Тобто, серед
наданих документів не було документа (примірника оригіналу або нотаріально
посвідченої копії рішення про внесення змін до установчих документів) загальних
зборів учасників, до компетенції якого належить зміна розміру статутного
капіталу. Вважає, що вищевикладене було достатньою підставою для залишення
документів позивача без розгляду.
На підтвердження
позовних вимог, позивачем надані та досліджені судом наступні письмові докази:
- копія
повідомлення державного реєстратора до ТОВ "Торезький механічний
завод" № 111 від 18 вересня 2007 року про залишення документів без
розгляду;
- копії
квітнацій про оплату реєстраційного збору та публікацій;
- копія
свідоцтва № 1 від 14 вересня 1999 року про внесення засновником (учасником)
ОСОБА_1 внеску в статутний капітал ТОВ "Торезький механічний завод";
- копія
протоколу № 7 загальних чергових зборів учасників ТОВ "Торезький
механічний завод" від 13 вересня 2007 року;
- копія
свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи - ТОВ "Торезький
механічний завод";
- копія реєстраційної картки на проведення
державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи - ТОВ
"Торезький механічний завод" від 17 вересня 2007 року;
- копія довідки
з єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ);
- копія опису
документів, що надаються юридичною особою - ТОВ "Торезький механічний
завод" державному реєстратору для проведення реєстраційної дії
"Проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної
особи" від 17 вересня 2007 року;
- копія статуту
ТОВ "Торезький механічний завод" (редакція 1999 року);
- копія статуту
ТОВ "Торезький механічний завод" (редакція 2007 року);
- довідка ТОВ
"Торезький механічний завод"
від 15 жовтня 2007 року про внесення засновниками
Товариства своїх часток в статутний капітал Товариства
На підставі
пояснень сторін та досліджених доказів, судом встановлені наступні фактичні
обставини:
Товариство з
обмеженою відповідальністю "Торезький механічний завод" (юридична
адреса 86600, Донецька обл.,
м. Торез, вул. Широка, код ЄДРПОУ 30454817) зареєстроване 14
вересня 1999 року (далі - Товариство). Учасниками та засновниками Товариства,
згідно статутних документів, зареєстровані ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 та
ОСОБА_1. Статутний фонд Товариства (згідно статуту в редакції 1999 року)
складає 1 100 000 гривень, розмір внеску учасника (засновника) Товариства
ОСОБА_1 складає 110 000 гривень або 10 відсотків від розміру статутного фонду.
13 вересня 2007 року було проведено чергові загальні збори учасників Товариства
у складі учасника ОСОБА_1 на яких було прийняте рішення про те, що в Товаристві
є тільки один засновник з моменту реєстрації, який володіє усіма голосами у
кворумі засновників (ОСОБА_1), встановлено, що статутний капітал Товариства зменшився
і становить 110 000 гривень, прийнято решения
про внесення змін в статут Товариства. 17 вересня 2007 року Товариство
звернулося до державного реєстратора виконавчого комітету Торезької міської
ради Донецької області Дашко І.М. для проведення реєстраційної дії
"Проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної
особи", для чого за описом надало держєреєстратору:
- реєстраційну
картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів
юридичної особи;
- оригінал рішення
про внесення змін до установчих документів;
- установчі
документи: Статут;
- зміни до
установчих документів: Нова редакція установчих документів (два примірники);
- документ, що
засвідчує внесення реєстраційного збору: Копія квітанції, виданої банком.
- документ, що
підтверджує плату за відповідне повідомлення: Копія квітанції, виданої банком
(за публікацію);
- свідоцтво № 1
про внесення засновником (учасником) внеску.
Зміни до
статутних документів Товариства підписані засновником (учасником) Товариства
ОСОБА_1. Згідно нової редакції статуту Товариства (2007 року),
єдиним засновником
Товариства є
ОСОБА_1 а статутний капітал Товариства становить 110 000 гривень.
Держреєстратором за результатами розгляду наданих для проведення реєстраційної
дії документів прийняте рішення про залишення зазначених документів без
розгляду у зв'язку з тим, що зміни до статутних документів не підписані всіма
засновниками (учасниками) Товариства та відсутній протокол загальних зборів
Товариства про зміну розміру статутного капіталу Товариства, про що 18 вересня
2007 року за вих. № 111 Товариству направлено повідомлення. В повідомленні
причина залишення документів без розгляду сформульована:
- документи не
відповідають вимогам, які встановлені в частині 5 статті 8;
- документи
подані не в повному обсязі.
Аналізуючи
правовідносини, що є предметом судового розгляду, суд враховує наступне:
Згідно ч. 2 ст.
19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого
самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах
повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч.3 ст. 2
Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження
рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди
перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1)
на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що
передбачені Конституцією та законами України;
2)
з використанням повноваження з метою, з якою це
повноваження надано;
3) обгрунтовано,
тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття
рішення
(вчинення дії);
4) безсторонньо
(неупереджено);
5) добросовісно;
6)
розсудливо;
7) з дотриманням
принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації;
8)
пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу
між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і
цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9)
з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття
рішення;
10)своєчасно, тобто
протягом розумного строку
Згідно ч. 2 ст.
4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб
- підприємців" № 775-IV від 15 травня 2003 року, порядок проведення державної
реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців включає, зокрема:
·
перевірку комплектності документів, які подаються
державному реєстратору, та повноти відомостей, що вказані в реєстраційній
картці;
·
перевірку документів, які подаються державному
реєстратору, на відсутність підстав для відмови у проведенні
державної реєстрації;
·
внесення відомостей про юридичну особу або фізичну особу
- підприємця до Єдиного державного реєстру;
·
оформлення і видачу свідоцтва про державну реєстрацію та
виписки з Єдиного державного реєстру.
Згідно ч.5 ст.8 цього ж Закону, установчі документи
юридичної особи, а також зміни до них, викладаються письмово, прошиваються,
пронумеровуються та підписуються засновниками (учасниками) або уповноваженими
особами, якщо законом не встановлено інший порядок їх затвердження. Підписи
засновників (учасників) або уповноважених осіб на установчих документах повинні
бути нотаріально посвідчені.
Згідно ч. 1 ст.
29 цього ж Закону, для проведення державної реєстрації змін до установчих
документів юридична особа повинна подати (надіслати рекомендованим листом з
описом вкладення) такі документи:
- заповнену реєстраційну картку на
проведення державної реєстрації змін до установчих
документів юридичної особи;
- примірник оригіналу або нотаріально
посвідчену копію рішення про внесення змін до
установчих документів;
· оригінали
установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію
або документ, що підтверджує внесення плати за публікацію у спеціалізованому
друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату оригіналів
установчих документів;
· два
примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих
додатків або два примірники установчих документів у новій редакції;
· документ,
що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації
змін до установчих документів.
Згідно ч. 2 ст.
29 цього ж Закону, у разі внесення змін до статуту, які пов'язані із
зменшенням статутного фонду (статутного
або складеного капіталу) юридичної особи, крім документів, які передбачені
частиною першою цієї статті, додатково подається документ, що підтверджує
внесення плати за публікацію у спеціалізованому друкованому засобі масової
інформації відповідного повідомлення.
Згідно ч.3 ст.
29 цього ж Закону, у разі внесення змін до установчих документів, які пов'язані
із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи, крім документів, які
передбачені частиною першою цієї статті, додатково подається або копія рішення
про вихід юридичної особи із складу засновників (учасників), завірена в
установленому порядку, або нотаріально посвідчена копія заяви фізичної особи
про вихід зі складу засновників (учасників), або нотаріально посвідчена копія
документа про перехід частки учасника у статутному капіталі товариства, або нотаріально
посвідчений документ про передання права засновника (учасника) іншій особі, або
рішення уповноваженого органу юридичної особи про примусове виключення
засновника (учасника) зі складу засновників (учасників) юридичної особи, якщо
це передбачено законом або установчими документами юридичної особи.
Згідно ч. 11 ст.
29 цього ж Закону, Державний реєстратор має право залишити без розгляду
документи, які подані для проведення державної реєстрації змін до установчих
документів юридичної особи, якщо:
·документи не
відповідають вимогам, які встановлені частинами першою, другою, четвертою,
п'ятою та сьомою статті 8, частиною п'ятою статті 10 та частиною двадцятою
статті 22 цього Закону;
·документи подані
не у повному обсязі;
Суд виходить з
того, що рішення про зменшення статутного капіталу товариства та фактична зміна
складу засновників товариства (виключення трьох із чотирьох засновників
товариства), згідно наданих відповідачу документів, прийняте одним засновником
(ОСОБА_1) внесок якого в статутний капітал Товариства складає 10 відсотків. На
час подання позивачем до відповідача документів для здійснення державної
реєстрації внесення змін до установчих документів, відповідач мав відомості про
чотирьох зареєстрованих засновників (учасників) Товариства та обгрунтовано
дійшов висновку, що зміни до установчих документів Товариства мають бути
підписані всіма засновниками (учасниками) Товариства, що було підставою для
залишення документів без розгляду.
Посилання
відповідача на те, що позивачем не було надано протокол загальних зборів
Товариства не приймається судом до уваги, оскільки формулювання підстав для
залишення документів без розгляду (документи подані не в повному обсязі) не
містить посилання на відсутність такого протоколу, його відсутність є похідною
від того, що зміни до установчих документів підписані не всіма учасниками (що
вже само по собі було достатньою підставою для залишення документів без
розгляду) і за вказаної обставини суттєво не вплинуло і не могло вплинути на
прийняте відповідачем рішення.
Таким чином
судом встановлено, що відповідач приймаючи рішення про залишення без розгляду
документів позивача, поданих для проведення реєстраційної дії "Державна
реєстрація змін до установчих документів юридичної особи", діяв на
підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та
законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження
йому надано, обґрунтовано, безсторонньо (неупереджено), добросовісно,
розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи
несправедливій дискримінації, пропорційно та своєчасно, тобто відсутні правові
підстави для визнання рішення відповідача протиправним, тому у задоволенні
позовних вимог слід відмовити.
Керуючись ч. 2
ст. 19 Конституції України, ч. 2 ст. 4, ч. 5 ст. 8, ч.ч. 1, 2, 3, 11 ст. 29
Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -
підприємців" № 775-IV
від 15 травня 2003 року та ч. 2 ст.3, ст.ст. 9, 11, 14, 71, 160 - 163
Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
.ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні
позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Торезький
механічний завод" до державного реєстратора виконавчого комітету Торезької
міської ради Донецької області Дашко Ірини Миколаївни про визнання незаконним
рішення службової особи органу місцевого самоврядування - відмовити.
На постанову
може бути подана заява про апеляційне оскарження у Апеляційний адміністративний
суд Донецької області через Торезький міський суд протягом десяти днів з дня її
проголошення, а апеляційна скарга може бути подана у тому ж порядку протягом
двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження з одночасним
надсиланням її копії до суду апеляційної інстанції. Апеляційна скарга може бути
подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга
подається в строк, встановлений для подання такої заяви.
Постанова
набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне
оскарження, якщо таку заяву не було подано.
Якщо було подано
заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була подана у
встановлений строк, постанова набирає законної сили після закінчення цього
строку.
У разі подання
апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після
закінчення апеляційного розгляду справи.
Суд | Торезький міський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 04.12.2007 |
Оприлюднено | 26.08.2009 |
Номер документу | 4427191 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Звенигородський районний суд Черкаської області
Гончаренко Т.В.
Адміністративне
Торезький міський суд Донецької області
Сенчишин Ф.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні