4/344
донецький апеляційний господарський суд
вул. Артема, 157, м. Донецьк, 83048, тел. 332-57-40
ПОСТАНОВА
Іменем України
23.04.2007 р. справа №4/344
Донецькій апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого:
суддів
при секретареві судового засідання
за участю представників сторін:
від позивача:Ліпатов І.В. за дов. № 31 від 24.10.06р.,
від відповідача 1:від відповідача 2:треті особиКривенко В.В. - за дов.№ 1197/06 від 30.03.07р.Таран Т.І. - за дов. № 25/6с від 29.03.07р., не "явились
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргуСільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма "Дружба" смт.Удачне
на постанову господарського суду
Донецької області
від16.02.2007 року
по справі№4/344
за позовомСільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма "Дружба" смт.Удачне
до
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору:1.Управління пенсійного фонду України м.Красноармійськ2.Головного управління Державного казначейства України в Донецькій області- Новоєлізаветинська сільська рада;- Красноармійська об'єднана державна податкова інспекція м. Красноармійськ
проЗаборгованість
В С Т А Н О В И В:
1.Стислий виклад суті постанови місцевого господарського суду
30.10.2006р. Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Агрофірма “Дружба” звернувся з позовом до Управління Пенсійного фонду України в Красноармійському районі про повернення надмірно сплаченого фіксованого сільськогосподарського податку в 2003році у сумі 11360,46грн.
Ухвалою від 31.10.2006р. позовна заява залишена без руху на підставі ст.106 КАС України.
Ухвалою від 08.11.2006р. відкрите провадження в адміністративній справі.
Позивач заявою № 542 від 29.11.2006р. змінив позовні вимоги та просив стягнути з УПФ 26990,77грн., з яких: 11360,46грн. надмірно сплаченого фіксованого сільськогосподарського податку в 2003році; 5623,99грн. –штраф у відповідності з п.9ст.106 Закону України “ Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”; 7873,59грн. –пеня, 1597,21грн. –індекс інфляції, встановлений п.2ст.625 Цивільного кодексу України; 648,00грн. –3% річних та 270грн.22коп. судових витрат.
Ухвалою від 19.12.2006 р. господарський суд залучив до участі у справі у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору –- Новоєлізаветинську сільську раду, Відділення державного казначейства у м. Красноармійську та Красноармійському районі, Красноармійську об'єднану державну податкову інспекцію м. Красноармійськ.
Ухвалою від 19.12.2006 р. зупинено провадження у справі до 29.01.01.2006р. для надання третіми особами пояснень та додаткових документів.
Постановою господарського суду Донецької області від 16.02.2007р. у справі № 4/344 (суддя Гринько С.Ю.) у задоволені позовної заяви відмовлено.
Приймаючи постанову господарський суд виходив з того, що позивач звертався з заявою про повернення йому помилково перерахованого сільськогосподарського фіксованого податку до Управління Державного казначейства у м.Красноармійську, який не виконав вимоги Наказу Державного казначейства України від 10.12.2002року № 226 в добровільному порядку, тому позивач має право на звернення до суду, відповідачем якого має бути Управління Державного казначейства у м.Красноармійську на загальних підставах за захистом своїх порушених прав і інтересів.
Загальний строк розгляду справи 3 місяці 8 днів.
2. Підстави, з яких порушено питання про перегляд постанови
Позивач з прийнятою постановою господарського суду не погодився та подав апеляційну скаргу в якій просить скасувати постанову від 16.02.2007р. та прийняти нову постанову, якою стягнути з відповідача на користь позивача 26 049,76 грн. ( двадцять шість тисяч дев'ятсот дев'яносто грн. 77 коп.), в тому числі 11 247,98 грн. - сума надміру сплаченого фіксованого с/г податку, 5 623,99 грн. - штрафу, 6 895,01грн. - пені , 1 715,32 грн. - врахування встановленого індексу інфляції, 567,46 грн. - 3 % річних та 410,22 грн. - судових витрат, а також винести окрему ухвалу про допущення судом першої інстанції порушень норм матеріального та процесуального права.
Апеляційну скаргу позивач мотивує тим, що суд неповно дослідив надані докази, не врахував установлені на судових засіданнях обставини справи та допустив порушення норм матеріального та процесуального права.
Зазначає, що позивач не надсилав звернення № 14 від 12.04.2005 р, 11 297, 98 грн. до Управління Пенсійного фонду України в Красноармійському районі та Звернення № 13 від 12.04.2005 р. про повернення 331,16 грн. до Красноармійської міської виконавчої дирекції Фонду соціального страхування.
Згідно діючого законодавства, порядок подачі заяв на повернення помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) платникам податків врегульовано Порядком взаємодії органів державної податкової служби України, фінансових органів та органів Державного казначейства України в процесі повернення помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) платникам, затвердженого спільним Наказом N 58/78/22 від 03.02.2005 р. ДПА України, Міністерством фінансів України , Державним казначейством України, Порядком повернення платникам помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів), затвердженого Наказом Державного казначейства України N 226 від 10.12.2002, (наказ Державного казначейства України "Про затвердження Порядку повернення платникам помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів)" від 10.12.2002 N 226, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.12.2002 р. за N 1000/7288).
Посилається на те, що згідно п. 6 Порядку N 58/78/22, позивач подав заяву до Красноармійської ОДПІ про повернення надміру сплаченого с/г податку, а згідно п. 7 Порядку N 58/78/22 , Красноармійська ОДПІ підготувала висновок № 148 про повернення платникам помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) на суму11579грн. та надіслала ВДК у Красноармійську та Красноармійському районі для виконання ,згідно п. 9 Порядку N 58/78/22, яке підготувало звернення № 13 та звернення № 14.
Зазначає, що відповідно до п. 4 Порядку N 58/78/22 та п.1.4. Порядку № 226, повернення платнику помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) платникам податків здійснюється з того бюджету, до якого зараховуються у поточному бюджетному році. Фіксований с/г податок в сумі 11 579,14 грн., сплачений позивачем в 2003р., був перерахований на розрахунковий рахунок Новоєлізаветівської ради, з якого транзитом був перерахований на один із рахунків Відділення Державного казначейства у м. Красноармійську та Красноармійському районі, і яке виконало розподілення та перерахувало на рахунок бюджету Управління Пенсійного фонду України в Красноармійському районі в сумі 11 297, 98 грн. та на рахунок бюджету Красноармійської міської виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в сумі 331,16 грн.
Зазначає, що в постанові суду стверджується, що повернення платникам помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) платникам податків здійснюється органами Державного казначейства ... З цього вбачається, що відповідачем за справою мусить бути не Управління Пенсійного Фонду України в Красноармійському районі, а Управління Державного казначейства у м. Красноармійську, яке і повинно, у відповідності з пунктом 1.4 Порядку повернення платникам помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів), повернути платнику помилково та/або надміру сплаченого фіксованого сільськогосподарського податку у поточному бюджетному році платіж, який підлягає поверненню.
Вважає, що судом першої інстанції не враховані докази, надані позивачем, а саме відповідно до листа Державного казначейства України, Пенсійного фонду України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності №03-04/735-8723 від 07.12.2001 та листа Управління Державного казначейства № 03-26/808 від 15.03.2002 р. роз'яснення щодо повернення надміру сплачених платежів.
Вважає, що пункт 1.4 Порядку № 226 в постанові суду першої інстанції викладений не точно. Дійсне формулювання п. 1.4 Порядку № 226 таке: " Повернення платникам помилково та/або надміру сплачених платежів здійснюється з того бюджету, до якого зараховується у поточному бюджетному році платіж, який підлягає поверненню..." Відповідно з доказами та поясненнями представника Держказначейства, встановлено що частина єдиного с/г податку, сплаченого позивачем в 2003 р., в сумі 11 297, 98 грн. була зарахована до бюджету Управління Пенсійного фонду України в Красноармійському районі. Відповідно до п. 1.4 Порядку № 226, на думку позивача, Управління Пенсійного фонду України в Красноармійському районі є відповідачем .
Посилається на те, що в постанові суду стверджується, що стягнення з Управління Пенсійного Фонду України в Красноармійському районі 15742,70 грн., з яких: 5623,99 грн. - штраф у відповідності з п. 9, ст. 106 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" № 1058 - IV від 09.07.2003 р."; 7873,59 грн., пеня; 1597,21 грн. - індекс інфляції, встановлений п.2, ст. 625 Цивільного кодексу України; 648,00 грн. - 3% річних, господарський суд відмовляє в зв'язку з тим, що за неповернення платникам помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) законодавством не передбачені штраф, пеня, індекс інфляції та річні відсотки.
Вважає, що його право на відшкодування матеріальної шкоди ґрунтується на ст. 56 Конституції України, п.20 Постанови Пленуму Верховного суду України № 9 від 01.11.1196р. "Про застосування Конституції України при здійсненні правосуддя", п. 4 ст.105 КАС України.
3.Доводи викладені у відзиві на апеляційну скаргу
Відповідач 1, Управління Пенсійного Фонду України в Красноармійському районі Донецької області заперечує проти апеляційної скарги СТОВ АФ "Дружба" про повернення переплати сум фіксованого сільськогосподарського податку та нарахованих штрафу, пені, індексу інфляції та 3 % річних.
Посилається на те, що позивач є платником фіксованого сільськогосподарського податку. Відповідно до ст. 7 Закону України "Про фіксований сільськогосподарський податок" № 320-ХІУ від 17.12.1998 р. (із змінами , внесеними згідно з Законами) ведення обліку нарахування і сплати сум фіксованого сільськогосподарського податку здійснюють органи податкової служби за формою і в порядку , затвердженими Державною податковою адміністрацією України. Контроль за своєчасним і повним надходженням сум фіксованого сільськогосподарського податку здійснюють органи державної податкової служби.
В зв'язку з чим позивачем платіжними дорученнями був перерахований фіксований сільськогосподарський податок та пеня по ФСП на рахунок Новоєлизаветінської сільської Ради, а не на рахунок управління Пенсійного фонду України в Красноармійському районі. Позивач звертався до Красноармійської 0ДП1 та Відділення Державного казначейства у м.Красноармійську та Красноармійському районі (звернення № 131 від 05.05.2004 р) з проханням про повернення переплати фіксованого сількогосподарського податку), а не до відповідача, як сам стверджує позивач.
Крім цього відповідно, наданого позивачем, акту звірки розрахунків з бюджетом станом на 15.11.2006 р. , звірка проводилася не з Пенсійним фондом , а з Красноармійською об'єднаною державною податковою інспекцією.
Посилається на те, що з 1 січня 2005 року набрав чинності Закон України "Про державний бюджет України на 2005 рік" (2285 - 15), статтею 45 якого встановлено, що єдиний податок для суб'єктів малого підприємництва, фіксований податок на доходи від підприємницької діяльності та фіксований сільськогосподарський податок у повному обсязі зараховується до загального фонду відповідного місцевого бюджету, а страхові внески на загальнообов'язкове державне соціальне та пенсійне страхування платники зазначених податків повинні сплачувати у порядку та на умовах, визначених спеціальним законодавством з питань справляння таких внесків. Цей порядок продовжено Законом України "Про державний бюджет України на 2006рік " та Законом України "Про державний бюджет України на 2007рік "
Вважає, що вищеназваний закон не містить жодних обмежень щодо зарахування у повному обсязі до місцевих бюджетів коштів від сплати зазначених податків, зокрема сум заборгованості за минулі роки або сум податків, що нараховані за результатами діяльності в минулі роки, а термін сплати по яких припадає на поточний бюджетний період.
Враховуючи, що повернення платникам помилково та/або надміру сплачених платежів здійснюється з того бюджету, до якого зараховується у поточному бюджетному році платіж, який підлягає поверненню (наказ Державного казначейства України "Про затвердження Порядку повернення платникам помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів)" від 10.12.2002 р. № 226, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.12.2002 р. за № 1000/7288), повернення вищезазначених податків повинно проводитись за рахунок доходів відповідних місцевих бюджетів, управління Пенсійного Фонду України в Красноармійському районі вважає, що воно є неналежним відповідачем і вимоги позивача про повернення переплати фіксованого сільськогосподарського податку є безпідставними.
Крім того, зазначає, що позивачем нарахований штраф та пеня в сумі 13497,58 грн. проти яких відповідач заперечує, так як позивачем застосована ч.9. ст.106 Закону України "Про загально обов'язкове державне пенсійне страхування", яка передбачає відповідальність страхувальників та застосування до страхувальників органами Пенсійного фонду фінансових санкцій за несплату (неперерахування ) або несвоєчасну сплату (не своєчасне перерахування ) страхувальниками страхових внесків. Нараховані позивачем індекс інфляції і 3% річних є безпідставними, так як за неповернення платником помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) штраф, пеня , індекс інфляції та річні відсотки не передбачені законодавством.
Просить апеляційну скаргу позивача залишити без задоволення, а постанову Господарського суду Донецької області від 16.02.2007 р. залишити без змін.
Відповідач 2, Головне управління Державного казначейства України в Донецькій області, зазначає, що 21.12.2004р. від податкового органу до нього надійшов висновок № 148 від 17.12.2004р. про повернення надміру сплаченого фіксованого сільськогосподарського податку нарахованого до 01.01.2001р. СТОВ Агрофірма "Дружба" у сумі 11579грн.14коп., який сплачений платіжними дорученнями № 115 від 12.02.2003р. на суму 2500грн.,№ 241 від 24.03.2003 па суму 2500.00 грн.. № 352 від 25.04.2003 на суму 2000,00 грн., № 354 від 29.04.2003 на суму 500,00 грн., № 449 від 26.05.2003 на суму 2100,00 грн. На підставі висновку Красноармійської ОДП1 №148 від 17.12.2004р. було сформоване платіжне доручення №3413 від 22.12.2004р., яке було відправлено електронними засобами до УДК у Донецькій області і по теперішній час знаходиться у картотеці платежів, як невиконане. Для здійснення повернення коштів по, УГІФ у Красноармійському районі було направлено листа за №148/03-23 від 26.05.2005р. з додатком до нього (Звернення №14 від 12.04.2005р. та копія висновку №148 від 17.12.2004р. на суму 11579,14 грн.). Управлінням Пенсійного фонду у Красноармійському районі було в усній формі відмовлено у виконанні звернення і кошти не перераховувалися
Посилається на те, що згідно Плану рахунків бухгалтерського обліку в розрізі кодів бюджетної класифікації і типів операцій, група 3421 - „Кошти, тимчасово віднесені на доходи місцевого бюджету, що підлягають розподілу". Рахунок 34219845800271 (ККД 16040200) належить до групи 3421 та територіально відкритий на ім'я Новоєлизаветівської сільської ради. ККД 16040200 - „Фіксований сільгоспподаток нарахований до 1 січня 2001 року" з 01.01.2001 року і по теперішній час на підставі листа-роз"яснення ДКУ №07-06/475-2563 від 03.04.2004р. (додаток 2) розподіляється за встановленими нормативами: між Пенсійним фондом України (97,14%) та Фондом соціального страхування України (2,86%).
Повернення помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) здійснюється на підставі наказу ДКУ №226 від 10.12.2002р. „Про затвердження Порядку повернення платникам помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів)", який зареєстровано у Міністерстві Юстиції України 25.12.2002р. за №1000/7288. Згідно п.9.1 даного наказу повернення помилково та/або надміру сплачених коштів, тимчасово віднесених до доходів державного (місцевого) бюджету, що підлягають розподілу, здійснюється з відповідного аналітичного рахунку №3421 у межах поточних надходжень за день. Згідно п.9.2 у разі недостатності або відсутності коштів на відповідному аналітичному рахунку №3421 протягом операційного дня повернення повинно здійснюватись шляхом залучення коштів на цей рахунок у межах поточних надходжень за день (у співвідношенні згідно з установленими нормативами розподілу коштів між бюджетами та державними цільовими фондами). Одночасно із зазначеним частка коштів, перерахована до відповідного державного цільового фонду (якими є УПФ у Красноармійському районі та ФСС ТВП у Красноармійському районі), підлягає поверненню органом цього фонду на рахунок №3421. Підставою для здійснення органом фонду зазначеного перерахування коштів є звернення органу Державного казначейства до відповідного органу фонду, на рахунок якого були зараховані кошти після розподілу, та копія висновку податкового органу. У даному випадку кошти до місцевого та державного бюджетів не надходили, тому повернення надміру сплаченого сільскогосподатку повинно відбуватися з тих бюджетів до яких вони надійшли, а саме з бюджетів УПФ у Красноармійському районі та ФСС ТВП у Красноармійському районі. В Постанові Господарського суду зазначено, що згідно п.1.4 вищевказаного наказу, повернення повинно відбуватися за рахунок надходжень загального фонду по ККД 16030200 та ККД 24060300.. П.1.4 наказу ДКУ №226 від 10.12.2002р. не стосується повернень коштів, зарахованих до бюджетів державних цільових фондів. Повернення коштів державними цільовими фондами проводиться на підставі спільного листа ДКУ від 07.12.01р. №03-04/735-8723, Пенсійного фонду України від 07.12.01р. №04/6037 та Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 07.12.01р. №01-06-952 "Щодо повернення надміру сплачених платежів". Згідно цього листа органи Пенсійного фонду та Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності повертають отримані після розподілу помилково або надмірно сплачені кошти на балансові рахунки №3421 відповідної території.
З 01 січня 2005року набрав чинності Закон України „Про Державний бюджет України на 2005 рік" (2285-15), статтею 45 якого встановлено, що фіксований сільськогосподарський податок нарахований після 1 січня 2001 року (ККД 16040100) у повному обсязі зараховується до загального фонду відповідного місцевого бюджету. Зміни з 01.01.2005р. у зарахуванні коштів відбулися по ККД 16040100, 16050100. 16050200, 11010400 (додаток лист УДК у Донецькій області від 05.01.2005р. №16-26/060 ).
Змін у зарахуванні платежів по ККД 16040200 „Фіксований сільгоспподаток нарахований до 1 січня 2001 року" до теперішнього часу не було, розподіл проводиться згідно нормативів встановлених Законом України „Про фіксований сільськогосподарський податок" від 17.12.1998р. №320-ХІУ, а саме 97,14% - до Пенсійного фонду України, 2,86% - до Фонду соціального страхування тимчасової втрати працездатності.
Вважає, що у своїх поясненнях Управління Пенсійного фонду у Красноармійському районі невірно тлумачить діючі законодавчі акти та використовує пункти діючих нормативних документів то не стосуються державних цільових фондів.
Просить задовольнити апеляційну скаргу Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю агрофірма „Дружба" та скасувати постанову господарського суду Донецької області від 16.02.2007р. по справі №4/344. Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України у Красноармійському районі повернути кошти у сумі 11247,98 грн. для виконання висновку Красноармінською ОДПІ №148 від 17.12.2004р.
Третя особа, Красноармійська ОДПІ, у запереченнях на апеляційну скаргу позивача зазначила, що відповідно до ст.3 Закону України "Про фіксований сільськогосподарський податок" від 17.12.1998р. №320-ХІУ із змінами і доповненнями СТОВ "Агрофірма "Дружба" (код 00695278) в 2003 році зареєстровано платником фіксованого сільськогосподарського податку по Пігданській, Новотроїцькій, Срібпенській, Новоєлизаветівській сільських радах та по Удачненській селищній раді.
17.12.2004 року Красноармійською ОДПІ було підготовлено висновок № 148, в якому підтверджується переплата. 21.12.2004 року висновок був наданий в відділ Державного казначейства у м. Красноармійську та Красноармійському районі.
Зазначає, що згідно ст.6 Закону України "Про фіксований сільськогосподарський податок" від 17.12.1998р. №320-ХІУ із змінами і доповненнями який діяв станом на 2004 рік, платники податку перераховували у визначений строк кошти на окремий рахунок відділень Державного казначейства України у районах за місцем розташування земельної ділянки, а відділення Державного казначейства України у районах наступного дня після надходження коштів перераховують суми фіксованого сільськогосподарського податку у таких розмірах: до місцевого бюджету - 30 відсотків, на обов'язкове державне пенсійне страхування - 68 відсотків, на обов'язкове соціальне страхування - 2 відсотки.
Зазначені відділення зобов'язані повідомляти відповідний орган державної податкової служби про загальну суму податку та її розмежування.
4. Апеляційною інстанцією встановлено:
Відповідно до ст.3 Закону України "Про фіксований сільськогосподарський податок" від 17.12.1998р. №320-ХІУ із змінами і доповненнями СТОВ "Агрофірма "Дружба" (код 00695278) зареєстровано платником фіксованого сільськогосподарського податку по Підданській, Новотроїцькій, Срібпенській, Новоєлизаветівській сільських радах та по Удачненській селищній раді.
СТОВ "Агрофірма "Дружба" був сплачений фіксований сільськогосподарський податок за 2001 рік платіжними дорученнями № 115 від 12.02.2003р. на суму 2500грн., № 241 від 24.03.2003 па суму 2500.00 грн.. № 352 від 25.04.2003 на суму 2000,00 грн., № 354 від 29.04.2003 на суму 500,00 грн., № 449 від 26.05.2003 на суму 2100,00 грн. на загальну суму 11579грн.14коп. (т.1л.с.19-23).
Рішенням №71/24 від 24.11.03 року (т.1л.с.67-68) Красноармійською ОДПІ на підставі п. 4.1 п.4.3 ст.4, п.18.2.ст.18 Закону України № 2181-ІІІ від 21.12.2000р. “Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами” списано безнадійний податковий борг в сумі 23008,75 згідно листа СТО "АФ "Дружба" від 18.08.03р. № 313 про списання безнадійного податкового боргу згідно висновку торговельно - промислової палати України про форс-можорні обставини по загибелі озимих станом на 10.04.2003 рік (т.1л.с.66).
10.12.2004 року СТОВ "Агрофірма "Дружба" звернулось до Красноармійської ОДПІ з листом №182 (т.2л.с.19) в якому просило переплату по фіксованому сільськогосподарському податку по Новоєлизаветівській сільській раді за 2000 рік у сумі 11579,14 грн. зарахувати в рахунок оплати фіксованого сільськогосподарського податку за 2004 рік.
17.12.2004 року Красноармійською ОДПІ було підготовлено висновок № 148, в якому підтверджується переплата. 21.12.2004 року висновок був наданий в відділ Державного казначейства у м. Красноармійську та Красноармійському районі.
12.04.2005р. Відділення Державного казначейства у м. Красноармійську та Красноармійському районі направило звернення № 14 до Управління Пенсійного фонду в Красноармійському районі про повернення СТОВ "Агрофірма "Дружба" надмірно сплачених платежів по фіксованому податку, нарахованого до 01.01.2001р. суми 11247грн.98коп. (т.1л.с.16).
До теперішнього часу надмірно сплачений фіксований податок Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма “Дружба” с.Удачне Красноармійського району в сумі 11247,98грн. не повернуто, що підтверджується сторонами по справі.
Як вбачається з матеріалів справи, між сторонами не має розбіжностей щодо суми переплати та права платника податку на повернення спірної суми, спір стосується визначення державного органу, який зобов'язаний здійснити повернення переплаченого податку.
5.Мотиви, за якими апеляційна інстанція виходила при прийнятті постанови
Відповідно до ст.14 Закону України "Про систему оподаткування" фіксований сільськогосподарський податок віднесено до загальнодержавних податків та зборів ( обов'язкових платежів).
Згідно ст.6 Закону України "Про фіксований сільськогосподарський податок" від 17.12.1998р. №320-ХІУ із змінами і доповненнями , який діяв станом на 2003 рік, платники податку перераховують у визначений строк кошти на окремий рахунок відділень Державного казначейства України у районах за місцем розташування земельної ділянки.
Відділення Державного казначейства України у районах наступного дня після надходження коштів повинні перераховувати суми фіксованого сільськогосподарського податку у таких розмірах: до місцевого бюджету - 30 відсотків, на обов'язкове державне пенсійне страхування - 68 відсотків, на обов'язкове соціальне страхування - 2 відсотки.
Відповідно до статті 7 Закону України “Про фіксований сільськогосподарський податок” № 320-XIV від 17.12.2998року (із змінами та доповненнями) ведення обліку нарахування і сплати фіксованого сільськогосподарського податку здійснюють органи податкової служби за формою і в порядку, затвердженому Державною податковою адміністрацією України. На податкові органи покладено функції по контролю за своєчасним і повним надходженням сум фіксованого сільськогосподарського податку.
Відповідно до п.15.3 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами « заяви на повернення надміру сплачених податків, зборів(обов'язкових платежів) передбачених податковими законами, можуть бути подані не пізніше 1095 дня, наступного за днем здійснення такої переплати.
На виконання п.15.3 вищезазначеного закону було затверджено Порядок взаємодії органів державної податкової служби України, фінансових органів та органів Державного казначейства України в процесі повернення помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) платникам податків наказом Державної податкової адміністрації України, Міністерства фінансів України, Державного казначейства України від 3 лютого 2005 року N 58/78/22, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18 лютого 2005 р. за N 247/10527.
Відповідно до зазначеного Порядку (п.4) повернення платнику податку помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) здійснюється з того бюджету, до якого зараховується у поточному бюджетному році платіж, який підлягає поверненню. Якщо платіж, що повертається, був сплачений до загального (спеціального) фонду державного або місцевих бюджетів, але згідно з законодавством не передбачений серед джерел формування бюджетів у поточному бюджетному році, то повернення здійснюється за рахунок надходжень з інших податків (код класифікації доходів бюджету 16030000) або інших неподаткових надходжень (код класифікації доходів бюджету 24060300) відповідного бюджету. Пунктом 9 Порядку встановлено, що на підставі отриманих висновків податкових органів органи Державного казначейства України протягом п'яти робочих днів здійснюють повернення помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) платникам податків відповідно до Порядку повернення платникам помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів), затвердженого наказом Державного казначейства України від 10 грудня 2002 року N 226 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 грудня 2002 року за N 1000/7288.
Згідно Порядку № 226 (п.1.2), повернення платникам помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) здійснюється з відповідних рахунків, відкритих в органах Державного казначейства згідно з Планом рахунків бухгалтерського обліку виконання державного та місцевих бюджетів, затвердженим наказом Державного казначейства України від 28.11.2000року № 119 (v0119506-00), зі змінами і доповненнями, шляхом оформлення платіжних доручень на підставі відповідних документів, у тому числі виконавчих, податкових, митних та інших державних органів, яким відповідно до закону надано право стягнення до бюджету податків, зборів (обов'язкових платежів) та інших надходжень.
Повернення платникам помилково та/або надміру сплачених платежів, надходження ,яких забезпечується іншими державними органами, здійснюється органами Державного казначейства на підставі заяви платника про повернення, оригіналу довідки відповідного державного органу, на який покладено справляння платежу, що повертається, з обов'язковим зазначенням необхідності повернення та оригіналу документа (квитанції, платіжного доручення та ін..), який підтверджує перерахування коштів до відповідного бюджету.
Згідно п.9.1 Порядку № 226 повернення помилково та/або надміру сплачених коштів, тимчасово віднесених до доходів державного (місцевого) бюджету, що підлягають розподілу, здійснюється з відповідного аналітичного рахунку №3421 у межах поточних надходжень за день. Згідно п.9.2 у разі недостатності або відсутності коштів на відповідному аналітичному рахунку №3421 протягом операційного дня повернення повинно здійснюватись шляхом залучення коштів на цей рахунок у межах поточних надходжень за день (у співвідношенні згідно з установленими нормативами розподілу коштів між бюджетами та державними цільовими фондами). Одночасно із зазначеним частка коштів, перерахована до відповідного державного цільового фонду, підлягає поверненню органом цього фонду на рахунок №3421. Підставою для здійснення органом фонду зазначеного перерахування коштів є звернення органу Державного казначейства до відповідного органу фонду, на рахунок якого були зараховані кошти після розподілу, та копія висновку податкового органу.
Таким чином, згідно з встановленим порядком взаємодії державних органів обов'язок повернути надміру сплачені кошти покладена саме на органи державного казначейства протягом 5-ти робочих днів на підставі отриманих висновків податкових органів.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем у 2003 році фіксований сільгоспподаток у сумі 11247грн.98коп. був перерахований до бюджету та зарахований на рахунок 342198458002711 відкритий у ВДК У Донецькій області МФО834016 за кодом бюджетної класифікації 16040200 ВДК у м. Красноармійську та районі код 24165125 (т.1,л.с.5,19-23). Ці кошти є надмірно сплаченими, про що свідчить наявний в матеріалах справи висновок податкового органу від 17.12.2004р., отриманий ВДК у м. Красноармійську та Красноармійському районі 21.12.2004р., тому кошти підлягали поверненню позивачу у відповідності з Наказом Державного казначейства України від 10.12.2002року № 226, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 грудня 2002року за № 1000/7288, протягом 5-ти робочих днів до 28.12.2004р..
Суд першої інстанції вірно встановивши наявність переплати, яка підлягає поверненню позивачу та що державним органом, на який покладено обов'язок здійснити повернення цих коштів відповідно до встановленого порядку є Відділ Державного казначейства у м. Красноармійську та Красноармійському районі, яке було залучено до участі у справі як 3-тя особа за ініціативою суду, не залучив його до участі у справі як другого відповідача відповідно до п.3 ст. 52 КАС України, а відмовив у позові за формальними ознаками.
Судовою колегією з метою захисту прав та законних інтересів позивача залучено до участі у справі у якості відповідача Головне управління Державного казначейства у Донецькій області, яке є правонаступником Відділення Державного казначейства у м. Красноармійську та Красноармійському районі.
Доводи Головного управління Державного казначейства у Донецькій області про те, що кошти, які підлягають поверненню були розподілені у встановленому порядку і перераховані Управлінню Пенсійного фонду України, який і повинен здійснити повернення позивачу або перерахувати на рахунок відкритий у держказначействі для цього виду податку для подальшого перерахування позивачу, судовою колегією не приймаються ,оскільки відповідно Порядку повернення платникам помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) повернення помилково та/або надміру сплачених коштів, тимчасово віднесених до доходів державного (місцевого) бюджету, що підлягають розподілу, здійснюється у межах поточних надходжень за день. У разі недостатності або відсутності коштів на відповідному аналітичному рахунку протягом операційного дня повернення повинно здійснюватись шляхом залучення коштів на цей рахунок у межах поточних надходжень за день (у співвідношенні згідно з установленими нормативами розподілу коштів між бюджетами та державними цільовими фондами).
Наявність спору між Управлінням Пенсійного фонду України та органом Державного казначейства щодо повернення розподілених коштів фондом на рахунок відкритий у держказначействі, та відсутність коштів для повернення не повинно впливати на права та законні інтереси позивача, якому протягом більш 2-х років з державного бюджету не повернені належні йому кошти, оскільки відповідно до Порядку № 58/78/22 якщо платіж, що повертається, був сплачений до загального (спеціального) фонду державного або місцевих бюджетів, але згідно з законодавством не передбачений серед джерел формування бюджетів у поточному бюджетному році, то повернення здійснюється за рахунок надходжень з інших податків.
За таких підстав вимоги позивача про стягнення з коштів державного бюджету надміру сплаченого податку у сумі 11247,98 грн. є обґрунтованими.
Щодо вимоги позивача про стягнення з Пенсійного фонду України в Красноармійському районі 15742,70грн., з яких: - 5623,99грн. –штраф у відповідності з п.9ст.106 Закону України “ Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”; 7873,59грн. – пені, 1597,21грн. –індексу інфляції, встановлений п.2ст.625 Цивільного кодексу України; 648,00грн. –3% річних., то судова колегія вважає, суд першої інстанції обґрунтовано відмовив у позивачу у позові у цій частині, оскільки відповідальність встановлена нормами цивільного кодексу не може бути застосована до податкових відносин в силу п.2 ст. 1 Цивільного кодексу України, в якому зазначено, що до майнових відносин, заснованих на адміністративному або іншому владному підпорядкуванні однієї сторони другій стороні, а також до податкових, бюджетних відносин цей кодекс не застосовується.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.184,195,п.3ст.198,п.4ст.202, 205,207,212 п.6, п.7 розділу VІІ Прикінцевих та перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України судова колегія , -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма “Дружба” с.Удачне Красноармійського району задовольнити частково.
Постанову господарського суду Донецької області по справі № 4/344 від 16.02.2007р. скасувати частково.
Стягнути з Державного (місцевого) бюджету України на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма “Дружба” (розрахунковий рахунок 26006398073621, Донбаській філії ВАТ "Кредитпромбанк" м. Донецьк МФО 335593, ЗКПО 00695278, вул. Железнодорожная,53, с.Удачне Красноармійського району, Донецької області) 11247грн.98 коп. суму надміру сплаченого фіксованого сількогосподарського податку ККД 16040100.
Стягнути з Державного бюджету України на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма “Дружба” (розрахунковий рахунок 26006398073621, Донбаській філії ВАТ "Кредитпромбанк" м. Донецьк МФО 335593, ЗКПО 00695278, вул. Железнодорожная,53,с.Удачне Красноармійського району, Донецької області) судовий збір у розмірі 205грн.11коп.
В іншій частині постанову господарського суду Донецької області залишити без змін.
Постанова Донецького апеляційного господарського суду набирає законної сили з дня проголошення і може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом одного місяця після складання повного тексту постанови. Касаційна скарга подається безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Постанова виготовлена в повному обсязі 27. 04.2007р.
Головуючий:
Судді:
Надруковано: 4 примір.
1 –позивачу
1 –відповідачу
1 –до справи
1 –ДАГС
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 23.04.2007 |
Оприлюднено | 29.08.2007 |
Номер документу | 594102 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні