ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 липня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/1378/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Василяки Д.К., розглянувши в порядку спрощеного письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Чикракенергопром" до Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області третя особа, без самостійних вимог на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю "Віндкрафт Каланчак" про визнання незаконними та скасування розпоряджень,
встановив:
ТОВ Чикракенергопром звернувся до Херсонського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області, третя особа ТОВ Віндкрафт Каланчак , в якому просив визнати незаконними та скасувати розпорядження голови Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області № 193 від 21.06.2017 року Про надання дозволу на розробку детального плану території за межами населених пунктів на адміністративній території Григорівської сільської ради , № 329 від 19.09.2017 р. Про затвердження детального плану території за межами населених пунктів на адміністративній території Григорівської сільської ради .
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Товариство з обмеженою відповідальністю ЧИКРАКЕНЕРГОПРОМ (надалі Позивач) є суб`єктом господарювання основним видом діяльності якого є виробництво електроенергії з альтернативних джерел, місце провадження діяльності: Херсонська область, Чаплинський р-н, с. Григорівна, що підтверджується випискою з Єдиного державою реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Розпорядженням голови Чаплинської РДА від 04.12.2018 р. за № 377 затверджено Детальний план території для розміщення вітряної електростанції з вироблення електричної енергії з відновлювальних джерел за межами населеного пункту с. Григорівка на території Григорівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області. Позивачу погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розміщення, будівництва та експлуатації вітряних енергетичних установок об`єктів енергетичної інфраструктури (зі зміною цільового призначення 1), розташованих за межами населеного пункту Григорівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області (Присиваська ОТГ), що підтверджується висновком відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та надзвичайних ситуацій Чаплинської РДА, головного архітектора від 12.09.2019 р. за № 53/11-012- 28/2019. Однак, листом відповідача № 01-45-5314/0/19/618-19 від 29.11.2019 року, яким повідомлено позивача про звернення ТОВ Віндкрафт Каланчак від 12.11.2019 р. за № 801 щодо порушення позивачем охоронних зон запроектованих вітроенергетичних установок, згідно Детального плану, затвердженого Розпорядженням голови Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області № 329 від 19.09.2017 р. про затвердження Детального плану частини території земельної ділянки площею 54.0 га для будівництва вітроенергетичних установок Чаплинської вітроенергостанції ТОВ Віндкрафт Каланчак в межах адміністративної території Григорівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області. Ознайомившись з наданою органами місцевого самоврядування та Відповідачем документації, яка стосується ДПТ ТОВ Віндкрафт Каланчак та матеріалами ДПТ ТОВ Віндкрафт-Каланчак , позивач дійшов висновку, що процедура розроблення, оприлюднення, громадського обговорення та затвердження ДПТ ТОВ Віндкрафт Каланчак проведена з грубим порушенням вимог чинного законодавства, а рішення, якими надано дозвіл на розробку та затверджено ДПТ ТОВ Віндкрафт Каланчак : Розпорядження голови районної державної адміністрації Херсонської області № 193 від 21.06.2017 р. Про надання дозволу на розробку детального плану території за межами населених пунктів на адміністративній території Григорівської сільської ради та Розпорядження голови Чаплинської РДА № 392 від 19.09.2017 р. Про затвердження детального плану території за межами населених пунктів на адміністративній території Григорівської сільської ради . В зв`язку із чим вважає їх протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
Ухвалою від 01.06.2020 року відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні).
Від відповідача на адресу суду 16.06.2020 року надійшов відзив, згідно якого позовні вимоги вважає такими, що не підлягають задоволенню, оскільки, позивач не був зареєстрований як юридична особа на момент прийняття відповідачем оскаржених рішень, а тому не мав прав ні на нерухоме майно ні на право користування земельними ділянками на відповідній території і не міг прийняти участі при обговоренні зазначеної містобудівної документації та надати будь-які пропозиції з приводу її змісту. Крім того, прийнятті відповідачем розпорядження ніяким чином не порушили права та інтереси позивача з тої ж самої причини - підприємство позивача створено лише 12.10.2017 року, а тому спірні розпорядження відповідача ніяким чином не порушили права, свободи та інтереси позивача. В зв`язку із чим просить в задоволенні позовних вимог відмовити.
22.06.2020 року від третьої особи ТОВ Віндкрафт Каланчак на адресу суду надійшла заява про вступ у справу, як третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача. Однак, суд зазначає, що при подачі позову позивачем визначено коло осіб, які приймають участь у справі, серед яких і ТОВ Віндкрафт Каланчак в ролі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача. Крім того, суд звертає увагу, що на адресу третьої особи спрямовувалась ухвала про відкриття провадження у справі, із роз`ясненням прав та обов`язків учасників судового процесу та копія позовної заяви з додатками, яку третя особа отримала 05.06.2020 року, відповідно до поштового повідомлення, яке міститься в матеріалах справи.
Пояснення, щодо позовної заяви на адресу суду від третьої особи не надходили.
22.06.2020 від позивача на адресу суду надійшла відповідь на відзив, за змістом якої позивач заперечує проти обґрунтування позиції відповідача та просить задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено: Товариство з обмеженою відповідальністю ЧИКРАКЕНЕРГОПРОМ є суб`єктом господарювання основним видом діяльності якого є виробництво електроенергії з альтернативних джерел, місце провадження діяльності: Херсонська область, Чаплинський р-н, с. Григорівна, що підтверджується випискою з Єдиного державою реєстру юридичних сіб. фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, яка міститься в матеріалах справи.
Розпорядженням голови Чаплинської РДА від 04.12.2018 р. за № 377 затверджено детальний план території для розміщення вітряної електростанції з вироблення електричної енергії з відновлювальних джерел за межами населеного пункту с. Григорівка на території Григорівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області. Позивачу погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розміщення, будівництва та експлуатації вітряних енергетичних установок об`єктів енергетичної інфраструктури (зі зміною цільового призначення 1), розташованих за межами населеного пункту Григорівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області (Присиваська ОТГ), що підтверджується висновком відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та надзвичайних ситуацій Чаплинської РДА, головного архітектора від 12.09.2019 р. за № 53/11-012- 28/2019.
Розпорядженням голови Чаплинської РДА № 193 від 21.06.2017 р. Про надання дозволу на розробку детального плану території за межами населених пунктів на адміністративній території Григорівської сільської ради (надалі Розпорядження № 193 від 21.06.2017 р.):
1) надано ТОВ Віндкрафт Каланчак дозвіл на розробку детального плану території земельної ділянки орієнтовною площею 54,0 га на території Григорівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області;
2) Фінансування розробки Детального плану території доручено здійснити за рахунок коштів замовника - ТОВ Віндкрафт Каланчак або інших джерел не заборонених законом.
3) Запропоновано Григорівській сільській раді у встановленому порядку забезпечити:
3.1. Громадське обговорення проекту Детального плану території та розгляд пропозицій громадськості щодо нього.
3.2. Про результати громадського обговорення проекту Детального плану території повідомити районну державну адміністрацію в терміни визначені законодавством.
3.3. Оприлюднення розробленої містобудівної документації протягом 10 днів з дня її затвердження та надання матеріалів Детального плану території до відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та надзвичайних ситуацій районної державної адміністрації.
4) Відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та надзвичайних ситуацій районної державної адміністрації забезпечити розгляд проекту Детального плану території на засіданні архітектурно-містобудівної ради при відділі та в установленому порядку підготувати документи для його затвердження.
5) Контроль за виконанням цього розпорядження покладено на Голову Чаплинської РДА.
Розпорядженням голови Чаплинської РДА № 329 від 19.09.2017 р. Про затвердження детального плану території за межами населених пунктів на адміністративній території Григорівської сільської ради :
- Затверджено детальний план території орієнтовною площею 54,0 га для будівництва вітроенергетичних установок Чаплинської вітроенергостанції ТОВ Віндкрафт Каланчак на території Григорівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області;
- Зобов`язано Відділ з питань внутрішньої та інформаційної політики апарату районної державної адміністрації висвітлити інформацію про Детальний план території на офіційному веб-сайті районної державної адміністрації у двотижневий строк з дня видання цього розпорядження.
- Контроль за виконанням цього розпорядження покладено на Голову Чаплинської РДА.
Листом Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області № 01-45-5314/0/19/618-19 від 29.11.2019 року, повідомлено ТОВ Чикракенергопром про звернення ТОВ Віндкрафт Каланчак від 12.11.2019 р. за № 801 до відповідача щодо порушення позивачем охоронних зон запроектованих вітроенергетичних установок, згідно детального плану, затвердженого Розпорядженням голови Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області № 329 від 19.09.2017 р. про затвердження детального плану частини території земельної ділянки площею 54.0 га для будівництва вітроенергетичних установок Чаплинської вітроенергостанції ТОВ Віндкрафт Каланчак в межах адміністративної території Григорівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області.
Ознайомившись із матеріалами затвердженого ДПТ ТОВ Віндкрафт-Каланчак позивач дізнався, що реалізація оскаржуваних Розпоряджень № 193 та № 329 призведе до неможливості реалізації прав позивача на будівництво вітряної електростанції, згідно затвердженого Розпорядженням Голови Чаплинської РДА № 377 від 04.12.2018 року детального плану території ТОВ Чикракенергопром , адже заплановане місце розташування вітроенергетичних установок ТОВ Віндкрафт Каланчак та їх охоронні зони частково співпадають з місцем розташування вітряної електростанції позивача.
Вбачаючи в діях відповідача порушення, зокрема порушення порядку оприлюднення рішень та проектів розробленої містобудівної документації ДПТ ТОВ Віндкрафт Каланчак , та порядку винесення спірних розпоряджень, позивач звернувся до суду за захистом порушених прав та інтересів.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного: відповідно до ч.1 та ч.2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Статтею 1 Закону України Про місцеві державні адміністрації встановлено, що виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації.
Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади.
Місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.
Статтею 2 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності передбачено, що планування і забудова територій - це діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, яка передбачає, зокрема:
розроблення містобудівної документації:
здійснення контролю у сфері містобудування.
Управління у сфері містобудівної діяльності, згідно вимог ст. 6 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності здійснюється, серед інших державних органів та органів місцевого самоврядування - місцевими державними адміністраціями.
Статтею 8 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності встановлено, що планування територій здійснюється на державному, регіональному та місцевому рівнях відповідними органами виконавчої влади. Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування.
Рішення з питань планування та забудови територій приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, районними, обласними радами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації.
Компетенцію місцевих державних адміністрацій в сфері містобудування визначено ст. 13 Закону України Про основи містобудування , зокрема, до компетенції місцевих державних адміністрацій віднесено прийняття рішень щодо:
реалізації державної політики у сфері містобудування на відповідній території;
планування територій на відповідному рівні;
інформування населення про плани розміщення найважливіших містобудівних, промислових, енергетичних і транспортних комплексів;
моніторингу забудови та іншого використання територій.
Статтею 20 Закону України Про місцеві державні адміністрації визначено, що до повноважень місцевої адміністрації в галузі містобудування, житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, транспорту і зв`язку належить організація розробки та проведення експертизи містобудівної документації відповідно до державних норм і стандартів.
Статтею 14 Закону України Про основи містобудування до компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування належить, зокрема, забезпечення в установленому законодавством порядку розробка і подання на затвердження відповідних рад місцевих містобудівних програм, генеральних планів, детальних планів, планів червоних ліній.
Частиною 3 ст. 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" зобов`язано сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи забезпечити оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними та екологічними наслідками.
Механізм розроблення містобудівної документації з планування території на регіональному і місцевому рівнях передбачено Порядком розроблення містобудівної документації, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.11.2011 р. за № N 290 (надалі Порядок розроблення містобудівної документації).
Пунктом 4.3. Порядку розроблення містобудівної документації визначено, що Замовником розроблення містобудівної документації при розробленні детального плану території, яка розташована за межами населеного пункту є районна державна адміністрація.
Абзацом другим п. З Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженому постановою КМУ від 25.05.2011 р., N 555 (надалі Порядок проведення громадських слухань) зазначено, що замовники містобудівної документації забезпечують оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними наслідками та наслідками для довкілля, у тому числі для здоров`я населення.
Пунктом 4 Порядку проведення громадських слухань встановлено, що замовники містобудівної документації оприлюднюють у двотижневий строк прийняті рішення щодо розроблення проектів містобудівної документації шляхом опублікування таких рішень у засобах масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення на офіційному веб-сайті замовника містобудівної документації.
Пунктом 1.4. Порядку розроблення містобудівної документації встановлено, що організація розроблення містобудівної документації здійснюється шляхом оприлюднення рішення про розроблення містобудівної документації або внесення змін до неї.
Так з матеріалів справи вбачається, що Розпорядженням голови Чаплинської РДА від 21.06.2017 року за № 193 ТОВ Віндкрафт-Каланчак надано дозвіл па розробку детального плану території земельної ділянки орієнтовною площею 54.0 га Г`ригорівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області.
Відповідачем - за вимогами законодавства - Замовником ДПТ ТОВ Віндкрафт Каланчак 05 липня 2017року розміщено на офіційному веб-сайті проект розпорядженням голови Чаплинської РДА від 21.06.2017 року за № 193, проте інформації з прогнозованими правовими, економічними наслідками та наслідками для довкілля, у тому числі для здоров`я населення офіційна сторінка відповідача не містить.
Закон України Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації визначає порядок всебічного та об`єктивного висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування засобами масової інформації і захисту їх від монопольного впливу органів тієї чи іншої гілки державної влади або органів місцевого самоврядування і є складовою частиною законодавства України про інформацію.
Згідно вимог ст. 2 вказаного Закону органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані надавати засобам масової інформації повну інформацію про свою діяльність через відповідні інформаційні служби органів державної влади.
Статтею 22 вказаного Закону передбачено, що рішення органів виконавчої влади публікуються в офіційних виданнях (відомостях, бюлетенях, збірниках, інформаційних листках тощо) та друкованих засобах масової інформації відповідних органів.
Суд зазначає, що відсутність публікації Розпорядження № 193 від 21.06.2017 р. про надання дозволу на розробку ДПТ та повна відсутність інформації з прогнозованими правовими, економічними наслідками та наслідками для довкілля, у тому числі для здоров`я, населення порушує вимоги щодо всебічного та об`єктивного висвітлення діяльності органів державної влади, захисту громадськості від монопольного впливу виконавчих органів, стає перепоною щодо висловлення думки громадськості про прийняте відповідачем рішення.
З огляду на вищевикладене, суд зазначає, що відповідачем порушено вимоги ч. З ст. 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", п. 1.4. Порядку розроблення містобудівної документації, пунктів 3,4 Порядку проведення громадських слухань, ст.ст. 2, 22 Закону України Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації щодо опублікування рішення про розроблення містобудівної документації та оприлюднення інформації з прогнозованими правовими, економічними наслідками та наслідками для довкілля, у тому числі для здоров`я населення, що згідно ст. 43 Закону України Про місцеві державні адміністрації є підставою для визнання Розпорядження № 193 від 21.06.2017 р. незаконним та таким, що підлягає скасуванню.
Що стосується спірного розпорядження № 329 від 19.09.2017 року про затвердження детального плану частини території земельної ділянки площею 54.0 га для будівництва вітроенергетичних установок Чаплинської вітроенергостанції ТОВ Віндкрафт Каланчак в межах адміністративної території Григорівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області, суд зазначає, що ст. 13, ч. 2 ст. 19 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності передбачено, що планування територій на регіональному рівні здійснюється шляхом розроблення відповідних схем планування території, а детальний план території за межами населених пунктів розробляється відповідно до схеми планування території (частини території) району та/або області з урахуванням державних і регіональних інтересів.
Пунктом 4.8. Порядку розроблення містобудівної документації зазначено, що якщо територія розташована за межами населеного пункту, детальний план території розробляється відповідно до схеми планування території району, і лише в разі відсутності адміністративного району - відповідно до схеми планування території Автономної Республіки Крим, області.
Пунктом 6.1. ДБН Б. 1.1-13:2012 Склад та зміст містобудівної документації на державному та регіональному рівнях визначено, що Схема планування території району є першоосновою для розроблення системи стратегічних, прогнозних і програмних документів щодо здійснення регіональної політики.
Згідно п. 4.2. ДБН 5.1.1-14:2012 Склад та зміст детального плану території детальний план на земельну ділянку за межами населеного пункту для розміщення окремого об`єкта будівництва розробляється на основі затвердженої містобудівної документації відповідно до чинного законодавства з використанням матеріалів містобудівного та земельного кадастрів.
Пунктом 3.1. ДБН 5.1.1-21:2017 Склад та зміст схеми планування території, на якій реалізуються повноваження сільських, селищний, міських рад , затверджені Наказом Мінрегіонбуду від 27.12.2017 р. № 343 встановлено, що Схема планування території призначена для обґрунтування довгострокової стратегії планування, забудови та іншого використання території, на якій реалізуються повноваження сільських, селищних, міських рад.
Метою розроблення схеми планування території є створення та підтримка сприятливого життєвого середовища, забезпечення сталого соціально-економічного розвитку, задоволення інтересів громадян в усіх сферах життєдіяльності, створення робочих місць, покращення інфраструктури населених пунктів, визначення територій для містобудівних потреб, надання населенню органами місцевого самоврядування високоякісних і доступних адміністративних, соціальних та інших послуг, узгодження інтересів держави та територіальної громади.
Схема планування території визначає основні принципи і напрямки планувальної організації та функціонального призначення території, формування системи громадського обслуговування населення, організації інженерно-транспортної інфраструктури, інженерної підготовки і благоустрою, захисту території від небезпечних природних і техногенних процесів, охорони навколишнього природного середовища, охорони та збереження нерухомих об`єктів культурної спадщини та пам`яток археології, традиційного характеру середовища історичних населених пунктів.
Згідно п. 4.1. ДБН 5.1.1-21:2017 Склад та зміст схеми планування території, на якій реалізуються повноваження сільських, селищний, міських рад Схема планування території включає, зокрема:
ситуаційну схему, яка відображає місце території, на якій реалізуються повноваження сільських, селищних, міських рад, в планувальній структурі території області та району, на якій відображаються: мережа загальнодержавних та регіональних комунікацій і споруд інженерно-транспортної інфраструктури; проектні рішення затвердженої містобудівної документації державного та регіонального рівнів, розподіл території за видами переважного використання (функціональне зонування території), існуючі і проектні мережі та споруди інженерно-транспортної інфраструктури;
план існуючого використання території, на якій реалізуються повноваження сільських, селищних, міських рад, суміщений зі схемою існуючих планувальних обмежень.
схему розповсюдження факторів природної та техногенної небезпеки, на якій зображуються: території зі складними інженерно-будівельними умовами забудови; існуючі споруди інженерного захисту території; зрошені та осушені землі; зони радіаційного та іншого техногенного забруднення довкілля, можливих надзвичайних ситуацій природного та техногенного характеру від потенційно небезпечних об`єктів;
схему інженерної підготовки та захисту території від надзвичайних ситуацій природного та техногенного характеру;
проектний план (основне креслення), суміщений зі схемою проектних планувальних обмежень;
схему просторової реалізації Стратегії розвитку території, на якій реалізуються повноваження сільських, селищних, міських рад, що відображає території та об`єкти, створення яких передбачено стратегічними та операційними цілями стратегії розвитку;
схему дорожньої мережі та транспортної інфраструктури, на якій відображаються існуючі та проектні мережі та споруди державної і місцевої транспортної інфраструктури;
схему інженерних мереж та споруд;
ландшафтний план.
Одними з основних вимог при здійсненні містобудівної діяльності відповідно до ст.5 Закону України Про основи містобудування є:
розробка містобудівної документації, проектів конкретних об`єктів згідно з вихідними даними на проектування, з дотриманням державних стандартів, норм і правил;
розміщення і будівництво об`єктів відповідно до затверджених у встановленому порядку містобудівної документації та проектів цих об`єктів.
Державне регулювання у сфері містобудування у відповідності до ст. 8 Закону України Про основи містобудування полягає в:
плануванні територій на загальнодержавному, регіональному та місцевому рівнях;
аналізі стану містобудування, прогнозуванні його розвитку;
підготовці, затвердженні та реалізації державних, регіональних і місцевих містобудівних програм, містобудівної документації;
контроль за дотриманням законодавства у сфері містобудування, державних стандартів і норм, вимог вихідних даних, затвердженої містобудівної документації та проектів конкретних об`єктів, раціональним використанням територіальних і матеріальних ресурсів при проектуванні та будівництві.
Крім того, судом встановлено, що рішенням Херсонської обласної ради від 08.08.2014 р. № 1070 Про затвердження Схеми планування території Херсонської області органам місцевого самоврядування та їх виконавчим органам рекомендовано вжити заходів щодо розроблення (оновлення) та затвердження схем планування територій адміністративних районів області, генеральних планів населених пунктів, планів зонування, детальних планів територій; зобов`язано щороку передбачати в місцевих бюджетах кошти на розробку зазначеної містобудівної документації.
Як вбачається із відзиву на позовну заяву на сьогодні існує лише Схема планування Чаплинського району, розроблена у 1976 році, яка на даний час втратила актуальність. Однк, нової Схеми планування не затверджено.
Проте, суд зазначає, що Законами України Про регулювання містобудівної діяльності , Про основи містобудування строк дії схем планування території не обмежено, але передбачено можливість внесення відповідних змін, шляхом прийняття рішення органом, який затвердив містобудівну документацію, за поданням відповідного спеціально уповноваженого органу з питань містобудування та архітектури.
З матеріалів справи вбачається, а саме п. 2.1. Перелік вихідних даних. ОСОБА_1 І. ДПТ ТОВ Віндкрафт Каланчак , що детальний план території розроблено на підставі Розпорядження 193 Чаплинської РДА від 21.06.2017 р., Завдання на проектування; Топографічного плану земельної ділянки; Даних земельного кадастру; Карти ґрунтів України; Карти будівельних районів України; Карти загально сейсмічного районування території України; Даних спостережень метеостанцій; Результатів моніторингових досліджень з оцінки осінньої міграції, зимівель птахів та вивчення міграційної активності кажанів у межах площадок Чаплинської ВЕС.
Вказаний Перелік вихідних даних ДПТ ТОВ Віндкрафт-Каланчак свідчить по те, що для розробки вказаного ДПТ, - Схема планування Чаплинського району відповідачем не надавалася. Отже, ДПТ ТОВ Віндкрафт Каланчак розроблена без основного документу містобудування за межами населеного пункту - Схеми планування території, що порушує вимоги п. 6.1 ДБН Б. 1.1-13:2012 Склад та зміст містобудівної документації на державному та регіональному рівнях , п. 4.2. ДБН 5.1.1-14:2012 Склад та зміст детального плану території .
З урахуванням вищевикладеного, суд зазначає, що відповідачем порушуються основоположні функції покладені на органи виконавчої влади у сфері містобудування щодо: розміщення і будівництво об`єктів відповідно до затверджених у встановленому порядку містобудівної документації та проектів цих об`єктів; контролю за дотриманням законодавства у сфері містобудування, державних стандартів і норм, вимог вихідних даних, раціональним використанням територіальних і матеріальних ресурсів при проектуванні та будівництві.
Таким чином, Розпорядження № 329 від 19.09.2017 р. про затвердження ДПТ ТОВ Віндкрафт Каланчак , який розроблено без використання існуючої містобудівної документації - Схеми планування території Чаплинського району прийняте відповідачем з порушенням вимог пункту 4.8. Порядку розроблення містобудівної документації, ст. 13, ч. 2 ст. 19 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , п. 6.1 ДБН Б.1.1-13:2012 Склад та зміст містобудівної документації на державному та регіональному рівнях , п. 4.2. ДБН 5.1.1-14:2012 Склад та зміст детального плану території , що є підставою для його скасування.
Крім того, суд зазначає, що відповідачем порушено порядок оприлюднення рішення (Розпорядження № 329 від 19.09.2017 р.) про затвердження містобудівної документації - ДПТ ТОВ Віндкрафт Каланчак , з огляду на наступне: відповідно до ч. 3 ст. 21 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності сільські, селищні, міські ради га їх виконавчі органи зобов`язані забезпечити оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними та екологічними наслідками; оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні та доступ до цієї інформації громадськості.
Пунктом 4.12 Порядку розроблення містобудівної документації встановлено, що виконавчий орган сільської, селищної, міської ради, відповідна районна державна адміністрація забезпечують оприлюднення детального плану території протягом 10 днів з дня його затвердження.
Пунктом 3 Порядку проведення громадських слухань встановлено, що замовники містобудівної документації забезпечують:
оприлюднення прийнятих рішень, щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними наслідками та наслідками для довкілля, у тому числі для здоров`я населення:
оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, пояснювальної записки, розділу "Охорона навколишнього природного середовища" або звіту про стратегічну екологічну оцінку на своїх офіційних веб-сайтах, а також забезпечують вільний доступ до такої інформації громадськості.
Пунктом 4 Порядку проведення громадських слухань встановлено, що оприлюднення проектів детальних планів територій здійснюється не пізніш як у місячний строк з дня їх надходження до відповідного органу.
На офіційній веб-сторінці відповідача (https://rda.chapl.gov.ua/) відсутнє розміщення змісту Розпорядження № 329 від 19.09.2017 р., як і матеріалів ДПТ ТОВ Віндкрафт Каланчак , інформації з прогнозованими правовими, економічними наслідками та наслідками для довкілля, у тому числі для здоров`я населення; пояснювальної записки; розділу "Охорона навколишнього природного середовища" або звіту про стратегічну екологічну оцінку ДПТ ТОВ Віндкрафт Каланчак , про що свідчать фотокопії знімків екрану (скріншоти) веб-сторінки сайту Чаплинської РДА, з посиланням на https://drive.google.com/drive/folders/0B8M-yNxZPqpyQVI5WClqMmdDMWs за період жовтень - грудень 2017року).
Однак, метою оприлюднення проектів містобудівної документації та пов`язаної документації є забезпечення прозорості та відкритості органів виконавчої влади і створення механізмів реалізації права кожного на доступ до публічної інформації.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що відповідачем порушено вимоги щодо оприлюднення Розпорядження № 329 від 19.09.2017 р. про затвердження ДПТ ТОВ Віндкрафт Каланчак , матеріалів ДПТ ТОВ Віндкрафт Каланчак , інформації з прогнозованими правовими, економічними наслідками та наслідками для довкілля, пояснювальної записки, розділу "Охорона навколишнього природного середовища" ДПТ ТОВ Віндкрафт Каланчак , передбачені ч. З ст. 21 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , п. 4.12 Порядку розроблення містобудівної документації, що також є підставою для визнання Розпорядження № 329 від 19.09.2017 р. протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Згідно з ч. 2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Оцінюючи наявні докази, суд дотримується позиції, вказаної у рішенні Європейського суду з прав людини, яку він висловив у пункті 53 рішення у справі Федорченко та Лозенко проти України , відповідно до якої суд при оцінці доказів керується критерієм доведення поза розумним сумнівом .
Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч.2 ст.74 КАС України)
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (ч.2 ст.77 КАС України).
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).
Отже, враховуючи вищевикладене, суд прийшов до висновку, що позивач належними доказами підтвердив правомірність своїх вимог, в зв`язку із чим позовні вимоги підлягають задоволенню.
Згідно ст. 139 КАС України та в зв`язку з відсутністю судових витрат відповідача, судові витрати по справі не стягуються.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Чикракенергопром (75240, Херсонська область, с.м.т. Чаплинка, вул. Паркова, 2Б, код ЄДРПОУ 41661411) до Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області (75200, с.м.т. Чаплинка, вул. Грушевського, 87, код ЄДРПОУ 04060140, КОАТУУ: 6525455100), третя особа, без самостійних вимог на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю Віндкрафт Каланчак (код ЄДРПОУ 37390074, 75800, Херсонська область, с.м.т. Каланчак, вул.. Херсонська, 98) визнання незаконними та скасування розпоряджень - задовольнити в повному обсязі.
Визнати незаконним та скасувати Розпорядження голови районної державної адміністрації Херсонської області № 193 від 21.06.2017 р. Про надання дозволу на розробку детального плану території за межами населених пунктів на адміністративній території Григорівської сільської ради .
Визнати незаконним та скасувати Розпорядження голови Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області № 329 від 19.09.2017 р. Про затвердження детального плану території за межами населених пунктів на адміністративній території Григорівської сільської ради .
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області (75200, с.м.т. Чаплинка, вул. Грушевського, 87, код ЄДРПОУ 04060140, КОАТУУ: 6525455100) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Чикракенергопром (75240, Херсонська область, с.м.т. Чаплинка, вул. Паркова, 2Б, код ЄДРПОУ 41661411) судовий збір у розмірі 4204,00 (чотири тисячі двісті чотири грн. 00 коп.) грн.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)", від 02.04.2020 року Розділ VІ Прикінцевих положень КАС України доповнено п. 3 відповідно до якого під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені статтями 47, 79, 80, 114, 122, 162, 163, 164, 165, 169, 177, 193, 261, 295, 304, 309, 329, 338, 342, 363 цього Кодексу, а також інші процесуальні строки щодо зміни предмета або підстави позову, збільшення або зменшення розміру позовних вимог, подання доказів, витребування доказів, забезпечення доказів, а також строки звернення до адміністративного суду, подання відзиву та відповіді на відзив, заперечення, пояснень третьої особи щодо позову або відзиву, залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви, пред`явлення зустрічного позову, розгляду адміністративної справи, апеляційного оскарження, розгляду апеляційної скарги, касаційного оскарження, розгляду касаційної скарги, подання заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами продовжуються на строк дії такого карантину.
Строк, який встановлює суд у своєму рішенні, не може бути меншим, ніж строк дії карантину, пов`язаного із запобіганням поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).
Суддя Д.К. Василяка
кат. 109020100
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.07.2020 |
Оприлюднено | 02.07.2020 |
Номер документу | 90123712 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні