КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 вересня 2021 року справа №320/11139/20
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., за участю секретаря судового засідання Коздровської К.Д., розглянув в порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Боярського міського голови Зарубіна Олександра Олександровича, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Боярська міська рада, про визнання протиправним та скасування розпорядження,
Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 з позовом до Сільського голови Тарасівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області Сизона Володимира Григоровича з вимогами визнати протиправним та скасувати розпорядження сільського голови Тарасівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області Сизона Володимира Григоровича №3-ОД від 03.03.2020 про зупинення рішення чергової LVІІ сесії VІІ скликання Тарасівської сільської ради №21/44 від 27.02.2020 "Про затвердження проекту землеустрою та передачу у приватну власність земельної ділянки гр. ОСОБА_1 ".
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає про те, що 27.02.2020 року Тарасівська сільська рада на засіданні чергової LVII сесії VII скликання прийняла рішення № 21/44 про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 .
03.03.2020 року сільський голова ОСОБА_2 видав розпорядження № 3-ОД про зупинення рішення чергової LVII сесії VII скликання Тарасівської сільської ради № 21/44 від 27.02.2020 року у зв`язку з невідповідністю даного рішення вимогам чинного законодавства України, а саме порушення вимог ст.83 Земельного кодексу України.
На думку позивача, таке розпорядження сільського голови ОСОБА_2 є протиправним, оскільки законодавством не надано права посадовій особі органу місцевого самоврядування діяти на власний розсуд при прийнятті такого рішення та не передбачено підстав для відмови в затвердженні погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, а статтею 118 ЗК передбачена можливість та підстава для відмови лише при прийнятті рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.
Також позивач зазначає, що у разі, якщо земельна ділянка дійсно є частиною земель загального користування населених пунктів (майдани, вулиці, проїзди, шляхи, набережні, пляжі, парки, сквери, бульвари, кладовища, місця знешкодження та утилізації відходів тощо), то Тарасівська сільська рада Києво-Святошинського району Київської області повинна була вирішити це питання на стадії розгляду клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду (суддя Брагіна О.Є.) від 10.11.2020 позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду (суддя Брагіна О.Є.) від 23.11.2020 продовжено строк для усунення недоліків позовної заяви.
У зв`язку з тимчасовим відстороненням судді ОСОБА_3 від здійснення правосуддя відповідно до рішення Першої Дисциплінарної палати Вищої ради правосуддя від 27.11.2020 розпорядженням в.о. керівника апарату Київського окружного адміністративного суду Кузика Т.М. від 01.12.2020 призначений повторний автоматизований розподіл, зокрема справи №320/11139/20.
Внаслідок повторного автоматизованого розподілу справу №320/11139/20 передано для розгляду судді Кушновій А.О. 02.12.2020 згідно із витягом з Реєстру передачі судових справ.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 07.12.2020 прийнято адміністративну справу №320/11139/20 до провадження судді Київського окружного адміністративного суду Кушнової А.О. Відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження, розпочато підготовку справи до судового розгляду та призначено підготовче засідання на 21.01.2021. Витребувано докази у справі від відповідача.
Також ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 07.12.2020 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Тарасівську сільську раду Києво-Святошинського району Київської області.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 21.01.2021 витребувано докази у справі від позивача та відповідача, зупинено провадження в адміністративній справі №320/11139/20 до встановлення правонаступника Тарасівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області. Зобов`язано сторін негайно повідомити суд про сплив обставин, що стали підставою для зупинення провадження у справі.
25.02.2021 на адресу суду від Боярської міської ради надійшли витребувані ухвалою суду докази у справі.
13.04.2021 на офіційну електронну адресу суду від представника позивача - адвоката Чекмана Микити Петровича надійшло клопотання про поновлення провадження у справі №320/11139/20 та здійснення заміни відповідача на правонаступника, сільського голови Тарасівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області Сизона Володимира Григоровича на Боярського міського голову Зарубіна Олександра Олександровича, а також третьої особи - з Тарасівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області на Боярську міську раду (ідентифікаційний код 04054636, адреса місцезнаходження: 08150, Київська область, Києво-Святошинський район, місто Боярка, вул. Грушевського М., буд. 39), у зв`язку з реорганізацією.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 22.04.2021 поновлено провадження в адміністративній справі №320/11139/20. Клопотання представника позивача - адвоката Чекмана Микити Петровича про заміну відповідача та третьої особи на правонаступників задоволено. Замінено відповідача у даній справі - сільського голову Тарасівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області Сизона Володимира Григоровича на правонаступника - Боярського міського голову Зарубіна Олександра Олександровича. Замінено третю особу - Тарасівську сільську раду Києво-Святошинського району Київської області на правонаступника - Боярську міську раду (код ЄДРПОУ 04054636, місцезнаходження: 08150, Київська область, Києво-Святошинський район, м.Боярка, вул.Грушевського, буд.39). Призначено підготовче засідання у справі на 18.05.2021.
Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 18.05.2021 судове засідання відкладено у зв`язку з неявкою відповідача та третьої особи на 27.05.2021.
У підготовче судове засідання, призначене на 27.05.2021, з`явився представник позивача. Відповідач та представник третьої особи у підготовче судове засідання 27.05.2021 не з`явились, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином та своєчасно.
24.05.2021 на офіційну електронну адресу суду від відповідача та третьої особи надійшли заяви про розгляд справи без участі представників відповідача та третьої особи.
Відповідач правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався. Пояснення третьої особи до суду не надходили.
Присутній у підготовчому судовому засіданні 27.05.2021 представник позивача не заперечував проти закриття підготовчого провадження та початок розгляду справи по суті, надав письмову згоду на початок розгляду справи по суті у той самий день після закінчення підготовчого судового засідання.
Також присутній у підготовчому судовому засіданні 27.05.2021 представник позивача подав клопотання про здійснення подальшого розгляду справи в порядку письмового провадження.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 27.05.2021 року було закрито підготовче провадження та розпочато розгляд справи №320/11139/20 по суті після закриття підготовчого судового засідання 27.05.2021 об 11:30 год. Ухвалено здійснювати подальший розгляд справи №320/11139/20 у порядку письмового провадження.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
в с т а н о в и в :
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянкою України, що підтверджується паспортом серії НОМЕР_1 , виданим Києво-Святошинським РВ УДМС України в Київській області 21.10.2015 року.
Судом встановлено, що рішенням Тарасівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 11.10.2018 №6/2 ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення та передачу в приватну власність земельної ділянки орієнтованою площею 0,07 га, для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 , за рахунок земель запасу Тарасівської сільської ради (землі сільськогосподарського призначення).
Цим же рішенням Тарасівська сільська рада Києво-Святошинського району Київської області запропонувала ОСОБА_1 роботи з розробки проекту землеустрою розпочати після укладення договору із юридичною (фізичною) особою, яка у відповідності до Закону України Про землеустрій є розробником документації із землеустрою, а матеріали, отримані за результатами розробки проекту землеустрою подати на затвердження до сільської ради.
Судом встановлено, що на підставі вказаного рішення Товариством з обмеженою відповідальністю НАУКОВО-ВИРОБНИЧА ФІРМА ГЕОКАДАСТР ПЛЮС за замовленням позивача був розроблений Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .
04.12.2018 року Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області надало висновок №14049/82-18 про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства за адресою: АДРЕСА_1 .
18.12.2018 року земельну ділянку, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , було зареєстровано у Державному земельному кадастрі, присвоївши їй кадастровий номер 3222486601:01:003:5230, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.
18.03.2019 року ОСОБА_1 звернулась до Тарасівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.
22.05.2019 ОСОБА_1 подала запит на доступ до публічної інформації до Тарасівської сільської ради щодо надання протоколу порядку денного про включення питання ОСОБА_1 до сесії від 16.05.2019, поіменного голосування сесії про відмову ОСОБА_1 від 16.05.2019 та копію рішення про відмову надання дозволу на затвердження проекту землеустрою на земельну ділянку площею 0,07 га для ведення особистого селянського господарства.
30.05.2019 у відповідь на звернення ОСОБА_1 від 22.05.2019 Тарасівська сільська рада надала копію протоколу поіменного голосування від 16.05.2019 та повідомила про неможливість надання рішення через його неприйняття.
Вважаючи бездіяльність Тарасівської сільської радищодо неприйняття рішення про затвердження проекту землеустрою такою, що порушує права позивача, ОСОБА_1 04.06.2019 року звернулася до Київського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просила визнати протиправною бездіяльність Тарасівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області, яка виявилася у неприйнятті рішення за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 18.03.2019 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_1 за адресою АДРЕСА_1 , кадастровий номер 3222486601:01:003:5230 та зобов`язати Тарасівську сільську раду Києво-Святошинського району Київської області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_1 за адресою АДРЕСА_1 , кадастровий номер 3222486601:01:003:5230.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 19.09.2019 року у справі №320/2734/19 за позовом ОСОБА_1 до Тарасівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії адміністративний позов задоволено. Визнано протиправною бездіяльність Тарасівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області, яка виявилася у неприйнятті рішення за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 18.03.2019 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 3222486601:01:003:5230. Зобов`язано Тарасівську сільську раду Києво-Святошинського району Київської області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 3222486601:01:003:5230.
Рішення Київського окружного адміністративного суду від 19.09.2019 року у справі №320/2734/19 набрало законної сили 18.10.2019 року.
Судом встановлено, що 27.02.2020 року Тарасівська сільська рада на засіданні чергової LVII сесії VII скликання прийняла рішення про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 0,07 га ОСОБА_1 , на підтвердження чого до матеріалів справи додано результати поіменного голосування з даного питання у вигляді протокольного рішення Тарасівської сільської ради від 27.02.2020 (підсумки голосування : за - 15, проти - 1, утримались - 5, не брали участь у голосуванні - 2, відсутні на пленарному засіданні - 4, рішення - прийнято) (а.с.100).
Таким чином, рішення Київського окружного адміністративного суду від 19.09.2019 року у справі № №320/2734/19, що набрало законної сили 18.10.2019, було виконано відповідачем.
03.03.2020 року Тарасівський сільський голова ОСОБА_2 видав розпорядження № 3-ОД Про зупинення рішення чергової LVII сесії VII скликання Тарасівської сільської ради № 21/44 від 27.02.2020 року , яким зупинив рішення чергової LVII сесії VII скликання Тарасівської сільської ради № 21/44 від 27.02.2020 року Про затвердження проекту землеустрою та передачу в приватну власність земельної ділянки ОСОБА_1 в зв`язку з невідповідністю даного рішення вимогам чинного законодавства України, а саме порушення вимог ст.83 Земельного Кодексу України (а.с.101).
Обґрунтовуючи своє розпорядження, сільський голова ОСОБА_2 посилається на ч. 4 ст. 83 Земельного Кодексу України, а саме, що дана земельна ділянка комунальної власності є частиною земель загального користування населених пунктів (майдани, вулиці, проїзди, шляхи, набережні, пляжі, парки, сквери, бульвари, кладовища, місця знешкодження та утилізації відходів тощо) і тому вважає за неможливе передати її у приватну власність ОСОБА_1 для ведення ОСГ (а.с.102).
Не погоджуючись з розпорядженням Тарасівського сільського голови ОСОБА_2 №3-ОД від 03.03.2020 про зупинення рішення чергової LVІІ сесії VІІ скликання Тарасівської сільської ради №21/44 від 27.02.2020 "Про затвердження проекту землеустрою та передачу у приватну власність земельної ділянки гр. ОСОБА_1 ", позивачка звернулась з даним позовом до суду про визнання його протиправним та скасування.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з такого.
Відповідно до частини 1 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1 статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно з положеннями статті 5 Земельного кодексу України земельне законодавство базується на таких принципах: а) поєднання особливостей використання землі як територіального базису, природного ресурсу і основного засобу виробництва; б) забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави; в) невтручання держави в здійснення громадянами, юридичними особами та територіальними громадами своїх прав щодо володіння, користування і розпорядження землею, крім випадків, передбачених законом; г) забезпечення раціонального використання та охорони земель; ґ) забезпечення гарантій прав на землю; д) пріоритету вимог екологічної безпеки.
Статтею 12 Земельного кодексу України встановлено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належать: 1) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону; 2) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Відповідно до частини 1 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування , рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до частини 4 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування , рішення сільської, селищної, міської ради у п`ятиденний строк з моменту його прийняття може бути зупинено сільським, селищним, міським головою і внесено на повторний розгляд відповідної ради із обґрунтуванням зауважень. Рада зобов`язана у двотижневий строк повторно розглянути рішення. Якщо рада відхилила зауваження сільського, селищного, міського голови і підтвердила попереднє рішення двома третинами депутатів від загального складу ради, воно набирає чинності.
Як слідує з матеріалів справи, на засіданні позачергової LVІІ сесії Тарасівської сільської ради VІІ скликання від 16.03.2020 за результатами поіменного голосування з питання подолання вето Тарасівського сільського голови ОСОБА_2 , накладеного згідно Розпорядження №3-ОД від 03.03.2020 щодо рішення чергової LVІІ сесії Тарасівської сільської ради VІІ скликання №21/44 від 27.02.2020 "Про затвердження проекту землеустрою та передачу у приватну власність земельної ділянки гр. ОСОБА_1 ", рішення - не прийнято (підсумки голосування : за - 5, проти - 2, утримались - 7, не брали участь у голосуванні - 3, відсутні на пленарному засіданні - 10, рішення - не прийнято) (а.с.103).
Таким чином, не подолано вето Тарасівського сільського голови ОСОБА_2 , накладене згідно Розпорядження №3-ОД від 03.03.2020 щодо рішення чергової LVІІ сесії Тарасівської сільської ради VІІ скликання №21/44 від 27.02.2020 "Про затвердження проекту землеустрою та передачу у приватну власність земельної ділянки гр. ОСОБА_1 ".
Відповідно до статті 116 Земельного Кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (частина 2 вказаної статті).
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом (частина 3 вказаної статті).
Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання (частина 4 вказаної статті).
Відповідно до статті 118 ЗК України порядок безоплатної передачі земельних ділянок у власність громадянами передбачає реалізацію таких послідовних етапів:
- звернення громадян з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
- надання дозволу відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування;
- розробка суб`єктами господарювання за замовленням громадян проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
- погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в порядку, передбаченому статтею 186-1 Земельного кодексу України;
- затвердження відповідним органом місцевого самоврядування проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Отже, передача (надання) земельної ділянки у власність відповідно до статті 118 Земельного кодексу України є завершальним етапом визначеної процедури безоплатної приватизації земельних ділянок.
Згідно з частиною 6 статті 118 Земельного Кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відтак частиною 6 статті 118 Земельного кодексу України передбачений вичерпний перелік матеріалів та документів, які додаються особою, зацікавленою в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства із земель державної або комунальної власності, до клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою такої ділянки, а саме: графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Даною нормою також зазначено, що забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні (частина 7 статті 118 Земельного Кодексу України).
Відповідно до положень частини 7 статті 118 Земельного Кодексу України підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Таким чином, обов`язковим є прийняття відповідним органом місцевого самоврядування за наслідками розгляду поданого клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою вмотивованого рішення про надання дозволу або відмову у його наданні із наведенням усіх підстав такої відмови.
При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 ЗК України.
Отже, орган місцевого самоврядування в межах даної процедури має лише два варіанти поведінки, а саме надання вмотивованого рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою або про відмову у його наданні із наведенням усіх підстав такої відмови.
Рішенням Тарасівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 11.10.2018 №6/2 ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 0,0700 га для ведення особистого селянського господарства за адресою: АДРЕСА_1 , за рахунок земель запасу Тарасівської сільської ради.
Згідно з ч. 9 ст. 118 ЗКУ, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Таким чином, рішення про затвердження Тарасівською сільською радою на засіданні чергової LVII сесії VII скликання проекту землеустрою земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 було прийняте в рамках, встановлених земельним законодавством України.
З аналізу ч. 9 ст. 118 ЗКУ випливає, що прийняття рішення про затвердження погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність є обов`язком органу місцевого самоврядування.
Крім того, законодавством не надано права органам місцевого самоврядування діяти на власний розсуд при прийнятті такого рішення та не передбачено підстав для відмови в затвердженні погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Таким чином, розпорядженням № 3-ОД від 03.03.2020 року про зупинення рішення чергової LVII сесії VII скликання Тарасівської сільської ради № 21/44 від 27.02.2020 року Про затвердження проекту землеустрою та передача в приватну власність земельної ділянки гр. ОСОБА_1 Тарасівський сільський голова ОСОБА_2 , враховуючи процедуру виділення земельної ділянки у приватну власність, вийшов за межі своїх повноважень.
При цьому підстави для відмови у затвердженні проекту землеустрою та передачі в приватну власність земельної ділянки гр. ОСОБА_1 , якими обґрунтоване розпорядження сільського голови ОСОБА_2 з посиланням на частину 4 статті 83 Земельного кодексу України, а саме те, що дана земельна ділянка комунальної власності є частиною земель загального користування населених пунктів (майдани, вулиці, проїзди, шляхи, набережні, пляжі, парки, сквери, бульвари, кладовища, місця знешкодження та утилізації відходів тощо) і тому неможливе передати її у приватну власність ОСОБА_1 для ведення ОСГ, повинні були бути вказані органом місцевого самоврядування саме на етапі надання дозволу на розробку проекту землеустрою.
Тому у разі, якщо земельна ділянка дійсно є частиною земель загального користування населених пунктів (майдани, вулиці, проїзди, шляхи, набережні, пляжі, парки, сквери, бульвари, кладовища, місця знешкодження та утилізації відходів тощо), то Тарасівська сільська рада Києво-Святошинського району Київської області повинна була вирішити це питання на стадії розгляду клопотання позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства.
При цьому суд зазначає, що будь-яких доказів на підтвердження наведених доводів про віднесення спірної земельної ділянки до земель загального користування населених пунктів (майдани, вулиці, проїзди, шляхи, набережні, пляжі, парки, сквери, бульвари, кладовища, місця знешкодження та утилізації відходів тощо) відповідачем не надано.
Право особи на отримання безоплатно земельної ділянки у власність є безумовним і відповідно до положень Земельного кодексу України не передбачено можливості зупинення рішення про затвердження відповідним органом місцевого самоврядування проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність з підстав, наведених у спірному розпорядженні, на етапі затвердження вже виготовленого проекту землеустрою, дозвіл на розробку якого надано у порядку, встановленому Земельним кодексом на підставі чинного рішення.
Доказів скасування рішення Тарасівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 11.10.2018 №6/2, яким ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 0,0700 га для ведення особистого селянського господарства за адресою: АДРЕСА_1 , за рахунок земель запасу Тарасівської сільської ради, відповідачем не надано.
Прийняття спірного розпорядження з підстав того, що дана земельна ділянка комунальної власності є частиною земель загального користування населених пунктів (майдани, вулиці, проїзди, шляхи, набережні, пляжі, парки, сквери, бульвари, кладовища, місця знешкодження та утилізації відходів тощо) і тому неможливе передати її у приватну власність ОСОБА_1 для ведення ОСГ порушує принцип юридичної визначеності, адже позивачка при розробленні проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 0,0700 га для ведення особистого селянського господарства за адресою: АДРЕСА_1 , за рахунок земель запасу Тарасівської сільської ради діяла на підставі чинного рішення Тарасівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 11.10.2018 №6/2 про надання ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення та передачу в приватну власність земельної ділянки орієнтованою площею 0,07 га, для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 , за рахунок земель запасу Тарасівської сільської ради (землі сільськогосподарського призначення).
Зупиняючи дію рішення чергової LVII сесії VII скликання Тарасівської сільської ради № 21/44 від 27.02.2020 року Про затвердження проекту землеустрою та передача в приватну власність земельної ділянки гр. ОСОБА_1 Тарасівський сільський голова ОСОБА_2 безпідставно не врахував чинного рішення Тарасівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 11.10.2018 №6/2 про надання ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення та передачу в приватну власність земельної ділянки орієнтованою площею 0,07 га, для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 , за рахунок земель запасу Тарасівської сільської ради (землі сільськогосподарського призначення).
Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку про те, що розпорядження Тарасівського сільського голови Сизона В.Г. № 3-ОД від 03.03.2020 року про зупинення рішення чергової LVII сесії Тарасівської сільської ради VII скликання № 21/44 від 27.02.2020 року Про затвердження проекту землеустрою та передача в приватну власність земельної ділянки гр. ОСОБА_1 є невмотивованим та необґрунтованим, прийнятим в порушення визначеної земельним законодавством процедури надання земельної ділянки у власність, а тому суд вважає за необхідне визнати його протиправним та скасувати.
За викладених обставин та з огляду на підстави, якими відповідач обґрунтував розпорядження Тарасівського сільського голови Сизона В.Г. № 3-ОД від 03.03.2020 року про зупинення рішення чергової LVII сесії Тарасівської сільської ради VII скликання № 21/44 від 27.02.2020 року, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню у повному обсязі.
Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Під час звернення до суду позивачем сплачено судовий збір у сумі 840,80 грн., що підтверджується квитанцією від 05.11.2020 №Е3СС-1998-КРРМ-КК14 (а.с.6).
Доказів понесення позивачем інших витрат, пов`язаних з розглядом справи, матеріали справи не містять.
Враховуючи задоволення позовних вимог судовий збір підлягає стягненню з відповідача на користь позивача.
Керуючись статтями 243-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати розпорядження Тарасівського сільського голови Сизона В.Г. № 3-ОД від 03.03.2020 року Про зупинення рішення чергової LVII сесії VII скликання Тарасівської сільської ради № 21/44 від 27.02.2020 року .
3. Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 , адреса реєстрації: АДРЕСА_2 ) за рахунок суб`єкта владних повноважень - Боярської міської ради (код ЄДРПОУ 04054636, адреса місцезнаходження: 08150, Київська область, Києво-Святошинський район, місто Боярка, вул. М. Грушевського, буд. 39) судовий збір у розмірі 840,80 грн. (вісімсот сорок грн. 80 коп.).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Дата складання повного тексту рішення 13.09.2021 р.
Суддя Кушнова А.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.09.2021 |
Оприлюднено | 17.09.2021 |
Номер документу | 99652237 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Кушнова А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні