Постанова
від 26.08.2009 по справі 2а-2706/09
ПРИМОРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ОДЕСИ

Справа № 2а-2706/09

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 серпня 2009 року Приморський районний суд міста Одеси в ск ладі: головуючого-судді Крав чук Т.С., при секретарі Лахмато вій С.В.,

розглянув у відкритому су довому засіданні в залі засі дань суду в місті Одесі справ у за позовом ОСОБА_1 до Упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в Приморському районі м . Одеси про визнання відмови в ідповідача виплатити щоміся чну державну соціальну допом огу дітям війни та вчинити пе вні дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до Управління Пенс ійного фонду України в Примо рському районі м. Одеси про зо бов' язання відповідача нар ахувати та виплатити на її ко ристь недоплачену їй, як дити ні війни, щомісячну державну соціальну допомогу за періо д з 2006 року по грудень 2008 року вк лючно суму 3900 гривень та проси ть зобов' язувати відповіда ча нарахувати та виплатити ц ю суму, як дитині війни.

Свої вимоги позивач обґрун товує тим, що вона належить до соціальної групи дітей війн и та відповідно до статті 6 Зак ону України „Про соціальний захист дітей війни" (далі Зако н) має право на отримання щомі сячного підвищення пенсії у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком, яка встановлюється у розмірі прожиткового міні муму для осіб, які втратили пр ацездатність. Однак, відпові дач, у порушення закону перер ахунок пенсії не здійснив, то му він звернувся до суду за за хистом своїх законних прав т а інтересів.

Позивачка в судове засідан ня не з' явилась, до суду наді йшла ії заява про розгляд спр ави за ії відсутністю, відпов ідно ч.3 ст.122 КАСУ, позовні вимо ги підтримує в повному обсяз і.

Відповідач в судове засіда ння не з' явився, до суду наді йшла письмова заява представ ника відповідача з проханням розглянути справу за його ві дсутністю, при цьому надавши письмові заперечення проти позову посилаючись на те, що п озивач дійсно має право на от римання пенсії з урахуванням щомісячного підвищення пенс ії у розмірі 30 % мінімальної пе нсії за віком, однак ст. 7 Закон у України „Про соціальний за хист дітей війни" зазначено, щ о забезпечення соціальних га рантій здійснюється за рахун ок державного бюджету, а кошт и УПФ для проведення підвище ння пенсій надані не були. Крі м того відсутній Закон, який б и встановлював розмір мініма льної пенсії за віком саме дл я здійснення перерахунку (пі двищень) пенсій та надбавок. П ісля набрання чинності Рішен ням Конституційного суду Укр аїни № 10-рп\2008 від 22.05.08 р. Постанов ою Кабінету Міністрів Україн и від 28.05.2008 р. № 530 відповідачу вип лачувалася надбавка до пенсі ї або щомісячного довічного грошового утримання чи держа вної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії .

Дослідивши матеріали спра ви, оцінюючи дії (бездіяльніс ть) відповідача, суд виходить з приписів ч.3 ст.2 КАС України т а приходить до висновку, що по зовні вимоги підлягають част ковому задоволенню з наступн их підстав.

Згідно ч.2 ст.19 Конституції Ук раїни органи державної влади та органи місцевого самовря дування, їхні посадові особи повинні діяти лише на підста ві та в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конст итуцією і Законами України.

Відповідно до ч.1 ст.46 Констит уції України громадяни мають право на соціальний захист, щ о включає право на забезпече ння їх у разі повної, частково ї або тимчасової втрати прац ездатності, втрати годувальн ика, безробіття з незалежних від них обставин, а також у ст арості та інших випадках, пер едбачених законом.

Матеріалами справи встано влено, що позивачка народила сь ІНФОРМАЦІЯ_1, є громадя нкою України, пенсіонерка, що підтверджується ії паспорто м та пенсійним посвідченням, а з 30.06.2006 року отримала статус « дитини війни» та перебуває н а обліку в Управлінні Пенсій ного Фонду України в Приморс ькому районі м.Одеси і отриму є пенсію (а.с. 5, 6).

Основні положення щодо реа лізації конституційного пра ва громадян, які мають статус «дитини війни», на їх соціаль ну захищеність шляхом наданн я пільг і державної соціальн ої підтримки визначені та за кріплені в Законі України "Пр о соціальний захист дітей ві йни"№2195 від 18.11.2004 року.

На підставі ст. 6 названого З акону, дітям війни пенсії або щомісячне грошове утримання чи державна соціальна допом ога, що виплачується замість пенсії, підвищується на 30 від сотків мінімальної пенсії за віком.

Мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чолов іків 25, а у жінок - 20 років страхо вого стажу встановлений ст.28 З акону України „ Про загально обов' язкове державне пенсі йне страхування " №1058 від 09.07.2003 ро ку у розмірі прожиткового мі німуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом. При цьому ч.3 ст. 28 вище зазначеного Закону передбач ено, що мінімальний розмір пе нсії за віком, встановлений а бзацом 1 ч. 1 цієї статті, застос овується виключно для визнач ення розмірів пенсій, призна чених за цим Законом.

Чинним законодавством не в становлено іншого, крім пере дбаченого частиною першою ст . 28 зазначеного закону мінімал ьного розміру пенсії, а це не м оже бути підставою для відмо ви в реалізації позивачкою к онституційної гарантії та пр ава на отримання щомісячного підвищення пенсії виходячи з розміру мінімальної пенсії за віком, як це встановлено ст . 6 Закону України "Про соціаль ний захист дітей війни".

Протягом 2006 - 2008 років позивач ка не отримувала щомісячну д ержавну соціальну допомогу, передбачену ст. 6 Закону Украї ни "Про соціальних захист діт ей війни". Враховуючи те, що по зивач є дитиною війни, вона на ділена державою певним право вим статусом, який включає в с ебе й право на додаткові елем енти соціального захисту, зо крема право на отримання над бавки до пенсії.

Пунктом 12 ст.71 Закону України "Про державний бюджет Україн и на 2007 рік" було зупинено дію с т. 6 Закону України "Про соціал ьний захист дітей війни" з ура хуванням ст. 11 цього закону, як ою визначено певні умови отр имання підвищення пенсії інв алідам.

Рішенням Конституційного суду України від 09.07.2007 року №6-рп /2007 визнано такими, що не відпов ідають Конституції України ( є неконституційними), положе ння Закону України "Про Держа вний бюджет України на 2007 рік", серед яких: ст. 111 Закону Україн и "Про державний бюджет Украї ни на 2007 рік", за якою були встан овлені умови та звужений пер елік осіб, що мають право на пі двищення до пенсії та п.12 ст.71, я ким зупинено на 2007 рік дію стат ті 6 Закону України "Про соціал ьний захист дітей війни", з ура хуванням статті 111 цього Закон у.

Таким чином, ст. 111 Закону Укр аїни "Про державний бюджет Ук раїни на 2007 рік", якою керувався відповідач у 2007 році, втратила чинність 09.07.2007 року та редакція ст. 6 Закону України «Про соці альний захист дітей війни» п овернулась в первинний стан.

Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиційне значення для суді в загальної юрисдикції при р озгляді ними позовів у зв' я зку з правовідносинами, які в иникли внаслідок дії положен ь статей зазначених законів, що визнані неконституційним и.

Відповідно до вимог ч.2 ст.152 К онституції України, Закони, і нші правові акти або їх окрем і положення, що визнані некон ституційними, втрачають чинн ість з дня ухвалення Констит уційним Судом України рішенн я про їх неконституційність.

Однак, до набрання чинності цим Рішенням, тобто, до 09 липня 2007 року, положення Закону Укра їни "Про Державний бюджет Укр аїни на 2007 рік", якими керувався відповідач, були дійсними і т ому позовні вимоги за період з 01 січня по 09 липня 2007 року задо воленню не підлягають.

Наступне внесення зміни до ст.6 Закону України "Про соціа льний захист дітей війни" від повідно до Закону України "Пр о Державний бюджет України н а 2008 рік», набрало чинності з 01.01 .2008 року.

За таких обставин суд вважа є, що право позивачки порушен о та вона має право на підвище ння пенсії у 2007 році в розмірі 3 0 відсотків мінімальної пенс ії за віком, визначеному Зако ном України "Про соціальний з ахист дітей війни" з дня ухвал ення рішення Конституційним судом України №6-рп/2007, тобто за період з 9 липня 2007 року до 31 гру дня 2007 року.

Згідно положення пункту 41 р озділу II "Внесення змін до дея ких законодавчих актів " Зако ну України " Про Державний бюд жет України на 2008 рік, зазначен а стаття 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війн и" була змінена і викладена зм іненої редакції. Встановлене , що дітям війни (крім тих, на як их поширюється дія Закону „ П ро статус ветеранів війни, га рантії їх соціального захист у ") до пенсії або щомісячного довічного грошового утриман ня чи державної соціальної д опомоги, що виплачується зам ість пенсії, виплачується пі двищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни.

Рішенням Конституційного Суду України по справі N 10-рп/2008 в ід 22 травня 2008 року положення п ункту 41 розділу II "Внесення змі н до деяких законодавчих акт ів" Закону України "Про Держав ний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких з аконодавчих актів України" б ули визнані неконституційни ми та такими, що втрачають чин ність з дня ухвалення Консти туційним судом України цього рішення.

При цьому у п.6 Конституційн ий Суд України зазначив, що рі шення у цій справі має преюди ційне значення для судів заг альної юрисдикції при розгля ді ними позовів у зв' язку з п равовідносинами, які виникли внаслідок дії положень Зако ну України "Про Державний бюд жет України на 2008 рік та про вне сення змін до деяких законод авчих актів України", визнани х неконституційними.

Виходячи з того, що редакція ст.6 Закону України "Про соціа льний захист дітей війни" від 01 січня 2008 року втратила свою ч инність з дня прийняття ріше ння Конституційним судом Укр аїни по справі N 10-рп/2008 від 22 трав ня 2008 року, то з цієї дати відно вилася попередня редакція да ної статті, а також право пози вача на нарахування підвищен ня до пенсії у розмірі 30 відсо тків мінімальної пенсії за в іком.

До набрання чинності вказа ним рішенням по справі N 10-рп/2008, тобто, до 22 травня 2008 року, полож ення Закону України "Про Держ авний бюджет України на 2008 рік ", які зупиняли дію ст. 6 Закону У країни "Про соціальний захис т дітей війни" на 2008 рік, були ді йсними і тому позовні вимоги за період з 01 січня по 22 травня 2008 року задоволенню не підляг ають.

Судом встановлено, що, всупе реч зазначеним рішенням Конс титуційного Суду України, уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в Приморському районі м. Одеси вказану соціальну до помогу позивачеві не виплачу вав і не сплатив по цей час. Су д критично ставиться до твер джень щодо відсутні коштів н а здійснення вищевказаних ви плат, виходячи з наступного. В ідповідно до статті 7 Закону У країни "Про соціальний захис т дітей війни" фінансове забе зпечення державних соціальн их гарантій здійснюється за рахунок Державного бюджету У країни, а не за рахунок бюджет у Пенсійного фонду України.

Суд враховує правову позиц ію Конституційного Суду Укра їни, що для значної кількості громадян України пільги, ком пенсації і гарантії, право на які передбачено чинним зако нодавством, є додатком до осн овних джерел існування, необ хідною складовою конституці йного права на забезпечення достатнього життєвого рівня (ст.48 Конституції України), яки й принаймні не може бути нижч им від прожиткового мінімуму , встановленого законом (ч.3 ст .46 Конституції України), тому з вуження змісту та обсягу цьо го права шляхом прийняття но вих законів або внесення змі н до чинних законів за ст.22 Кон ституції України не допускає ться. Зупинення його дії можл иве за умови введення відпов ідно до п.31 ч.1 ст.85, п.19 ч.1 ст.92 Конст итуції України надзвичайног о стану (ст.64 Конституції Укра їни) (Рішення Конституційног о Суду України від 20.03.2002р. №5-рп/2002 (v005p710-02) у справі щодо пільг, компе нсації і гарантій.

Крім того, згідно ст.17 ч.1 Зако ну України «Про виконання рі шень та застосування практик и Європейського Суду з прав л юдини» суди України застосов ують при розгляді справ «Кон венцію про захист прав людин и і основоположних свобод» т а протоколи до неї і практику Європейського Суду як джере ло права.

Розглядаючи борги у сенсі п оняття «власності», яке міст иться у ст.1 ч.1 Протоколу №1 до К онвенції, право не обмежено л ише власністю на фізичні реч і та не залежать від формальн ої класифікації у національн ому законодавстві, борги, що с тановлять майно, можуть тако ж розглядатись як «майнові п рава» і таким чином, як власні сть.

Суд враховує, щодо справі «К ечко проти України» (заява № 63 134/00) Європейський Суд з прав лю дини зауважив, що в межах своб оди дій держави визначати, як і надбавки виплачувати своїм робітникам з державного бюд жету. Держава може вводити, пр изупиняти чи закінчити випла ту надбавок, вносячи відпові дні зміни в законодавство. Од нак, якщо чинне правове полож ення передбачає виплату певн их надбавок, пільг і дотриман о всі вимоги, необхідні для ць ого, органи державної влади н е можуть свідомо відмовляти у цих виплатах, доки відповід ні положення є чинними (п.23 ріш ення суду).

У зв' язку з цим, Європейськ ий Суд не прияв до уваги позиц ію Уряду України про колізію двох нормативно-правових ак тів - Закону України, відповід но якому встановлені надбавк и «дітям війни» з бюджету і як ий є діючим та Закону України «Про державний бюджет» на ві дповідний рік. Суд не прийняв аргумент Уряду України щодо бюджетних асигнувань, оскіл ьки органи державної влади н е можуть посилатися на відсу тність коштів, як на причину н евиконання своїх зобов' яза нь (п.26 рішення Качко проти Укр аїни).

Таким чином, посилання на ві дсутність коштів щодо забезп ечення виплати позивачу зазн аченого підвищення пенсії є безпідставними, оскільки орг ани державної влади не можут ь посилатися на відсутність коштів як на причину невикон ання своїх зобов' язань, які встановлені статтею 46 Консти туції України та Законом Укр аїни "Про соціальний захист д ітей війни". Звідси суд дійшов висновку, що відсутність кош тів не є підставою для невико нання зобов' язань, покладен их на Управління Пенсійного Ф України законодавством.

Також, є безпідставними пос илання відповідача на відсут ність коштів щодо забезпечен ня виплати зазначеного підви щення пенсії у вказаному роз мірі, оскільки органи держав ної влади не можуть посилати ся на відсутність коштів як н а причину невиконання своїх зобов' язань, які встановлен і статтею 46 Конституції Украї ни та Законом України "Про соц іальний захист дітей війни". Т акі доводи апелянта не відпо відають як нормам національн ого законодавства, так і міжн ародного, зокрема ч.1 ст. 1 Прото колу №1 Конвенції про захист п рав людини основоположних св обод, яка є частиною законода вства України, і практиці Євр опейського Суду з прав людин и.

В 2008 році позивач, як дитина в ійни фактично отримувала під вищення до пенсії у розмірі р озрахованому відповідачем з гідно Закону України «Про Де ржавний бюджет України на 2008 р ік», але без врахування рішен ня по справі N 10-рп/2008, яким з 22 тра вня 2008 року відновилася попер едня редакція вказаної статт і 6. Звідси, суд зазначає, що при нарахуванні відповідачем пі двищення до пенсії позивачу за 2008 рік необхідне враховува ти вже отримані позивачем ві дсотки за цей час.

Відповідно до ч.2 ст.11 КАС Укр аїни суд може вийти за межі по зовних вимог, якщо це необхід но для повного захисту прав, с вобод та інтересів сторін чи третіх осіб. Таким чином, суд вважає, що необхідно визнати бездіяльність відповідача щ одо не нарахування та виплат и щомісячної соціальної допо моги відповідно до ст.6 Закону України "Про соціальний захи ст дітей війни" - протиправним и. При цьому

У відповідності до статті 8 КАС України суд при вирішенн і справи керується принципом верховенства права, відпові дно до якого зокрема людина, ї ї права та свободи визнаютьс я найвищими цінностями та ви значають зміст і спрямованіс ть діяльності держави.

Статтею 110 Закону України „П ро державний бюджет України на 2006 рік" №3235 від 20.12.2005 року було вс тановлено, що пільги дітям ві йни, передбачені абзацом сьо мим статті 5 Закону України "Пр о соціальний захист дітей ві йни", запроваджуються з 1 січня 2006 року, а статтею 6, - у 2006 році пое тапно, за результатами викон ання бюджету у першому піврі ччі, у порядку, визначеному Ка бінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Вер ховної Ради України з пит ань бюджету. У Прикінцевих по ложень Закону Кабінету мініс трів України доручено за рез ультатами виконання Державн ого бюджету України за перше півріччя 2006 року внести Вер ховній Раді України пропоз иції щодо подальшого поетапн ого впровадження ст.6 Закону У країни „Про соціальний захис т дітей війни", проте дорученн я Кабінетом Міністрів Україн и впродовж 2006 року виконане не було.

До цього часу положення ст.1 10 Закону України „Про державн ий бюджет України на 2006 рік" не скасовані та неконституційн ими не визнавались, тому суд п риходить до висновку, що вимо ги щодо зобов' язання відпов ідача виплатити щомісячну де ржавну соціальну допомогу за 2006 року не підлягають задовол енню.

Крім того, вимоги позивача в частині стягнення конкретни х сум не можуть бути задоволе ні, оскільки суд не наділений правом здійснювати функції органу по призначенню пенсії .

Керуючись ст.ст. 19, 22, 46, 152 Консти туції України, Законом Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни", Законом України "Про Державний бюджет на 2007 рік", За коном України "Про Державний бюджет на 2008 рік", ст.28 Закону Ук раїни «Про загальнообов' яз кове державне пенсійне страх ування», рішенням Конституці йного суду України від 09.07.2007 рок у по справі №1-29/2007, рішенням Конс титуційного суду України від 22.05.2008 року по справі №10-рп/2008, ст.ст .7-9, 11, 71, 158, 160, 162, 163 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позов ОСОБА_1 - задоволь нити частково.

Визнати бездіяльність Упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в Приморському районі м іста Одеси протиправною щодо не нарахування та не виплати підвищеної пенсії в розмірі 30 % мінімальної пенсії за віко м встановленої ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування» за період з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року, та за період з 22 травня 2008 року по 31 гр удня 2008 року.

Зобов' язати управління П енсійного фонду України в Пр иморському районі міста Одес и нарахувати та виплатити О СОБА_1 підвищення до пенсії , що передбачене ст.6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни» у розмірі 30 % міні мальної пенсії за віком, вихо дячи з розрахунку прожитково го мінімуму для осіб, які втра тили працездатність, визначе ного законодавством, - за пері од з 09 липня 2007 року по 31 грудня 200 7 року, та за період з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року з враху ванням при розрахунку підвищ ення до пенсії за 2008 рік отрима них позивачем відсотків за ц ей час.

У задоволенні решти позов них вимог - відмовити.

Постанова може бути оскар жена до Одеського адміністра тивного апеляційного суду че рез Приморський районний суд міста Одеси шляхом подачі за яви про її апеляційне оскарж ення протягом десяти днів з д ня її проголошення і подачі а пеляційної скарги протягом д вадцяти днів після подачі за яви про апеляційне оскарженн я, або в порядку частини 5 стат ті 186 КАС України.

Суддя:

СудПриморський районний суд м.Одеси
Дата ухвалення рішення26.08.2009
Оприлюднено29.08.2011
Номер документу17865925
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-2706/09

Ухвала від 17.10.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Коваль Р.Й.

Постанова від 22.05.2014

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Каралюс В.М.

Ухвала від 26.06.2012

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Попко Я.С.

Ухвала від 21.12.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Довгополов О.М.

Постанова від 18.10.2011

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Літвіна Н. М.

Постанова від 26.08.2009

Адміністративне

Приморський районний суд м.Одеси

Кравчук Т.С.

Ухвала від 12.04.2010

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Заверуха О.Б.

Постанова від 17.11.2009

Адміністративне

Київський районний суд м. Сімферополя

Бортник Олена Петрівна

Постанова від 12.11.2009

Адміністративне

Куйбишевський районний суд м.Донецька

Васильєва Наталя Петрівна

Постанова від 05.01.2010

Адміністративне

Красноармійський міськрайонний суд Донецької області

Стоілова Таміла Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні