Рішення
від 24.11.2011 по справі 4290-2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М

Автономна Республіка К рим, 95003, м.Сімферополь, вул.О.Нев ського/Річна, 29/11, к. 121

РІШЕННЯ

Іменем України

24.11.2011 Справа №5002-23/4290-2011

За позовом Заступника про курора міста Ялти (вул. Кірова , буд. 18, м. Ялта, АР Крим, 98600)

в інтересах держави в особі Республіканського комітету Автономної Республіки Крим з охорони навколишнього прир одного середовища (вул. Кечке метська, буд. 198, Київський райо н, м. Сімферополь, АР Крим, 95022; і дентифікаційний код 33713831)

до відповідача 1 - Алупкінс ької міської ради (вул. Красно гвардійська, буд. 32, м. Алупка, м. Ялта, АР Крим, 98676; ідентиф ікаційний код 25150893)

до відповідача 2 - Управлін ня Держкомзему у м. Ялта Автон омної Республіки Крим (юрид. а дреса: пл. Радянська, буд. 1, м. Ял та, АР Крим, 98600; пошт. адреса: вул . Руданського, буд. 7, м. Ялта, АР Крим, 98600; ідентифікаційний код 25150255)

за участю третіх осіб, які н е заявляють самостійні вимог и на предмет спору:

1) ОСОБА_3 (адреса 1: АДРЕСА_1, 96652; АДРЕСА_2; іден тифікаційний номер НОМЕР_1 )

2) Ялтинського гірсько -лісового природного заповід ника (Долоське шосе, смт Совєтське, м. Ялта, АР К рим, 98651; ідентифікаційний код 0 0992355)

про визнання недійсним ріш ення та спонукання до викона ння певних дій

Суддя Доброрез І.О.

П Р Е Д С Т А В Н И К И :

Від позивача - не з' явивс я.

Від відповідача 1 - ОСОБА _1., представ. за довір. б/н від 04.01.2011 р.

Від відповідача 2 - не з' я вився.

Від третьої особи 1 - ОСОБ А_2., представ. за довір. сер. ВМ Х № 044781 від 05.07.2010р.

Від третьої особи 2 - не з' явився

Прокурор - Тітков К.С., прок урор відділу прокуратури АРК (посвідч. № 11146)

Суть спору: Заступник проку рора міста Ялти в інтересах д ержави в особі Республікансь кого комітету Автономної Рес публіки Крим з охорони навко лишнього природного середов ища звернувся до господарськ ого суду Автономної Республі ки Крим з позовною заявою, в як ій просить:

- визнати недійсним рі шення Алупкінської міської р ади від 12.08.2008 р. № 16/30;

- зобов' язати Управл іння Держкомзему у м. Ялта Авт ономної Республіки Крим вчин ити дії щодо скасування реєс трації запису про державну р еєстрацію документа, що посв ідчує право на земельну діля нку - державний акт на право власності на земельну ділян ку серії ЯЖ № 523342 від 12.09.2008 р. Крім т ого, прокурор просить поклас ти на відповідачів судові ви трати.

Позовні вимоги проку рора мотивовані перевищення м першим відповідачем своїх повноважень при прийнятті сп ірного рішення № 16/30 від 12.08.2008 р. «П ро затвердження проекту земл еустрою і передачі у власніс ть гр. ОСОБА_3 земельної ді лянки, для будівництва і обсл уговування житлового будинк у, господарських будівель і с поруд (присадибна ділянка)» у зв' язку із тим, що передана з емельна ділянка знаходиться на території Ялтинського гі рсько-лісового заповідника і належить до земель державно ї власності. В частині ж зобов ' язання Управління Держком зему у м. Ялта Автономної Респ убліки Крим скасувати запис про державну реєстрацію в Кн изі записів прокурором зазна чено про вибір ним вказано сп особу захисту права оскільки законодавством не передбаче на можливість скасування дер жавного акту.

Ухвалою ГС АР Крим від 07.10.2011 р. позовну заяву прийнято до ро згляду і порушено провадженн я у справі; залучено до участі у справі в якості третіх осіб , які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору: 1) О СОБА_3, 2) Ялтинський гірсько- лісовий природний заповідни к.

В судовому засіданні 20.10.2011 р. п редставником ОСОБА_3 нада ні письмові пояснення по спр аві, в яких він просить відмов ити в позові. Також третьою ос обою заявлене клопотання про припинення провадження у сп раві в частині позовних вимо г про визнання недійсним ріш ення № 16/30 від 12.08.2008 р. Алупкінсько ї міської ради на підставі п. 1 ч. 1 ст. 80 ГПК України, оскільки д аний спір, на його думку, повин ен розглядатися в порядку ад міністративного судочинств а, а у частині позовних вимог щ одо зобов' язання Управлінн я Держкомзему у м. Ялта скасув ати державну реєстрацію прос ив припинити провадження у с праві на підставі п. 1-1 ч. 1 ст. 80 Г ПК України.

Повноважним представником ОСОБА_3 до суду 08.11.2011 р. для до лучення до матеріалів справи наданий топографічний план місцезнаходження спірної зе мельної ділянки з нанесенням суміжних землекористувачів .

08.11.2011 р. Ялтинським гірсько-лі совим природним заповіднико м надані письмові пояснення по справі, відповідно до яких третя особа підтримала дово ди прокурора, викладені в поз ові, та вважає, що спірна земел ьна ділянка належить до земе ль природного-заповідного фо нду, у зв' язку з чим в Алупкін ської міської ради були відс утні підстави для прийняття рішення № 16/30 від 12.09.2008 р. про затве рдження проекту землеустрою гр. ОСОБА_3 та передан ня у власність земельної діл янки для будівництва і обслу говування житлового будинку , господарських будівель і сп оруд за адресою: АДРЕСА_3. В обґрунтування своїх доводів ЯГЛПЗ посилається на матері али лісовпорядкування; держа вний акт на право постійного користування, виданого Ялти нському заповіднику у 1978 р. сер . Б № 0138883; висновок судової будів ельно-технічної експертизи, яка проводилася по карній сп раві № 11011202558.

Прокурор в судове засіданн я з' явився, позовні вимоги п ідтримав у повному обсязі, на дав відомості щодо притягнен ня до кримінальної відповіда льності посадових осіб Управ ління екологічної інспекції Південно-Кримського регіону Рескомприроди АР Крим за фак том незаконного надання земе льних ділянок фізичним особ ам (зокрема ОСОБА_3) на тери торії Ялтинського гірсько-лі сового природного заповідни ку. Крім того, прокурором нада ний лист Держземінспекції АР Крим від 16.06.2009 р.

Республіканський комітет Автономної Республіки Крим з охорони навколишнього приро дного середовища явку свого повноважного представника в судове засідання не забезпе чив, про час та місце слухання справи проінформований нале жним чином - рек омендованою кореспонденціє ю, про причини неявки не повід омив.

Представник Алупкінської міської ради в судове засіда ння з' явився, проти позову з аперечував за мотивами, викл аденими у відзиві на позов, на даного до суду. Позиція першо го відповідача зводиться до того, що в Ялтинського гірськ о-лісового природного запові дника відсутній документ, як ий підтверджує його право на спірну земельну ділянку. Крі м того, відповідач посилаєть ся на висновки, які містяться в експертному дослідженні К римського науково-дослідног о інституту судових експерти з № 457 від 22.03.2010 р., згідно яких вваж ає, що земельна ділянка ОСО БА_3 не є об' єктом природно -заповідного фонду.

Управління Держкомзему у м . Ялта Автономної Республіки Крим явку свого представник а не забезпечило, про час та мі сце слухання справи проінфор моване належним чином - рек омендованою кореспонденціє ю, про причини неявки не повід омило, витребувані документи суду не надало.

Представник ОСОБА_3 в су дове засідання з' явився, пр оти позову заперечував за мо тивами, викладеними в письмо вих поясненнях, надав клопот ання про призначення по спра ві судової комплексної геоде зичної та будівельно-технічн ої експертизи, у задоволенні якого судом відмовлено.

Представник Ялтинського г ірсько-лісового природного з аповідника в судове засіданн я не з' явився, про час та місц е слухання справи проінформо ваний належним чином - ре комендованою кореспонденці єю, про причини неявки не пові домив.

Розглянувши матеріали спр ави, заслухавши доводи проку рора, представників відповід ача 1 і третьої особи 1, суд

Встановив :

12 серпня 2008 року рішенням Алу пкінської міської ради 26-ої че ргової сесії 5-го скликання №16 /30 громадянину ОСОБА_3 затв ерджено проект землеустрою і передано у власність земель ну ділянку загальною площею 0,1000 га (кадастровий №0111970200:01:005:0262) для будівництва і обслуговуванн я житлового будинку, господа рських будівель і споруд (при садибна ділянка) за адресою: АДРЕСА_3.

12.09.2008р. на підставі вищевказа ного рішення громадянину О СОБА_3 видано державний акт на право власності на зазнач ену земельну ділянку серії Я Ж № 523342.

Суд, розглянувши матеріали справи, вважає що позовні вим оги частково обґрунтовані та підлягають частковому задо воленню на підставі наступно го.

Наказом Міністерства екол огії та природних ресурсів У країни від 18.12.2000р. №255 затверджен о Положення про Ялтинський г ірсько-лісовий природний зап овідник, пунктом 1.1 якого вста новлено, що Ялтинський гірсь ко-лісовий природний заповід ник створений відповідно до постанови ради Міністрів УРС Р від 20.02.1973р. №84 «Про організацію нових державних заповідникі в та розширення Чорноморсько го державного заповідника» н а базі Ялтинського лісгоспу площею 14523га, яка надана запові днику у постійне користуванн я та є об' єктом природно-зап овідного фонду.

Наказом Міністерства охор они навколишнього природног о середовища України від 26.07.2006р . №351 затверджено проект орган ізації території та охорони природних комплексів Ялтинс ького гірсько-лісового приро дного заповідника.

За висновком спеціально уп овноваженого органу виконав чої влади з питань земельних ресурсів - Державної інспекц ії з контролю за використанн ям і охороною земель Автоном ної Республіки Крим, викладе ним у листі від 16.06.2009р. спірна зе мельна ділянка розташована з а межами населеного пункту А лупкінської міської ради, на землях ділянки №9 кварталу №24 виділу №2 Алупкінського лісн ицтва Ялтинського гірсько-п риродного заповідника.

Відповідно до п.5 Прикі нцевих положень Лісового код ексу України до одержання в установленому порядку державними лісогосподарськ ими підприємствами держав них актів на право постійн ого користування земельн ими лісовими ділянками, д окументами, що підтверджуют ь це право на раніше надані зе млі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкуванн я.

Належність спірної з емельної ділянки до земель п риродно-заповідного фонду та кож підтверджується матеріа лами лісовпорядкування Ялти нського гірсько-лісового при родного заповідника, Державн им актом на право постійного користування Б №013883, виданого Ялтинському заповіднику у 1978р ., а також висновком судової бу дівельно-технічної експерти зи, яка проводилася по карній справі №11011202558.

Відповідач, заперечуючи пр оти позову, не надав доказів, т ого, що спірна земельна ділян ка находиться в межах населе ного пункту Алупкінської міс ької ради. Таким чином, належн ість спірної земельної ділян ки до комунальної власності Алупкінської міської ради ві дповідачем не доведена.

Статтею 16 Закону України "Пр о природно-заповідний фонд У країни" передбачено, що на тер иторії природних заповідник ів забороняється будь-яка го сподарська та інша діяльніст ь, що суперечить цільовому пр изначенню заповідника, поруш ує природний розвиток процес ів та явищ або створює загроз у шкідливого впливу на його п риродні комплекси та об'єкти , а саме: будівництво споруд, ш ляхів, лінійних та інших об'єк тів транспорту і зв'язку, не по в'язаних з діяльністю природ них заповідників.

Згідно ст.9 Закону території та об'єкти природно-заповідн ого фонду з додержанням вимо г, встановлених цим Законом т а іншими актами законодавс тва України, можуть використ овуватися виключно у природо охоронних, науково-дослідних , оздоровчих, рекреаційних ці лях та освітньо-виховних ціл ях, а також для потреб монітор ингу навколишнього природно го середовища.

Крім того, статтею 150 Земельн ого кодексу України (в редакц ії від 22.09.2005р.) встановлено, що до особливо цінних земель відносяться в тому числі зем лі природно-заповідного фон ду. Вилучення особливо цінни х земель для несільськогосп одарських потреб не допускає ться, за винятком випадків, в изначених частиною другою ці єї статті.

Земельні ділянки особливо цінних земель, що перебувают ь у державній або комуналь ній власності, можуть вил учатися (викуплятися) для б удівництва об'єктів загал ьнодержавного значення, дор іг, ліній електропередачі та зв'язку, трубопроводів, осушу вальних і зрошувальних канал ів, геодезичних пунктів, жит ла, об'єктів соціально-культу рного призначення, нафтових і газових свердловин та виро бничих споруд, пов'язаних з їх експлуатацією, за постаново ю Кабінету Міністрів Україн и або за рішенням відповідно ї місцевої ради, якщо питанн я про вилучення (викуп) земе льної ділянки погоджується В ерховною Радою України.

Погодження матеріалів вил учення (викупу) земельних діл янок особливо цінних земель, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, провадиться Верховною Радо ю України за поданням Верхов ної Ради Автономної Республі ки Крим, обласної, Київської і Севастопольської міських рад.

Відповідно до ст.84 Земельно го кодексу України у державн ій власності перебувають усі землі України, крім земель к омунальної та приватної влас ності.

Право державної власнос ті на землю набувається і р еалізується державою в осо бі Кабінету Міністрів Украї ни, Ради міністрів Автономно ї Республіки Крим, обласних , Київської та Севастопольс ької міських, районних де ржавних адміністрацій, держ авних органів приватизації відповідно до закону.

До земель державної власно сті, які не можуть передавати сь у комунальну власність, на лежать, зокрема, землі під об'є ктами природно-заповідного ф онду та історико-культурними об'єктами, що мають націо нальне та загальнодержавне значення.

До виняткової компетенції селищної, сільської, міської ради п.34 ст.26 Закону України «П ро місцеве самоврядування в Україні» віднесено вирішенн я питань регулювання земельн их відносин, але при цьому нео бхідно враховувати, що ці пов новаження Алупкінської місь кої ради поширюються на земл і, які знаходяться в комуналь ній власності громадян згідн о вимогам ч.3 ст.16 цього Закону.

Статтею 19 Конституції Украї ни встановлено обов' язок ор ганів місцевого самоврядува ння діяти тільки на підстава х, у межах повноважень і спосо бів, які передбачені Констит уцією і законами України.

На підставі викладеного, су д приходить до висновку, що Ал упкінська міська рада не мал а повноважень стосовно розпо рядження вищевказаною ділян кою та прийняттям оспорювано го рішення порушила вищенаве дені норми закону.

Відповідно до ч. 2 Роз' ясне нь Вищого господарського суд у України за №02-5/35 від 26.01.2000р. “Про деякі питання практики вирі шення спорів, пов'язаних з виз нанням недійсними актів держ авних чи інших органів”, підс тавами для визнання акта нед ійсним є невідповідність йог о вимогам чинного законодав ства та/або визначеній зако ном компетенції органу, яки й видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсн им є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного а кта прав та охоронюваних за коном інтересів підприємст ва чи організації - позива ча у справі.

Крім того, суд вважає необхі дним зазначити, що ст.20 ГК Укра їни передбачений такий спосі б захисту права, як визнання повністю або частково неді йсними актів органів держав ної влади та органів місцево го самоврядування.

Стосовно позовних вимог пр о спонукання Управління Держ комзему у м. Ялта Автономної Р еспубліки Крим вчинити дії щ одо скасування реєстрації за пису про державну реєстрацію документа, що посвідчує прав о на земельну ділянку - держ авний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 523342 від 12.09.2008 р., суд вважає необх ідним зазначити наступне.

17.05.2011р. Вищим господарським с удом України було винесено п останову N6 «Про дея кі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин».

Пунктом 1.4 були дані наступн і роз' яснення.

Господарським судам не пі двідомчі справи у спорах, що виникають з публічно-правов их відносин, у яких держава та територіальні громади через свої органи беруть у часть з метою реалізації вла дних повноважень, а також с прави, пов'язані з оскарженн ям правових актів, спрямован их на здійснення повноважень управління у земельних відн осинах.

Владні повноваження державних органів та орган ів місцевого самоврядування реалізуються у відносинах, п ов'язаних з управлінням у гал узі використання, охорони зе мель і врегульованих розділо м VII ЗК України, зокрема, із вст ановленням та зміною меж адм іністративно-територіальни х утворень, плануванням вико ристання земель, землеустро єм, веденням державного зем ельного кадастру, моніторин гом земель, а також у відно синах охорони земель та кон тролю за їх використанням, вр егульованих розділом VI ЗК Укр аїни. Рішення або інший інд ивідуальний акт державного о ргану чи органу місцевого самоврядування, пов'язаний із здійсненням повноважень управління у відповідних галузях, є правовим актом, сп рямованим на реалізацію вла дних повноважень. Відповідн і акти мають обов'язковий характер з ознаками, прита манними публічно-правовим ві дносинам.

Таким чином, суд приходить д о висновку, що вказані позовн і вимоги не підвідомчі госпо дарському суду та повинні ро зглядатися в порядку адмініс тративного судочинства, у зв ' язку із чим провадження у ц ій частині підлягає припинен ню на підставі п.1 ч.1 ст.80 ГПК Укр аїни.

Суд не погоджується з доводами про пропуск позовн ої давності на підставі наст упного.

Як вбачається з матер іалів справи, позов подано За ступником прокурора м.Ялта п ісля отримання висновку Крим ського науково-дослідного ін ституту судових експертиз ві д 24.03.2011р.

Пунктом 1 статті 261 ЦК України встановлено, що перебіг позо вної давності починається ві д дня, коли особа довідалася або могла довідатися про пор ушення свого права або про ос обу, яка його порушила.

Таким чином, оскільки Заступник прокурора м.Ялта з вернувся до господарського с уду з позовом 05.10.2011р., то суд при йшов до висновку, що при подан ні позовної заяви не пропуще ний встановлений законом три річний строк позовної давнос ті.

Клопотання позивача про пр изначення судової комплексн ої геодезичної та будівельно -технічної експертизи задов оленню не підлягає на підста ві наступного.

Згідно ч.2 ст.79 ГПК України Го сподарський суд має право зу пинити провадження у справі за клопотанням сторони, про курора, який бере участь в судовому процесі, або за своє ю ініціативою у випадку, зокр ема, призначення господарськ им судом судової експертизи.

Тобто, у даному випадку - ц е право, а не обов' язок суду.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про судову експертизу» судова експер тиза- це дослідження експер том на основі спеціальних з нань матеріальних об'єктів, я вищ і процесів, які містять і нформацію про обставини спр ави, що перебуває у проваджен ні, зокрема, суду.

У пункту 2 Роз' яснень Вищог о арбітражного суду України №02-5/424 «Про деякі питання практ ики призначення судової експ ертизи» від 11.11.1998р. вказано, що н еприпустимо ставити перед с удовими експертами правов і питання, вирішення яких ч инним законодавством відне сено до компетенції суду, з окрема, про відповідність окремих нормативних актів вимогам закону, про правову оцінку дій сторін тощо. Судов а експертиза повинна призн ачатися лише у разі дійсної п отреби у спеціальних знаннях для встановлення фактичних даних, що входять до предмет у доказування, тобто у разі , коли висновок експерта не м ожуть замінити інші засоби доказування.

Суд вважає, що матеріали спр ави в достатній мірі свідчат ь про належність спірної зем ельної ділянки до земель при родно-заповідного фонду, у зв ' язку із чим підстав для при значення експертизи не має.

Враховуючи вищенаведене, п озовні вимоги підлягають зад оволенню у частині визнання рішення Алупкінської міськ ої ради 26-ої чергової сесії 5-го скликання від 12.08.2008 р. № 16/30 недійс ним.

Витрати по оплаті державно го мита та витрати на інформа ційно-технічне забезпечення судового процесу підлягають стягненню з Алупкінської мі ської ради пропорційно до за доволених позовних вимог згі дно приписів ст. 49 Господарськ ого процесуального кодексу У країни.

В судовому засіданні 24.11.2011 р . була оголошена тільки вступ на та резолютивна частини рі шення. Повний текст рішення с кладений та підписаний 29.11.2011 р.

З огляду на викладене та керуючись п. 1 ч.1 ст. 80, ст.ст. 49, 8 2, 84, 85 Господарського процесуа льного кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити ч астково.

2. Визнати недійсним рі шення Алупкінської міської р ади 26-ої чергової сесії 5-го ск ликання від 12.08.2008 р. № 16/30.

3. Стягнути з Алупкінсь кої міської ради (вул. Красног вардійська, буд. 32, м. Алупка, м. Ялта, АР Крим, 98676; ідентифі каційний код 25150893, банківські р еквізити невідомі) в дохід Де ржавного бюджету України (р/р 31115095700002, Держбюджет м. Сімферопо ль, код платежу 22090200, Банк ГУ ДКУ в АР Крим, м. Сімферополь, МФО 82 4026, ЗКПО 34740405) 42,50 грн. державного ми та.

4. Стягнути з Алупкінсь кої міської ради (вул. Красног вардійська, буд. 32, м. Алупка, м. Ялта, АР Крим, 98676; ідентифі каційний код 25150893, банківські р еквізити невідомі) в дохід Де ржавного бюджету України (р/р 31214264700002, Держбюджет м. Сімферопо ль, код платежу 22050003, Банк ГУ ДКУ в АР Крим, м. Сімферополь, МФО 82 4026, ЗКПО 34740405) 118,00 грн. витрат на інф ормаційно-технічне забезпеч ення судового процесу.

5. Накази видати після н абрання рішенням законної си ли.

6. В частині позовних вимо г про спонукання Управління Держкомзему у м. Ялта Автоном ної Республіки Крим вчинити дії щодо скасування реєстрац ії запису про державну реєст рацію документа, що посвідчу є право на земельну ділянку - державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 523342 від 12.09.2008 р . провадження у справі припин ити.

Суддя Господарськог о суду

Автономної Республіки Кр им Доб рорез І.О.

СудГосподарський суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення24.11.2011
Оприлюднено21.12.2011
Номер документу19868211
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —4290-2011

Ухвала від 15.08.2013

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

О.С. Янюк

Ухвала від 15.08.2013

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

О.С. Янюк

Ухвала від 04.07.2013

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

О.С. Янюк

Ухвала від 04.07.2013

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

О.С. Янюк

Ухвала від 17.06.2013

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

О.С. Янюк

Ухвала від 05.06.2013

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

О.С. Янюк

Ухвала від 10.04.2013

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

С.О. Лукачов

Рішення від 24.11.2011

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Доброрез І.О.

Ухвала від 08.11.2011

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Доброрез І.О.

Ухвала від 20.10.2011

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Доброрез І.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні