Постанова
від 11.03.2009 по справі 2-а-13/09
ЧЕРВОНОГВАРДІЙСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.МАКІЇВКИ

№ 2-a-13/09

 ПОСТАНОВА

 ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 березня 2009 року

Червоногвардійський районний суд м. Макіївки Донецької області як адміністративний суд у складі: головуючої судді: Рассуждай В.Я.,

при секретарі: Голтвенко І.О.,

за участю позивача: ОСОБА_1,

за участю представника відповідача: ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні суду у м. Макіївці адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Червоногвардійської районної адміністрації Макіївської міської Ради про стягнення несплачених сум допомоги на утримання дитини до трирічного віку,

ВСТАНОВИВ:

Позивачка звернулася до суду з позовом до Управління праці та соціального захисту населення Червоногвардійської районної адміністрації Макіївської міської Ради про стягнення несплачених сум допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у період з вересня 2007 року по жовтень 2008 року, мотивуючи свої вимоги порушенням відповідачем її конституційного права на отримання соціальних виплат на дитину у гарантованому законом розмірі.

У судовому засіданні позивачка ОСОБА_1 підтримала заявлені вимоги, в обґрунтування яких, посилалася на обставини, викладені у позовній заяві, та зазначила, що вона є матір’ю ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1. З 13 вересня 2007 року позивачка перебуває на обліку в УПСЗН Червоногвардійської районної адміністрації Макіївської міської ради та отримує щомісячну допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку: у вересні 2007 року - 80 гривень 67 копійок, у жовтні 2007 року -136 гривень 13 копійок, у листопаді 2007 року - 140 гривень 05 копійок, з грудня 2007 року по жовтень 2008 року - 144 гривні 10 копійок. На підставі норм Закону України «Про державну допомогу по сім’ям з дітьми» їй на дитину була нарахована відповідна державна соціальна допомога, розмір якої у 2007 році був безпідставно визначений відповідно до абз.3 ч.2 ст. 56 Закону „Про державний бюджет України на 2007 рік". Цим Законом була зупинена дія ст. 15 ЗУ «Про державну допомогу по сім’ям з дітьми». Разом з тим, Рішенням Конституційного суду України від 09.07.2007 року №6-рп/2007 було визнано норми ЗУ «Про державний бюджет на 2007 рік» такими, що не відповідають Конституції України, обмежують соціальні права громадян та які, відповідно, втрачають чинність.

З урахуванням викладених обставин розмір соціальної допомоги має бути не нижчим від прожиткового мінімуму, встановленого законом, а таким чином, сума допомоги повинна була становити: з квітня 2007 року -463 гривні, з жовтня 2007 року - 470 гривень, з січня 2008 року - 526 гривень, з квітня 2008 року - 538 гривень, з липня 2008 року - 540 гривень, з жовтня 2008 року - 557 гривень. Таким чином, з 13 вересня 2007 року по 01 жовтня 2008 року відповідач повинен був сплати позивачці 7736 гривень 37 копійок, а сплачено було лише 1941 гривня 95 копійок, тобто різниця складає 5302 гривні 05 копійок. Крім того, просила визнати дії відповідача неправомірними та стягнути на її користь недоплачену суму допомоги по догляду за дитиною до трирічного віку у розмірі 5302 гривні 05 копійок.

Також позивачка у судовому засіданні просила поновити строк звернення з адміністративним позовом до суду за захистом порушеного права, оскільки вважає, що він пропущений з поважних причин, у зв’язку з тим, що про факт порушених прав їй стало відомо лише після висвітлення зазначених подій у пресі, та до цього моменту службові особи органу виконавчої влади на протязі всього часу безпідставно переконували її у правомірності свої дій з посиланням на норми неконституційного законодавства, тому про їх порушення вона дізналася лише у жовтні 2008 року.

Представник відповідача - ОСОБА_2, що діє на підставі довіреності, у судовому засіданні позовні вимоги позивачки ОСОБА_1 не визнала та пояснила, що позивачка отримувала грошову допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, розмір якої був визначений відповідно до Закону України «Про державний бюджет на 2007 рік» від 19.12.2006 року, постанови Кабінету Міністрів України «Про деякі питання призначення і виплати допомоги сім’ям з дітьми» від 11.01.2007 року, відповідно до якого була встановлена допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірі, що дорівнює різниці між 50 % прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менш 23 % прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб. Фінансування витрат, пов’язаних з виплатою допомоги здійснювалась із розрахунку сум визначених вказаною постановою. На підставі Закону України «Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» було внесено зміни до Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» та встановлено, що у 2008 році виплата допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі, що дорівнює різниці між прожитковим мінімумом, встановленим для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 130 гривень. Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 р.№6-рп/2007 визнані неконституційними деякі положення Закону України «Про державний бюджет України на 2007 рік» щодо встановлення розміру допомоги до досягнення дитиною трирічного віку у не внесені відповідні зміни до законодавства, але не визнані неконституційними та не скасовані положення вищевказаної Постанови КМУ. Виплата допомоги здійснювалась в розмірах, встановлених ст. 56 Закону України «Про державний бюджет на 2007 рік» від 19.12.2006 року. На підставі викладеного просила суд відмовити у позові.

Суд, вислухавши пояснення сторін та дослідивши матеріали справи, вважає, що заявлені позовні вимоги підлягають частковому задоволенню з наступних підстав.

ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_2 є матір’ю ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, що підтверджується свідоцтвом про народження серії 1-НО № НОМЕР_1 виданого 13 серпня 2007 року Червоногвардійським відділом реєстрації актів цивільного стану Макіївської міського управління юстиції Донецької області (а.с.5„а").

З довідки наданої відповідачем, вбачається, що позивачка знаходиться на обліку в Управлінні праці та соціального захисту населення Червоногвардійської районної адміністрації Макіївської міської Ради та отримувала щомісячну допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку: у вересні 2007 року -80 гривень 67 копійок, у жовтні 2007 року - 136 гривень 13 копійок, у листопаді 2007 року - 140 гривень 05 копійок, з грудня 2007 року по жовтень 2008 року - 144 гривні 10 копійок (а.с.5)

Застосовуючи норми матеріального права, суд виходить з наступного:

Законом України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» відповідно до Конституції України встановлено гарантований державою рішень матеріальної підтримки сімей з дітьми шляхом надання державної грошової допомоги з урахуванням складу сім’ї, її доходів та віку дітей і спрямований на забезпечення пріоритету державної допомоги сім’ям з дітьми у загальній системі соціального захисту населення. Частиною 1 статті 1 вказаного закону встановлено, громадяни України, в сім’ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим законом та іншими законами України. Статтею 3 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» передбачено, що право на допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за цим Законом має особа (один з батьків дитини, усиновитель, опікун, баба дід або інший родич), яка фактично здійснює догляд за дитиною.

Статтею 42 „Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" від 18.01.2001 року № 2240-Ш (в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що право на допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку має застрахована особа (один із батьків дитини, усиновитель, баба, дід, інший родич або опікун), яка фактично здійснює догляд за дитиною.

Статтею 43 „Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" від 18.01.2001 року № 2240-ІІІ (в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається застрахованій особі у розмірі, що встановлюється правлінням Фонду, але не менше розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Закон України „Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням " є загальним, тому до спірних правовідносин слід застосувати норми спеціального закону, яким є Закон України «Про державну допомогу сім ‘ям з дітьми» та регулює правовідносини, пов’язані з призначенням та виплатою державної допомоги на неповнолітніх дітей.

Умови призначення допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку передбачені статтею 14 вказаного Закону, при цьому зазначений Закон не передбачає обмежень чи особливих умов або розподілу осіб, що мають право на отримання такої допомоги на застрахованих чи незастрахованих осіб.

Частиною 1 статті 15 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» передбачено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленому законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років. Згідно із Законом України «Про державний бюджет України на 2007 рік» від 19.12.2006 року дію ст.12 та ч.1 ст.15 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» зупинено на 2007 рік, і статтею 56 цього закону встановлено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» здійснюється за рахунок коштів відповідної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам - у розмірі, що дорівнює різниці між 50 відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 90 грн. для незастрахованих осіб та не менш 23 відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, для застрахованих осіб, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

При цьому, суд зазначає, що хоча згідно ст.1 Законом України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» порядок призначення і виплати державної допомоги сім’ям з дітьми та перелік документів, необхідних для призначення допомоги за цим Законом, встановлюється Кабінету Міністрів України, функції щодо встановлення розміру допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, Кабінету Міністрів України не делеговані.

Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року №6-рп/2007 були визнані такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) положення пункту 14 статті 71 Закону України «Про державний бюджет України на 2007 рік» від 19.12.2006 року. Таким чином, з моменту визнання норми неконституційною, вона втрачає силу, а тому з 9 липня 2007 року було відновлено дію статті 12 та ч. 1 ст. 15 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» відповідно до яких допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленим законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років. Таким чином, позивачка має право на отримання допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 13 вересня 2007 року в розмірах, встановлених Законом України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми», що діяв на момент виплат.

Отже, з 9 липня 2007 року була відновлена дія статті 15 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» від 21 листопада 1992 року № 2811-XII, за якою допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.

Таким чином, позивачка має право на отримання допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за період з 13 вересня 2007 року по 31 грудня 2007 року у розмірі прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.

Згідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п. 23 Порядку призначення і виплати допомоги при народженні дитини та допомоги по догляду за дитиною нею трирічного віку особам, застрахованим у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.01.2007 року № 13, у разі затвердження нового розміру прожиткового мінімуму розмір допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку перераховується без звернення осіб, яким вона призначена, з місяця набрання чинності актом законодавства, що встановлює новий розмір прожиткового мінімуму.

Згідно з п.5 постанови Пленуму Верховного Суду України №9 від 01.11.1996 року, якщо при розгляді було встановлено, що нормативно-правовий акт, який підлягав застосуванню, не відповідає чи суперечить законові, суд зобов’язаний застосувати закон, який регулює ці правовідносини.

Законом України «Про державний бюджет України на 2007 рік» встановлено розмір прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років: з квітня - 463 грн., з жовтня - 470 грн.

Таким чином, з відповідача на користь позивачки ОСОБА_1 за рахунок Державного бюджету необхідно стягнути недоплачену суму допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірі 1186 гривень 85 копійок (з 13 вересня 2007 року: 277, 79-80, 67= 197, 13 грн., у жовтні 2007 року: 470-136, 13=333, 87 грн., у листопаді 2007 року: 470-140, 05=329, 95 грн., у грудні 2007 року: 470-144, 10=325, 90 грн.), оскільки саме Управління праці та соціального захисту населення Червоногвардійської районної адміністрації Макіївської міської Ради є органом, який призначає та здійснює державну допомогу сім’ям з дітьми, після прийняття рішення органом державної влади про стягнення коштів з рахунків, на яких обліковуються кошти державного бюджету, згідно зі ст. 33 Закону України „Про державний бюджет України на 2007 рік", ст. 31 Закону України „Про державний бюджет на 2008 рік", ст. 29 Закону України „Про державний бюджет на 2009 рік", здійснюються видатки Державним казначейством України за попереднім інформуванням Міністерства фінансів України. Тобто Державне казначейство України не наділено повноваженнями самостійно здійснювати видатки без відповідних бюджетних призначень, а це згідно до ст.5 Закону України „Про державну допомогу сім’ям з дітьми" може здійснювати тільки Управління праці та соціального захисту населення Червоногвардійської районної адміністрації Макіївської міської Ради.

Доводи представника відповідача про здійснення виплат у межах фінансування, передбаченого державним бюджетом та відсутність у бюджеті спеціального фінансування на виплату за 2007 рік державної допомоги на дитину у розмірах, визначених ст. 43 Закону № 2240-111, суд визнає безпідставним з огляду на те, що судові рішення ухвалюються в межах норм чинного законодавства в незалежності від причин ненадходження коштів з Державного бюджету України на виплату соціальної допомоги, оскільки згідно приписів ч.2 ст. З Конституції України права і свободи людини та їх гарантії визначають змісті спрямованість діяльності держави, держава відповідає перед людиною за свою діяльність, утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави, тому органи державної влади не можуть посилатись на відсутність коштів як на причину невиконання своїх публічних зобов’язань. Наведені представником відповідача аргументи не є підставою для звуження існуючого у позивачки права на отримання соціальної пільги - державної грошової допомоги на дитину і для звільнення відповідача від виплати такої допомоги у передбаченому Законом розмірі.

Приймаючи до уваги викладені обставини, доведеність існування у позивачки суб’єктивного права і факт його порушення, враховуючи, що до теперішнього часу держава не виконала своїх соціальних зобов’язань перед позивачкою відносно виплат допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у повному розмірі та до цього моменту службові особи органу виконавчої влади на протязі всього часу безпідставно переконували її у правомірності своїх дій з посиланням на норми неконституційного законодавства, судом причина пропуску строку звернення позивачкою до суду з адміністративним позовом за захистом свого права визнається поважною і відповідно до вимог статей 100, 102 КАС України цей строк підлягає поновленню.

З огляду на зазначене дії Управління праці та соціального захисту населення Червоногвардійської районної адміністрації Макіївської міської Ради щодо встановлення розміру і виплати позивачці державної допомоги на дитину з 13 вересня 2007 року по 31 грудня 2007 року в розмірі нижчому ніж прожитковий мінімум встановлений законом судом визнаються протиправними.

Разом з тим, суд враховує, що відповідно до пункту 23 розділу II Закону України "Про державний бюджет України на 2008 рік" N 107-VI від 28.12.2007, було передбачено допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірі, що дорівнює різниці між прожитковим мінімумом, встановленим для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім’ї’ в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 130 гривень. Дана норма Закону "Про державний бюджет України на 2008 рік" до теперішнього часу Конституційним Судом України не визнана неконституційною, в зв’язку з чим, стосовно виплат, що здійснені відповідачем у 2008 році у розмірі 130, 00 грн., то суд вважає такі виплати правомірними і доводить правомірність застосування зазначених норм відповідачем при виплаті спірної допомоги за вищезазначений рік, в зв’язку з чим в задоволені позову, а саме в частині стягнення недоплаченої допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за період з 01.01.2008 року по 01.10.2008 року, позивачу слід відмовити.

Оскільки відповідач є державною бюджетною установою, суд вважає можливим у відповідності до ст. 88 КАС України звільнити його від сплати судових витрат на користь держави.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 9, 11, 70, 71, 89, 94, 158-163, 167, 185, 186, 254, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Червоногвардійської районної адміністрації Макіївської міської Ради задовольнити частково.

Пропущений ОСОБА_1 строк звернення з адміністративним позовом до суду поновити.

Визнати дії Управління праці та соціального захисту населення Червоногвардійської районної адміністрації Макіївської міської Ради з виплати ОСОБА_1 щомісячної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у період з 13 вересня 2007 року по 31 грудня 2007 року у розмірах менших, ніж встановлено ст.15 Законом України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» протиправними.

Зобов’язати управління праці та соціального захисту населення Червоногвардійської районної адміністрації Макіївської міської Ради перерахувати та здійснити виплату ОСОБА_1 недоплачені суми допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, за період з 13 вересня 2007 року по 31 грудня 2007 року, у відповідності до редакції ст. 15 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» та згідно Рішення Конституційного Суду України №6-рп / 2007 від 09 липня 2007 року, у розмірі 1186 (одна тисяча сто вісімдесят шість) гривень 85 копійок за рахунок коштів Державного бюджету України.

У задоволенні решти позовних вимог ОСОБА_1 відмовити.

Заява про апеляційне оскарження постанови суду може бути подано Донецькому апеляційному адміністративному суду через Червоногвардійський районний суд м. Макіївки протягом десяти днів з дня її проголошення.

Апеляційна скарга на постанову суду подається Донецькому апеляційному адміністративному суду через Червоногвардійський районний суд м. Макіївки протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.

СудЧервоногвардійський районний суд м.Макіївки
Дата ухвалення рішення11.03.2009
Оприлюднено03.08.2011
Номер документу17315084
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-13/09

Постанова від 23.12.2010

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Парінов А.Б.

Ухвала від 11.04.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Гончар Л.Я.

Ухвала від 08.04.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Гончар Л.Я.

Постанова від 11.03.2009

Адміністративне

Червоногвардійський районний суд м.Макіївки

Рассуждай В.Я.

Ухвала від 07.06.2011

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Бужак Н.П.

Постанова від 13.04.2009

Адміністративне

Кіровський районний суд м.Макіївки

Шуляк Л. В.

Постанова від 25.03.2009

Адміністративне

Перечинський районний суд Закарпатської області

Ганько І.І.

Постанова від 17.03.2011

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Сауляк Ю.В.

Постанова від 09.03.2011

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Степанюк А.Г.

Постанова від 14.05.2009

Адміністративне

Межівський районний суд Дніпропетровської області

Літвінова Л. Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні