Рішення
від 10.06.2010 по справі 2-202-10
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2-202 /10

Рішення

Іменем України

„10” червня 2010р. смт. Чернігівка

Чернігівський районний суд Запорізької області в ск ладі: головуючого судді Ломе йко В.В., за участю секретаря К учер Л.О., розглянувши у відкр итому судовому засіданні ци вільну справу за позовною за явою ОСОБА_1 до Управлінн я пенсійного фонду України в Чернігівському районі Запор ізької області про стягненн я недоплаченої щомісячної де ржавної соціальної допомог и « Дітям війни « , -

ВСТАНОВИВ:

Позивач ОСОБА_1 зве рнулася до суду з цивільним п озовом до Управління Пенсійн ого Фонду України в Чернігів ському районі Запорізької області про зобов' язання нарахувати та виплатити нед оплачену щомісячну державну соціальну допомогу як дитин і війни за період з 01.01.2007 по 31.12.2009 р оки в розмірі 5018,40 грн., а також д алі виплачувати соціальну до помогу в розмірі 30% мінімально ї пенсії за віком.

В обґрунтування позовних в имог позивач зазначила, що її віднесено до категорії діте й війни згідно Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни». Знаходиться на об ліку в Управлінні ПФУ Черн ігівського району Запоріз ької області та одержує пе нсію за віком. З 01.01.06 р. має пра во на отримання щомісячної д оплати до пенсії у розмірі 30% м інімальної пенсії за віком. Н атомість, відповідач всупере ч вимогам вищевказаного Зако ну та Конституції України та кої доплати не здійснював в п овному обсязі, чим порушив її права. Просить зобов' язати відповідача зробити нарах ування і виплатити щомісячну доплату до пенсії в розмірі 5018,40 грн., а також далі виплачува ти соціальну допомогу в розм ірі 30% мінімальної пенсії за в іком.

В судовому засіданні предс тавник позивача ОСОБА_2 по зовні вимоги частково змінив , просив визнати неправомір ною бездіяльність Управлін ня Пенсійного Фонду України Чернігівського району щодо н е нарахування та невиплати п озивачу як дитині війни щомі сячної доплати до пенсії у р озмірі 30% мінімальної пенсії за віком, за період з 01.01.2007 року по 31.12.2009 року, виходячи з розмір у мінімальної пенсії за віко м, встановлений ч.1 ст. 28 Закону України « Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування» та зобов' язати ві дповідача донарахувати та в иплатити ОСОБА_1 як дитині війни недоплачену суму щомі сячної надбавки до пенсії за період з 01.01.2007 року по 31.12.2009 року в ідповідно до вимог ст. 6 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни» від 18.11.04, виход ячи з розміру мінімальної пе нсії за віком , встановленої ч .1 ст. 28 Закону України « Про заг альнообов' язкове державне пенсійне страхування», стяг нути з відповідача на корист ь ОСОБА_1 суму судового зб ору в розмірі 51,00 грн. та 120,00 грн. з а інформаційно-технічне забе зпечення розгляду справи.

Представник відповідача в судове засідання не з' яв ився, надав до суду письмові з аперечення до суду, просив в задоволенні позову відмо вити, пояснивши, що позивач м ає статус дитини війни, але в 2 006 році Законом України «Про Д ержавний бюджет України на 2006 рік» було передбачено поета пне запровадження виплат діт ям війни в порядку, передбаче ному Кабінетом Міністрів Укр аїни. Оскільки такий порядок КМУ в 2006 році не встановлювавс я і кошти з бюджету на ці випла ти не виділялися, відповідач не міг проводити такі випла ти .

В 2007р. відповідно до ст.111 За кону України „Про Державний бюджет України на 2007р.» бул о встановлено підвищення до пенсії або щомісячного гр ошового утримання чи держ авної соціальної допомоги, я ка виплачується замість пе нсії, відповідно до ч.6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни», інваліда м у розмірі 50% від розміру н адбавки, встановленої для у часників війни. ОСОБА_1 н е є інвалідом, тому соціал ьна допомога їй не нарахову валася та не виплачувалася . У позивача виникло право на соціальну допомогу як д итині війни з 09.07.2007р. після пр ийняття рішення КСУ №6-рп/2007, яким було визнано неконсти туційним припинення дії ст .6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни». Одна к положення ст.7 вищевказан ого Закону визначено прове дення фінансування соціаль них виплат за рахунок кошт ів Державного бюджету Укра їни. За таких обставин Пенсі йний фонд не мав права пров одити виплати за рахунок с воїх коштів.

В 2008 році ст.41 Закону України «Про Державний бюджет Украї ни на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України» були внесені змі ни в Закон України «Про соціа льний захист дітей війни» і п ередбачено інший розмір допл ати до пенсії. На підставі цих змін відповідач проводив в 200 8 році виплати в межах фінансу вання із держбюджету в поряд ку, передбаченому Постановам и КМУ. Позивач отримав в 2008р. надбавку до пенсії як дити на війни в повному обсязі, т ому свої дії вважає законним и.

В 2009р. прожитковий мінімум встановлений в розмірах, щ о діяв в грудні 2008р. Позивач отримав в 2009р. надбавку до п енсії як дитина війни в по вному обсязі. Вимоги позива ча щодо виплати недоплачено ї допомоги як дитині війн и є не обґрунтованими (а.с.12-1 4).

Суд, заслухавши пояснення позивача, дослідивши письм ові заперечення відповідач а, матеріали справи, дійшов ви сновку, що позов підлягає час тковому задоволенню з наступ них підстав.

Відповідно до Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни", до дітей війни відн есені особи, які є громадянам и України та яким на час закін чення Другої світової війни (2 вересня 1945 року) було менше 18 р оків.

Позивач ОСОБА_1 відпові дно до положень Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни", набула статусу дит ини війни та не є інвалідом, з находиться на обліку в УПФУ в Чернігівському районі Зап орізької області, що підтвер джується пенсійним посвідч енням(а.с.6).

Відповідно до ст. 46 Конститу ції України громадяни мають право на соціальний захист, щ о включає право на забезпече ння їх у разі повної, частково ї або тимчасової втрати прац ездатності, втрати годувальн ика, безробіття з незалежних від них обставин, а також у ст арості та в інших випадках, пе редбачених законом.

Таким чином, щомісячна допл ата до пенсії для дітей війни є формою соціального забезп ечення громадян, які відпові дно до спеціального закону, є дітьми війни. Тобто, фактично ця щомісячна надбавка є форм ою реалізації конституційно го права громадян, які є дітьм и війни, на соціальний захист .

Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни", який набрав чинн ості з 01.01.2006 року, дітям війни пе нсії або щомісячне довічне г рошове утримання чи державна соціальна допомога, що випла чується замість пенсії, підв ищуються на 30 відсотків мінім альної пенсії за віком.

Згідно з п. 12 ст. 71 Закону Украї ни "Про державний бюджет Укра їни на 2007 рік" з метою приведенн я окремих норм законів у відп овідність з цим законом, на 2007 р ік зупинено, дію ст. 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни".

Рішенням Конституційного Суду України № 6-рп/2007р. від 9 ли пня 2007 року визнано неконстит уційними положення п. 12 ст. 71 За кону України "Про Державний б юджет України на 2007 рік" № 489-Y від 19 грудня 2006 року та визначено , що положення Закону Україн и "Про державний бюджет Украї ни на 2007 рік" не можуть скасовув ати чи змінювати обсяги прав і обов'язків, пільг, компенсац ій і гарантій громадян, перед бачених іншими законами Укра їни, не можуть вноситися змін и, зупинятися дії чинних зако нів України, а також встановл юватися інше (додаткове) прав ове регулювання відносин, що є предметом інших законів Ук раїни.

Суд вважає, що з урахуванн ям Рішення Конституційного С уду України № 6-рп/2007 від 9 липня 2007 року Управління ПФУ повинн о було з 09 липня до 31 грудня 2007 р оку нараховувати і виплачува ти позивачу кошти, передбаче ні ст.6 Закону України "Про соц іальний захист дітей війни".

Протягом 2008-2009 років позивач щ омісячно отримував певні кош ти відповідно до ст.6 Закону У країни "Про соціальний захис т дітей війни", які в значній м ірі є меншими від розміру виз наченого цим Законом .

Законом України «Про держа вний бюджет України на 2008 рік т а про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2007 року внесено зм іни до ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей вій ни" де вказано що, дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про стат ус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту») до п енсії або щомісячного довічн ого грошового утримання чи д ержавної соціальної допомог и, що виплачується замість пе нсії, виплачується підвищенн я у розмірі надбавки, встанов леної для учасників війни. Ве теранам війни, які мають прав о на отримання підвищення до пенсії або щомісячного дові чного грошового утримання чи держаної соціальної допомог и, що виплачується замість пе нсії, відповідно до цього Зак ону та Закону України «Про ст атус ветеранів війни, гарант ії їх соціального захисту» т аке підвищення провадиться з а їх вибором згідно з одним і з законів.

Зазначені зміни набрали чи нності з 01 січня 2008 року.

Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 ро ку №10-рп/2008 ці зміни визнані не конституційними.

Таким чином, з 01 січня по 22 тра вня 2008р. застосуванню до спірн их правовідносин підлягали п риписи Закону України «Про д ержавний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до де яких законодавчих актів Укра їни» від 28 грудня 2007 року.

За таких обставин, дії Управ ління ПФУ Чернігівського ра йону Запорізької області ст осовно не нарахування позива чці відповідних виплат у пер іод з 01 січня до 22 травня 2008 року відповідали вимогам діючог о законодавства.

Однак, з урахуванням Рішенн я Конституційного Суду Украї ни від 22 травня 2008 року №10-рп/2008 №2 Управління ПФУ Чернігівсь кого району Запорізької об ласті не провело нарахуванн я та виплати коштів позивач у передбачених ст.6 Закону У країни "Про соціальний захис т дітей війни", з 22 травня до 31 грудня 2008 року.

Суд встановив, що цього відп овідач не вчинив і продовжув ав керуватися приписами Зако ну України «Про державний бю джет України на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України» від 28 гр удня 2007 року, які втратили чи нність.

Отже, Управління ПФУ Черні гівського району Запорізьк ої області у цей строк допуст ило бездіяльність та, як насл ідок, порушення відповідного права.

Статтею 71 Закону України «П ро державний бюджет України на 2009 рік» КМУ надано право у 2009 році встановлювати розміри соціальних виплат, які відпо відно до законодавства визна чаються залежно від розміру мінімальної заробітної плат и, в абсолютних сумах у межах а сигнувань, передбачених за в ідповідними бюджетними прог рамами.

Названа норма передбачає в становлення в абсолютних сум ах розмірів лише тих виплат, в ихідним критерієм розрахунк у яких є розмір мінімальної з аробітної плати. Відповідно її дія не поширюється на спір ні відносини, оскільки розмі р зазначених соціальних випл ат згідно із Законом України "Про соціальний захист дітей війни" залежить від розміру мінімальної пенсії за віком.

Отже, нарахування та виплат а у 2009 році дітям війни підвище ння до пенсії або щомісячног о грошового довічного утрима ння чи державної соціальної допомоги, що виплачується за мість пенсії, повинні здійсн юватися відповідно до норм З акону України "Про соціальни й захист дітей війни".

Судом встановлено, що Управ ління ПФУ Чернігівського ра йону Запорізької області пр отягом 2009 року цього не здійсн ювало, а виплати проводились на підставі п.8 Постанови Уряд у України «Про деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян» №530 від 28 т равня 2008 року.

Відтак, у зв' язку з неправи льним тлумаченням вимог зако нів відповідач допустив прот иправність дій та, як наслідо к, порушення права позивача.

При вчиненні цих дій Управл інню необхідно керуватись по ложеннями ч.1 ст.28 Закону Украї ни «Про загальнообов' язков е державне пенсійне страхува ння» з таких підстав.

Цією частиною статті Закон у передбачено, що мінімальни й розмір пенсії за віком вста новлюється у розмірі прожитк ового мінімуму для осіб, які в тратили працездатність, визн аченого законом.

Частиною 3 ст.28 вищевказано го Закону визначено, що мінім альний розмір пенсії за віко м, встановлений абзацом перш им частиною першої даної ста тті, застосовується виключно для визначення розмірів пен сії, призначених згідно з цим Законом.

Однак, у даному випадку міні мальний розмір пенсії за вік ом використовується не для в изначення розміру будь-якої пенсії, а лише як коефіцієнт д ля вирахування розміру щоміс ячної доплати, передбаченої ст.6 Закону України "Про соціа льний захист дітей війни".

Відтак, це ніяким чином не с уперечить приписам ч.3 ст.28 Зак ону України «Про загальнообо в' язкове державне пенсійне страхування».

На підставі викладеного, ке руючись ст.ст.213-215 ЦПК Українис уд,-

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити час тково.

Визнати неправомірною без діяльність Управління Пенсі йного Фонду України Чернігів ського району щодо не нараху вання та невиплати ОСОБА_1 як дитині війни щомісячної доплати до пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віко м, за період з 09.07.2007 року по 31.12.2009 ро ку, виходячи з розміру мініма льної пенсії за віком, встано влений ч.1 ст. 28 Закону України « Про загальнообов' язкове державне пенсійне страхуван ня»

Зобов'язати управління Пен сійного фонду України в Черн ігівському районі Запорізь кої області нарахувати та ви платити ОСОБА_1 кошти, вип лата яких передбачена ст.6 Зак ону України "Про соціальний з ахист дітей війни" за період з 09 липня 2007року по 31 грудня 2007р оку, з 22 травня 2008року по 31 гр удня 2008 року , з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 року з відрахуванн ям фактично отриманих коштів за цей же період.

Стягнути з Управління Пенс ійного фонду України в Черні гівському районі Запорізьк ої області на користь ОСОБ А_1 витрати по сплаті судово го збору у розмірі 51 грн. та ви трати на інформаційно-техніч не забезпечення судового про цесу у розмірі 120 грн., а всього 171 грн..

В решті позовних вимог відм овити .

На рішення суду до апеляцій ного суду Запорізької облас ті через суд першої інстанці ї може бути подано заяву про а пеляційне оскарження протя гом 10 днів з дня проголошення, з подальшою подачею скарги п ротягом 20 днів або в порядку ч .4 ст.295 ЦПК України.

Суддя В.В.Л омейко

Рішення набрало законно ї сили 21.06.2010р.

СудЧернігівський районний суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення10.06.2010
Оприлюднено31.03.2011
Номер документу9893770
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-202-10

Рішення від 29.09.2010

Цивільне

Кіровський районний суд м.Кіровограда

Павелко Інна Леонідівна

Рішення від 13.10.2010

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м.Маріуполя

Курбанова Наталя Миколаївна

Ухвала від 22.06.2010

Цивільне

Розівський районний суд Запорізької області

Кущ Тетяна Миколаївна

Рішення від 17.03.2010

Цивільне

Немирівський районний суд Вінницької області

Безрученко Анатолій Миронович

Рішення від 10.06.2010

Цивільне

Тячівський районний суд Закарпатської області

Бобрушко Віталій Іванович

Рішення від 01.05.2010

Цивільне

Лутугинський районний суд Луганської області

Бескровний Ян Володимирович

Рішення від 10.06.2010

Цивільне

Чернігівський районний суд Запорізької області

Ломейко Віталій Валерійович

Рішення від 09.06.2010

Цивільне

Маньківський районний суд Черкаської області

Ксенофонтов Володимир Сергійович

Рішення від 16.04.2010

Цивільне

Володарсько-Волинський районний суд Житомирської області

Сульженко Леонід Петрович

Рішення від 26.04.2010

Цивільне

Замостянський районний суд м.Вінниці

Луценко Людмила Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні