УХВАЛА
12 листопада 2024 року
м. Київ
справа №420/28869/23
адміністративне провадження №К/990/40539/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Коваленко Н.В.,
суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,
перевіривши касаційну скаргу об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Скісна-78Б" на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29.12.2023 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 23.09.2024 у справі за позовом Департаменту надання адміністративних послуг Одеської міської ради до об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Скісна-78Б" про зобов`язання вчинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
На розгляд колегії суддів Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав передано касаційну скаргу об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Скісна-78Б" на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29.12.2023 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 23.09.2024 у справі № 420/28869/23.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23.10.2024 для розгляду цієї справи визначено наступний склад колегії суддів: головуючий суддя Коваленко Н.В., судді - Бучик А.Ю., Рибачука А.І.
У ході перевірки матеріалів касаційної скарги та вирішення питання щодо наявності підстав для відкриття касаційного провадження суддею-доповідачем Коваленко Н.В., суддями Бучик А.Ю., Рибачуком А.І., заявлено самовідводи, які обґрунтовані порушенням порядку визначення суддів для розгляду справи, встановленого статтею 31 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме - без урахування спеціалізації.
Як вбачається з матеріалів касаційної скарги, предметом позову зобов`язання ОСББ передати Департаменту надання адміністративних послуг Одеської міської ради картотеку з питань реєстрації фізичних осіб.
Рішенням зборів суддів Верховного Суду у Касаційному адміністративному суді № 22 від 19.07.2019 затверджено Роз`яснення щодо віднесення адміністративних справ до категорій справ відповідно до Загального класифікатора спеціалізацій суддів та категорій справ, затвердженого наказом ДСА від 21.12.2018 № 622 (далі - Класифікатор № 662), яким передбачено категорію спорів, що виникають з приводу «справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадських прав, зокрема щодо реєстрації та обмеження пересування і вільного вибору місця проживання».
Рішенням зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 14.01.2019 № 1, зі змінами, внесеними рішенням зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 27.12.2019 № 33 "Про внесення змін до Спеціалізації суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді та судових палат Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду", визначено спеціалізацію суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді та судових палат Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду згідно з додатком.
Таким чином, вказана справа згідно із Класифікатором № 662, віднесена до категорії 102090000 «справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадських прав, зокрема щодо реєстрації та обмеження пересування і вільного вибору місця проживання», що розглядається Судовою палатою з розгляду справ щодо виборчого процесу та референдуму, а також захисту політичних прав громадян.
Так, за приписами пункту 5 частини першої статті 36 Кодексу адміністративного судочинства України суддя не може брати участі в розгляді адміністративної справи і підлягає відводу (самовідводу) у разі порушення порядку визначення судді для розгляду справи, встановленого статтею 31 цього Кодексу.
Частинами 1-3 статті 125 Конституції України передбачено, що судоустрій в Україні будується за принципами територіальності та спеціалізації і визначається законом.
Відповідно до частини п`ятої статті 37 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» у Касаційному адміністративному суді обов`язково створюється окрема палата для розгляду справ щодо виборчого процесу та референдуму, а також захисту політичних прав громадян.
За змістом частини першої статті 31 Кодексу адміністративного судочинства України визначення судді, а в разі колегіального розгляду, - судді-доповідача для розгляду конкретної справи здійснюється з урахуванням спеціалізації.
Рішенням зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 06.12.2017 № 5 (далі - Рішення № 5) було утворено судові палати Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, визначено спеціалізації суддів і судових палат, їх кількісний склад.
Рішенням зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 14.01.2019 № 1 (далі - Рішення № 1) визначено спеціалізацію суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді та судових палат Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду відповідно до Класифікатора № 622.
Рішенням зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді № 33 від 20.12.2019 (далі - Рішення № 33) справи, які належать до категорії 102090000 розділу 102000000 Класифікатора № 622 належать до спеціалізації суддів Судової палати з розгляду справ щодо виборчого процесу та референдуму, а також захисту політичних прав громадян.
Рішенням зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20.05.2019 № 14 (далі - Рішення № 14) визначено персональний склад постійних колегій суддів, резервних суддів для постійних колегій суддів у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав.
Відповідно до Рішення № 14 суддя-доповідач Коваленко Н.В., судді -: Бучик А.Ю., Рибачук А.І., входять до складу Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав.
Згідно з Рішенням № 33 справи віднесені до категорії 102090000 «справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадських прав, зокрема щодо реєстрації та обмеження пересування і вільного вибору місця проживання» Класифікатора № 622, до якого відноситься судова справа № 420/28869/23 за позовом Департаменту надання адміністративних послуг Одеської міської ради до об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Скісна-78Б" про зобов`язання вчинити певні дії - віднесено до спеціалізації Судової палати з розгляду справ щодо виборчого процесу та референдуму, а також захисту політичних прав громадян.
При прийнятті рішення про самовідвід, Суд також враховує практику Європейського суду з прав людини, який виходить з того що «суд» розглядається як такий, що завжди має бути заснований на законних підставах, оскільки у протилежному випадку він не буде володіти легітимністю, що є необхідною ознакою для розгляду справ у демократичному суспільстві («Lavents v. Latvia», № 58442/00, пункт 81); фраза «заснований на законних підставах» означає не лише законні підстави для існування суду, а також відповідність суду специфічним правилам, що регламентують його діяльність («Сокуренко і Стригун проти України», № 29458/04 та № 29465/04, пункт 24). «Закон» у значенні статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) включає не лише законодавство щодо заснування і компетенцію судових органів, а також будь-яке інше положення національного законодавства, яке в разі його порушення спричинило б незаконну участь одного чи більше суддів у розгляді справи («DMD Group, a.s. v. Slovakia», № 19334/03, пункт 59).
Метою розгляду однакової категорії справ у межах судів однієї палати є, серед іншого, забезпечення єдності судової практики.
Європейська комісія за демократію через право (Венеціанська комісія) у виходить з того, що принцип правової визначеності (legal certainty) має важливе значення для довіри до судової системи і верховенства права; правова визначеність також сприяє розвитку та економічного прогресу; необхідно, щоб суди, особливо вищі суди, створювали механізми для запобігання конфліктам та забезпечення узгодженості їхньої судової практики (Доповідь Венеціанської комісії № 512/2009 "Про верховенство права" (Venice Commission: the Rule of Law), що була прийнята на 86-му пленарному засіданні 25-26 березня 2011 року на основі зауважень її членів П`єтера Ван Дзіка (Нідерланди), Грет Халлер (Швейцарія), Джефрі Джоуела (Сполучене Королівство), Каарло Туорі (Фінляндія); п. 44-50).
Враховуючи викладене, зазначені положення законодавства, а також з метою забезпечення єдності судової практики щодо розгляду справ, які стосуються реалізації державної політики у сфері публічних правовідносин, заяви суддів Коваленко Н.В., Бучик А.Ю., Рибачука А.І., про самовідвід підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 31, 36-38, 39, 40, 345 Кодексу адміністративного судочинства України,
УХВАЛИВ:
1. Задовольнити заяви суддів Коваленко Н.В., Бучик А.Ю., Рибачука А.І., про самовідвід.
2. Відвести суддів Коваленко Н.В., Бучик А.Ю., Рибачука А.І., від участі у розгляді касаційної скарги об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Скісна-78Б" на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29.12.2023 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 23.09.2024 у справі за позовом Департаменту надання адміністративних послуг Одеської міської ради до об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Скісна-78Б" про зобов`язання вчинити певні дії.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та не оскаржується.
Суддя-доповідач Н.В. Коваленко
Суддя А.Ю. Бучик
Суддя А.І. Рибачук
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 12.11.2024 |
Оприлюднено | 18.11.2024 |
Номер документу | 123060154 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні