Справа № 2-а-1107/09
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
«19» травня 2009 року
Малиновський районний суд м. Одеси як адміністративний суд в складі:
Головуючого - судді Погрібного C.O.
за сек ретаря - Дробязко В.О.,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в залі суд у в м. Одесі адміністративну с праву за позовом ОСОБА_1 д о Управління Пенсійного фонд у України в Малиновському ра йоні м. Одеси про зобов'язання нарахувати та виплатити щом ісячну державну соціальну до помогу як дитині війни, -
встановив:
Позивач ОСОБА_1 зверн улася до Малиновського район ного суду м. Одеси з позовною з аявою до Управління Пенсійно го фонду України в Малиновсь кому районі міста Одеси про в изнання протиправними дій та зобов'язання нарахувати щом ісячну доплату до пенсії у ро змірі 30 % мінімальної пенсії з а віком. В обгрунтування свої х вимог Позивач зазначила, що є «дитиною війни» в розумінн і Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни» і ма є право на пільги, передбачен і цим Законом. Зокрема, посила ючись на статтю 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни», Позивач зазначил а, що вона має право на отриман ня щомісячної доплати до пен сії у розмірі 30 % мінімальної п енсії за віком. Позивач також вказала, що бездіяльність Ві дповідача грубо порушила її законні права, позбавила пра ва отримувати щомісячну допл ату до пенсії в належному роз мірі, що свідчить про нехтува ння правами громадян з боку В ідповідача.
Відповідач проти позову за перечив, зазначаючи, що він ді яв в межах повноважень, надан их йому законами України та п ідзаконними нормативно-прав овими актами. Зокрема, Відпов ідач зазначив, що Законом Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни» передбачено, що фінансування виплат по дано му Закону проводиться з держ авного бюджету України, який не передбачав таких витрат. В иходячи із зазначеного, Відп овідач вважає, що він діяв в ме жах своїх повноважень та не п орушив вимоги чинного законо давства України. Також відпо відач вказав на порушення по зивачем строків звернення до суду.
Заслухавши пояснення пози вача та представника відпові дача, дослідивши надані стор онами документи та матеріали справи, з'ясувавши всі фактич ні обставини, на яких грунтую ться позовні вимоги, об'єктив но оцінивши докази, що мають ю ридичне значення для розгляд у справи і вирішення спору, су д приходить до наступних вис новків, вважає вимоги позива ча обгрунтованими та такими, що підлягають задоволенню з наступних підстав.
Позивач, ОСОБА_1, народил ася ІНФОРМАЦІЯ_1 року. Згі дно із статтею 1 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни» дитиною війни є осо ба, яка є громадянкою України та якій на час закінчення (2 ве ресня 1945 року) Другої світової війни було менше 18 років. Відп овідно, Позивач є дитиною вій ни в розумінні Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни». Відповідач не запе речує того факту, що Позивач є дитиною війни в розумінні За кону України «Про соціальний захист дітей війни».
Виходячи із того, що Позивач є дитиною війни в розумінні З акону України «Про соціальни й захист дітей війни», Суд вва жає, що на неї повністю розпов сюджуються всі пільги та соц іальні гарантії, передбачені Законом України «Про соціал ьний захист дітей війни», в то му числі й право на підвищенн я пенсії на 30 % мінімальної пен сії за віком, як передбачено с таттею 6 зазначеного Закону.
Відповідно до частини 1 стат ті 28 Закону України «Про загал ьнообов'язкове державне пенс ійне страхування» мінімальн ий розмір пенсії за віком за н аявності у чоловіків 25, а у жін ок - 20 років страхового стажу в становлюється у розмірі прож иткового мінімуму для осіб, я кі втратили працездатність, визначеного законом. Ця норм а підлягає застосуванню до с пірних правовідносин як коеф іцієнт для визначення розмір у щомісячної доплати до пенс ії.
Розмір прожиткового мінім уму для осіб, які втратили пра цездатність, у досліджуваний період часу визначався у ст. 6 2 Закону України „Про Державн ий бюджет України на 2007 рік" - з 1 січня - 380 гривень, з 1 квітня - 406 гр ивень, з 1 жовтня - 411 гривень, ст. 58 Закону України „Про Державн ий бюджет України на 2008 рік та п ро внесення змін до деяких за конодавчих актів України" - з 1 січня - 470 гривень, з 1 квітня - 481 г ривня, з 1 липня - 482 гривні, з 1 жов тня - 498 гривень.
Відповідно до статті 46 Конс титуції У країни громадяни м ають право на соціальний зах ист, що включає право на забез печення їх у разі повної, част кової або тимчасової втрати працездатності, втрати годув альника, безробіття з незале жних від них обставин, а також у старості та в інших випадка х, передбачених законом. Таки м чином, щомісячна доплата до пенсії для дітей війни є форм ою соціального забезпечення громадян, які відповідно до с пеціального закону, є дітьми війни. Тобто, фактично ця щомі сячна надбавка є формою реал ізації конституційного прав а громадян, які є дітьми війни , на соціальний захист.
Суд звертає увагу сторін на те, що реалізація особою прав а, що пов'язане з отриманням бю джетних коштів, яке базуєтьс я на спеціальних та чинних на час виникнення спірних прав овідносин нормативно-правов их актів національного закон одавства, не може бути постав лена у залежність від бюджет них асигнувань, тобто посила ння органами державної влади на відсутність коштів як на п ричину невиконання своїх зоб ов'язань судом не приймаєтьс я до уваги. Так, наприклад, у сп раві «Кечко проти України» Є вропейський Суд з прав людин и констатував, що не приймає а ргумент Уряду щодо бюджетних асигнувань, оскільки органи державної влади не можуть по силатись на відсутність кошт ів як на причину невиконання своїх зобов'язань.
Як зазначено у Рішенні Конс титуційного Суду України від 11 жовтня 2005 року "N 8-рп/2005 (справа п ро рівень пенсії і щомісячно го довічного грошового утрим ання) зміст прав і свобод люди ни - це умови і засоби, які визн ачають матеріальні та духовн і можливості людини, необхід ні для задоволення потреб її існування і розвитку. Обсяг п рав людини - це кількісні пока зники відповідних можливост ей, які характеризують його м ножинність, величину, інтенс ивність і ступінь прояву та в иражені у певних одиницях ви міру.
Звуження змісту прав і своб од означає зменшення ознак, з містовних характеристик мож ливостей людини, які відобра жаються відповідними правам и та свободами, тобто якісних характеристик права. Звужен ня обсягу прав і свобод - це зм еншення кола суб'єктів, розмі ру території, часу, розміру аб о кількості благ чи будь-яких інших кількісно вимірюваних показників використання пра в і свобод, тобто їх кількісно ї характеристики.
Враховуючи те, що Позивач є дитиною війни, вона наділена державою певним правовим ст атусом, який включає в себе й п раво на додаткові елементи с оціального захисту, зокрема право на отримання надбавки до пенсії. Наділивши дітей ві йни зазначеною соціальною га рантією, держава таким чином взяла на себе публічне зобов 'язання забезпечити належний матеріальний рівень осіб, як і є дітьми війни. Тобто, між По зивачем і державою встановле но певний правовий зв'язок у в изначеній сфері життєдіяльн ості, який характеризується наявністю зобов'язання держа ви забезпечити соціальний за хист дітей війни.
Відповідно до статті 22 Конс титуції України конституцій ні права і свободи гарантуют ься і не можуть бути скасован і. При прийнятті нових законі в або внесенні змін до чинних законів не допускається зву ження змісту та обсягу існую чих прав і свобод.
Даючи оцінку законодавчим перешкодам в реалізації пра в та інтересів позивача, суд д ійшов такого.
Відповідно до ст. 6 Закону У країни „Про соціальний захис т дітей війни" в редакції Зако ну від 18 листопада 2004 року, стан ом до 1 січня 2008 року, дітям війн и пенсії або щомісячне довіч не грошове утримання чи держ авна соціальна допомога, що в иплачується замість пенсії, підвищуються на 30 відсотків м інімальної пенсії за віком.
Стосовно виплат у 2007 році. Вт ім, згідно з п. 12 ст. 71 Закону Укра їни „Про державний бюджет Ук раїни на 2007 рік" від 19 грудня 2006 ро ку на 2007 рік зупинено дію ст. 6 За кону України „Про соціальний захист дітей війни" з урахува нням ст. 111 цього Закону. Відпов ідно до ст. 111 Закону про держав ний бюджет України на 2007 рік ус тановлено, що у 2007 році підвище ння до пенсії або щомісячног о довічного грошового утрима ння чи державної соціальної допомоги, яка виплачується з амість пенсії, відповідно до статті 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » виплачується особам, які є і нвалідами (крім тих, на яких по ширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни , гарантії їх соціального зах исту»), у розмірі 50 відсотків в ід розміру надбавки, встанов леної для учасників війни.
За ч. 4 ст. 14 Закону України „Пр о статус ветеранів війни, гар антії їх соціального захисту " учасникам війни пенсії або щ омісячне довічне грошове утр имання чи державна соціальна допомога, що виплачується за мість пенсії, підвищуються н а 10 процентів прожиткового мі німуму для осіб, які втратили працездатність. Таким чином лише інвалідам у 2007 році здійс нювалася виплата 5 відсотків від розміру мінімальної пен сії за віком замість належни х 30 відсотків, іншим категорія м осіб - така виплата не здійсн ювалась.
За Рішенням Конституційно го Суду України у справі за ко нституційним поданням 46 наро дних депутатів України щодо відповідності Конституції У країни (конституційності) по ложень статей 29, 36, частини друг ої статті 56, частини другої ст атті 62, частини першої статті 66, пунктів 7, 9, 12, 13, 14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44, 45, 46 стат ті 71, статей 98, 101, 103, 111 Закону Украї ни «Про Державний бюджет Укр аїни на 2007 рік» (справа про соці альні гарантії громадян) від 9 липня 2007 року, № 6-рп/2007, справа N 1-29 /2007, визнані такими, що не відпо відають Конституції України (є неконституційними), такі по ложення Закону України „Про Державний бюджет України на 2007 рік": пункту 12 статті 71, яким зу пинено на 2007 рік дію статті 6 За кону України «Про соціальний захист дітей війни», з урахув анням статті 111 цього Закону; с татті 111, за якою підвищення до пенсії або щомісячного дові чного грошового утримання чи державної соціальної допомо ги, яка виплачується замість пенсії, відповідно до статті 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни» випл ачується особам, які є інвалі дами (крім тих, на яких поширює ться дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гара нтії їх соціального захисту» ), у розмірі 50 відсотків від роз міру надбавки, встановленої для учасників війни. За п. 5 рез олютивної частини рішення Ко нституційного Суду України в ід 9 липня 2007 року це рішення у ц ій справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ним и позовів у зв'язку з правовід носинами, які виникли внаслі док дії положень статей зазн ачених законів, що визнані не конституційними.
Стосовно виплат у 2008 році. Зг ідно з п. 41 розділу II Закону Укр аїни „Про Державний бюджет У країни на 2008 рік та про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України" від 28.12.2007 року п оложення ст. 6 зазначеного Зак ону викладено в новій редакц ії, що набула чинності з 1 січн я 2008 року, за якою „дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про стат ус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту») до п енсії або щомісячного довічн ого грошового утримання чи д ержавної соціальної допомог и, що виплачується замість пе нсії, виплачується підвищенн я у розмірі надбавки, встанов леної для учасників війни". Вт ім, положення пункту 41 розділу И названого Закону визнано т акими, що не відповідають Кон ституції України (є неконсти туційними), згідно з Рішенням Конституційного Суду Україн и від 22.05.2008 року, № 10-рп/2008, у справі за конституційними поданням и Верховного Суду України що до відповідності Конституці ї України (конституційності) окремих положень статті 65 роз ділу І, пунктів 61, 62, 63, 66 розділу II, пункту З розділу 111 Закону Укр аїни «Про Державний бюджет У країни на 2008 рік та про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України» і 101 народног о депутата України щодо відп овідності Конституції Украї ни (конституційності) положе нь статті 67 розділу 1, пунктів 1 - 4, 6 - 22, 24 - 100 розділу II Закону Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2008 рік та про внесення зм ін до деяких законодавчих ак тів України» (справа щодо пре дмета та змісту закону про Де ржавний бюджет України).
Втім, застосовуючи зазначе ні рішення Конституційного С уду України цей суд є обмежен им часовими межами, встановл еними вимогами ч. 2 ст. 152 Консти туції України, відповідно до яких закони, інші правові акт и або їх окремі положення, що в изнані неконституційними, вт рачають чинність з дня ухвал ення Конституційним Судом Ук раїни рішення про їх неконст итуційність. З огляду на це су д має встановити початковим моментом відновлення поруше них прав позивача день ухвал ення відповідних рішень Конс титуційним Судом України у в ідповідні роки, а кінцевими м оментами - останній день відп овідного року.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Консти туції України органи державн ої влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і Конституцією та законами У країни.
Згідно з ч. 3 ст. 46 Конституції пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основ ним джерелом існування, мают ь забезпечувати рівень життя , не нижчий від прожиткового м інімуму, встановленого закон ом.
За ст. 92 Конституції виключн о законами України визначают ься, зокрема, права і свободи л юдини і громадянина, гаранті ї цих прав і свобод; основні об ов'язки громадянина.
Беручи до уваги, що фактичні юридичні підстави для задов олення позову у позивача вин икли після вирішення та пост ановления Конституційним Су дом України рішень від 9 липня 2007 року та від 22 травня 2008 року, н а яких грунтується це рішенн я, суд визнає причини пропуще ння строку звернення до суду поважними, що не перешкоджає розгляду і вирішення справи за правилами ч. 2 ст. 100 КАС Украї ни, при чому поновлення таког о строку законом не вимагаєт ься.
У питанні звернення до нега йного виконання суд виходить з такого обов'язку, покладено го на нього за п. 1 ст. 256 КАС Украї ни.
Відповідно до частини 2 стат ті 71 Кодексу адміністративно го судочинства України в адм іністративних справа х про п ротиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта влад них повноважень обов'язок що до доказування правомірност і свого рішення, дії чи бездія льності покладається на відп овідача, якщо він заперечує п роти адміністративного позо ву.
Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог (що не є перешкодою за наявності мотивів необхідності повног о захисту прав, свобод та інте ресів сторін, про захист яких вони просять за ст. 11 КАС Украї ни), системного аналізу полож ень чинного законодавства Ук раїни та матеріалів справи, с уд дійшов висновку, що виклад ені в позовній заяві доводи П озивача є частково обгрунтов аними та відповідно такими, щ о підлягають задоволенню час тково.
Керуючись статтею 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни», статтями 11, 69 - 71, 94 , 100, 160- 165, 167, 254 Кодексу адміністрати вного судочинства України, С УД -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов - задовольнити частково.
Зобов'язати Управління Пе нсійного фонду України в Мал иновському районі м. Одеси зд ійснити нарахування та випла ту ОСОБА_1 щомісячної держ авної соціальної допомоги, п ередбаченої статтею 6 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни», у розмірі 30 % м інімальної пенсії за віком, з а період з 9 липня 2007 року до 31 гр удня 2007 року в сумі 735, 30 гривень, а також зазначену допомогу за період з 22 травня 2008 року до 31 гр удня 2008 року в сумі 684, 20 гривень.
Допустити негайне виконан ня постанови суду в межах сум и стягнення за один місяць.
В задоволенні інших позовн их вимог - відмовити.
Постанова відповідно до ч астини 1 статті 254 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни набирає законної сили після закінчення строку под ання заяви про апеляційне ос карження, встановленого цим Кодексом, якщо таку заяву не б уло подано.
Постанова суду може бути ос каржена шляхом подання до ад міністративного суду апеляц ійної інстанції через суд пе ршої інстанції заяви про апе ляційне оскарження протягом десяти днів з дня складання п останови у повному обсязі та подання апеляційної скарги протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційн е оскарження. Апеляційна ска рга може бути подана без попе реднього подання заяви про а пеляційне оскарження, якщо с карга подається у строк, вста новлений для подання заяви п ро апеляційне оскарження.
Суд | Малиновський районний суд м.Одеси |
Дата ухвалення рішення | 19.05.2009 |
Оприлюднено | 30.04.2011 |
Номер документу | 14982760 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Малиновський районний суд м.Одеси
Погрібний C.O.
Адміністративне
Перевальський районний суд Луганської області
Сініцин Едуард Миколайович
Адміністративне
Лубенський міськрайонний суд Полтавської області
Чередникова Валентина Семенівна
Адміністративне
Жовтневий районний суд Миколаївської області
Самчишина Ніна Василівна
Адміністративне
Каховський міськрайонний суд Херсонської області
Подіновська Галина Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні