№ 2-3372/2010
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 серпня 2010 року Фрунзен ський районний суд м.Харкова в складі:
головуючого - судді Бонда рєвої І.В., при секретарі - Шевч енко К.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі су ду в м.Харкові цивільну справ у за позовною заявою ОСОБА _1 до Управління Пенсійного фонду України у Фрунзенсько му районі м.Харкова про зобов *язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до с уду з позовом до відповідача , у якому просив суд зобов'язат и відповідача здійснити йому перерахунок пеннсії з підви щенням її на 30% мінімальної пе нсії за віком та провести від повідні нарахування і виплат и на його користь як дитині ві йни, за період з 01.01.2007 по 31.03.2010 р. у ро змірі 5489,10 грн.
В обґрунтування своїх позо вних вимог позивач посилався на те, що він належить до соці альної категорії "Дитина вій ни" та відповідно до ст. 6 Закон у України "Про соціальний зах ист дітей війни", має право на отримання соціальної допомо ги в розмірі 30% від мінімально го розміру пенсії за віком. У 2007-2010 р.р. йому така допомога від повідачем виплачувалась у м еншому розмірі, ніж передбач ено законом.
Позивач та представник від повідача в судове засідання не з*явилися, надавши суду за яву про розгляд справи у їх ві дсутність. Представник відп овідача надав заперечення на позов, в яких просить суд в за доволенні позову відмовити. В обґрунтування своїх доводі в зазначили, що органи Пенсій ного фонду мають використову вати кошти тільки на виплати , вичерпний перелік яких визн ачений діючим законодавство м, до яких не відносяться випл ата підвищення до пенсії згі дно ст.6 Закону України "Про со ціальний захист дітей війни" .
Суд, дослідивши матеріали с прави, беручи до уваги запере чення відповідача, вважає мо жливим ухвалити рішення у в ідсутність сторін, та дійшов висновку про наступне.
З матеріалів справи та наяв них в ній доказів судом встан овлено, що ОСОБА_1 має стат ус "Дитини війни", що підтверд жується пенсійним посвідч енням № НОМЕР_1 року від 20.01.2 006 р. та не оспорюється відпові дачем.
Враховуючи зазначений ста тус позивача, він відповідно до ст.6 Закону України "Про соц іальний захист дітей війни" м ає право на отримання держав ної соціальної підтримки, а с аме підвищення до пенсії в ро змірі 30% мінімальної пенсії за віком.
Згідно довідки УПФУ у Фрунз енському районі м.Харкова ві д 30.06.2010 р. № 13026-07/34, позивачеві було нараховано та виплачено підв ищення до пенсії як дитині ві йни: з 01.01.2008 р. по 31.03.2008 р. у розмірі п о 47 грн. щомісяця, з 01.04.2008 р. по по 31 .06.2008 р. по 48,10 грн. щомісяця, з 01.07.2008 р . по 31.09.2008 р. по 48,20 грн. щомісяця, з 01.1 0.2008 р. і по 31.04.2010 р. у розмірі по 49,80 г рн. щомісяця. Протягом 2006-2007 р.р. п ідвищення до пенсії як дитин і війни позивачеві не нарахо вувалось та не виплачувалось , на підставі Закону України "Про Державний бюджет на 2006 рік ", Закону України "Про Державни й бюджет на 2007 рік", ч.3 ст.28 Закону України "Про загальнообов*яз кове державне соціальне стра хування".
Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни", дітям війни пенс ії або щомісячне довічне гро шове утримання чи державна с оціальна допомога, що виплач ується замість пенсії, підви щуються на 30 відсотків мініма льної пенсії за віком.
Згідно ст. 7 Закону України "П ро соціальний захист дітей в ійни", фінансове забезпеченн я державних соціальних гаран тій, передбачених цим Законо м, здійснюється за рахунок ко штів Державного бюджету Укра їни.
Відповідно до п. 12 ст. 71 Закону України "Про Державний бюдже т на 2007 рік", дію статті 6 Закону У країни "Про соціальний захис т дітей війни", з урахуванням с т. 111 цього Закону, було зупинен о.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 р. №6-рп/2007 в изнано таким, що не відповіда є Конституції України (є неко нституційним) положення п. 12 с т. 71 Закону України "Про Держав ний бюджет на 2007 рік", яким зупи нено дію ст. 6 Закону України "П ро соціальний захист дітей в ійни", з урахуванням ст. 111 цього Закону.
Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиціальне значення для су дів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'яз ку з правовідносинами, які ви никли внаслідок дії положень статей зазначеного закону, щ о визнані неконституційними . Рішення Конституційного Су ду України є обов'язковим до в иконання на території Україн и, остаточним і не може бути ос каржене.
Відповідно до ч.2 ст.152 Консти туції України закони, інші пр авові акти або їх окремі поло ження, що визнані неконститу ційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційн им Судом України рішення про їх неконституційність.
Виходячи з приписів ч.2 ст.152 К онституції України та дати у хвалення рішення Конституці йним Судом України, суд вважа є, що відповідач повинен був з 09.07.2007 року нараховувати та спл ачувати позивачу доплату до пенсії, передбачену ст.6 Закон у України "Про соціальний зах ист дітей війни", оскільки з м оменту ухвалення Конституці йним Судом України рішення щ одо неконституційності пунк ту 12 статті 71 Закону України "Пр о Державний бюджет України" ц я норма втратила чинність та не підлягала застосуванню. О тже, відповідач з 09.07.2007 року мав діяти у відповідності з прип исами діючої норми ст..6 Закону України "Про соціальний захи ст дітей війни", нараховувати та здійснювати позивачу від повідні доплати.
Відповідно до ст.62 Закону Ук раїни "Про Державний бюджет У країни на 2007 р.", позивачеві під лягало виплаті у 2007 р. підвищен ня у розмірі: у липні -вересні по (4,06+406)х30%=123,02 грн. щомісяця, у жовт ні - листопаді по (4,11+411)х30%=124,53 грн., а всього за 2007 рік: 742,65 грн.
Вказані суми позивач у 2007 р. н е отримував.
Таким чином, різниця між вип лаченими та невиплаченими су мами підвищення до пенсії по зивача складає 742,65 грн., які маю ть бути нараховані та виплач ені позивачеві за період з 09.07.2 007 р. по 31.12.2007 р.
Відповідно до п.п.41 розділу 2 Закону України "Про Державни й бюджет на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України", текст ст.6 За кону України "Про соціальний захист дітей війни" викладен о в наступній редакції: Дітям війни (крім тих, на яких пош ирюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни , гарантії їх соціального за хисту") до пенсії або щоміся чного довічного грошового у тримання чи державної соці альної допомоги, що виплачу ється замість пенсії, випла чується підвищення у розмір і надбавки, встановленої для учасників війни. Ветеранам в ійни, які мають право на отрим ання підвищення до пенсії аб о щомісячного довічного грош ового утримання чи державної соціальної допомоги, що випл ачується замість пенсії, від повідно до цього Закону та За кону України "Про статус вете ранів війни, гарантії їх соці ального захисту", дане підвищ ення провадиться за їх вибор ом згідно з одним із законів.
З 01 січня 2008 року позивачу бул о нараховане та виплачується зазначене підвищення у розм ірах, встановлених п.8 Постано ви КМ України №530 від 28.05.2008 р. "Деяк і питання соціального захист у окремих категорій громадян ", що підтверджується згадано ю вище довідкою Управління П енсійного фонду України у Фр унзенському районі м.Харкова .
Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 р. №10-рп/2008 в изнано таким, що не відповіда є Конституції України (є неко нституційним) положення п.п.41 розділу 2 Закону України "Про Д ержавний бюджет на 2008 рік та пр о внесення змін до деяких зак онодавчих актів України".
Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиціальне значення для су дів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'яз ку з правовідносинами, які ви никли внаслідок дії положень статей зазначеного закону, щ о визнані неконституційними . Рішення Конституційного Су ду України є обов'язковим до в иконання на території Україн и, остаточним і не може бути ос каржене.
Виходячи із системного ана лізу зазначених норм законод авства, рішення Конституційн ого Суді України від 22.05.2008 року та приписів ч.2 ст.152 Конституці ї України, суд дійшов висновк у, що з 22.05.2008 року відповідач пов инен був нараховувати та спл ачувати позивачу підвищення до пенсії, передбачене ст.6 За кону України "Про соціальний захист дітей війни", в редакці ї, яка діяла до 01.01.2008 року, оскіль ки з моменту ухвалення Конст итуційним Судом України ріше ння щодо неконституційності пп..41 розділу 2 Закону України " Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяки х законодавчих актів України ", ця норма втратила чинність т а не підлягала застосуванню. Отже, відповідач з 22.05.2008 року ма в діяти у відповідності з при писами діючої норми ст.6 Закон у України "Про соціальний зах ист дітей війни", нараховуват и та здійснювати позивачу до плату до пенсії у розмірі 30% мі німальної пенсії за віком.
Між тим, до 22.05.2008 року, тобто до ухвалення зазначеного рішен ня Конституційним Судом Укра їни, відповідач, здійснюючи п озивачу доплати, передбачені ст.6 Закону України "Про соціа льний захист дітей війни" в ре дакції від 01.01.2008 року, з урахува нням п.п.41 розділу 2 Закону Укр аїни "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів Ук раїни", діяв на підставі та у в ідповідності з діючою нормою зазначених законів, а тому по зовні вимоги щодо стягнення доплати до пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком з 01.01.2008 року по 21.05.2008 року задоволе нню не підлягають.
Відповідно до ст.58 Закону Ук раїни "Про Державний бюджет У країни на 2008 р.", позивачеві мал о бути виплачено у 2008 р. підвище ння у розмірі: у травні-вересн і по 144,3 грн. щомісяця (481х30%), у жовт ні-грудні по 149,4 грн. щомісяця (498 грн.х30%), всього за 2008 рік: 1170,60 грн.
Фактично позивач отримав з 01.05.2008 р. по 31.12.2008 р. підвищення до пе нсії у розмірі 390,20 грн. (48,1х2 + 48,20х3 + 49 ,8х3).
Таким чином, різниця між вип лаченими та невиплаченими су мами підвищення до пенсії по зивача складає 780,40 грн., яка має бути нарахована та виплачен а позивачеві за період з 22.05.2008 р . по 31.12.2008 р.
Суд вважає, що відповідно до встановленого Законом Укра їни "Про Державний бюджет Укр аїни на 2009 р." прожиткового міні муму для осіб, які втратили пр ацездатність у розмірі 498 грн. , у 2009 р. позивачеві мало сплачу ватись підвищення до пенсії як дитині війни у розмірі 30% мі німальної пенсії за віком, то бто по 149,40 грн. (498 грн.х30%) щомісяця , відповідно до базового зако ну. Фактично позивач отримув ав по 49,80 грн. (498 грн.х10%).
Таким чином, різниця між вип лаченими та невиплаченими су мами підвищення до пенсії у 200 9 р. складає 99, 60 грн. (149,4 грн. - 49,8 грн .) щомісяця, або 1195,20 грн. за рік (99, 6 0 грн.х 12 місяців), яка має бути н арахована та виплачена позив ачеві за період з 01.01.2009 р. по 31.12.2009 р .
Відповідно до ст.52 Закону Ук раїни "Про Державний бюджет У країни на 2010 р." позивачеві мал о бути нараховано та сплачен о підвищення до пенсії за пер іод з 01.01.2010 р. по 31.03.2010 р. у розмірі по 208,5 грн. щомісяця (695 грн.х30%).
Фактично він отримував по 49 ,80 грн., тобто недоотримана ним сума підвищення до пенсії за період з 01.01.2010 р. по 31.03.2010 р. станов ить 476,10 грн.
Вказані суми також мають бу ти нараховані та виплачені п озивачеві .
Відповідно до статті 64 Конс титуції України конституцій ні права і свободи людини і гр омадянина не можуть бути обм ежені, крім випадків, передба чених Конституцією України.
Доводи відповідача щодо ви рішення питання про виплату позивачеві підвищення до пе нсії, у розмірі, встановленом у п.8 Постанови КМ України "Дея кі питання соціального захис ту окремих категорій громадя н", суд вважає безпідставними .
Сторонами по справі не запе речується, що позивач, відпов ідно до ст.6 Закону України "Пр о соціальний захист дітей ві йни", має право на отримання пі двищення до пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віко м.
За чинним законодавством, р озмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за п равилами, передбаченими ст.28 З акону України "Про загальноо бов'язкове державне пенсійне страхування", іншого нормати вно-правового акта, який би ви значав цей розмір або встано влював інший розмір, немає.
З огляду на викладене, суд в важає необґрунтованими дово ди відповідача щодо застосув ання положення ч.3 ст.28 зазначе ного Закону, з якої випливає, щ о мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абзац ом 1 частини 1 цієї статті, заст осовується виключно для визн ачення розмірів пенсії, приз начених згідно з цим Законом , оскільки наявність такої но рми та відсутність іншого мі німального розміру пенсії за віком не є підставою для відм ови в реалізації позивачем к онституційної гарантії, вста новленої ст.46 Конституції Укр аїни та права на отримання до плати до пенсії, передбачено ї ст.6 Закону України "Про соці альний захист дітей війни".
Пенсійний фонд України діє у відповідності до Положенн я Про Пенсійний фонд України , затвердженого Указом Прези дента України від 01.03.2002 року за №121/2001 і здійснює свої повноваж ення на підставі п.15 зазначено го положення, через створені в установленому порядку йог о територіальні управління. Відповідно до Закону України " Про загальнообов'язкове дер жавне пенсійне страхування", рішення про призначення та п ерерахунок пенсій приймають ся районними управліннями Пе нсійного фонду України за мі сцем проживання пенсіонерів .
Таким чином, обов'язок по на рахуванню та виплаті підвище ння до пенсії позивача, перед баченого ст.6 Закону України " Про соціальний захист дітей війни " покладено на УПФ Укрії ни у Фрунзенському районі м.Х аркова, за місцем проживання позивача.
Крім того, суд вважає безпід ставним посилання відповіда ча на відсутність коштів щод о забезпечення виплат зазнач еної доплати до пенсії.
Статтею 22 Конституції Украї ни визначено, що конституцій ні права і свободи гарантуют ься. Таким чином, держава взял а на себе зобов'язання забезп ечити реалізацію громадянам и своїх конституційних прав.
За змістом ч.1 ст.46 Конституці ї України громадяни мають пр аво на соціальний захист, що в ключає право на забезпечення їх у старості та в інших випад ках, передбачених законом.
Законом України "Про соціал ьний захист дітей війни" реал ізовано конституційне прав о на соціальний захист грома дян, які мають статус "дитини в ійни", серед яких їм надано пра во на отримання 30% доплати до п енсії.
Відповідно до ч.2 ст.6 Констит уції України органи законода вчої, виконавчої та судової в лади здійснюють свої повнова ження у встановлених Констит уцією межах і відповідно до з аконів України.
Згідно абз.1 п.1 Положення про Пенсійний фонд України, затв ердженого Указом Президента України від 01.03.2002 року за №121/2001, Пе нсійний фонд України є центр альним органом виконавчої вл ади.
Відповідно до зазначеного Положення на Пенсійний фонд України покладено обов'язок щодо призначення пенсії; під готовки документів для її ви плати; забезпечення своєчасн ого і в повному обсязі фінанс ування та виплату пенсій.
Пунктом 1.1 Положення про упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в районах, містах і район ах у містах, затвердженого по становою правління Пенсійно го фонду України від 30.04.2002 року за №8-2 управління Пенсійного ф онду України у районах, міста х і районах у містах є органам и Пенсійного фонду України, п ідвідомчими відповідно голо вним управлінням цього фонду в Автономній Республіці Кри м, областях, містах Києві та Се вастополі, що разом з цими упр авліннями утворюють систем у органів Пенсійного фонду У країни та мають завданням - за безпечення призначення та ви плати пенсії.
Отже, обов'язок по нарахуван ню та виплати доплати до пенс ії, яка передбачена Законом У країни "Про соціальний захис т дітей війни", покладено саме на органи Пенсійного фонду У країни.
Враховуючи, що держава взял а на себе обов'язок щодо випла ти позивачу 30% підвищення до п енсії та поклала виконання ц ього обов'язку на центральни й орган виконавчої влади - Пен сійний фонд України, який діє через свої місцеві органи, що входять в систему його орган ів, але вони не вчинили жодної дії для нарахування цих кошт ів та їх виплати, суд вважає, щ о вони не виконали своїх повн оважень без поважних причини .
Виходячи із системного ана лізу приписів Конституції Ук раїни та наведених нормативн о-правових актів, суд вважає б езпідставними посилання від повідача на відсутність кошт ів, як на обґрунтування право мірності невиконання своїх з обов'язань перед позивачем.
Оскільки судом ухвалено рі шення про поновлення права п озивача до дня ухвалення суд ового рішення, позовні вимог и є такими, що задоволені част ково.
Судові витрати по справі пі длягають розподілу у відпові дності до ст.88 ЦПК України - з мі сцевого бюджету м.Харкова Ха рківської області має бути с тягнуто на користь позивача витрати зі сплати судового з бору у розмірі 8 грн. 50 коп. та ви трати на інформаційно-техніч не забезпечення розгляду спр ави у розмірі 37 грн.
На підставі викладеного, ке руючись ст.ст.22, 46, 64, 124, 152 Конститу ції України, ст.ст.1, 3, 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни", Законом Україн и "Про Державний бюджет Украї ни на 2007 р.", Законом України "Пр о Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких з аконодавчих актів України", З аконом України "Про Державни й бюджет України на 2009 р.", Закон ом України "Про Державний бюд жет України на 2010 р.", рішенням К онституційного Суду України від 09.07.2007 р. №6-рп/2007, рішенням Конс титуційного Суду України від 22.05.2008 р. №10-рп/2008, ст.28 Закону Україн и "Про загальнообов'язкове де ржавне пенсійне страхування ", ст.ст.10, 60, 88, 213, 214, 215 ЦПК України, су д -
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги задо вільнити частково.
Зобов' язати Управління П енсійного фонду України у Фр унзенському районі м.Харкова здійснити перерахунок пенсі ї ОСОБА_1 з підвищенням ї ї на 30% мінімальної пенсії за в іком, відповідно до ст.6 Закону України „Про соціальний зах ист дітей війни”, з розміру, вс тановленого ч. 1 ст. 28 Закону Укр аїни „Про загальнообов' язк ове пенсійне страхування”, т а провести відповідні нарах ування та виплати недоотрима них сум за період з 09 липня 2007 р . по 31 грудня 2007 р., та за період з 22 травня 2008 р. по 31 березня 2010 р., з урахуванням раніше сплачен их сум.
Стягнути з місцевого бю джету м.Харкова Харківської області на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 8 грн . 50 коп. та витрати на інформаці йно-технічне забезпечення ро згляду справи у розмірі 37 грн.
Рішення може бути оска ржене до Апеляційного суду Х арківської області через Фру нзенський районний суд м.Хар кова шляхом подачі заяви про апеляційне оскарження протя гом десяти днів з дня проголо шення рішення та поданням ап еляційної скарги протягом дв адцяти днів після подання за яви про апеляційне оскарженн я .
Головуючий - суддя
Суд | Фрунзенський районний суд м.Харкова |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2010 |
Оприлюднено | 26.01.2011 |
Номер документу | 12172322 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Лубенський міськрайонний суд Полтавської області
Литвин Микола Михайлович
Цивільне
Шахтарський міськрайонний суд Донецької області
Дністрян Олена Миколаївна
Цивільне
Фрунзенський районний суд м.Харкова
Бондарєва І. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні