Постанова
від 29.05.2008 по справі 5/268
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИ ВНИЙ СУД міста КИЄВА

01025, м. Київ, вул. Десятинн а, 4/6

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

29.05.2008 р. № 5/268

Окружний адміністративн ий суд міста Києва у складі:

головуючого - судді Кочана В .М., суддів Добрянської Я.І., Арс ірія Р.О.

секретаря судового засіда ння Стріхи В.І.,

розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативний позов

довіреної особи кандида та на посаду Київського місь кого голови Кличка Віталія Володимировича - Карпунц ова Валерія Віталійовича

до Міністерства внутрішн іх справ України,

Головного управління внут рішніх справ України в м. Києв і

про визнання протиправною без діяльності,

В С Т А Н О В И В :

Довірена особа кандида та на посаду Київського місь кого голови Кличка В.В. К арпунцов В.В. звернувся до с уду з адміністративним позов ом, в якому просив визнати про типравною бездіяльність Мін істерства внутрішніх справ п ід час голосування 25 травня 2008 року на позачергових виборах Київського міського голови щодо:

- неналежної організ ації і координації діяльност і органів внутрішніх справ щ одо забезпечення захисту пра в і свобод людини та громадян ина, інтересів суспільства і держави від протиправних по сягань, охорони громадського порядку;

- неналежного забезпе чення запобігання злочинам п роти виборчих прав та свобод громадян, їх виявлення, припи нення, розкриття і розслідув ання, розшуку осіб, які вчинил и діяння, що містять ознаки зл очинів;

- неналежної організа ції роботи органів внутрішні х справ, пов'язаної з охороною громадського порядку, запоб іганням адміністративним пр авопорушенням, їх припинення м та забезпеченням проваджен ня у справах про адміністрат ивні правопорушення;

- неналежної організа ції здійснення органами внут рішніх справ профілактичних і оперативно-розшукових зах одів щодо запобігання злочин ам, їх виявлення, припинення і розкриття, провадження дізн ання і досудового слідства у справах про злочини проти ви борчих прав та свобод громад ян;

- незабезпечення недо пущення та своєчасного припи нення системних, систематичн их та масових порушень Закон у України "Про вибори депутат ів Верховної Ради Автоно мної Республіки Крим, місцев их рад та сільських, селищних , міських голів", які вплинули на результати виборів Київсь кого міського голови.

Позивач в судовому засіда нні позовні вимоги підтримав і пояснив, що з 7 год. 00 хв. до 22 год . 00 хв. 25 травня 2008 року в місті Киє ві проводилося голосування н а позачергових виборах Київс ького міського голови, призн ачених Постановою Верховної Ради України "Про признач ення позачергових виборів де путатів Київської міської ра ди та Київського міського го лови".

Під час проведення голосу вання та підрахунку голосів мали місце масові, системні т а систематичні порушення Зак ону України "Про вибори депут атів Верховної Ради Авто номної Республіки Крим, місц евих рад та сільських, селищн их, міських голів", які вплинул и на результати виборів Київ ського міського голови.

Позивач наголосив, що най більш типовими порушеннями в иборчого законодавства на по зачергових виборах Київсько го міського Голови 25 травня 2008 року були: масовий підкуп виб орців, факти якого було зафі ксовано у всіх районах міст а; викрадення виборчих бюлет енів, в тому числі на виборчих дільницях; вкидання декільк ох виборчих бюлетенів однією особою; незабезпечення нале жної охорони та зберігання в иборчих бюлетенів; масове фо тографування виборцями вибо рчих бюлетенів з метою отрим ання винагороди за "правильн е" голосування; порушення тає мниці голосування, в тому чис лі голосування поза кабінами для таємного голосування та знаходження у кабіні по декі лька осіб; недопущення офіці йних спостерігачів у приміще ння виборчих дільниць; переш коджання роботі офіційних сп остерігачів, в тому числі нен адання копій протоколів про підрахунок голосів та інші п ерешкоди.

Зазначені порушення п ринципів та засад виборчого процесу, які містили ознаки з лочинів, суттєво вплинули на результати виборів Київсько го міського голови та унемож ливили встановлення істотно го волевиявлення виборців.

Під час голосування на вибо рчих дільницях були присутні працівники органів внутрішн іх справ, які зобов'язані були забезпечити порядок на діль ниці, попередити порушення З акону, припинити їх - разі вчин ення.

На думку позивача, в перева жній більшості випадків прац івники органів внутрішніх сп рав не втручалися в ситуацію на дільниці, не завжди реагув али на вимоги офіційних спос терігачів чи членів ДВК про н еобхідність припинити проти правну діяльність певних осі б. У випадах затримання осіб, в діяннях яких містились озна ки злочинів, працівники мілі ції не вживали заходів реагу вання, передбачених законода вством, відпускаючи відповід них порушників обмежившись п опередженням.

Як вважає позивач, практичн о всі зазначені порушення За кону стали можливими в резул ьтаті бездіяльності працівн иків органів внутрішніх спра в, які були присутні на відпов ідних виборчих дільницях і н е вживали заходів реагування , передбачених законодавство м України щодо попередження, припинення відповідних пору шень та недопущення їх в пода льшому. Більше того, вжиття ві дповідних заходів реагуванн я було обов'язком органів вну трішніх справ, оскільки прак тично у всіх зазначених пору шеннях містяться ознаки злоч инів, передбачених Криміналь ним кодексом України. Бездія льність працівників органів МВС України призвела до того , що наведені порушення набул и масового, систематичного х арактеру та вплинули на резу льтати виборів.

Представники відповідача проти задоволення позовних вимог заперечили.

Так, представники МВС Укра їни, пояснили в судовому засі данні, що на виконання поклад ених на нього завдань у зв'язк у з проведенням в місті Києві дострокових виборів депутат ів Київської міської ради та Київського міського голови, МВС України в межах свої комп етенції вжило всіх передбаче них законом заходів щодо заб езпечення громадського поря дку та запобігання вчиненню правопорушень під час провед ення виборів.

Зокрема, МВС України видало декілька розпорядчих докуме нтів, якими були передбачені конкретні заходи щодо запоб ігання будь-яким порушенням під час виборів і поставлені конкретні завдання перед ві дповідним органами та підроз ділами.

З метою збирання інформаці ї про стан оперативної обста новки, підготовки необхідних рішень щодо організації заб езпечення громадського поря дку й безпеки, координації ді й з іншими правоохоронними о рганами, підтримання взаємод ії з територіальною та дільн ичними виборчими комісіями з 09.00 24 травня 2008 року до 09.00 26 травня 2008 року було розгорнуто робот у Оперативного штабу Міністе рства.

За інформацією ГУМВС Украї ни в місті Києві працівникам и міліції, що були задіяні на о хорону громадського порядку під час виборів виявлялися ф акти порушень чинного законо давства.

Всі факти документувалися в порядку, передбаченому чин ним законодавством України. В установлені законодавство м строки по цих фактам були аб о будуть прийняті відповідні процесуальні рішення в межа х компетенції органів внутрі шніх справ.

Вищевикладене, на думку пре дставника МВС України, свідч ить про те, що МВС України вжив алися всі необхідні заходи д ля забезпечення охорони гром адського порядку та запобіга ння порушень під час проведе ння виборів.

Представники ГУ МВС Україн и в м. Києві пояснили, що Голов ним управлінням було вжито в сі необхідні організаційні з аходи для забезпечення належ ної організації і координаці ї діяльності органів та підр озділів Головного управлінн я щодо забезпечення захисту прав і свобод людини та грома дянина, інтересів суспільств а від протиправних посягань та з метою забезпечення охор они громадського порядку.

В день голосування, 25 травня 2008 року, органами внутрішніх с прав було зареєстровано 142 пра вопорушення, переважна більш ість з яких - спроба громадяна ми сфотографувати або винест и бюлетень з виборчої дільни ці, а також факти агітації в де нь проведення виборів. Перев ірка по цих правопорушеннях триває і рішення буде прийня то в строки та в порядку, визна ченому ст. 97 КПК України.

Вислухавши пояснення ст орін, дослідивши письмові до кази по справі, суд вважає, що в задоволенні позовних вимог слід відмовити з наступних п ідстав.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституц ії України органи державної влади та органи місцевого са моврядування, їх посадові ос оби зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважен ь та у спосіб, що передбачені К онституцією та законами Укра їни.

Згідно з частиною 3 статті 66 З акону організація проведенн я голосування, обладнання пр иміщення для голосування та підтримання в ньому належног о порядку, забезпечення таєм ності волевиявлення виборці в під час голосування поклад аються на дільничну виборчу комісію.

Відповідно до статті 2 Зако ну України "Про міліцію" основ ними завданнями міліції є, в т ому числі, забезпечення особ истої безпеки громадян, захи ст їх прав і свобод, законних і нтересів; запобігання правоп орушенням та їх припинення; о хорона і забезпечення громад ського порядку; виявлення і р озкриття злочинів, розшук ос іб, які їх вчинили.

Відповідно до пункту 1 Положення про Міністерство внутрішніх справ України, за твердженого постановою Кабі нету Міністрів України від 4 ж овтня 2006 № 1383, Міністерство внут рішніх справ України є центр альним органом виконавчої вл ади, діяльність якого спрямо вується і координується Кабі нетом Міністрів України.

МВС є головним органом у сис темі центральних органів вик онавчої влади з питань форму вання і реалізації державної політики у сфері захисту пра в і свобод людини та громадян ина, охорони громадського по рядку, забезпечення громадсь кої безпеки, захисту об'єктів права власності, інтересів с успільства і держави від про типравних посягань, безпеки дорожнього руху, громадянств а, імміграційної та паспортн ої роботи, протидії незаконн ій міграції.

Відповідно до п. 3 вищезазн аченого положення до основни х завдань МВС України дійсно відносяться організація і к оординація діяльності орган ів внутрішніх справ щодо заб езпечення захисту прав і сво бод людини та громадянина, ін тересів суспільства і держав и від протиправних посягань, охорони громадського порядк у, забезпечення громадської безпеки; забезпечення запобі гання злочинам, їх виявлення , припинення, розкриття і розс лідування, розшуку осіб, які в чинили злочини; вжиття заход ів до усунення причин і умов, щ о сприяють учиненню правопор ушень.

Відповідно до п. 2 положення про МВС України Міністерств о у своїй діяльності керуєть ся Конституцією і законами У країни, а також актами Презид ента України та постановами Верховної Ради України, п рийнятими відповідно до Конс титуції та законів України, а ктами Кабінету Міністрів Укр аїни та цим Положенням.

Це означає, що здійснюючи п окладене на нього завдання щ одо боротьби із злочинністю та охорони громадського поря дку МВС України може діяти ли ше підставі, в межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і актами законодавства Украї ни.

Судом встановлено, що МВС У країни з метою посилення охо рони громадського порядку та безпеки громадян у м. Києві, н едопущення вчинення тяжких т а резонансних злочинів, теро ристичних проявів, а також уж иття додаткових правоохорон них заходів стосовно дотрима ння чинного законодавства пі д час передвиборної кампанії та позачергових виборів деп утатів Київської міської рад и та Київського міського гол ови 25 травня 2008 року, на виконан ня постанови Верховної Рад и України від 18 березня 2008 рок у № 143-УІ "Про призначення позач ергових виборів депутатів Ки ївської міської ради та Київ ського міського голови" було видано декілька розпорядчих документів, якими були перед бачені конкретні заходи щодо запобігання будь-яким поруш енням під час виборів і поста влені конкретні завдання пер ед відповідним органами та п ідрозділами.

Зокрема, це розпорядження М ВС України від 28.04.2008 № 458 „Про вжи ття додаткових правоохоронн их заходів у період підготов ки та проведення позачергови х виборів депутатів Київсько ї міської ради та Київського міського голови 25 травня 2008 ро ку" та від 19.05.2008 № 538 "Про організац ію роботи особового складу З веденого загону центральног о апарату МВС".

Цими розпорядчими докумен тами давались вказівки начал ьникам структурних підрозді лів Міністерства спільно з в ідповідними службами УДО Укр аїни, СБУ, зацікавленими цент ральними органами виконавчо ї влади (за напрямками діяльн ості) активізувати роботу пі дпорядкованих служб, органів , підрозділів внутрішніх спр ав та військових частин внут рішніх військ МВС.

З наданих суду доказів вбач ається, що з метою збирання ін формації про стан оперативно ї обстановки, підготовки нео бхідних рішень щодо організа ції забезпечення громадсько го порядку й безпеки, координ ації дій з іншими правоохоро нними органами, підтримання взаємодії з територіальною т а дільничними виборчими комі сіями з 09.00 24 травня 2008 року до 09.00 26 травня 2008 року було розгорнут о роботу Оперативного штабу Міністерства.

Оперативним штабом МВС Укр аїни забезпечувався постійн ий збір, аналіз і обмін з іншим и правоохоронними органами і нформацією з метою недопущен ня порушень громадського пор ядку, своєчасний вплив на роз виток подій, попередження їх загострення під час підгото вки та проведення позачергов их виборів депутатів Київськ ої міської ради та Київськог о міського голови.

Головному Управлінню МВС У країни в місті Києві окремо б уло доручено вжити цілий ряд заходів, спрямованих на якіс не і ефективне виконання зав дань, покладених на органи вн утрішніх справ України, під ч ас виборів.

З 09.00 24 травня 2008 року в МВС розп очав цілодобову роботу робоч ий апарат Оперативного штабу , який працював до 09.00 26 травня ць ого року.

З 09.00 15 травня 2008 року до оголош ення результатів виборів пра цював оперативний штаб ГУМВС України в м. Києві.

Особовий склад органів та п ідрозділів внутрішніх справ Київського гарнізону ніс сл ужбу у посиленому варіанті о перативно-службової діяльно сті.

Для надання практичної доп омоги столичним органам внут рішніх справ та контролю за ї х діяльністю за рахунок прац івників Центрального апарат у Міністерства створено звед ений загін з 300 працівників мі ліції, який о 07.00 25 травня 2008 року проінструктовано заступник ом Міністра генерал-лейтенан том Савченком О.І. та кері вництвом ДГБ і з 09.00 220 працівник ів у складі 60 автопатрулів виї хали для надання практичної допомоги та забезпечення пра вопорядку в місцях розташува ння виборчих дільниць, а решт а (80) перебували у резерві.

Всього на охорону громадсь кого порядку на виборчих діл ьницях було задіяно 2340 праців ників органів внутрішніх спр ав.

З наданої ГУМВС України в м істі Києві інформації слідує , що з метою забезпечення охор они громадського порядку під час виборчого процесу та дот римання вимог Закону, Головн им управлінням було здійснен о цілий ряд організаційних з аходів як то нарад, інструкта жів, надіслання телеграм та л истів, розрахунок сил міліці ї для забезпечення ОГП і безп еки на виборчих дільницях, що залучаються 24 та 25.05.2008 до повног о вивезення виборчої докумен тації до виборчих округів пі д час проведення позачергови х виборів.

Також, 21.05.2008 в Головному управ лінні за адресою м. Київ вул. В олодимирська, 15 проведено нар аду керівництва ГУМВС Україн и в місті Києві за участю нача льника Головного управління , його перших заступників та з аступників, керівників галуз евих служб Головного управлі ння, начальників районних ор ганів внутрішніх справ, кома ндирів полків, на якій розгля нуто питання "Про стан підгот овки до позачергових виборів депутатів Київської міської ради та Київського міського голови. Результати розгляду матеріалів за виявленими по рушеннями виборчого законод авства".

22.05.2008 в Міністерстві внутріш ніх справ України проведено інструктивну нараду за участ ю Міністра внутрішніх справ України Луценка Ю.В., його перших заступників та засту пників, керівників департаме нтів МВС України, Київського національного університету внутрішніх справ, керівницт ва Головного управління внут рішніх військ МВС України, ке рівництва Головного управлі ння МВС України в місті Києві та райуправлінь з питання ор ганізації забезпечення охор они громадського порядку під час проведення позачергових виборів депутатів Київської міської ради та Київського м іського голови.

24.05.2008 в усіх районних управлі ннях за участю перших заступ ників та заступників начальн ика Головного управління бул и проведені детальні інструк тажі з особовим складом, заді яним до охорони громадського порядку і безпеки під час про ведення позачергових виборі в.

Таким чином, Головним управ лінням також вживалися всі н еобхідні організаційні захо ди для забезпечення належної організації і координації д іяльності органів та підрозд ілів Головного управління що до забезпечення захисту прав і свобод людини та громадяни на, інтересів суспільства ві д протиправних посягань та з метою забезпечення охорони громадського порядку.

Працівниками міліції, які б ули задіяні на охорону грома дського порядку під час вибо рів виявлялися факти порушен ь чинного законодавства. Зок рема, в день голосування, 25 тра вня 2008 року, органами внутрішн іх справ було зареєстровано 142 правопорушення.

Всі факти документувалися в порядку, передбаченому чин ним законодавством України, а це дає підстави вважати, що в установлені законодавством строки по цих фактам були або будуть прийняті відповідні процесуальні рішення в межах компетенції органів внутріш ніх справ.

Суд зазначає, що згідно з ч. 9 ст. 26 Закону України "Про вибор и депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Кри м, місцевих рад та сільських, с елищних, міських голів" переб ування працівників міліції н а виборчій дільниці в приміщ енні, де проводиться голосув ання, під час проведення голо сування, а також на засіданні комісії при підрахунку голо сів та встановленні результа тів голосування не дозволяєт ься.

Дана норма права свідчить , що працівники міліції не мож уть особисто контролювати бе зпосередні в приміщенні для голосування дотримання вимо г виборчого законодавства. З айти в це приміщення працівн ики міліції мають право лише з дозволу або на запрошення ц ієї комісії відповідно до пр ийнятого нею рішення.

Таким чином, Законом Україн и "Про вибори депутатів Верхо вної Ради Автономної Рес публіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" фактично встановлени й такий механізм запобігання порушенням виборчого законо давства під час голосування в приміщенні для голосування , відповідно до якого безпосе редній контроль за дотриманн ям виборчого законодавства п ід час місцевих виборів в при міщенні для голосування в де нь голосування здійснюють не працівники правоохоронних о рганів, а члени виборчої комі сії та інші уповноважені осо би, які мають право там знаход итися.

Лише на запрошення членів комісії працівники міліції в залежності від ситуації вж ивають заходів щодо припинен ня правопорушення, його доку ментування та вжиття заходів щодо його подальшого розгля ду в установленому порядку.

Звідси, звинувачення на адр есу органів внутрішніх справ та його працівників щодо пор ушення виборцями чи іншими о собами виборчого законодавс тва на виборчих дільницях як фотографування бюлетенів в кабінах для голосування, гол осування за межами кабін для голосування, спроби винести бюлетень за межі приміщення для голосування, голосуванн я за інших осіб тощо є безпідс тавними.

В той же час, з деяких актів в бачається, що в разі виклику п рацівників міліції, останні після прибуття в приміщення виборчої дільниці вживали за ходи, передбачені законодавс твом: документували правопор ушення, відбирали пояснення, затримували порушників, при пиняли дії з порушення грома дського порядку тощо.

З наданих ГУ МВС України док азів вбачається, що працівни ками міліції отримувалась ін формація про підкуп виборців . Така інформація перевіряєт ься з метою встановлення осі б, які причетні до вчинення зл очинів.

Сукупність зібраних та пер евірених судом доказів дають суду підстави вважати, що від повідачі діяли на підставі, в межах повноважень, що передб ачені Конституцією та закона ми України, з використанням п овноважень з метою, з якою це повноваження надано, та вжил и належних заходів для забез печення охорони громадськог о порядку та запобігання пор ушень виборчого законодавст ва під час проведення виборі в, в тому числі і в день голосу вання.

Доводи ж позивача суд вважа є непереконливими та належни ми доказами не доведеними.

Керуючись ст.ст. 2, 7, 17, 94, 158, 161, 162, 163, 174, 177-179 Кодексу адміністративно го судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В:

В задоволенні позовни х вимог відмовити.

Постанова відповідно до ч . 3 ст. 177 Кодексу адміністративн ого судочинства України наби рає законної сили після закі нчення строку на апеляційне оскарження.

Постанова суду може бути ос каржена до Київського апеляц ійного адміністративного су ду протягом двох днів після ї ї проголошення.

Головуючий - суддя Кочан В.М.

су дді Добрянськ а Я.І.

Арсірій Р.О.

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення29.05.2008
Оприлюднено14.10.2010
Номер документу9624914
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —5/268

Ухвала від 09.03.2010

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Білоконь Н. Д.*

Постанова від 29.05.2012

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Тарасенко К.В.

Рішення від 15.02.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ломака В.С.

Ухвала від 06.02.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ломака В.С.

Ухвала від 24.01.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ломака В.С.

Ухвала від 09.12.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ломака В.С.

Постанова від 29.05.2008

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кочан В.М.

Ухвала від 11.03.2010

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Стародуб О.П.

Постанова від 25.03.2010

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Білоконь Н. Д.

Судовий наказ від 05.10.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Шевченко Світлана Луківна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні