Постанова
від 11.03.2011 по справі 2а-219
СТАНИЧНО-ЛУГАНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа 2а-219/2011 р.

П О С Т А Н О В А

Іменем України

          01 березня 2011 року                                                                смт Станиця Луганська

                                                                                              Луганської області

Суддя Станично-Луганського районного суду Антонов Ю.А., розглянувши у письмовому провадженні матеріали за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Станично-Луганському районі Луганської області, про визнання неправомірними дій посадових осіб та зобов’язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

04.01.2011 року позивач звернувся до суду з позовною заявою до Управління Пенсійного фонду України в Станично-Луганському районі Луганської області про визнання дії неправомірними, зобов’язання здійснити перерахунок та виплату пенсії інваліду ЧАЕС з 01.09.2010 року до 31.08.2013 року. Також, просить зобов’язати відповідача визначити заборгованість, яка утворилась у результаті неналежної виплати пенсії, починаючи з 01.09.2010 року та стягнути її на його користь. Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що йому з 01.09.2010 року встановлена безстроково 2 група інвалідності, внаслідок захворювання, пов’язаного з виконанням обов’язків військової служби по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС. Пенсію він отримує у значно меншому розмірі ніж передбачено діючим законодавством.

До початку судового засідання від сторін надійшли заяви про розгляд справи за їх відсутністю. Судом постановлено ухвалу про розгляд справи у порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково, з наступних підстав.

Судом встановлено, що позивач належить до 1 категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, що підтверджується відповідним посвідченням позивача (а.с. 2). Відповідно довідки до акту огляду МСЕК (а.с. 3) позивачу при первинному огляді встановлена ІІ група інвалідності з 10.08.2010 року до 01.01.2013 р, захворювання пов’язано з виконанням обов’язків військової служби по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

21.12.2010 року позивач звернувся до УПФУ в Станично-Луганському районі про перерахунок пенсії, виходячи з 8-ми мінімальних пенсій за віком, та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю, виходячи з 75% мінімальної пенсії за віком, однак Листом від 23.12.2010 року відповідач відмовив позивачу у його прохані (а.с. 5).

Суд вважає, що такі дії відповідача є незаконними за наступними обставинами.

На підставі статей 50, 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян які постраждали наслідок Чорнобильської катастрофи»від 28 лютого 1991 року № 796 із змінами та доповненнями на 09.07.2007 рік (до внесення змін 28.12.2007 року) особам, віднесеним до 1 категорії, призначалася щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров’ю, у розмірах:

-          інвалідам I групи –100 процентів мінімальної пенсії за віком;

-          інвалідам II групи –75 процентів мінімальної пенсії за віком;

-          інвалідам III групи, дітям-інвалідам, а також хворим внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу –50 процентів мінімальної пенсії за віком.

Пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв’язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи призначалися за бажанням громадянина із заробітку, одержаного за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках, у розмірі відшкодування фактичних збитків, який визначається згідно з законодавством.

В усіх випадках розмір середньомісячної заробітної плати для обчислення пенсії за роботу в зоні відчуження у 1986-1990 роках не може перевищувати 3,0 тис. карбованців.

Обчислення і призначення пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва захворювання, і пенсій у зв’язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи заробітку за межами зони відчуження провадиться на загальних підставах відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»(ч.3 ст. 54 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3108-IV від 17.11.2005 р.).

В усіх випадках розмірі пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв'язок з Чорнобильською катастрофою не могли бути нижчими: по I групі інвалідності – 10 мінімальних пенсій за віком; по II групі інвалідності – 8 мінімальних пенсій за віком; по III групі інвалідності – 6 мінімальних пенсій за віком; дітям-інвалідам –3 мінімальних пенсій за віком.

Порядок обчислення пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання пенсії у зв’язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи визначено Кабінетом Міністрів України.

Законом України «Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України»від 28.12.2007 року внесено зміни до ЗУ «Про соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», статтями 50, 54 вказаного Закону передбачається, що з 01.01.2008 року особам, віднесеним до 1 категорії, мінімальний розмір пенсії для інвалідів 2 групи, щодо яких встановлено зв'язок з Чорнобильською катастрофою, для учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС складає з розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, щомісячна додаткова пенсія особам, віднесеним до 1 категорії, інвалідам 2 групи, постраждалим від Чорнобильської катастрофи, призначається у розмірі 20% від прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Разом з цим, рішенням Конституційного Суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008 року положення пункту 28 розділу 2 «Внесення змін до деяких законодавчих актів України»Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України від 28.12.2007 року щодо внесення змін до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»визнані такими, що не відповідають Конституції України.

Статтею 152 Конституції України передбачено, що закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.

Таким чином, діє редакція Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»від 28 лютого 1991 року № 796 із змінами і доповненнями на 09.07.2007 року (до внесення змін 28.12.2007 року) та до теперішнього часу норми цього закону не зупинені.

Згідно статті 19 Конституції України органи державної влади місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

На підставі статті 45 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першою статті 35, частиною другою статті 38, частиною третьою статті 42 і частиною п’ятою статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки:

- у разі виникнення права на підвищення пенсії –з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа;

- у разі настання обставин, які тягнуть за собою зменшення пенсії –з першого числа місяця, в якому настали ці обставини, якщо вони мали місце до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо вони мали місце після 15 числа.

Документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначені (перерахунку) пенсії.

Судом було встановлено, що позивач звернувся за перерахунком пенсії до відповідача 21.12.2010 року, а до суду 04.01.2011 року. На момент звернення, як вказано вище, діє редакція Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»від 28 лютого 1991 року № 796 із змінами і доповненнями.

Визначення прожиткового мінімуму, закладення правової основи для його встановлення, затвердження та врахування при реалізації державою конституційної гарантії громадян на достатній життєвий рівень, дає Закон України «Про прожитковий мінімум»від 15 липня 1999 року № 966-14, а також Закон України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії»від 05.10.2000 року №2017, згідно статті 1 якого прожитковий мінімум використовується для визначення, у тому числі, мінімального розміру пенсії за віком, який відповідно до статті 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного Законом.

Відповідно до ч.3 ст. 67 ЗУ „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії визначений відповідно до статті 54 цього Закону, а також розмір додаткової пенсії за шкоду заподіяну здоров’ю, особам, віднесеним до категорії І, ІІ, ІІІ, ІV розмір щомісячної компенсації сім’ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи. Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму, тобто на відповідний період.

Згідно з викладеним суд вважає неправомірним зі сторони відповідача при вирішенні питання перерахунку розміру пенсії позивачу використання того нормативного акту, який суттєво погіршує його становище в порівнянні з другими учасниками ліквідації аварії на ЧАЕС, та громадянами, що порушує його Конституційні та пенсійні права.

Приймаючи таке рішення суд ґрунтується на конституційних принципах, на яких базується здійснення прав і свобод людини і громадянина в Україні, включаючи і право на пенсійне забезпечення, передбачені ст.ст. 1, 3, ч.2 ст. 6; 8, ч.2 ст. 19; 22, 23, ч.1 ст. 24 Конституції України, тому набуте у сфері пенсійного забезпечення, не може бути скасовано, звужене. Правовою гарантією забезпечення державою даного права є виконання прийнятих на себе зобов’язань, виходячи з положень принципу верховенства права, закріпленого як ст. 8 Конституції України, так і ст. 8 КАС України.

Таким чином, для позивача як інваліда другої групи, особи постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії, нижчий розмір державної та додаткової пенсії повинен розраховуватися, виходячи із наведених розмірів.

На підставі вищенаведеного, вимоги позивача щодо визнання дій відповідача неправомірними, зобов’язання Управління Пенсійного фонду України в Станично-Луганському районі Луганської області здійснити перерахунок пенсії за віком в розмірі не нижче 8-ми мінімальних пенсій за віком та додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров’ю у розмірі 75% мінімальної пенсії за віком, є обґрунтованими і відповідають діючому законодавству.

Питання щодо судових витрат не вирішується, оскільки позивач звільнений від їх оплати у встановленому порядку, а статтею 94 Кодексу адміністративного судочинства України не передбачено їх стягнення у даних випадках.

Керуючись статтями 2, 17, 18, 94, 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України суд, статтями 50, 54, 67 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», статтею 45 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», -

П О С Т А Н О В И В:

          Позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати неправомірними дії управління Пенсійного фонду України в Станично-Луганському районі Луганської області щодо відмови в перерахунку та виплаті на користь ОСОБА_1 пенсії у розмірі 8-ми мінімальних пенсій за віком, рівної прожитковому мінімуму для непрацездатних та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю у розмірі 75% мінімальної пенсії за віком, рівної прожитковому мінімуму для непрацездатних починаючи з 01.01.2011 року.

Зобов’язати управління Пенсійного фонду України в Станично-Луганському районі Луганської області зробити перерахунок та виплату пенсії на користь ОСОБА_1 в розмірі 8 мінімальних пенсій за віком та додаткової пенсії за шкоду заподіяну здоров’ю в розмірі 75% мінімальної пенсії за віком починаючи з 01.01.2011 року, з урахуванням положень частини 3 статті 67 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». Перерахунок пенсії здійснювати виходячи з мінімальної пенсії за віком, встановленої у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність визначеного законом на відповідний період.

Постанова може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Станично-Луганський районний суд Луганської області протягом десяти днів з дня її отримання.

Головуючий:

СудСтанично-Луганський районний суд Луганської області
Дата ухвалення рішення11.03.2011
Оприлюднено16.03.2011
Номер документу14126161
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-219

Ухвала від 11.05.2012

Адміністративне

Соснівський районний суд м.Черкас

Євтушенко П. М.

Ухвала від 06.12.2011

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мамчур Я.С

Постанова від 21.04.2009

Адміністративне

Дзержинський міський суд Донецької області

Андреєв В. В.

Постанова від 11.03.2011

Адміністративне

Станично-Луганський районний суд Луганської області

Антонов Ю. А.

Постанова від 08.02.2011

Адміністративне

Сватівський районний суд Луганської області

Гашинська О. А.

Постанова від 24.02.2010

Адміністративне

Нетішинський міський суд Хмельницької області

Савіцький Леонід Петрович

Постанова від 27.10.2010

Адміністративне

Амур-Нижньодніпровський районний суд м.Дніпропетровська

Якименко Лариса Григорівна

Постанова від 19.11.2010

Адміністративне

Київський районний суд м. Полтави

Кузіна Жанна Василівна

Постанова від 03.12.2010

Адміністративне

Оратівський районний суд Вінницької області

Романчук Руслана Вікторівна

Постанова від 29.11.2010

Адміністративне

Погребищенський районний суд Вінницької області

Бойчук Олександр Григорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні