Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ справа №2- 1152-2010
17 червня 2010року Першот равневий районний суд Донець кої області
у складі: головуючого судд і Топузової Н.М.
при секретарі Орчелота І.С.
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в залі суд у с.м.т. Мангуш цивільну справ у за позовом
ОСОБА_1
до
Управління праці та соціал ьного захисту населення Пер шотравневої районної держав ної адміністрації
про
визнання незаконною відмо ву в сплаті різниці в компенс аціях за встановлення інвалі дності, про зобов*язання спла тити різницю в компенсаціях за встановлення інваліднос ті,-
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернувся до суду з даним позовом по наступних підстав:
Позивач є ліквідатором нас лідків аварії на ЧАЕС 1катего рії, інвалідом II групи з 15 грудн я 2009 року (до цього я був інвалі дом III групи) і перебуває на обл іку в Управлінні праці і соці ального захисту населення Пе ршотравневої районної держа вної адміністрації Донецько ї області (далі -УТСЗН).
Відповідно до ч. 1 ст. 48 Закону України «Про статус і соціал ьний захист громадян, що пост раждали в результаті Чорноби льської катастрофи» (далі - З акон ) одноразова ко мпенсація учасникам ліквіда ції наслідків аварії на Чорн обильській АЕС, які стали інв алідами унаслідок Чорнобиль ської катастрофи виплачуєть ся у розмірі 30 мінімальних зар обітних плат інвалідам III груп и і 45 мінімальних заробітних п лат інвалідам II групи. Згідно ч. 2, 3, 6 ст. 48 у разі встановлення інвалідно сті вищої групи інвалідам ви плачується різниця в компенсаціях, при цьому ви плата даної різниці проводит ься протягом місяця з дня вст ановлення інвалідності вихо дячи з розміру мінімальної з аробітної плати, визначеного на момент встановлення інва лідності. Проводиться дана в иплата громадянам по місцю ї х мешкання органами соціальн ого захисту населення.
Проте, порушуючи вищезгада ні норми Закону , від повідач різницю в компенсаці ях за встановлення інвалідно сті вищої групи йому до цих пі р не виплатив. Обґрунтовує це відповідач відсутністю бюдж етного фінансування. Також, У ТСЗН вказує, що відповідно до постанов Кабінету Міністрів України/КМУ/ від 26.07.1996г. № 836, від 12.0 7.2005г. № 562, від 20.04.2007г. № 649, розмір одно разової компенсації за втрач ене здоров'я інвалідам II групи складає 284,40 грн., інвалідам III гр упи 189,60 грн. Різниця в компенса ціях у розмірі 94,80 грн. буде вип лачена за наявності бюджетно го фінансування.
Вважає дану відмову УТСЗН н езаконною по наступних підст авах:
Відповідно до ст. 19 Консти туцій України, органи держа вної влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти тіль ки на підставі, в межах повнов ажень і способом, які передба чені Конституцією і зако нами України.
Відповідно до ст. 50 Консти туцій України, кожен має пр аво на безпечну для життя і зд оров'я навколишнє середовище і на відшкодування заподіян ого порушенням цього права ш коди.
Основні положення щодо реа лізації конституційного пра ва громадян, що постраждали у наслідок Чорнобильської кат астрофи, зокрема, право на соц іальний захист постраждалог о населення визначені спеціа льним Законом України «Про с татус і соціальний захист гр омадян, що постраждали в резу льтаті Чорнобильської катас трофи», ст. 48 якого визначений розмір одноразової компенса ції за втрачене здоров'я і різ ниці в компенсаціях за встан овлення інвалідності вищої г рупи як величина, кратна розм іру мінімальної заробітної п лати, визначеному законом на момент встановлення інвалід ності.
Вищезгадані Постанови КМУ № 836 і 562 і 649 встановлені конкрет ні розміри такої компенсації в твердій грошовій сумі, що с уперечить Закону.
Відповідно до ст. 8 Констит уцій України в Україні діє принцип верховенства права.
Відповідно до ч.4 ст. 8 ЦПК Укр аїни у разі невідповідності правового акту закону Україн и, суд застосовує акт законод авства, який має вищу юридичн у силу.
Таким чином, відповідач, при визначенні розміру різниці в компенсаціях за встановлен ня інвалідності вищої групи і її виплаті, повинен керуват ися відповідними нормами сам е Закону.
Що стосується посилання ві дповідача на відсутність бюд жетного фінансування , як на підставу невиплати позивачу різниці в компенсац іях, то слід зазначити, що відс утність грошових коштів не є законною підставою невиплат и будь-яких видів соціальної допомоги. Про це не одноразово вказував Європей ський суд з прав людини, рішен ня якої є частиною українськ ого законодавства.
Таким чином позивач вимуше ний звернутися до суду,та про сить суд :
1. Визнати незаконним відмов у відповідача виплатити йому різницю в компенсаціях за вс тановлення інвалідності вищ ої групи відповідно до ч.2 ст.48 З акону України «Про статус і с оціальний захист громадян, щ о постраждали в результаті Ч орнобильської катастрофи» у розмірі 15 мінімальних заробі тних плат;
2. Зобов'язати відповідача в иплатити йому різницю в комп енсаціях за встановлення інв алідності вищої групи відпов ідно до ч.2 ст. 48 Закону України «Про статус і соціальний зах ист громадян, що постраждали в результаті Чорнобильської катастрофи» в
розмірі 15 мінімальних зароб ітних плат, визначеному на мо мент встановлення йому інвал ідності II групи.
У судове засідання позивач не з*явився,надав заяву про ро згляд справи за її відсутнос ті, та підтримки позову.
У судове засідання предста вник відповідача не з*явився ,надав заперечення,в якому пр осить розглянути справу за відсутності представника в ідповідача.
Справу вирішено розглянут и за відсутністю сторін.
У судовому засіданні були дослідженні заперечення/а.с . 13-14/ ,де відповідач не висловив свою думку стосовно визнанн я позову ,або не визнання позо вних вимог ОСОБА_1, посила ючись в запереченнях на наст упне :
На підставі ст.62 Закону України «Про статус і соціал ьний захист громадян, постра ждалих внаслідок Чорнобильс ької катастрофи», роз' яснен ня порядку застосування зако ну провадиться у порядку, виз наченому Кабінетом Міністрі в України, рішення якого є обо в' язковим для виконання міс цевими органами влади, фінан сування витрат, пов' язаних з реалізацією цього Закону з дійснюється за рахунок держа вного бюджету (ст.63 Закону).
Відповідно до п.3 ст.116 Кон ституції України, Кабінет М іністрів України забезпечує , зокрема, проведення політик и у сфері соціального захист у населення.
Згідно ст.95 Конституції України виключно Законом п ро Державний бюджет України визначаються будь-які видатк и держави на загальносуспіль ні потреби, розмір і цільове с прямування цих видатків.
Керуючись п.5 ч.1 ст.4 Бюджетн ого Кодексу України до норма тивно - правових актів, які р егулюють бюджетні відносини в Україні належать норматив но - правові акти Кабінету М іністрів України , які прийня ті на підставі та на виконанн я Бюджетного кодексу та інши х законів України.
Однак, ст.2 Закону України « Про встановлення розміру зар обітної плати», які приймали сь Верховною Радою України н а відповідні роки, зазначено , що до прийняття Верховною Ра дою України змін до законів, у нормах яких для розрахунків застосовується мінімальна з аробітна плата, Кабінету Мін істрів України здійснювати з астосування цих норм, виходя чи з реальних можливостей ви даткової частини Державного Бюджету України.
Виходячи з існуючих фінан сових можливостей, держава г арантує виплату зазначеної д опомоги в розмірі, встановле ному постановою Кабінету Мін істрів України від 26.07.1996 №836 «Про компенсаційні виплати особа м, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , у зв' язку з чим всі виплати, передбачені вищезазначеним Законом і базується на розмі рі мінімальної заробітної пл ати, виплачуються у розмірах , встановлених вказаною пост ановою Кабінету Міністрів Ук раїни.
З моменту набрання чиннос ті постанови Кабінету Мініст рів України від 26.07.1996 №836 і до наб рання чинності постанови Каб інету Міністрів України від 12.07.2005 №562 «Про щорічну допомогу н а оздоровлення громадянам, я кі постраждали внаслідок Чор нобильської катастрофи» Каб інетом Міністрів України не визначався щорічний розмір в ищезазначеної компенсації, т ому всі виплати проводились згідно діючої на той час пост анови Кабінету Міністрів Укр аїни №836.
Постановою Кабінету Міні стрів від 12.07.2005 №562 «Про щорічну д опомогу на оздоровлення гром адянам, які постраждали внас лідок Чорнобильської катаст рофи», встановлено нові розм іри компенсації на оздоровле ння , які повинні нараховуват ися постраждалим громадянам з моменту набрання чинності цієї постанови, а саме :
При визначені розміру рі зниці одноразової компенсац ії за втрачене здоров»я упра вління керується Постановам и Кабінету Міністрів України « Про розміри компенсаційни х виплат і допоміг особам, які постраждали внаслідок Чорно бильської катастрофи» від 26.07 .1996 №836, від 12.07.2005 №562, від 20.04.2007 № 649 та За коном України «Про статус і с оціальний захист громадян, п остраждалих внаслідок Чорно бильської катастрофи», згідн о яких одноразова компенсаці я за втрачене здоров' я інва лідам ІІ групи передбачена у розмірі 284,40грн., інвалідам ІІІ групи 189,60 грн..
Управління праці та с оціального захисту населенн я Першотравневої РДА виконає свої функції та обов»язки по виплаті Вам різниці однораз ової компенсації за втрачене здоров»я. При отриманні інва лідності ІІІ групи позивачу було виплачено одноразову к омпенсацію за втрачене здоро в»я в сумі 189,60 гр, при отримані І І групи від 15.01.2010 році буде випл ачена різниця в сумі 94,80 грн. пр и отриманні фінансування.
У судовому засіданні тако ж було досліджено :
- Посвідчення серії А №119100/а.с . 8/,згідно до якого позивач є о собою ,яка постраждала внасл ідок чорнобильської катаст рофи ,категорія 1,
- Виписка із акта огляду МСЕ К серії ДОН-07 №054431 та довідка об ласної медико-соціальної екс пертної комісії серії ДОН-07 № 054431/а.с. 9/,згідно до якого позива чу була надана з 15.01.2010 року груп а інвалідності друга-безстро ково , захворювання пов*язане з виконанням обов*язків по л іквідації наслідків Чорноби льської катастрофи,
-Заява позивача на ім.*я відп овідача від 22 квітня 2010 року.де він просить сплатити різниц ю в компенсації ,відповідно д о ч.1,2 ст.48 ЗУ«Про статус і соціа льний захист громадян, постр аждалих внаслідок Чорнобиль ської катастрофи»/а.с. 7/,
-лист УТСЗН на заяву позивач а ОСОБА_1/а.с. 6/, де відповіда ч повідомляю, виплата компен сації відбудеться при отрим анні компенсації.
Суд, з урахуванням доказів,я кі були дослідженні у судово му засіданні, приходить до ви сновку , що позовні вимоги під лягають задоволенню із нас тупного :
Відповідно до ст. 1 «Про статус і соціальний захист г ромадян, постраждалих внаслі док Чорнобильської катастро фи»: Закон спрямований на захист громадян, які постра ждали внаслідок Чорнобильсь кої катастрофи, та розв'язанн я пов'язаних з нею проблем м едичного і соціального хар актеру, що виникли внаслідо к радіоактивного забрудненн я території. Державна політ ика в галузі соціального зах исту потерпілих від Чорнобил ьської катастрофи та створен ня умов проживання і праці на забруднених територіях базу ється на принципах: пріорите ту життя та здоров'я людей, які потерпіли від Чорнобил ьської катастрофи, повної в ідповідальності держави за створення безпечних і нешкі дливих умов праці; комплекс ного розв'язання завдань охорони здоров'я, соціально ї політики і використання за бруднених територій на основ і державних цільових програ м з цих питань та урахуванн я інших напрямів економічно ї та соціальної політики, до сягнень в галузі науки та охо рони навколишнього середови ща; соціального захисту лю дей, повного відшкодування шкоди особам, які постражда ли внаслідок Чорнобильської катастрофи; забезпечення координації діяльності де ржавних органів, установ, ор ганізацій та об'єднань грома дян, що вирішують різні проб леми соціального захисту по страждалого населення, а та кож співробітництва і провед ення консультацій між держав ними органами і постраждали ми (їх представниками), між усіма соціальними групами під час прийняття рішень з соціального захисту на міс цевому та державному рівнях; міжнародного співробітни цтва в галузях охорони здо ров'я, соціального захисту, о хорони праці, використання світового досвіду організа ції роботи з цих питань.
Відповідно до ст. 13 «Пр о статус і соціальний захист громадян, постраждалих внас лідок Чорнобильської катаст рофи»: Держава бере на себ е відповідальність за завд ану шкоду
громадянам та зобов'язуєть ся відшкодувати її за: 1) пошк одження здоров'я або втрату п рацездатності громадянами т а їх дітьми, які постраждали в наслідок Чорнобильської кат астрофи.
Відповідно до ч. 1 ст. 48 Закону України «Про статус і соціал ьний захист громадян, що пост раждали в результаті Чорноби льської катастрофи» (далі - З акон ) одноразова ко мпенсація учасникам ліквіда ції наслідків аварії на Чорн обильській АЕС, які стали інв алідами унаслідок Чорнобиль ської катастрофи виплачуєть ся у розмірі 30 мінімальних зар обітних плат інвалідам III груп и і 45 мінімальних заробітних п лат інвалідам II групи. Згідно ч. 2, 3, 6 ст. 48 у разі встановлення інвалідно сті вищої групи інвалідам ви плачується різниця в компенсаціях, при цьому ви плата даної різниці проводит ься протягом місяця з дня вст ановлення інвалідності вихо дячи з розміру мінімальної з аробітної плати, визначеного на момент встановлення інва лідності.
Статтею 6 Конституції У країни передбачено : о рга ни законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встано влених цією Конституцією межах і відповідно до зако нів України.
Статтею 7 Конституції У країни передбачено: Конст итуція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти при ймаються на основі Констит уції України і повинні від повідати їй. Норми Консти туції України є нормами пря мої дії. Звернення до суду дл я захисту конституційних пра в і свобод людини і громадяни на безпосередньо на підставі Конституції України гар антується.
Статтею 19 Конституції У країни встановлено, що право вий порядок в Україні ґрунту ється на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути при мушений робити те, що не перед бачено законодавством. Орган и державної влади та органи м ісцевого самоврядування, їх посадові особи зобов”язані д іяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що пе редбачені Конституцією України.
Статтею 50 Конституції У країни встановлено, що кожен має право на безпечне для жит тя і здоров'я довкілля та на відшкодування завданої по рушенням цього права шкоди.
Конституційний Суд Укр аїни неодноразово розглядав проблему ( про що, зокрема заз начено у Рішенні № 8-рп/2005 від 11 ж овтня 2005 року по справі № 21/2005), по в'язану з реалізацією права н а соціальний захист, неприпу стимістю обмеження конститу ційного права громадян на до статній життєвий рівень, і сф ормулював правову позицію, з гідно з якою Конституція та закони України відокремл юють певні категорії громадя н України, що потребують дода ткових гарантій соціального захисту з боку держави. У рі шеннях Конституційного Суд у України зазначалося, що піл ьги, компенсації, гарантії є видом соціальної допомоги і необхідною складовою консти туційного права на достатній життєвий рівень, тому звужен ня змісту та обсягу цього пра ва шляхом прийняття нових за конів або внесення змін до чи нних законів за ст. 22 Констит уції України не допускаєть ся.
Статтею 22 Конституції У країни передбачено,що при пр ийнятті нових законів або в несенні змін до чинних зако нів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих пр ав і свобод.
Відповідно до ст.. 4 Бюджетно го Кодексу України, при здійс ненні бюджетного процесу в Україні положення норматив но-правових актів застосовую ться лише в частині, в якій в они не суперечать положення м Конституції України, ц ього Кодексу та закону про Де ржавний бюджет України.
Відповідно до ст. 70 ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, постраждали х внаслідок Чорнобильської к атастрофи»: захист прав гром адян, які постраждали внаслі док Чорнобильської катастро фи . Громадяни, які постражд али внаслідок Чорнобильс ької катастрофи, мають право захищати у відповідних держ авних, судових органах свої з аконні інтереси ..
Відповідно до ст. 71 ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, постраждали х внаслідок Чорнобильської к атастрофи»: особливості внес ення змін до цього Закону Д ія положень цього Закону не може призупинятися іншими законами, крім законів про вн есення змін до цього Закону.
Судом встановлено, що відпо відач не виконав свої обов*яз ки а саме відмовив позивачу сплатити різницю в компе нсаціях за встановлення інва лідності вищої групи відпові дно до ч.2 ст. 48 Закону України « Про статус і соціальний захи ст громадян, що постраждали в результаті Чорнобильської к атастрофи» в розмірі 15 мініма льних заробітних плат, визна ченому на момент встановленн я йому інвалідності II групи.
Постановляючи судове ріше ння у даній справі, суд виходи ть з того, що конституційні п ринципи, на яких базується зд ійснення прав і свобод людин и і громадянина в Україні, вкл ючаючи і право на компенсаці ї,передбачені статями 1,3, 6, 8, 19, 22 Конституції України. Пр авовою гарантією забезпечен ня державою даного права є ви конання прийнятих на себе зо бов'язань, виходячи з положен ь принципу верховенства прав а, закріпленого як статтею 8 Конституції України.
Керуючись ст.ст. 10, 60, 212-215 ЦПК Ук раїни,Конституцією Укра їни, ч.2 ст. 48 Закону України «Пр о статус і соціальний захист громадян, що постраждали в ре зультаті Чорнобильської кат астрофи» /зі змінами/, Ріш енням Конституційного Суду У країни № 8-рп/2005 від 11 жовтня 2005 року по справі № 21/2005,рішенням Конституційного Суду Україн и № 6-рп/2007 від 9 липня 2007 року у справі № 1-29/2007 , рішенням Консти туційного суду України№10 - р п/2008 від 22.05.2008 року Зако ном України «Про державний б юджет України на 2010 рік», суд,-
В И Р І Ш И В :
Позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити .
Визнати незаконним відмов у Управління праці і соціаль ного захисту населення Першо травневої районної державно ї адміністрації виплатити ОСОБА_1 різницю в компенсац іях за встановлення інвалідн ості вищої групи відповідно до ч.2 ст.48 Закону України «Про с татус і соціальний захист гр омадян, що постраждали в резу льтаті Чорнобильської катас трофи» у розмірі 15 мінімальни х заробітних плат.
Зобов'язати Управління пра ці і соціального захисту нас елення Першотравневої район ної державної адміністрації виплатити ОСОБА_1 різниц ю в компенсаціях за встановл ення інвалідності вищої груп и відповідно до ч.2 ст. 48 Закону України «Про статус і соціал ьний захист громадян, що пост раждали в результаті Чорноби льської катастрофи» в
розмірі 15 мінімальних зароб ітних плат, визначеному на мо мент встановлення йому інвал ідності II групи.
Рішення суду наби рає законної сили після закі нчення строку апеляційного о скарження . Заява про апе ляційне оскарження рішення с уду може бути подана протяго м 10 днів з дня проголошення рі шення.
Апеляційна скарга на рішен ня суду подається протягом 20 д нів після подання заяви про а пеляційне оскарження .
Заява про апеляційне оскар ження та апеляційна скарга п одаються Апеляційному суду Д онецької області у м.Маріупо лі через Першотравневий райо нний суд.
Суддя Топузова Н.М.
Суд | Першотравневий районний суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 17.06.2010 |
Оприлюднено | 04.03.2011 |
Номер документу | 9960994 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Нетішинський міський суд Хмельницької області
Савіцький Леонід Петрович
Цивільне
Ленінський районний суд Автономної Республіки Крим
Кондрак Наталя Йосифівна
Цивільне
Тячівський районний суд Закарпатської області
Розман Михайло Михайлович
Цивільне
Охтирський міськрайонний суд Сумської області
Клімашевська Ірина Валентинівна
Цивільне
Оріхівський районний суд Запорізької області
Плечищева Оксана Валентинівна
Цивільне
Першотравневий районний суд Донецької області
Топузова Н.М.
Цивільне
Уманський міськрайонний суд Черкаської області
Маринчук Михайло Павлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні