ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИ Й ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
10002, м.Житомир , майд ан Путятинський , 3/65 тел.(8-0412) 48-16-02
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"08" грудня 2009 р. Справа № 8/ 373
Житомирський апеляційний господарський суд у складі к олегії суддів:
головуючого судді
суддів:
при секретарі ,
за участю представників ст орін:
від позивача: Романов С.В. , довіреність №3101/2 від 29.09.2009р.,
від відповідача: Остапчу к Р.В., довіреність №392 від 07.12.2009 р.
розглянувши апеляційну ск аргу Державної екологічної і нспекції в
Житомирській області, м. Жит омир
на рішення господарського суду Житомирської області
від "09" червня 2009 р. у справі № 8/373 (суддя Давидюк В.К.)
за позовом Державної еколо гічної інспекції в Житомирсь кій області, м. Житомир
до Дочірнього підприємств а "Новоград-Волинський лісго сп АПК" Житомирського
обласного комунального аг ролісогосподарського підпр иємства "Житомироблагроліс",
м. Новоград-Волинський Жито мирської області
про стягнення 30 398,00 грн., -
ВСТАНОВИВ:
У березні 2009 року Державна е кологічна інспекція в Житоми рській області звернулась в господарський суд Житомирсь кої області з позовом до Дочі рнього підприємства "Новогра д-Волинський лісгосп АПК" Жит омирського обласного комуна льного агролісогосподарськ ого підприємства "Житомиробл агроліс" Житомирської област і про стягнення 30 398,00 грн. шкоди, заподіяної державі внаслідо к порушення природоохоронно го законодавства (а.с.2-3).
Рішенням господарського с уду Житомирської області від 09.06.2009р. у справі № 8/373 в задоволенн і позову відмовлено з посила нням на те, що позивач належни м чином не навів обставин, які утворюють склад правопоруше ння законодавства про охорон у навколишнього середовища, на які він посилався як на під ставу своїх позовних вимог (а .с.56-57).
Вважаючи, що рішенням місце вого господарського суду при йнято з порушенням норм мате ріального та процесуального права позивач звернувся до с уду з апеляційною скаргою, в я кій просив скасувати вищевка зане рішення суду та прийнят и новий судовий акт, яким позо вні вимоги задовольнити (а.с.64 -66).
Мотивуючи апеляційну скар гу, позивач зазначає, що висно вок господарського суду Жито мирської області про те, що по рубка 22-х дерев та їх пошкодже ння до ступеня припинення ро сту здійснювалась відповіда чем в межах, визначених лісор убними квитками № 102 та № 103 від 12 .02.2008р., не відповідає дійсності , оскільки перевіркою дотрим ання вимог природоохоронног о законодавства 28.11.2008р. чітко вс тановлено, що дерева, які були пошкодження до ступеня прип инення росту, знаходились за межами встановлених границь суцільних порубок.
Вважає, що місцевий господа рський суд не встановив, що ві дповідач порушив вимоги ч.3 ст . 67,69 Лісового кодексу України т а Порядок спеціального викор истання лісових ресурсів, за твердженого постановою Кабі нету Міністрів України від 23.0 5.2007р. № 761 та не врахував п. 9 поста нови Пленуму Верховного суду України № 17 від 10.12.2004р., а також ст . 107 Лісового кодексу України т а ст. 20 ЗУ "Про охорону навколиш нього природного середовища ".
Відповідач у письмовому ві дзиві № 391 від 07.12.2009р. частково по годився з апеляційною скарго ю і визнав шкоду, завдану держ аві в розмірі 6340,00 грн., обґрунто вуючи це тим, що незаконно вир убав 2 дерева в кв. 68 вид. 10 (2) пл. 5,4 г а на суму 780,00 грн. та 4 дерева в кв . 73 вид. 5 (2) пл. 1,6 га на суму 5560,00 грн., я кі дійсно були зрубані за меж ами візирних ліній (а.с.95-96).
Представник позивача в суд овому засіданні підтримав до води та вимоги апеляційної с карги, надавши пояснення в об ґрунтування своєї правової п озиції. Вважає рішення місце вого господарського суду нез аконним та винесеним з поруш енням норм матеріального та процесуального права, просит ь його скасувати та прийняти новий судовий акт, яким позов ні вимоги задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні просив а пеляційну скаргу задовольни ти частково та стягнути з від повідача шкоду, заподіяну де ржаві внаслідок порушення пр иродоохоронного законодавс тва в розмірі 6340,00 грн. В решті по зовних вимог на суму 20 058, 00 грн. п росив відмовити.
Заслухавши пояснення пред ставників сторін, розглянувш и та обговоривши доводи апел яційної скарги, вивчивши мат еріали справи, перевіривши ю ридичну оцінку обставин спра ви та повноту їх встановленн я, дослідивши правильність з астосування судом першої інс танції норм матеріального та процесуального права при пр ийнятті оскарженого рішення , судова колегія вважає, що апе ляційна скарга підлягає задо воленню з огляду на таке.
На підставі статей 16, 19 Конст итуції України, статті 20 Закон у України "Про охорону навкол ишнього природного середови ща", Положення про Державну ек ологічну інспекцію в Житомир ській області, затвердженого наказом Мінприроди України від 19.02.2007р. № 55, державними інспек торами з охорони навколишньо го природного середовища Жит омирської області 28.11.2008р. прове дена перевірка дотримання ви мог природоохоронного закон одавства на Дочірньому підпр иємстві "Новоград-Волинський лісгосп АПК", про що складено акт від 28.11.2008р. (а.с.4-5).
В результаті вищевказаної перевірки на території ДП "Но воград-Волинський лісгосп АП К" на ділянках суцільних рубо к головного користування 2008 р оку Новоград-Волинського ліс ництва виявлено, що:
- загалом пошкоджено до прип инення росту 4 дерева та незак онно зрізано 6 дерев породи ві льха чорна (польова переліко ва відомість пнів, а.с.7,11-13, розра хунок розміру шкоди, а.с.23,17,16-14);
- довжина ліній не відповіда є матеріалам бусольної зйомк и, границі візирних ліній не в ідмічені та не клеймовані, вн аслідок чого незаконно зріза но 22 дерева породи вільха чорн а (польова перелікова відомі сть пнів, а.с.10, розрахунок розм іру шкоди, а.с.18);
На ділянках суцільних рубо к головного користування 2008 р оку Городецького лісництва виявлено, що загалом пошкодж ено до припинення росту 4 дере ва та незаконно зрізано 2 дере ва (польова перелікова відом ість пнів, а.с.6,8,9, розрахунок ро зміру шкоди, а.с.19-22).
Відповідно до додатку 1 пост анови Кабінету Міністрів Укр аїни № 665 від 23.07.2008р. "Про такси для обчислення розміру шкоди, за подіяної лісу" розмір шкоди с тановить 30 398,00 грн.
Державна екологічна інспе кція в Житомирській області 05.12.2008р. надіслала на адресу ДП "Н овоград-Волинський лісгосп А ПК" претензію № 158-35/7, в якій запр опонувала підприємству в міс ячний термін відшкодувати шк оду, заподіяну лісовому госп одарству незаконною рубкою т а пошкодженням дерев в сумі 30 098,00 грн. (а.с.24-25).
Враховуючи те, що ДП "Новогр ад-Волинський лісгосп АПК" ви щевказану претензію не викон ало, Державна екологічна інс пекція в Житомирській област і на підставі статті 20 Закону України "Про охорону навколи шнього природного середовищ а" звернулась до господарськ ого суду Житомирської област і з позовом до ДП "Новоград-Вол инський лісгосп АПК" про відш кодування шкоди в розмірі 30 098, 00 грн., заподіяної в результат і порушення законодавства пр о охорону навколишнього прир одного середовища
Господарський суд першої і нстанції, відмовляючи в позо ві, послався на те, що позивач всупереч статті 33 Господарсь кого процесуального кодексу України належних та допусти мих доказів, які б підтверджу вали наявність протиправних дій (вини) відповідача та прич инного зв' язку між неправом ірними діями і шкодою не нада в.
Колегія суддів не погоджує ться з рішенням місцевого го сподарського суду з урахуван ням такого.
Предметом у даній справі є в ідшкодування шкоди, завданої у зв' язку з порушенням зако нодавства про охорону природ ного навколишнього середови ща.
Частиною 1 статті 13 Конститу ції України передбачено, що з емля, її надра, атмосферне пов ітря, водні та інші природні р есурси, які знаходяться в меж ах території України, природ ні ресурси її континентально го шельфу, виключної (морсько ї) економічної зони є об'єктам и права власності Українсько го народу. Від імені Українсь кого народу права власника з дійснюють органи державної в лади та органи місцевого сам оврядування в межах, визначе них цією Конституцією.
Згідно з частиною 1 статті 4 З акону України "Про охорону на вколишнього природного сере довища" природні ресурси Укр аїни є власністю народу Укра їни, який має право на володін ня, використання та розпоряд ження природними багатствам и республіки.
Відповідно до частини 2, 3 ста тті 16 Закону України "Про охор ону навколишнього природног о середовища" державне управ ління в галузі охорони навко лишнього природного середов ища здійснюють Кабінет Мініс трів України, Ради та їх в иконавчі і розпорядчі органи , а також спеціально уповнова жені на те державні органи по охороні навколишнього приро дного середовища і використа нню природних ресурсів та ін ші державні органи відповідн о до законодавства України. С пеціально уповноваженими де ржавними органами управлінн я в галузі охорони навколишн ього природного середовища і використання природних ресу рсів у республіці є спеціаль но уповноважений центральни й орган виконавчої влади з пи тань екології та природних р есурсів, його органи на місця х та інші державні органи, до к омпетенції яких законодавст вом України та Автономної Ре спубліки Крим віднесено здій снення зазначених функцій.
Частиною 1 пункту "б" статті 20 Закону України "Про охорону н авколишнього природного сер едовища" державний контроль за використанням і охороною земель, надр, поверхневих і пі дземних вод, атмосферного по вітря, лісів та іншої рослинн ості, тваринного світу, морсь кого середовища та природних ресурсів територіальних вод , континентального шельфу і в иключної (морської) економіч ної зони республіки, дотрима нням заходів біологічної і г енетичної безпеки щодо біоло гічних об'єктів навколишньог о природного середовища при створенні, дослідженні та пр актичному використанні гене тично модифікованих організ мів у відкритій системі, а так ож за додержанням норм еколо гічної безпеки
В силу статті 2 Закону Украї ни "Про державний контроль за використанням та охороною з емель" основними завданнями державного контролю за викор истанням та охороною земель є:
- забезпечення додержання о рганами державної влади, орг анами місцевого самоврядува ння, фізичними та юридичними особами земельного законода вства України;
- забезпечення реалізації д ержавної політики у сфері ох орони та раціонального викор истання земель;
- запобігання порушенням за конодавства України у сфері використання та охорони земе ль, своєчасне виявлення таки х порушень і вжиття відповід них заходів щодо їх усунення ;
- забезпечення додержання в ласниками землі та землекори стувачами стандартів і норма тивів у сфері охорони та вико ристання земель, запобігання забрудненню земель та зниже нню родючості ґрунтів, погір шенню стану рослинного і тва ринного світу, водних та інши х природних ресурсів.
Згідно з підпунктом 9 пункту 5 Положення про Державну екол огічну інспекцію в областях, міст Києві та Севастополі, із змінами і доповненнями, внес еними наказами Міністерства охорони навколишнього приро дного середовища України ві д 11 серпня 2009 року № 438, затвердже ного наказом Міністерства ох орони навколишнього природн ого середовища № 548 від 19.12.2009р., ін спекція має право уживати в у становленому порядку заході в досудового врегулювання сп орів та подавати позови про в ідшкодування втрат і збитків , завданих унаслідок порушен ня вимог законодавства про о хорону навколишнього природ ного середовища.
Відповідно до ст. 43 Лісового кодексу України, розрахунко ва лісосіка - щорічна науков о обґрунтована норма заготів лі деревини в порядку рубок головного користування, яка затверджується для кожного власника, постійного корист увача лісів окремо за групам и порід, виходячи з принципів безперервності та невиснаж ливості використання лісов их ресурсів.
Згідно зі статтею 69 Лісовог о кодексу України, спеціальн е використання лісових рес урсів на виділеній лісовій ділянці проводиться за спец іальним дозволом - лісорубни м квитком або лісовим квиток ом, що видається безоплатно.
Абзацом 4 пункту 2 Порядку сп еціального використання ліс ових ресурсів, затверджених постановою Кабінету Міністр ів України від 23.05.2007р. № 761, підпри ємства, установи, організаці ї і громадяни, які здійснюють спеціальне використання ліс ових ресурсів зобов' язані з абезпечувати збереження під росту і не призначених для ру бки дерев.
Як вбачається з матеріалів справи, на підставі наказу Мі ністерства екології та приро дних ресурсів № 68 від 16.02.2006р. пост ійному користувачеві ДП "Нов оград-Волинський лісгосп АПК " видано лісорубний квиток № 10 2 серії 02 ЛКБ № 165899 (а.с.35) та № 103 від 12. 02.2008р. серії 02 ЛКБ № 165900 (а.с.34), якими д озволяється відповідачу руб ати в рахунок ліміту заготів лі деревини в порядку рубок г оловного користування 2008 року .
Однак при здійсненні своєї діяльності ДП "Новоград-Воли нський лісгосп АПК" загалом п ошкодило до припинення росту 8 дерев та незаконно зрізало 3 0 дерев, в результаті чого пору шило законодавства про охоро ну навколишнього природного середовища.
Згідно з частиною 1 статті 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана непра вомірними рішеннями, діями ч и бездіяльністю особистим не майновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкод а, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодову ється в повному обсязі особо ю, яка її завдала.
Відповідно до вимог статті 1172 Цивільного кодексу Україн и юридична особа відповідає за шкоду, заподіяну працівни ком при виконанні ним своїх с лужбових обов'язків.
Як передбачено частиною 1, п ункту 1 частини 2 статті 105 Лісов ого кодексу України порушенн я лісового законодавства тяг не за собою дисциплінарну, ад міністративну, цивільно-прав ову або кримінальну відповід альність відповідно до закон у. Відповідальність за поруш ення лісового законодавства несуть особи, винні у незако нному вирубуванні та пошкодж енні дерев і чагарників.
Статтею 107 Лісового кодексу України встановлено, що підп риємства, установи, організа ції і громадяни зобов'язані в ідшкодувати шкоду, заподіяну ними лісу внаслідок порушен ня лісового законодавства, у розмірах і порядку, визначен их законодавством України.
Відповідно до ч. 4 ст. 68 Закону України "Про охорону навколи шнього природного середовищ а" підприємства, установи, орг анізації та громадяни Україн и, а також іноземні юридичні т а фізичні особи та особи без г ромадянства зобов'язані відш кодовувати шкоду, завдану вн аслідок порушення вимог зако нодавства про охорону навкол ишнього природного середови ща, в порядку та розмірах, вста новлених законодавством Укр аїни.
Згідно з частиною 1 статті 69 З акону України "Про охорону на вколишнього природного сере довища" шкода, заподіяна внас лідок порушення законодавст ва про охорону навколишнього природного середовища, підл ягає компенсації, як правило , в повному обсязі без застосу вання норм зниження розміру стягнення та незалежно від з бору за забруднення навколиш нього природного середовища та погіршення якості природ них ресурсів.
Частиною 2 пункту 9 постанов и Пленуму Верховного суду Ук раїни № 17 від 10.12.2004р. передбачено , що зокрема, визнається незак онною порубка дерев і чагарн иків, вчинена: без відповідно го дозволу; за дозволом, видан им із порушенням чинного зак онодавства; до початку чи піс ля закінчення установлених у дозволі строків; не на призна чених ділянках чи понад уста новлену кількість; не тих пор ід дерев, які визначені в дозв олі; порід, вирубку яких забор онено.
Враховуючи вищевикладені норми чинного законодавства та обставини справи, колегія суддів вважає, що місцевий го сподарський суд прийшов до п омилкового висновку, що Держ авна екологічна інспекція в Житомирській області належн их та допустимих доказів, які б підтверджували наявність протиправних дій (вини) відпо відача та причинного зв' язк у між неправомірними діями і шкодою не надала, оскільки ДП "Новоград-Волинський лісгос п АПК" здійснювало рубку дере в поза межами, визначеними лі сорубними квитками № 102 та № 103 в ід 12.02.2008р. та з пошкодженням до п рипинення росту дерев, про що складено акт перевірки дотр имання вимог природоохоронн ого законодавства від 28.11.2008р. та польові перелікові відомост і дерев, на підставі яких та ві дповідно до додатку 1 постано ви Кабінету Міністрів Україн и № 665 від 23.07.2008р. "Про такси для обч ислення розміру шкоди, запод іяної лісу" складено розраху нок завданої лісу шкоди.
Пунктом 15 статті 48 Закону Укр аїни "Про Державний бюджет Ук раїни на 2009 рік" передбачено, що 100 відсотків грошових стягнен ь за шкоду, заподіяну порушен ням законодавства про охорон у навколишнього природного с ередовища внаслідок господа рської та іншої діяльності, щ о зараховуються до бюджетів місцевого самоврядування.
Таким чином, відповідно до с татей ч. 4 ст. 68, ч. 1 ст. 69 Закону Укр аїни "Про охорону навколишнь ого природного середовища", 107 Лісового кодексу України ві дповідач має сплатити шкоду в розмірі 30 098,00 грн. на користь д ержави до спеціальних фондів органів місцевого самовряду вання.
Крім того, в матеріалах спра ви знаходиться копія справи № 168 про адміністративне право порушення відносно лісника Г ородницького лісництва ОС ОБА_3 (а.с.73-77) та копія справи № 168 про адміністративне правоп орушення відносно лісника Но воград-Волинського лісництв а ОСОБА_4 (а.с.78-82), які також пі дтверджують, що відповідач п орушив законодавство про охо рону навколишнього природно го середовища.
Часткове визнання відпові дачем в судовому засіданні а пеляційної інстанції шкоди, заподіяної внаслідок поруше ння законодавства про охорон у природного навколишнього с ередовища в розмірі 6340,00 грн. не є підставою для часткового з адоволення позову, оскільки останнім не спростовано відс утність вини щодо заподіяння шкоди у повному обсязі.
Відтак, апеляційну скаргу Д ержавної екологічної інспек ції в Житомирській області н еобхідно задовольнити, а ріш ення господарського суду Жит омирської області від 09.06.2009р. у справі № 8/373 скасувати та прийн яти нове рішення, яким позовн і вимоги задовольнити.
Керуючись ст.ст. 101,103-105 Господа рського процесуального коде ксу України, Житомирський ап еляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ :
1. Апеляційну скаргу Держав ної екологічної інспекції в Житомирській області (м. Житом ир) задовольнити.
2. Скасувати рішення господа рського суду Житомирської о бласті від 09 червня 2009 року у сп раві №8/373 та прийняти нове ріше ння.
Позов задовольнити.
Стягнути з Дочірнього підп риємства "Новоград-Волинськи й лісгосп АПК" Житомирського обласного комунального агро лісогосподарського підприє мства "Житомироблагроліс" (Жи томирська область, м. Новогра д-Волинський, вул. Потапова,9, і дентифікаційний код 30816653) - 30398,00гр н. (тридцять тисяч триста дев'я носто вісім) грн. шкоди на кори сть держави до спеціальних ф ондів органів місцевого само врядування, а саме:
- 1465,00грн. зарахувати на р/р 31513921700 414 ГУДКУ в Житомирській област і, МФО 811039, ЗКПО 22062846, код платежу 2406 2100 одержувач Попільнянська сі льська рада Новоград-Волинсь кого району;
- 390,00грн. зарахувати на р/р 3151692170 0392 ГУДК У в Житомирській облас ті, МФО 811039, ЗКПО 22262846, код платежу 24062100 одержувач Гульська сільс ька рада Новоград-Волинськог о району;
- 26803,00грн. зарахувати на р/р 3151392170 0395 ГУДКУ в Житомирській облас ті, МФО 811039, ЗКПО 22062846, код платежу 24062100 одержувач Кам'яномайдансь ка сільська рада Новоград-Во линського району;
- 770,00грн. зарахувати на р/р 315129217004 04 ГУДКУ в Житомирській област і, МФО 811039, ЗКПО 22062846, код платежу 2406 2100 одержувач Лучицька сільсь ка рада Новоград-Волинського району;
- 970,00грн. зарахувати на р/р 315109217004 06 ГУДКУ в Житомирській област і, МФО 811039, ЗКПО 22062846, код платежу 2406 2100 одержувач Малоцвільська с ільська рада Новоград-Волинс ького району;
3. Стягнути з Дочірнього під приємства "Новоград-Волинськ ий лісгосп АПК" Житомирськог о обласного комунального агр олісогосподарського підпри ємства "Житомироблагроліс" (Ж итомирська область, м.Новогр ад-Волинський, вул. Потапова,9) на користь Державного бюдже ту України - 303,98грн. державного мита та 118,00грн. витрат на інфор маційно-технічне забезпечен ня судового процесу.
4. Видачу наказів доручити г осподарському суду Житомирс ької області.
5. Справу №8/373 повернути до гос подарського суду Житомирськ ої області.
Головуючий - суддя:
судді::
Віддруковано: 5 прим.:1 - до спр ави;2 - позивачу;3 - відповідачу;4 -Житомирському обласному ко мунальному агролісогоспода рському підприємству "Житоми роблагроліс" (10000, м. Житомир, вул . Черняхівського,20);5 - в наряд.
Суд | Житомирський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 08.12.2009 |
Оприлюднено | 20.12.2010 |
Номер документу | 7132821 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Житомирський апеляційний господарський суд
Майор Г.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні