Справа № 2- 3372/10
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
30 листопада 2010 року міс то Шахтарськ
Шахтарський міськрайонний суд Донецької області у скла ді:
головуючого судді Дністря н О.М.
при секретарі Лисенко Л.О.
за участю представника від повідача Сі зової І.В.
розглянувши у відкритому с удовому засіданні цивільну с праву за позовом ОСОБА_2 д о Управління Пенсійного фонд у України в м. Шахтарську Доне цької області про визнання д ій неправомірними та зобов' язання до вчинення дій, -
ВСТАНОВИВ:
Позивачка ОСОБА_2 звер нулася до суду з цивільним по зовом до відповідача, в якому просить визнати дії відпові дача неправомірними і стягну ти з Управління Пенсійного ф онду України в м. Шахтарську н едоплачену державну соціаль ну допомогу як дитині війни в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком за 2009 рік в розмірі 1793 г рн. В обґрунтування позовних вимог позивачка зазначила, щ о її віднесено до категорії « Дітей війни» і згідно Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни» з 1.01.2006 року вон а має право на отримання щомі сячної доплати до пенсії у ро змірі 30% мінімальної пенсії за віком. Натомість, відповідач всупереч вимогам цього Зако ну та Конституції України та кої доплати не здійснював в п овному обсязі, чим порушив пр ава позивачки.
Позивачка до судового засі дання не з' явилася, про дату та час слухання справи повід омлена належним чином. Надал а клопотання про розгляд спр ави без її участі.
Представник відповід ача в судовому засіданні пос илався на те, що порядок надан ня пільг, передбачених ст. 6 ЗУ «Про соціальний захист діте й війни», Кабінетом Міністрі в України 2006 році не було розро блено. Законом України «Про Д ержавний бюджет України на 2007 рік» дія ст. 6 ЗУ «Про соціальн ий захист дітей війни» призу пинена, законодавче не було в регульоване питання стосовн о фінансування виплати підви щення до пенсії в розмірі 30% мі німальної пенсії за віком ді тям війни. Відповідно до вказ аного Закону підвищення до п енсії дітям війни виплачуєть ся за рахунок коштів Державн ого бюджету України, а не за ра хунок коштів Пенсійного фонд у України. ЗУ «Про Державний б юджет України на 2008 рік та про в несення змін до деяких закон одавчих актів України» від 28.1 2.2007 року внесено зміни до ЗУ «П ро соціальний захист дітей в ійни», зокрема ст. 6 вказаного Закону після внесення змін п ередбачалося, що дітям війни до пенсії або щомісячного гр ошового утримання, державної соціальної допомоги, що випл ачується замість пенсії, вип лачується підвищення у розмі рі надбавки, встановленої дл я учасників війни. Вимоги поз ивачки щодо підвищення пенсі ї вважає незаконними, просив суд відмовити у задоволенні позову.
Дослідивши матеріали спр ави, перевіривши доводи стор ін суд вважає, що позов підляг ає частковому задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни», до дітей ві йни віднесені особи, які є гро мадянами України та яким на ч ас закінчення Другої світово ї війни (2 вересня 1945 року) було м енше 18 років.
З матеріалів справи вбача ється, що позивачка є громадя нкою України, має правовий ст атус «Дитина війни», що підтв ерджується пенсійним посвід ченням, знаходиться на облік у в Управлінні ПФУ в м. Шахтарс ьку.
Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни», що набрав чинно сті 1 січня 2006 року, дітям війни пенсії або щомісячне довічн е грошове утримання чи держа вна соціальна допомога, що ви плачується замість пенсії, п ідвищується на 30% мінімальної пенсії за віком.
Питання про стя гнення доплати за 2006-2008 роки поз ивачкою не ставиться.
Відповідно до п. 12 статті 71 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» з метою приведення окр емих норм законів у відповід ність із цим законом, на 2007 рік зупинено, зокрема дію статті 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни».
Проте, 9.07.2007 року Ко нституційним Судом України у справі № 1-29/2007 (справа про соціа льні гарантії громадян) ухва лено Рішення № 6-рп/2007, відповід но до якого, визнані такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційним и), положення зокрема п. 12 ст. 71 За кону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» № 489-V в ід 19.12.2006 року.
Конституційний Суд України зазначив, що поло женнями Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» не можуть скасовувати ся чи змінюватися обсяги пра в і обов' язків, пільг, компен сацій і гарантій громадян, пе редбачених іншими законами У країни, не можуть вноситися з міни, зупинятися дія чинних з аконів України, а також встан овлюватися інше (додаткове) п равове регулювання відносин , що є предметом інших Законів України.
Отже, з 9.07.2007 року ві дновлена дія ст. 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни», відповідно до яко ї дітям війни пенсії або щомі сячне довічне грошове утрима ння чи державна соціальна до помога, що виплачується замі сть пенсії, підвищується на 30 відсотків мінімальної пенсі ї за віком.
Відповідно до положе нь ст. 28 Закону України «Про за гальнообов' язкове державн е пенсійне страхування», мін імальний розмір пенсії за ві ком за наявності у чоловіків 25, а у жінок - 20 років страхово го стажу встановлюється у ро змірі прожитого мінімуму для осіб, які втратили працездат ність, визначеного законом.
Визначення прожитко вого мінімуму, закладення пр авової основи для його встан овлення, затвердження та вра хування при реалізації держа вною конституційної гаранті ї громадян на достатній житт євий рівень, дає Закон Україн и «Про прожитковий мінімум» від 15 липня 1999 року № 966-14, а також З акон України «Про державні с оціальні стандарти та держав ні соціальні гарантії» від 5 ж овтня 2000 року № 2017-ІІІ, згідно ст атті 1 якого прожитковий міні мум використовується для виз начення, у тому числі мінімал ьного розміру пенсії за віко м, який відповідно до статті 28 Закону України «Про загальн ообов' язкове державне пенс ійне страхування» встановлю ється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втрати ли працездатність, визначено го законом.
Частиною 3 статті 4 даного Закону (зі змінами ві д 25 березня 2005 року), передбачен о, що прожитковий мінімум на о дну особу, а також окремо для т их, хто відноситься до основн их соціальних і демографічни х груп населення, щороку затв ерджується Верховною Радою У країни в законі про Державни й бюджет України на відповід ний рік. Прожитковий мінімум публікується в офіційних ви даннях загальнодержавної сф ери розповсюдження.
Законом України «Про Державний бюджет Украї ни на 2009 рік» дія цієї статті За кону України «Про соціальних захист дітей війни» не була з упинена і відповідно у 2009 році продовжує діяти норма, згідн о якої дітям війни пенсії або щомісячне грошове утримання , що виплачується замість пен сії, підвищується на 30 відсотк ів мінімальної пенсії за вік ом.
Статтею 54 Закону Укра їни «Про Державний бюджет Ук раїни на 2009 рік» від 26 грудня 2008 р оку № 835-VI, що набрав чинності з 1 січня 2009 року прожитковий мін імум на одну особу та для тих , хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення, встановлений в розмірах, що діяли у грудні 2008 року, тобто - 498 гривень.
Законом України «Про встановлення прожитков ого мінімуму та мінімальної заробітної плати», від 20.10.2009 рок у за № 1646-VI, що набрав чинності з 4.11.2009 року, прожитковий мінімум для осіб, які втратили працез датність з 1.11.2009 року складає - 573 гривні.
За 2009 рік, відпо відач був повинен нарахувати та сплатити на користь позив ачки 1837 грн. 80 коп. (498 грн. х 10 х 30% + 573 гр н. х 2 х 30%).
Однак, з урахуван ням того, що за 12 місяців 2009 року ОСОБА_2 частково було вип лачено підвищення до пенсії як дитині війни у розмірі 10% пр ожиткового мінімуму (по 49,8 грн . кожного місяця (49,8 х 12 = 597,6 грн.), та к як Пенсійним фондом Україн и в м. Шахтарську в листопаді т а грудні 2009 року брався прожит ковий мінімум без врахування змін, внесених Законом Украї ни «Про встановлення прожитк ового мінімуму та мінімально ї заробітної плати», то з урах уванням фактично виплачених сум, за період з 1 січня 2009 року п о 31 грудня 2009 року на користь по зивачки підлягає до стягненн я сума недоплаченого підвище ння до пенсії: 1240,20 грн. = 1837,8 грн. - 597,6 грн.
Загальна сума не доплати підвищення до пенсії відповідно до ст. 6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни», що недоплачена ОСОБА_2 Управлінням Пенсі йного фонду України в м. Шахта рську за період з 01.01.2009 року по 31. 12.2009 року складає - 1 240,20 (тисяча двісті сорок) грн. 20 к оп.
Відповідно до ча стини другої статті 19 Констит уції України, органи державн ої влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов' язані діяти ті льки на підставі, в межах повн оважень та способом, які пере дбачені Конституцією та зако нами України.
За змістом ч.1 ст. 5 8 Закону України "Про загально обов' язкове пенсійне страх ування" пенсійний фонд є орга ном, який здійснює керівницт во та управління солідарною системою, провадить збір, аку муляцію та облік страхових в несків, призначає пенсії та г отує документи для її виплат и, забезпечує своєчасне і в по вному обсязі фінансування та виплату пенсій, допомоги на п оховання, здійснює контроль за цільовим використанням ко штів Пенсійного фонду, виріш ує питання, пов'язані з веденн ям обліку пенсійних активів застрахованих осіб на накопи чувальних пенсійних рахунка х, здійснює адміністративне управління Накопичувальним фондом та інші функції, перед бачені цим Законом і статуто м Пенсійного фонду.
Суд не приймає ар гументів відповідача щодо ві дсутності бюджетних асигнув ань, оскільки органи державн ої влади не можуть посилатис я на відсутність коштів як на причину невиконання своїх з обов' язань. Рішенням Європе йського суду з прав людини у с праві «Кечко проти України» вказано, що відмова у виконан ні рішення на цій підставі, є с вавільною та незаконною. З ог ляду на правову позицію Євро пейського суду з прав людини , висловлену у зазначеному рі шенні, та положення ч. 1 ст. 58 Кон ституції України про незворо тність дії в часі законів та і нших нормативно-правових акт ів, крім випадків, коли вони по м' якшують або скасовують ві дповідальність особи: реаліз ація особою права, що пов' яз ане з отриманням бюджетних к оштів, яке базується на спеці альних та чинних на час виник нення спірних правовідносин нормативно-правових актах н аціонального законодавства , не може бути поставлена у зал ежність від бюджетних асигну вань, тобто посилання органа ми державної влади на відсут ність коштів як на причину не виконання своїх зобов' язан ь, судами не повинні приймати ся до уваги.
Доводи представ ника відповідача про відсутн ість порядку перерахунку та виплати зазначеного підвище ння пенсії не можуть бути під ставою для відмови в задовол енні позовних вимог, так як са ме на органи Пенсійного фонд у України покладено обов'язо к перерахування та виплати п енсії з відповідним підвищен ням.
Таким чином, суд вважа є дії відповідача щодо не нар ахування позивачці виплат у період з 01.01.2009 по 31.12.2009 року включн о, в належному розмірі, є проти правними та на користь позив ачки з Управління Пенсійного фонду України в м. Шахтарську підлягає стягненню сума нед оплати у розмірі 1240,20 грн. В решт і вимог позов задоволенню не підлягає
Керуючись статт ями 10, 11, 15, 109, 209, 213, 215, 218 Цивільного про цесуального кодексу України , -
В И Р І Ш И В :
Позов ОСОБА _2 до Управління Пенсійного фонду України в м. Шахтарську Донецької області про визна ння дій неправомірними та зо бов' язання до вчинення дій - задовольнити частково.
Визнати неправо мірними дії Управляння Пенсі йного фонду України в м. Шахта рську Донецької області щодо не нарахуванню ОСОБА_2 що місячної державної соціальн ої доплати до пенсії, як дитин і війни, за період з 01.01.2009 року по 31.12.2009 року виходячи з розміру 30 % мінімальної пенсії за віком , встановленої ч. 1 ст. 28 Закону У країни «Про загальнообов'язк ове державне пенсійне страху вання», з урахуванням встано вленого законодавством прож иткового мінімуму для осіб, я кі втратили працездатність.
Стягнути з Управління Пен сійного фонду України в м. Шах тарську на користь ОСОБА_2 підвищення до пенсії в розмі рі 30% мінімальної пенсії за ві ком, як дитині війни, за період з 01.01.2009 по 31.12.2009 року в розмірі 1240 гр н. 20 коп.
В решті позову відмовити.
Рішення суду може бути оска ржене до апеляційного суду Д онецької області.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протя гом десяти днів з дня його про голошення. Особи, які брали уч асть у справі, але не були прис утніми у судовому засіданні під час проголошення судовог о рішення, можуть подати апел яційну скаргу протягом десят и днів з дня отримання копії ц ього рішення.
Рішення суду першої інста нції набирає законної сили п ісля закінчення строку подан ня апеляційної скарги.
Суддя О .М.Дністрян
Суд | Шахтарський міськрайонний суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 30.11.2010 |
Оприлюднено | 09.12.2010 |
Номер документу | 12699913 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Лубенський міськрайонний суд Полтавської області
Литвин Микола Михайлович
Цивільне
Шахтарський міськрайонний суд Донецької області
Дністрян Олена Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні