Постанова
від 04.08.2020 по справі 0440/5079/18
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

04 серпня 2020 року м. Дніпросправа № 0440/5079/18

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Чабаненко С.В.,

суддів: Чумака С.Ю., Юрко І.В.,

за участю секретаря судового засідання Сколишева О.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі апеляційні скарги Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, Новокодацької районної організації Профспілки працівників освіти і науки України м.Дніпро в інтересах членів профспілки на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21 листопада 2019 року у справі №0440/5079/18 за позовом Новокодацької районної організації Профспілки працівників освіти і науки України м.Дніпро в інтересах членів профспілки до Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради треті особи, без самостійних вимог на предмет спору- Дніпропетровська обласна організація Профспілки працівників культури України, Соборна районна організація Профспілки працівників освіти і науки України м.Дніпро, Амур-Нижньодніпровська районна організація Профспілки працівників освіти і науки України м.Дніпро, Шевченківська районна організація Профспілки працівників освіти і науки України м.Дніпро, Індустріальна районна організація Профспілки працівників освіти і науки України м.Дніпро, Самарська районна організація Профспілки працівників освіти і науки, Чечелівська районна організація Профспілки працівників освіти і науки України м.Дніпро, Громадська організація "Правозахисна справа", Центральна районна організація Профспілки працівників освіти і науки про визнання протиправним та скасування окремих пунктів наказу,-

ВСТАНОВИВ:

Новокодацька районна організація Профспілка працівників освіти і науки України м. Дніпро в інтересах членів профспілки звернулася до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, треті особи, без самостійних вимог на предмет спору: Дніпропетровської обласної організації Профспілки працівників культури України, Соборної районної організації Профспілки працівників освіти і науки України м. Дніпро, Амур-Нижньодніпровської районної організації Профспілки працівників освіти і науки України м. Дніпро, Шевченківської районної організації Профспілки працівників освіти і науки України м. Дніпро, Індустріальної районної організації Профспілки працівників освіти і науки України м. Дніпро, Самарської районної організації Профспілки працівників освіти і науки, Чечелівської районної організації Профспілки працівників освіти і науки України м. Дніпро, Центральної районної організації Профспілки працівників освіти і науки, Громадської організації "Правозахисна справа", згідно якої, з урахуванням заяви про часткову відмову від позовних вимог від 20.06.2019р., просила визнати протиправним і скасувати п. 1.1, 1.2, 1.3, 1.5, 1.6, 1.7, 2, 2.1, 3, 3.1, 4, 4.1, 5, 5.1, 6, 6.1, 7, 8, 8.1, 8.1.1, 8.1.2, 10 наказу директора департаменту гуманітарної політики Дніпропетровської міської ради № 29 від 05.02.2018р. "Про оптимізацію штатних розписів комунальних закладів і підприємств, підпорядкованих департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради".

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що прийнятий відповідачем наказ №29 від 05.02.2018 року "Про оптимізацію штатних розписів комунальних закладів і підприємств, підпорядкованих департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради" містить розпорядження керівникам комунальних закладів і підприємств, підпорядкованих Департаменту, керівникам управлінь Департаменту, іншим працівникам департаменту провести певні організаційні дії, направлені на скорочення штатних посад в підпорядкованих Департаменту закладах. Оскільки Департамент гуманітарної політики є засновником навчальних закладів, керівники цих закладів не могли не виконати вимоги листів, надісланих Департаментом до навчальних закладів, із вимогою звільнити працівників. Позивач вважає, що жодним законом України не передбачено повноваження виконавчих органів міської ради переглядати Типові штатні нормативи навчальних закладів і вирішувати питання скорочення штатних посад в закладах освіти, зміни істотних умов праці та затвердження посадових (робочих) інструкцій працівників закладів освіти, а тому у відповідача відсутні підстави та повноваження для прийняття оскаржуваного наказу.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 позовні вимоги Новокодацька районна організація Профспілка працівників освіти і науки України м. Дніпро задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано п.1.1, п.7 та п.10 в частині виконання п.1.1 Наказу Департаменту гуманітарної політики Дніпропетровської міської ради № 29 від 05.02.2018р. "Про оптимізацію штатних розписів комунальних закладів і підприємств, підпорядкованих департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради". В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду, сторонами подано апеляційні скарги.

Позивач в апеляційній скарзі просить скасувати рішення суду в частині відмови у задоволенні позовних вимог та прийняти нове рішення, яким задовольнити його позовні вимоги у повному обсязі, посилаючись на те, що судом не надано оцінки всім доказам по справі, які, на переконання позивача, підтверджують мету та завдання оскаржуваного наказу, а саме скорочення штатних розписів підпорядкованих департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради закладів. Не взято судом до уваги доводи позивача щодо порушення відповідачем приписів Закону України Про профспілки, їх права та гарантії діяльності та Угоди між Департаментом гуманітарної політики Дніпропетровської міської ради та Новокодацьким районним комітетом Профспілки працівників освіти і науки України м. Дніпра на 2017-2021 роки про регулювання основних принципів і норм реалізації соціально-економічної політики і трудових відносин від 27.01.2017. Таким чином, оскаржуваний наказ порушує принципи реалізації права на сприяння регулюванню трудових відносин та соціально-економічних інтересів працівників і работодавців, та реалізація цього наказу фактично призвела до безпідставного звільнення працівників закладів освіти.

В апеляційній скарзі відповідачем зазначено, що скасовані судовим рішенням пункти оскаржуваного наказу жодним чином не порушують права та законні інстереси позивача та членів профспілки, не створюють будь-яких негативних наслідків, оскільки відповідно до вказаних пунктів наказу було проведено скорочення штатних посад спеціалістів адміністративного та допоміжного персоналу, вакантних станом на 01.02.2018 до 05.02.2018 та крім цього судом не було враховано, що відповідно до наказу Департаменту гуманітарної політики Дніпропетровської міської ради №647 від 19.11.2018 оспорюваний наказ визнано таким, що втратив чинність у зв`язку із його виконанням. Також відповідачем наведено мотиви, з яких він вважає, що судом було взято до уваги неналежний доказ, а саме довідку Державної служби якості освіти, що була складена за результатами перевірки Департаменту гуманітарної політики Дніпропетровської міської ради у період з 04 по 06 вересня 2018, та відповідно до висновків якої Департаментом перевищено повноваження у частині кадрового забезпечення закладів освіти. Зокрема, посилаючись на цей доказ, суд не врахував відсутність у Державної служби якості освіти повноважень визначати факт перевищення повноважень будь-якою іншою особою. Наведені обставини відповідач вважає такими, що дають підстави для скасування судового рішення та відмови у задоволенні позовних вимог Новокодацької районної організації Профспілка працівників освіти і науки України м. Дніпро повністю.

В судовому засіданні представники сторін підтримали відповідні доводи і заперечення, наведені у їх апеляційних скаргах.

Третіми особами були подані відзиви на апеляційну скаргу відповідача. В судовому засіданні представники Соборної районної організації Профспілки працівників освіти і науки України м. Дніпро, Амур-Нижньодніпровської районної організації Профспілки працівників освіти і науки України м. Дніпро, Шевченківської районної організації Профспілки працівників освіти і науки України м. Дніпро, Індустріальної районної організації Профспілки працівників освіти і науки України м. Дніпро, Чечелівської районної організації Профспілки працівників освіти і науки України м. Дніпро, Центральної районної організації Профспілки працівників освіти і науки, Громадської організації "Правозахисна справа" підтримали наведені у відзивах доводи, в тому числі, які свідчать про втручання відповідача у питання кадрового забезпечення закладів освіти, що призвело до безпідставного скорочення штатних посад у закладах освіти та звільнення працівників.

Інші учасники справи, повідомлені належним чином про дату, час та місце розгляду справи в судове засідання не прибули, що відповідно до приписів ч.2 ст. 313 КАС України не перешкоджає розгляду справи.

Заслухавши доводи учасників процесу та перевіривши підстави для апеляційного перегляду, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги сторін не підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Обставини справи, правильно та в повному обсязі встановлені судом першої та перевірені у відповідності до наявних у справі доказів, свідчать, що згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 01.04.2019р., Новокодацька районна організація Профспілка працівників освіти і науки України м. Дніпро зареєстрована як юридична особа 20.03.2000р., вид діяльності: 94.20 Діяльність професійних профспілок, члени профспілки у кількості 2730 осіб. (т.17 а.с.201).

Новокодацька районна організація Профспілки працівників освіти і науки України м.Дніпра, є організаційною ланкою на територіальному (районному рівні) Дніпропетровської обласної організації профспілки працівників освіти і науки України, яка є організаційною ланкою Профспілки працівників освіти і науки України, відповідно до п.22.2, п.22.3 Статуту Профспілки працівників освіти і науки України, зареєстрованого Міністерством юстиції України 02.03.2000р., копія якого міститься в матеріалах справи та досліджена в судовому засіданні.

Пунктом 6.6 Статуту визначено, що Профспілка представляє права та інтереси членів Профспілки за їх дорученням при вирішенні індивідуальних трудових спорів. Представляє інтереси працівників при вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів) у порядку, встановленому законодавством, направляє своїх представників для участі в роботі примирних комісій, трудових арбітражів та інших органів, які розглядають колективний трудовий спір (конфлікт). Має право представляти інтереси членів Профспілки в частині реалізації ними конституційного права на звернення за захистом своїх прав до судових органів, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, міжнародних судових установ.

Дніпропетровська обласна організація профспілки працівників освіти і науки України визнана такою, що підтвердила репрезентативність на територіальному рівні для участі у колективних переговорах з укладанням територіальних угод та для делегування представників до органів діалогу у відповідній галузі, що підтверджується Свідоцтвом №014-17/04-Т від 18.12.2017р. (т.3 а.с.96).

Досліджені судом першої інстанції заяви працівників закладів освіти підтверджують щомісячне утримання профспілкових внесків в розмірі 1% від заробітної плати на період роботи в закладах освіти. (т.15 а.с.138-159).

Згідно з довідкою від 15.08.18р., виданою головою Новокодацької районної організації Профспілки працівників освіти і науки у м.Дніпро, працівники є членами Новокодацької районної організації Профспілки працівників освіти і науки України у м. Дніпро. (т.3 а.с.97, 105).

Також судом першої інстанції було враховано наявні в матеріалах справи копії заяв від 12-13.09.2018р. працівників дошкільних навчальних закладів (46 осіб), що займають посади музичних керівників (членів вказаної Профспілки), до Голови Новокодацької районної організації Профспілки працівників освіти та науки України з проханням вжити всіх можливих заходів задля того, щоб не допустити незаконного скорочення посади музичного керівника шляхом зміни істотних умов праці та незаконного звільнення працівників освітньої сфери, оскільки їхні посади підлягають частковому скороченню шляхом змін умов праці на підставі наказу департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради № 29 від 25.02.2018р. "Про оптимізацію штатних розписів комунальних закладів і підприємств, підпорядкованих департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради"(т.2 а.с.224-247, т.3 а.с.1-27).

На підтвердження вказаних обставин членами Профспілки були надані отримані ними Попередження про зміни в організації виробництва і праці відповідно до ч.3 ст.32 КЗпП України та наказу департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради № 29 від 25.02.2018р. "Про оптимізацію штатних розписів комунальних закладів і підприємств, підпорядкованих департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради"(т.2, а.с.225).

Судом встановлено, що директором департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради прийнято наказ № 29 від 05.02.2018 року "Про оптимізацію штатних розписів комунальних закладів і підприємств, підпорядкованих департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради" (надалі - Наказ №29), з метою раціонального та ефективного використання бюджетних коштів, розпорядником яких є департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради, створення належних умов пожежної та техногенної безпеки, вирішення питань, пов`язаних з аварійними ситуаціями у комунальних закладах та на підприємствах, підпорядкованих департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, копія якого наявна в матеріалах справи. (т.1 а.с.25-27).

Так зокрема згідно вказаного Наказу №29, керівникам комунальних закладів та підприємств, підпорядкованих департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради:

п.1.1 Провести скорочення штатних посад спеціалістів адміністративного та допоміжного персоналу, вакантних станом на 01.02.2018р. до 05.02.2018р.;

п.1.2 Провести оптимізацію штатної кількості працівників за посадою гардеробник до 31.03.2018р.;

п.1.3 Надати відділу технічного нагляду департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради пропозиції щодо організації місць зберігання верхнього одягу учнів, вихованців, відвідувачів закладів (індивідуальні та класні шафи для одягу тощо);

п.1.5 Провести оптимізацію численності працівників за штатними посадами машиністів з прання та кастелянок. Функції кастелянок покласти на машиністів з прання, враховуючи суміжність посадових обов`язків вказаних посад. Відділу кадрового та організаційно-документального забезпечення розробити типову посадову інструкцію машиніста з прання у рахуванням функціоналу кастелянки до 01.05.2018р.;

п.1.6 Провести оптимізацію численності працівників за штатними посадами адміністративно-господарського, технічного та молодшого обслуговуючого персоналу згідно з додатком 1 шляхом приведення у відповідність штатних розписів із запровадженням (замість вказаних у додатку 1 посад) типової штатної одиниці - завідувач господарства, з урахуванням проектних потужностей закладів. Відділу кадрового та організаційно-документального забезпечення розробити типову посадову інструкцію завідувача господарства. Включити до посадової інструкції завідувача господарства функції щодо дрібного ремонту приміщень, меблів і обладнання, усунення незначних несправностей та ушкоджень. Провести роз`яснювальну роботу з працівниками, які займають вищезазначені посади (Додаток 1), щодо можливості працевлаштування за переведенням до комунальних підприємств або аварійних служб міста з дотриманням вимог п.5 ст.36 КЗпП України до 15.06.2018р.;

п.1.7 Провести оптимізацію численності працівників за посадою сторож у комунальних закладах і підприємствах, де здійснюється охорона відповідною організацією. Відділу технічного нагляду, відділу планування та аналізу виконання бюджету департаменту розробити єдину модель охорони для закладів та комунальних підприємств з урахуванням галузевих особливостей. Відділу кадрового та організаційно-документального забезпечення розробити типову посадову інструкцію сторожа до 15.06.2018р.;

п.2 Керівникам управлінь вивчити питання оптимізації штатних посад двірників;

п.2.1 За результатами вивчення питання надати відповідні аргументовані пропозиції директору департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради до 01.06.2018р.;

п.3 Керівнику управління освіти департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради вивчити питання щодо оптимізації штатних посад у підпорядкованих закладах (додаток 2 до Наказу №29) до 01.06.2018р.;

п.3.1 За результатами вивчення питання надати відповідні аргументовані пропозиції директору департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради до 01.07.2018р.;

п.4 Керівнику управління культури департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради вивчити питання щодо оптимізації штатних посад у підпорядкованих закладах додаток 3) до 01.06.2018р.;

п.4.1 За результатами вивчення питання надати відповідні аргументовані пропозиції директору департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради до 01.07.2018р.;

п.5 Керівнику управління спорту департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради вивчити питання щодо оптимізації штатних посад у підпорядкованих закладах (додаток 4) до 01.06.2018р.;

п.5.1 За результатами вивчення питання надати відповідні аргументовані пропозиції директору департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради до 01.07.2018р.;

п.6 Керівнику управління молоді департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради вивчити питання щодо оптимізації штатних посад у підпорядкованих закладах (даток 5) до 01.06.2018р.;

п.6.1 За результатами вивчення питання надати відповідні аргументовані пропозиції директору департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради до 01.07.2018р.;

п.7 Головному бухгалтеру централізованої бухгалтерії департаменту гуманітарної політик Дніпровської міської ради Коротун Н.В. вносити зміни до штатних розписів закладів, які обслуговуються централізованою бухгалтерією департаменту гуманітарної політик Дніпровської міської ради, у зазначені терміни шляхом оптимізації штатних посад, відповідно до п.1.1, 1.2, 1.4., 1.5, 1.6, 1.7, 2.1, 3.1, 4.1, 5.1, 6.1 Наказу №29;

п.8 З метою виконання п.1-7 цього наказу, для проведення перевірки та аналізу фактичної наявності, навантаження, інтенсивності праці, фактичних обсягів робіт, посадових інструкцій персоналу, штатні посади яких підлягають оптимізації, створити робочу групу у складі: голова комісії ОСОБА_1 , начальник управління освіти департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради; секретар комісії ОСОБА_2 , заступник начальника відділу організаційної та кадрової роботи департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради; члени комісії: ОСОБА_3 , заступник начальника управління освіти департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, ОСОБА_4 , заступник начальника управління молоді позашкільної освіти та національно-патріотичного виховання департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради; ОСОБА_5 , заступник начальника управління спорту департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради; ОСОБА_6 , заступник начальника управління - начальник відділу культурно-мистецьких заходів управління культур департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради; ОСОБА_7 , начальник відділу планування та аналізу виконання бюджету департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради; ОСОБА_8 , заступник головного бухгалтера з економічних питань - начальник відділу планування та аналізу виконання бюджету централізованої бухгалтерії департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради; ОСОБА_9 , керівник інспекції з питань праці та зайнятості населення Дніпровської міської ради (за згодою); ОСОБА_10 , заступник начальника відділу інспекції з питань праці та зайнятості населення Дніпровської міської ради (за згодою);

п.8.1 Робочій групі:

п.8.1.1 Здійснити перевірку та аналіз фактичної наявності, навантаження, інтенсивності праці, фактичних обсягів робіт, посадових інструкцій, персоналу, штатні посади яких підлягають оптимізації;

п.8.1.2 Після виконання завдань, зазначених у п. 8.1.1 цього наказу, надати пропозиції директору департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради щодо зміни штатних розписів закладів, підпорядкованих департаменту до 28.02.2018р.;

п.10 Керівникам закладів, підпорядкованих департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, які ведуть самостійну фінансову діяльність, вносити зміни до штатних розписів у зазначені терміни шляхом оптимізації штатних посад відповідно до п.1.1, 1.2, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 2.1, 3.1, 4.1, 5.1, 6.1 цього наказу.

Відповідно до Листа департаменту гуманітарної політики управління освіти Дніпровської міської ради "Про оптимізацію посад" №7/5-339 від 22.02.2018р., копія якого міститься в матеріалах справи, адресованого керівникам закладів загальної середньої освіти, на виконання наказу департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради від 05.02.2018 №29 "Про оптимізацію штатних розписів комунальних закладів і підприємств, підпорядкованих департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради" останнім необхідно:

- попередити не пізніше 26.02.2018 про наступне вивільнення відповідно до п.1 ст. 40 КЗпП України 26.04.2018 інженерів-електронників;

- попередити не пізніше 26.02.2018 про наступне вивільнення відповідно до п.1 ст. 40 КЗпП України 26.04.2018 працівників відповідно до додатку 1 вищезазначеного наказу (електрик, електромонтер, підсобний робітник, робітник по ремонту, слюсар-електрик, сантехнік, слюсар-електромонтер, слюсар-сантехнік);

- на виконання ст.32 КЗпП України попередити не пізніше 26.02.2018 про зміни в організації виробництва і праці з 26.04.2018 наступних працівників: завгоспа, завідувача господарства, заступника директора з господарської роботи, заступника директора по адміністративно-господарські роботі. (т.3 а.с.167-172).

Згідно Листа департаменту гуманітарної політики управління освіти Дніпровської міської ради №7/5-547 від 20.03.2018р., адресованого керівникам закладів освіти, у зв`язку із запровадженням змін в організації харчування дітей у закладах освіти шляхом закупівлі послуг із харчування на умовах аутсорсінгу, що передбачає передачу функцій працівників харчоблоку, медичної сестри з дієтичного харчування організації, яка надає відповідні послуги, останнім необхідно:

- попередити 21.03.2018 медичних сестер з дієтичного харчування пре наступне вивільнення 21.05.2018 відповідно до п. 1 ст. 40 КЗпП України;

- процедуру вивільнення працівників здійснити з дотриманням вимог ст. 49-2 КЗпП України.

Згідно Листа департаменту гуманітарної політики управління освіти Дніпровської міської ради "Про оптимізацію окремих посад" №7/5-713 від 04.04.2018р. адресованого керівникам закладів освіти, на виконання наказу департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради від 05.02.2018 № 29 "Про оптимізацію штатних розписів комунальних закладів і підприємств, підпорядкованих департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради" останнім необхідно:

- у зв`язку із залишенням у штатних розписах закладів освіти посади бібліотекаря з навантаженням, яке залежить від контингенту учнів закладу, у разі необхідності попередити не пізніше 05.04.2018 про наступне звільнення відповідно до п. 1 ст. 40 КЗпП України 05.06.2018 завідувачів бібліотекою, або про переведення їх на посаду бібліотекаря відповідно до ст.32 КЗпП України;

- попередити не пізніше 05.04.2018 про зміни в організації праці відповідно до ст. 32 КЗпП України з 05.06.2018 бібліотекарів;

- попередити не пізніше 05.04.2018 про наступне звільнення відповідно до п.1 ст.40 КЗпП України 05.06.2018 інструкторів з фізкультури (окрім спеціалізованих закладів дошкільної освіти);

- попередити не пізніше 05.04.2018 про зміни в організації праці відповідно до ст. 32 КЗпП України з 05.06.2018 музичних керівників, у зв`язку із покладанням на них обов`язків інструктора з фізкультури, з навантаженням, яке залежить від кількості груп у закладі дошкільної освіти;

- попередити не пізніше 05.04.2018 про зміни в організації праці відповідно до ст. 32 КЗпП України з 05.06.2018 старших медичних сестер, медичних сестер, медсестер басейну.

Згідно Листа департаменту гуманітарної політики управління освіти Дніпровської міської ради "Про оптимізацію посади інструктора з фізкультури" №7/6-850 від 17.04.2018р. адресованого керівникам закладів дошкільної освіти, навчально-виховних комплексів (об`єднань), зазначено: Управлінням освіти департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради ретельно проаналізовано освітній рівень та посадові обов`язки музичного керівника, інструктора з фізкультури, вихователя заклад) дошкільної освіти. Музичний керівник не має достатньої підготовки для виконання обов`язків інструктора з фізкультури. Вихователі, відповідно до здобутої освіти, володіють знаннями необхідними для проведення занять з фізичного виховання.

Враховуючи вищезазначене, рекомендовано виконання обов`язків інструктора з фізкультури покласти на вихователів, у зв`язку з чим попередити їх про зміни в організації виробництва з 17.06.2018 відповідно ст. 32 КЗпП України.

Звернуто увагу, що при складанні штатних розписів, буде враховано особливості кожного закладу дошкільної освіти (спеціалізований, із спеціалізованими групами, наявність басейну тощо).

Згідно Листа департаменту гуманітарної політики управління освіти Дніпровської міської ради "Про оптимізацію окремих посад" №7/5-911 від 24.04.2018р. адресованого керівникам закладів дошкільної освіти, навчально-виховних комплексів, зазначено: на виконання наказу департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради від 05.02.2018 № 29 "Про оптимізацію штатних розписів комунальних закладів і підприємств, підпорядкованих департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради", останнім необхідно попередити працівників, які працюють на посаді діловода, про зміни в навантаженні з 25.06.2018 відповідно до ст. 32 КЗпП України. Слід зазначити, що у штатних розписах закладів дошкільної освіти, в яких було передбачено посаду діловода, зберігається 0,25 ставки, але не більше 0,5 ставки вищезазначеної посади.

Згідно Листа департаменту гуманітарної політики управління освіти Дніпровської міської ради №7/5-1150 від 18.05.2018р. адресованого керівникам закладів освіти, зазначено: у зв`язку із запровадженням змін в організації прибирання територій шляхом закупівлі послуг на умовах аутсорсінгу, цю передбачає передачу функцій двірника організації, яка буде надавати відповідні послуги, останнім необхідно:

- попередити 21,05.2018 двірників про наступне звільнення 23.07.2018 відповідно до п.1 ст.40 КЗпП України;

- процедуру вивільнення працівників здійснити s дотриманням вимог ст.49-2 КЗпП України.

В матеріалах справи також наявні копії штатних розписів комунальних закладів освіти станом на 03.05.2018р.-26.06.2018р. у кількості 31од., які підписані (складені) керівниками (директорами) таких закладів, погоджені головним бухгалтером департаменту, заступником головного бухгалтера з економічних питань - начальником відділу планування та аналізу виконання бюджету, та затверджені Директором департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради Сушко К.А (т.3 а.с.189-239).

Крім того, в матеріалах справи наявні, досліджені судом, копії штатних розписів закладів освіти міста (дошкільні та шкільні навчальні заклади), які підписані (складені) начальником управління освіти департаменту гуманітарної політики ДМР, керівником закладу (директором школи), головним бухгалтером Департаменту, начальником відділу ЦБ Департаменту та затверджені директором департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради (т.3 а.с.178 - 239, т.4 а.с.30 - 250, т.5 а.с.176 - 249, т.6 а.с.1- 250, т.7 а.с.1 -250, т.8 а.с. 1 - 250, т.9 а.с.1 - 250, т.10 а.с.1 - 196).

Рішенням Дніпропетровської міської ради №40/15 від 20.10.2016р. затверджено Положення про департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради (надалі - Положення). Згідно з Положенням Департамент є виконавчим органом Дніпровської міської ради, є юридичною особою публічного права, якому в сфері освіти належать повноваження контролю за дотриманням законодавства у галузі освіти, Державного стандарту початкової загальної освіти, Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти та дошкільної освіти відповідними навчальними закладами усіх типів і форм власності міста Дніпра і має право видавати у межах своєї компетенції накази, які є обов`язковими для виконання структурними підрозділами та підприємствами, установами, організаціями і закладами, підпорядкованими департаменту, їх посадовими особами.

Фінансування закладів освіти підпорядкованих департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради відбувається за рахунок освітньої субвенції та коштів місцевого бюджету у відповідності до ст.103 Бюджетного кодексу України, постанови Кабінету міністрів України № 1088 від 27.12.2017, постанови Кабінету міністрів України № 6 від 14.01.2015 року.

Згідно листів відповідних державних органів зазначено, що на депозитних рахунках міста Дніпра є кошти територіальної громади міста Дніпра (т.1 а.с.182 - 222, 223 - 239, т.2 а.с.1- 9, 27 - 41, 107, 249). У листі Дніпровської міської ради №2/18-106 від 15.06.2018 року (т.1 а.с.190) наводиться інформація, що станом на 15.06.2018 року на депозитних рахунках Дніпровської міської ради розміщено 185 мільйонів гривень, коштів територіальної громади міста.

Також судом першої інстанції були досліджені листи про необхідність збільшення освітньої субвенції від 11.06.2018 року, від 11.04.2018 року, від 09.02.2018 року; від 13.06.2018 року; копія лімітної довідки станом на 21.07.2018 року, Лист МФУ від 26.02.2018 року, зміст яких передбачає: затверджений обсяг освітньої субвенції м. Дніпру на 2018 рік у сумі 871,5 млн. грн.. забезпечує потребу у коштах на 93,2%, внаслідок чого на 62,7 млн. грн., не забезпечено видатки на підвищення з 01.01.2018 на 10 % посадового окладу (ставки заробітної плати) певних категорій педагогічних працівників згідно з вимогами Постанови Кабінету Міністрів України від 01.01.2018 №22 "Про підвищення оплати праці педагогічним працівникам".

Відповідно до рішення Дніпровської міської ради № 24/15 "Про передачу об`єктів нерухомого майна, основних засобів, нематеріальних активів та запасів навчальних закладів міста з балансу відділів освіти районних у місті рад на баланс Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради" від 20.10.2016 року, рішення № 33/15 "Про підпорядкування комунальних закладів Дніпровської міської ради виконавчим органам Дніпровської міської ради" від 20.10.2016 року, наказу директора Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради №241 "Про підпорядкування та передачу навчальних закладів міста на баланс Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради" від 25.10.2016 року заклади загальної середньої освіти, позашкільні заклади освіти, дошкільні заклади освіти міста Дніпро, підпорядковані Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради а майно даних закладів перебуває на балансі Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради.

В листах Міністерства фінансів України №07010-05-5/12419 від 08.05.2019р. та №07010-07-21/24561 від 20.09.2018р. зазначено, що в подальшому з метою уникнення ситуацій з виникненням незабезпеченості у видатках на оплату праці педагогічних працівників закладів загальної середньої та поступового відходу від практики здійснення наближення та перерозподілу освітньої субвенції, місцеві органи влади мають забезпечити, зокрема:

- упорядкування структури штатної чисельності працівників у межах затверджених асигнувань на оплату праці, не допускаючи збільшення такої чисельності;

- вжиття заходів щодо оптимізації існуючої мережі бюджетних установ, зокрема закладів загальної середньої освіти, та приведення її у відповідність до фінансового ресурсу;

- приведення фактичної наповнюваності класів закладів загальної середньої освіти до розрахункової наповнюваності;

- перегляд розмірів надбавок та доплат, встановлення яких передбачається від мінімального до максимального розмірів. (т.18 а.с.7-12).

Судом першої інстанції також було взято до уваги, що Державною службою якості освіти у період з 4 по 6 вересня 2018 року (т.15, а.с.207-210) було проведено вивчення роботи Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, за результатами якого складена Довідка про результати вивчення роботи департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради з питань, порушених у зверненнях народного депутата України Денисенка А.С.

Згідно цієї Довідки, підтверджено факт перевищення Департаментом визначених законодавством повноважень під час видання наказу від 05.02.2018 №29 "Про оптимізацію штатних розписів комунальних закладів і підприємств, підпорядкованих департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради", яким керівникам комунальних закладів освіти було наказано провести скорочення штатних розписів та здійснити оптимізацію чисельності працівників за штатними посадами (статті 26, 66 Закону України "Про освіту").

Крім того, у Довідці зазначено, що факти перевищення визначених законодавством повноважень мали місце у червні - липні 2018 року під час затвердження директором Департаменту штатних розписів закладів загальної середньої освіти (стаття 45 Закону України "Про загальну середню освіту")". Зважаючи на вищевикладене, можливо зробити висновок що департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради порушено вимоги законодавства в управлінській діяльності, зокрема перевищено визначені законодавством повноваження у частині кадрового забезпечення закладів освіти.

Допитані судом першої інстанції свідки ОСОБА_11 (директор КЗО "Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №402 комбінованого типу" ДМР) та ОСОБА_12 (директором КЗО "НВК №111 "СШ ДНЗ" ДМР) в судовому засіданні підтвердили, що вважали обов`язковим до виконання наказ департаменту гуманітарної політики Дніпропетровської міської ради № 29 від 05.02.2018р. "Про оптимізацію штатних розписів комунальних закладів і підприємств, підпорядкованих департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради" та сааме на підставі цього наказу керівниками навчальних закладів були прийняті накази про попередження працівників про скорочення штатів у навчальних закладах та попереджено про вивільнення таких працівників.

Виходячи з аналізу наведених обставин суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову в частині вимог щодо визнання протиправним та скасування п.1.1, п.7 та п.10 в частині виконання п.1.1 Наказу Департаменту гуманітарної політики Дніпропетровської міської ради № 29 від 05.02.2018р., згідно яких зокрема наказано провести скорочення штатних посад спеціалістів адміністративного та допоміжного персоналу, вакантних станом на 01.02.2018р. до 05.02.2018р., оскільки такі дії відповідача суперечать вимогам законів України "Про загальну середню освіту", "Про дошкільну освіту", а також Типовим штатним нормативам загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 06.12.2010 № 1205, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.12.2010 за № 1308/18603, Типовим штатним нормативам спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 05.12.2008 № 1105, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29.12.2008 за № 1250/15941, Типовим штатним нормативам дошкільних навчальних закладів, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 04.11.2010 №1055, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23.12.2010 за № 1157/18452, Типовим штатним нормативам позашкільних навчальних закладів, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 31.10.2012 № 1230, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19.11.2012 за № 1935/22247, Типовим штатним нормативам професійно-технічних навчальних закладів, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 06.12.2010 № 1204, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.01.2011 за № 114/18852.

Такі висновки суду відповідають положенням зазначених нормативно-правових актів.

Так, згідно із ч.3 ст. 25 Закону України "Про освіту" засновник або уповноважена ним особа не має права втручатися в діяльність закладу освіти, що здійснюється ним у межах його автономних прав, визначених законом та установчими документами.

У ч.1 ст. 26 Закону України "Про освіту" визначено, що керівник закладу освіти здійснює безпосереднє управління закладом і несе відповідальність за освітню, фінансово-господарську та іншу діяльність закладу освіти. Повноваження (права і обов`язки) та відповідальність керівника закладу освіти визначаються законом та установчими документами закладу освіти. Керівник є представником закладу освіти у відносинах з державними органами, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами і діє без довіреності в межах повноважень, передбачених законом та установчими документами закладу освіти.

Частиною 3 ст. 26 Закону України "Про освіту" визначено повноваження керівника закладу освіти, який організовує діяльність закладу освіти; вирішує питання фінансово-господарської діяльності закладу освіти; призначає на посаду та звільніє з посади працівників, визначає їх функціональні обов`язки; забезпечує організацію освітнього процесу та здійснення контролю за виконанням освітніх програм; забезпечує функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти; забезпечує умови для здійснення дієвого та відкритого громадського контролю за діяльністю закладу освіти; сприяє та створює умови для діяльності органів самоврядування закладу освіти; сприяє здоровому способу життя здобувачів освіти та працівників закладу освіти; здійснює інші повноваження, передбачені законом та установчими документами закладу освіти.

Частиною 3 статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Відповідно до частини 1 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Одним з повноважень виконавчих органів місцевих рад, що передбачні статтею 32 зазначеного закону, є управління закладами освіти, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; створення необхідних умов для виховання дітей, молоді, розвитку їх здібностей, трудового навчання, професійної орієнтації, продуктивної праці учнів, сприяння діяльності дошкільних та позашкільних навчально-виховних закладів.

Відповідно до частини 4 статті 77 Бюджетного кодексу України місцеві ради при затвердженні відповідних бюджетів мають враховувати у першочерговому порядку потребу в коштах на оплату праці працівників бюджетних установ відповідно до встановлених законодавством України умов оплати праці та розміру мінімальної заробітної плати.

Повноваження органів місцевого самоврядування у сфері освіти визначено частиною другою статті 66 Закону України "Про освіту", відповідно до якої районні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад: відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти; планують та забезпечують розвиток мережі закладів дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти; планують та забезпечують розвиток мережі закладів профільної середньої освіти академічного спрямування (міські ради міст з населенням більше 50 тисяч - самостійно; міські ради міст з населенням менше 50 тисяч - за погодженням з обласною радою); мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх; закріплюють за закладами початкової та базової середньої освіти територію обслуговування (крім випадків, встановлених спеціальними законами); забезпечують доступність дошкільної та середньої освіти для всіх громадян, які проживають на відповідній території, та вживають заходів для забезпечення потреби у дошкільній та позашкільній освіті; забезпечують та фінансують підвезення учнів і педагогічних працівників до закладів початкової та базової середньої освіти і у зворотному напрямку (у разі потреби - транспортними засобами, пристосованими для перевезення осіб, які пересуваються на кріслах колісних); ведуть облік дітей дошкільного та шкільного віку у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України; оприлюднюють офіційну звітність про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти; забезпечують рівні умови розвитку закладів освіти всіх форм власності; здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законом.

Відповідно до частини другої статті 64 Закону України "Про освіту" акти центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки, прийняті в межах його повноважень, є обов`язковими до виконання державними органами, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, до сфери управління яких належать заклади освіти, а також закладами освіти незалежно від форми власності.

Спеціальними законами у галузі освіти надано право центральному органу виконавчої влади у сфері освіти і науки затверджувати Типові штатні нормативи Типові навчальні плани, інші нормативні акти, що спрямовані на здійснення освітнього процесу для здобуття дітьми та учнями відповідного рівня освіти відповідно до державних стандартів.

Згідно п.26 ст.1 Закону України "Про освіту" спеціальні закони - закони України "Про дошкільну освіту", "Про загальну середню освіту", "Про позашкільну освіту", "Про професійно-технічну освіту", "Про вищу освіту".

Статтею 45 Закону України "Про загальну середню освіту" передбачено: штатні розписи державних і комунальних закладів загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування і типів затверджуються керівником закладу загальної середньої освіти на підставі Типових штатних нормативів закладів загальної середньої освіти, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти.

Штатні розписи державних і комунальних закладів спеціалізованої освіти затверджуються керівниками відповідних закладів на підставі Типових штатних нормативів закладів спеціалізованої освіти, затверджених центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у відповідних сферах.

Штатні розписи приватних і корпоративних закладів загальної середньої освіти встановлюються засновником (засновниками).

Відповідно до частини 1 статті 39 Закону України "Про дошкільну освіту" штатні розписи державних і комунальних закладів дошкільної освіти незалежно від підпорядкування і типу встановлюються відповідним органом управління освітою на основі Типових штатних нормативів закладів дошкільної освіти, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Штатні розписи державних і комунальних закладів спеціалізованої освіти затверджуються керівниками відповідних закладів на підставі Типових штатних нормативів закладів спеціалізованої освіти, затверджених центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у відповідних сферах.

Штатні розписи приватних і корпоративних закладів загальної середньої освіти встановлюються засновником (засновниками).

Відповідно до пункту 2 Наказу Міністерства освіти у науки України від 06.12.2010 №1205 "Про затвердження Типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів", керівникам закладів надається право у разі виробничої необхідності змінювати штати окремих структурних підрозділів або вводити посади (крім керівних), не передбачені штатними нормативами для даного закладу, в межах фонду оплати праці, доведеного лімітними довідками на відповідний період. Заміна посад працівників може здійснюватися лише в межах однієї категорії (педагогічного, господарсько-обслуговуючого тощо) персоналу.

Згідно пункту 2 Наказу Міністерства освіти у науки України від 04.11.2010 №1055 "Про затвердження Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів" керівникам дошкільних навчальних закладів надається право у разі виробничої необхідності змінювати штати або вводити посади (крім керівних), не передбачені штатними нормативами для цього закладу, в межах фонду оплати праці, доведеного лімітними довідками на відповідний період. Заміна посад працівників може здійснюватись лише в межах однієї категорії персоналу (педагогічний, господарсько-обслуговуючий).

Відповідно до пункту 3 наказу Міністерства освіти і науки України від 04 листопада 2010 року № 1055 "Про затвердження Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів" саме керівникам дошкільних навчальних закладів наказано привести штатні розписи у відповідність до цього наказу. У разі виробничої необхідності за рахунок спеціального фонду дошкільними навчальними закладами можуть бути введені додаткові посади.

Відповідно до пункту 2 Наказу Міністерства освіти у науки, молоді та спорту України від 31.10.2012 №1230 "Про затвердження Типових штатних нормативів в закладах позашкільної освіти" керівникам позашкільних навчальних закладів надати право у разі виробничої необхідності змінювати штати окремих структурних підрозділів або вводити посади (крім керівних), не передбачені штатними нормативами для даного закладу, у межах фонду оплати праці, доведеного лімітними довідками на відповідний період. Заміна посад працівників може здійснюватись лише у межах однієї категорії (педагогічного, господарсько-обслуговуючого тощо) персоналу.

Типові штатні нормативи загальноосвітніх навчальних закладів, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 06.12.2010 № 1205, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.12.2010 за № 1308/18603, Типові штатні нормативи спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 05.12.2008 № 1105, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29.12.2008 за № 1250/15941, Типові штатні нормативи дошкільних навчальних закладів, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 04.11.2010 №1055, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23.12.2010 за № 1157/18452, Типові штатні нормативи позашкільних навчальних закладів, затверджені наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 31.10.2012 № 1230, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19.11.2012 за № 1935/22247, Типові штатні нормативи професійно-технічних навчальних закладів, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 06.12.2010 № 1204, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.01.2011 за № 114/18852 та інші, є обов`язковими для врахування органами місцевого самоврядування та органами управління освіти і науки.

Отже, чинним законодавством не віднесено до повноважень Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради скорочувати штатні посади та вносити зміни до штатних розписів закладів, які обслуговуються централізованою бухгалтерією департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради.

Положенням "Про департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради" (затверджено рішенням Дніпровської міської ради №40/15 від 20.10.2016 року (т. 1, а.с.17 -24) також не передбачено такі повноваження як скорочення штатних посад закладів освіти та внесення змін до штатних розписів закладів освіти, а відповідно п.п.1.1 оскаржуваного наказу було прийнято відповідачем поза межами повноважень та у спосіб, не передбачений чинним законодавством. Крім того, підлягає також скасуванню п. 7 та п.10 в частині виконання п.1.1 наказу № 29 від 05.02.2018р., оскільки дані пункти наказу прямо пов`язані з виконанням п.1.1 наказу, обґрунтовано визнаного судом протиправним, тобто є похідними.

Статтею 19 Конституції України гарантовано, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Проте відповідачем не надано доказів на підтвердження наявності повноважень для внесення змін у штатні розписи закладів, які обслуговуються централізованою бухгалтерією департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, у зв`язку з чим, при прийнятті п.7 оскаржуваного наказу відповідач діяв також протиправно.

Колегія суддів вважає обґрунтованим врахування судом першої інстанції довідки Державної служби якості освіти за результатами вивчення роботи відповідача у період з 4 по 6 вересня 2018 року (т.15, а.с.207-210), якою також підтверджено факт перевищення Департаментом визначених законодавством повноважень під час видання наказу від 05.02.2018р. №29 "Про оптимізацію штатних розписів комунальних закладів і підприємств, підпорядкованих департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради" та відхиляє доводи відповідача щодо неналежності вказаного доказу, оскільки вказаний доказ містить інформацію щодо предмета доказування та відповідачем в свою чергу не доведено, що вказаний доказ одержаний з порушенням порядку, встановленого законом.

Що стосується інших вимог позивача, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про відсутність підстав для їх задоволення, оскільки порушення прав та охоронюваних законом інтересів членів Новокодацької районної організації Профспілка працівників освіти і науки України м. Дніпро, в інтересах яких позивач звернувся до суду з цим позовом, іншими пунктами оспорюваного наказу не знайшли підтвердження під час вирішення спору в суді першої інстанції.

Не містить відповідних аргументів, які б беззаперечно підтверджували факт порушення прав та законних інтересів позивача чи його членів і апеляційна скарга.

Надаючи оцінку оскаржуваному наказу в частині позовних вимог про визнання протиправним і скасування п. 1.2, 1.3, 1.5, 1.6, 1.7, 2, 2.1, 3, 3.1, 4, 4.1, 5, 5.1, 6, 6.1, 7, 8, 8.1, 8.1.1, 8.1.2, 10 в частині п.1.2, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 2.1, 3.1, 4.1, 5.1, 6.1 наказу директора департаменту гуманітарної політики Дніпропетровської міської ради № 29 від 05.02.2018р. "Про оптимізацію штатних розписів комунальних закладів і підприємств, підпорядкованих департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради" суд послався на те, що останній містить вимогу провести оптимізацію штатної кількості працівників за окремими посадами та розпорядження керівникам структурних підрозділів підпорядкованих позивачу - управлінь освіти, культури, спорту, молоді департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, та відділам провести певні організаційні дії, направлені на оптимізацію штатних посад в підпорядкованих Департаменту закладах.

Вказані дії, згідно змісту оскаржуваного наказу, слід провести шляхом вивчення питань та надання аргументованих пропозицій, створення робочої групи, здійснення перевірки та аналізу фактичної наявності навантаження, інтенсивності праці фактичних обсягів робіт, окремих посад закладів підпорядкованих департаменту.

Враховуючи положення ст.ст. 24, 66 Закону України "Про освіту", до кола суб`єктів, які здійснюють управління закладом освіти в межах повноважень віднесені: засновник (засновники); керівник закладу освіти; колегіальний орган управління закладу освіти; колегіальний орган громадського самоврядування; інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.

Пунктом 2.3.2 Положення про Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради, затвердженого рішенням Дніпровської міської ради № 40/15 від 20.10.2016 року, передбачено здійснення відповідачем функцій управління підпорядкованих підприємств, установ, організацій, закладів освіти, культури, фізичної культури і спорту, організації їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Колегія суддів погоджується, що оспорюваний наказ № 29 від 05.02.2018 року в частині зазначених пунктів містить розпорядження щодо проведення оптимізації роботи та штатних посад в підпорядкованих установах, вказані пункти оскаржуваного рішення відповідають змісту повноважень відповідача та безпосередньо не впливають на права та охоронювані законом інтереси позивача, чи осіб, для захисту інтересів яких останній звернувся до суду.

Згідно пояснень представників позивача, обраний ним спосіб захисту сприятиме відновленню порушених прав безпідставно звільнених працівників, тобто позивач вважає, що у разі скасування оспорюваних пунктів наказу ним буде досягнуто мети звернення до суду, а саме поновлення на роботі працівників закладів освіти, які були скорочені (звільнені).

Проте оскаржуване рішення в цій частині не застосовується безпосередньо до позивача або працівників, що звернулись до профспілки, та не містить безпосередньо вимоги щодо скорочення штатів та вивільнення працівників. При цьому суд зауважує, що позивач не є роботодавцем педагогічних працівників, чи спеціалістів адміністративного та допоміжного персоналу, для захисту прав яких позивач звернувся до суду, та у останніх виникають правовідносини безпосередньо з керівниками закладу освіти.

У відповідності до правової позиції, викладеної зокрема у постановах Верховного Суду від 07 лютого 2019 року (справа №144/1883/15-а), від 31 січня 2018 року (справа 802/2678/15-а), навіть порушення вимог закону діями суб`єкта владних повноважень не є достатньою підставою для визнання їх протиправними, оскільки обов`язковою умовою визнання їх протиправними є доведеність позивачем порушених його прав та охоронюваних законом інтересів цими діями.

Зазначені позивачем негативні наслідки настали внаслідок прийняття інших розпорядчих актів відповідними посадовими особами, що не є предметом дослідження в цій справі і в окремій частині не можуть розглядатися в порядку адміністративного судочинства, оскільки стосуються трудових прав працівників.

Таким чином, доводи позивача з приводу того, що суд безпідставно відхилив пояснення з приводу наслідків виконання наказу № 29 від 05.02.2018 року "Про оптимізацію штатних розписів комунальних закладів і підприємств, підпорядкованих департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради" не є аргументованими, та судом законно і обгрунтовано відмовлено у задоволенні позову в цій частині.

Колегією суддів також відхиляються доводи відповідача щодо недоведеності порушення п.1.1, п.7, п.10 спірного наказу прав позивача, в тому числі і в силу того, що спірний наказ є актом індивідуальної дії та втратив чинність шляхом його скасування.

Відповідно до частини 1 статті 19 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" профспілки, їх об`єднання здійснюють представництво і захист трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілок в державних органах та органах місцевого самоврядування, у відносинах з роботодавцями, а також з іншими об`єднаннями громадян.

Законом України "Про освіту" від 05.09.2017 року, № 2145-VIII (далі - Закон України № 2145-VIII), гарантується право закладу освіту (суб`єкта освітньої діяльності) на автономію, тобто право на самоврядування, яке полягає в його самостійності, незалежності та відповідальності у прийнятті рішень щодо академічних (освітніх), організаційних, фінансових, кадрових та інших питань діяльності, що провадяться в порядку та межах, визначених законом (стаття 1 Закону України "Про освіту").

Обсяг автономії закладів освіти визначається цим Законом, спеціальними законами та установчими документами закладу освіти (ст. 23 Закону України "Про освіту").

Отже, звуження змісту і обсягів автономії суб`єктів освітньої діяльності та академічних свобод учасників освітнього процесу не відповідає вимогам наведеного Закону.

Як зазначалось вище, п.1.1, п.7, п.10 оскаржуваного наказу відповідачем прийнято поза межами визначених законом повноважень, а отже відповідач безпідставно втрутився у повноваження закладів освіти з питань кадрової діяльності. Колегія суддів вважає, що визнання протиправним та скасування оскаржуваного наказу відповідача у зазначеній частині сприятиме належному захисту прав та охоронюваних законом інтересів позивача та осіб, для захисту інтересів яких він звернувся до суду.

Керуючись ст.ст. 243, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарги Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, Новокодацької районної організації Профспілки працівників освіти і науки України м.Дніпро в інтересах членів профспілки - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21 листопада 2019 року у справі №0440/5079/18- залишити без змін.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена протягом тридцяти днів до Верховного Суду, відповідно до ст.ст. 328 - 329 КАС України.

Головуючий - суддя С.В. Чабаненко

суддя С.Ю. Чумак

суддя І.В. Юрко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.08.2020
Оприлюднено28.08.2020
Номер документу91175094
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —0440/5079/18

Постанова від 04.08.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 28.05.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 19.03.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 07.02.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 07.02.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Рішення від 21.11.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турлакова Наталія Василівна

Ухвала від 11.03.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 27.02.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турлакова Наталія Василівна

Постанова від 07.02.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Постанова від 07.02.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні