25/436
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
17.04.07 р. Справа № 25/436
Суддя господарського суду Донецької області І.А.Бойко
при секретарі судового засідання О.М. Якименко
розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу
за позовом: державного підприємства „Донецька залізниця” м. Донецьк
до відповідача: державного підприємства „Макіїввантажтранс” м. Макіївка Донецької області
про: стягнення плати за користування вагонами в сумі 11123грн.40коп.
За участю представників сторін:
від позивача: Ігнатова Н.О. – юрисконсульт (довіреність № Н-01/3453 від 07.11.2005);
від відповідача: Іщєнко М.Є. – заступник начальника служби вантажної роботи (довіреність № 07-17/51 від 16.04.2007), Костенко Т.Г. – начальник комерційно-претензійного відділу (довіреність № 07-17/18 від 24.01.2007), Сташко Н.В. – інженер служби вантажної роботи (довіреність № 07-17/45 від 22.03.2007), Корнієнко Є.В. – заступник директора з виробництва (довіреність № 07-17//44 від 21.03.2007)
Позивач - державне підприємство "Донецька залізниця" м. Донецьк, звернувся до господарського суду з позовом до державного підприємства "Макіїввугілля" м. Макіївка Донецької області про стягнення плати за користування вагонами в розмірі 11123грн.40коп.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на розрахунок ціни позову, відомості пла ти за користування вагонами (контейнерами), договір № 1/111 на експлуатацію залізничної під'їзної колії ДП „Макіїввугілля” при станціях Макіївка, Харцизьк Донецької залізниці від 31.01.2006, Єдиний технологічний процес роботи під'їзної колії ДП "Макіїввугілля" та станцій Макіївка, Харцизьк Донецької залізниці.
24.01.2007р. відповідачем через канцелярію суду надано відзив на позовну заяву (№ 01-12/14 від 24.01.2007р.), в якому позовні вимоги не визнає, в позові просить відмовити, посилаючись на їх невідповідність чинному законодавству. Так, в силу ст. 71 Статуту залізниць України відносини між сторонами регулюються договором № 1/111 від 31.01.2006, яким встановлено, подавання вагонів на під'їзну колію здійснюється: завантажених: по ст. Макіївка – не менше 2-х годин; по ст. Харцизьк – не менше 3-х годин по незалежним інтервалам для кожної ЦЗФ. Крім того, ст. 71 Статуту залізниць України передбачає, що експлуатація залізничних під'їзних колій, які мають свої локомотиви, повинна здійснюватися на основі єдиного технологічного процесу роботи під'їзної колії і станції примикання (ЄТП). Пунктами 1.2.3 і п.2.1 ЄТП роботи під'їзної колії ДП "Макіїввугілля" і станцій Макіївка, Харцизьк Донецької залізниці, встановлено, що максимальна кількість одночасно поданих вагонів до фронту вивантаження на ВАТ ЦЗФ "Пролетарська " - 8 вагонів. Згідно з пп. "б" статті 121 Статуту залізниць України вантажовідправник, вантажоодержувач, порт звільняються від плати за користування вагонами у разі подання залізницею вагонів у кількості, що перевищує максимальну переробну спроможність навантажувальних і розвантажувальних пунктів відправника і одержувача. ДП "Донецька залізниця" у червні 2006р. подавало вагони у кількості, що перевищує максимальну переробну спроможність розвантажувальних пунктів ВАТ ЦЗФ "Пролетарська", не враховуючи незалежності інтервалів та нарахувало плату за користування вагонами без урахування умов договору № 1/111 від 31.01.2006р. та максимальної переробної спроможності вантажних фронтів. Також, у наданому відзиві відповідач пояснив, що розрахунки між відповідачем та позивачем здійснюються на підставі договору про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги № 346 від 01.06.2005р. Відповідач зазначив, що у червні 2006р. були списані з особового рахунку ДП "Макіїввугілля" суми плати за користування вагонами, згідно переліків у сумі плати, яка відпові дає розрахункам ДП "Макіїввутілля", які були зазначені в зауваженнях до відомостей плати за користування вагонами та складає 1152558грн.20коп., ПДВ – 230511грн.64коп. Різниця між нарахованою відповідно до відомостей плати за користування вагонами та стягнутої згідно до переліків за червень 2006р. складає суму 11123,40грн., яка і є сумою позову. З акту звіряння від 22.01.2007 по пам'яткам користування вагонами за червень 2006р. вбачається, що одночасно на один і той саме фронт ВАТ „ЦЗФ „Пролетарська” позивачем подавалося вагонів більш ніж максимальна переробна спроможність вантажного фронту (від 15 до 26 вагонів), що суперечить ст. 121 Статуту залізниць.
Ухвалою від 25.01.2007 за письмовим клопотанням ДП „Макіїввантажтранс” (вих. № 01-12/13 від 24.01.2007) суд в порядку ст. 25 ГПК України здійснив заміну відповідача ДП „Макіїввугілля” його правонаступником – ДП „Макіїввантажтранс” м. Макіївка Донецької області.
13.02.2007 позивач за супровідним листом надав суду пам'ятки про користування вагонами та аналізи подачі вагонів на під'їзну колію ДП „Макіїввугілля”, а також плати за користування цими вагонами, які розглянуті судом та залучені до матеріалів справи.
Ухвалою від 15.02.2007 за письмовим клопотанням відповідача, погодженим з позивачем, строк розгляду справи № 25/436 був продовжений на два місяці згідно ст. 69 Господарського процесуального кодексу України.
Представником відповідача у судовому засіданні 22.03.2007 були надані доповнення до відзиву на позовну заяву (вих. № 01-12/71 від 22.03.2007), в яких зазначив, що за умовами договору № 1/111 тільки для ЦЗФ сторони передбачили подавання вагонів за незалежними інтервалами. Максимальна переробна спроможність розвантажувальних пунктів по фабриці „Пролетарська” складає 8 вагонів (п. 9 договору). Тобто, сторони дійшли згоди вагони подавати з урахуванням максимальної переробної спроможності. Крім того, відповідачем надані інтервали подачі вагонів по станціям та розрахунок плати за користування вагонами.
Позивачем через канцелярію суду за супровідним листом (вих. № 120 від 11.04.2007) були надані довідка про розрахунки за визнаною відповідачем сумою та відомості плати за користування вагонами.
В засіданні суду 17.04.2007 сторони надали довідку про нараховану та стягнену суму по платі за користування вагонами в червні 2006р., довідку про нараховану суму по платі за користування та стягненої з ДП „Макіїввугілля” за червень 2006р., копії переліків ТЕХ ПД.
Всі перелічені документи судом оглянуті та залучені до матеріалів справи.
Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, господарським судом ВСТАНОВЛЕНО.
Стаття 73 Статуту залізниць України встановлює, порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під'їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).
Відповідно до ст. 76 Статуту залізниць України час знаходження вагонів на залізничних під'їзних коліях, що обслуговуються локомотивами, визначається з моменту передачі вагонів на передавальних коліях. Місце і порядок операцій встановлюються договором про експлуатацію залізничної під'їзної колії. Договір про експлуатацію залізничної під'їзної колії та договір про подачу та забирання вагонів розробляється з урахуванням єдиного технологічного процесу роботи під'їзної колії із станцією примикання.
Згідно приписів перелічених статей Статуту залізниць України 31.01.2006 між державним підприємством „Донецька залізниця” (Дорога) та державним підприємством „Макіїввугілля” (Гілковолоділець) був укладений договір № 1/111 на експлуатацію залізничної під'їзної колії ДП „Макіїввугілля” при станціях Макіївка, Харцизьк Донецької залізниці від 31.01.2006.
Зазначений договір укладений між залізницею та відповідачем на підставі Єдиного технологічного процесу роботи під'їзної колії ДП „Макіїввугілля” і станцій Макіївка, Харцизьк Донецької залізниці, затвердженого 05.12.2005 (ЄТП).
Відповідно до п. 4 договору № 1/111 від 31.01.2006 подача вагонів на під'їзні колії та зарахування їх в користування гілковолодільцю здійснюється за інтервалами без попереднього повідомлення про час подавання вагонів:
а) навантажених:
- по ст. Макіївка – не менше 2-х годин;
- по ст. Харцизьк – не менше 3-х годин
по незалежним інтервалам для кожної ЦЗФ…
Пункт 6 цього договору закріплює, максимальна кількість вагонів в кожній партії, яка одночасно зараховується в користування гілковолодільцю, складає не більше:
а) навантажених:
- по ст. Макіївка – 15 вагонів, у тому числі 8 вагонів для ЦЗФ «Пролетарська», 7 вагонів для ЦЗФ «Колосніковська»;
- по ст. Харцизьк – 8 вагонів для ЦЗФ «Пролетарська», 7 вагонів для ЦЗФ «Колосніковська», 5 вагонів для інших контрагентів.
Пункт 16 договору № 1/111 від 31.01.2006 містить додаткові умови.
Так, підпунктом 7 п. 16 даного договору передбачено, вагони можуть зі згоди гілковолодільця зі ст. Харцизьк подаватися на під'їзну колію та зараховуватися в користування в кількості більшій встановленої договором. У цьому випадку наступний інтервал здавання обчислюється виходячи із кількості зданих вагонів та у відповідності з п. п. 4 та 6 цього договору.
У відповідності до п. 9 договору № 1/111 від 31.01.2006 при подаванні залізницею на під'їзну колію вагонів із додержанням умов, викладених у пунктах 4 і 6 цього договору, вважається, що подавання вагонів на під'їзну колію здійснювалося у кількості, що не перевищує максимальну переробну спроможність пунктів навантаження та вивантаження.
На виконання умов зазначеного договору залізниця у червні 2006 р. подавала вагони на під'їзну колію для ВАТ ЦЗФ «Пролетарська», яка є контрагентом державного підприємства «Макіїввугілля» та одержує вантажі зі станцій Макіївка та Харцизьк Донецької залізниці.
Факт подавання залізницею вагонів, прийняття та користування вагонами відповідачем підтверджується пам'ятками про користування вагонами, які містяться в матеріалах справи.
Згідно ст. 119 Статуту залізниць України за користування вагонами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками залізничної під'їзної колії, портами, організаціями, установами, громадянами – суб'єктами підприємницької діяльності вноситься плата.
Облік часу перебування вагонів на під'їзній колії відповідача здійснювався за відомостями плати за користування вагонами № № 061175, 061176, 061179-061182, 0606187, 0706188-0706190, 0806191-0806193, 1106200, 1106201, 1206203, 1306204, 1106197, 1106198, 1406206-1406208, 1006194-1006196, 1206202, 2006222, 2006223, 2406234, 2406235, 2506236, 2606239, 2606240, 2706241-2706243 відповідно до приписів розділу 2, 3 Правил користування вагонами і контейнерами.
Так, за переліченими відомостями за користування вагонами в червні 2006 року була нарахована плата за користування вагонами в сумі 1161827грн.70коп.
Відповідач відомості плати за користування вагонами підписав із зауваженнями. Частина нарахованої по цим відомостям плати в сумі 1152558грн.20коп. була визнана відповідачем та списана позивачем з його особового рахунку згідно п. 3.2. договору № 346 про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги від 01.06.2005. Щодо іншої частини нарахованої плати за користування вагонами, ДП „Макіїввугілля” з посиланням на порушення залізницею п. п. 1.2.3. та 2.1. ЄТП не визнало. Не визнана сума становить 11123грн.40коп., у тому числі ПДВ – 1853грн.90коп.
Пункт 1.2.3. Єдиного технологічного процесу роботи під'їзної колії ДП „Макіїввугілля” та станцій Макіївка та Харцизьк Донецької залізниці стосується даних про місткість вантажних фронтів та термінів виконання вантажних операцій на під'їзній колії.
Пункт 2.1. ЄТП закріплює порядок подачі та забирання вагонів, організації передаточних операцій.
Пункти 4 та 6 договору № 1/111 від 31.01.2006 відповідають умовам п. 2.1. ЄТП.
Як зазначалося, відповідач проти позовних вимог заперечує, оскільки вважає, що максимальна переробна спроможність розвантажувальних пунктів ВАТ ЦЗФ „Пролетарська” відповідно до договору № 1/111 від 31.01.2006 становить 8 вагонів і можливо приймати одночасно тільки по 8 вагонів по незалежному інтервалу.
Суд уважно дослідив матеріали справи, проаналізував умови договору, положення ЄТП, Статуту залізниць України, розглянув акт звірки по пам'яткам користування вагонами інтервалів фактичної одночасної подачі вагонів Донецькою залізницею по ст. Макіївка і Харцизьк за червень 2006р. на ВАТ ЦЗФ „Пролетарська” від 22.01.2007, підписаний та скріплений печатками з боку обох сторін, та дійшов висновку, що позивачем подавалися вагони на залізничну під'їзну колію по станціям Макіївка та Харцизьк Донецької залізниці, що належить ДП „Макіїввугілля”, дійсно з порушенням п. п. 4, 6 договору № 1/111 від 31.01.2006.
Даний висновок мотивується тим, що положення п. 4 та 6 договору № 1/111 від 31.01.2006 закріплюють інтервали подачі навантажених вагонів та їх максимальну кількість з урахуванням максимальної переробної спроможності вантажних фронтів по станції Макіївка та по станції Харцизьк одночасно. Умови щодо залежності інтервалів подавання вагонів між станціями та узгодження інтервалів подавання вагонів між станціями Макіївка та Харцизьк в договорі № 1/111 від 31.01.2006 відсутні.
Так, як вже зазначалося, максимальна кількість вагонів в кожній партії, яка одночасно зараховується в користування гілковолодільцю, складає не більше:
а) навантажених:
- по ст. Макіївка – 8 вагонів для ЦЗФ «Пролетарська»;
- по ст. Харцизьк – 8 вагонів для ЦЗФ «Пролетарська».
З акту звірки по пам'яткам користування вагонами інтервалів фактичної одночасної подачі вагонів Донецькою залізницею по ст. Макіївка і Харцизьк за червень 2006р. на ВАТ ЦЗФ „Пролетарська” від 22.01.2007, підписаного та скріпленого печатками з боку обох сторін без зауважень та заперечень, складеному по спірним дням, вбачається:
03.06.2006 о 03год.00хв. по ст. Харцизьк під вивантаження на ВАТ „ЦЗФ „Пролетарська” було подано 16 вагонів;
08.06.2006 о 00год.30хв. по ст. Макіївка було подано 26 вагонів.
Таким чином, з цього акту видно, що в зазначені дні було подано більше вагонів по станціям Макіївка і Харцизьк, ніж передбачено умовами договору (за договором – по кожній станції максимальна кількість вагонів в кожній партії, яка одночасно зараховується в користування гілковолодільцю, складає не більше 8 вагонів).
Як вбачається з відомостей плати за користування вагонами за 03.06.2006, ДП „Макііввугілля” не погодилося з нарахованою платою за користування вагонами тільки по п'яти вагонам, про що були зроблені відповідні застереження.
У зв'язку з цим, позивач надав аналізи подачі вагонів на під'їзну колію ДП „Макіїввугілля”, а також плати за користування цими вагонами за 03.06.2006 та 08.06.2006, відповідно до яких сума позову з урахуванням вагонів, що подавалися в кількості більшій, ніж 8 вагонів, та приймаючи до уваги відомості плати за користування вагонами, підписані з боку відповідача з застереженнями, зменшується на 222грн.24коп.
Посилання відповідача на можливість приймати одночасно тільки по 8 вагонів по незалежному інтервалу не відповідає умовам п. п. 4, 6 договору, оскільки ці пункти не містять положення про інтервали подачі навантажених вагонів та їх максимальну кількість по станції Макіївка або по станції Харцизьк.
З огляду на викладене, з урахуванням зробленого позивачем розрахунку на підставі акту зірки від 22.01.2007, суд вважає, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Витрати по сплаті держмита та інформаційно-технічне забезпечення судового процесу у відповідності до ст.ст. 44, 49 Господарського процесуального кодексу України покладаються на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
На підставі вищенаведеного, згідно ст. ст. 73, 76, 119 Статуту залізниць України, Правил користування вагонами і контейнерами, керуючись ст. ст. 22, 25, 33, 43, 44, 49, 69, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В :
Позовні вимоги державного підприємства "Донецька залізниця" м. Донецьк до державного підприємства "Макіїввантажтранс" м. Макіївка Донецької області про стягнення плати за користування вагонами в розмірі 11123грн.40коп. задовольнити частково в сумі 10901грн.16коп.
В частині стягнення плати за користування вагонами в розмірі 222грн.24коп. відмовити.
Стягнути з державного підприємства „Макіїввантажтранс” (юридична адреса: 86104, м. Макіївка Донецької області, вул. Панченка, 27-а; р/р 26006301534837 в ЦМВ ПІБ м. Макіївки, МФО 334516, код ЄДРПОУ 34776541) на користь державного підприємства „Донецька залізниця” (83000, м. Донецьк, вул. Артема, 68; р/р 260000000019 в Донецькій філії АБ „Експрес-Банк”, МФО 335838, код ЗКПО 01074957) плату за користування вагонами в сумі 10901грн.16коп., витрати по сплаті державного мита в сумі 109грн.01коп. та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 115грн.64коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Суддя
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 17.04.2007 |
Оприлюднено | 22.08.2007 |
Номер документу | 737570 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Бойко І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні