36/231
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
31.01.12 р. Справа № 36/231
Господарський суд Донецької області у складі судді: Гриник М.М.
при секретарі судового засідання Захаровій В.Б.
розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу
за позовом Краматорського міжрайонного природоохоронного прокурора м. Краматорськ в інтересах держави в особі Серебрянської сільської ради, с. Серебрянка
до товариства з обмеженою відповідальністю „Тайвань”, м. Северськ
про звільнення самовільної зайнятої земельної ділянки та стягнення шкоди в сумі 639,07 грн.
Представники сторін:
Прокурор: Лисенко С.І.
Від позивача: не з'явився
Від відповідача: не з'явився
Краматорський міжрайонний природоохоронний прокурор м. Краматорська в інтересах держави в особі Серебрянської сільської ради, с. Серебрянка до товариства з обмеженою відповідальністю „Тайвань”, м. Северськ про звільнення самовільної зайнятої земельної ділянки та стягнення шкоди в сумі 639,07 грн.
В обґрунтування позовних вимог прокурор та позивач посилаються на факт самовільного зайняття та використання відповідачем земельної ділянки водного фонду загальною площею 0,2156 га, яка розташована на території Серебрянської сільської ради за межами населеного пункту, під здійснення сільськогосподарської діяльності без одержання правовстановлюючих документів та їх державної реєстрації, що є порушенням ст.ст. 61, 91, 96, 125, 126 Земельного кодексу України. За вказаних обставин прокурор та позивач нарахували відповідачу шкоду, заподіяну самовільним зайняттям земельної ділянки на суму 97,33 грн. та використанням земельної ділянки не за цільовим призначенням на суму 541,74 грн. Загальний розмір шкоди, який підлягає стягненню з відповідача, складає 639,07 грн.
Ухвалою суду від 01.12.2011р. позовна заява прийнята до розгляду та порушено провадження у справі № 36/231, сторони зобов'язані надати документи та виконати певні дії.
Позивач надав до суду клопотання №296 від 20.12.2011р., в якому просив суд розглянути справу №36/231 без участі представника Серебрянської сільської ради. Клопотання судом розглянуто та задоволено, оскільки неявка представника позивача не перешкоджає вирішенню спору між сторонами.
У порушення вимог ухвал суду відповідач в судові засідання не з'явився без повідомлення про причину неявки, витребувані документи та відзив на позовну заяву до суду не надіслав.
Судом були вжиті усі належні заходи для повідомлення відповідача про місце, дату та час проведення судового засідання. В матеріалах справи міститься довідка з ЄДРПОУ, з якої вбачається, що товариство з обмеженою відповідальністю „Тайвань”, має місцезнаходження за адресою: 84523, Донецька область, м. Сіверськ, вул.Журби, 5. Саме така адреса відповідача вказана прокурором у позовній заяві та за цією адресою суд направляв відповідачу ухвали у даній справі.
Відповідно до статті 75 Господарського процесуального кодексу України, якщо відзив на позов та витребувані господарським судом документи не подано, справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами.
Зважаючи на достатність представлених позивачем документів, згідно статті 75 Господарського процесуального кодексу України справа розглянута за наявними у ній матеріалами.
Відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України в судовому засіданні, яке відбулось 31.01.2012р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Судом, відповідно до вимог статті 81-1 Господарського процесуального кодексу України складено протокол, який долучено до матеріалів справи.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши подані докази та заслухавши в судовому засіданні пояснення сторін, присутніх у судовому засіданні, господарський суд –
ВСТАНОВИВ:
05.08.2011 року державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Торецькому регіону Державної екологічної інспекції в Донецькій області проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства товариством з обмеженою відповідальністю „Тайвань” за вимогою Краматорської міжрайонної природоохоронної прокуратури водних об'єктів, результати якої викладені в акті перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 05.08.2011 року.
Перевіркою встановлено та в акті перевірки зафіксовано, що на території Серебрянської сільської ради виявлено порушення режиму обмеженої господарської діяльності на території прибережної захисної смуги, а саме біля ставка площею 1,0 га на відстані 13 метрів від урізу води та довжиною 100 метрів встановлений факт оранки земельної ділянки, яка засіяна кукурудзою. Біля ставка площею 2,0 га також виявлена оранка земельної ділянки на відстані 6 м від урізу води довжиною 20 м та на відстані від 6 м до 20 м довжиною 48 м, засіяна соняшником. Згідно наданої письмової інформації Серебрянського сільського голови №176 від 04.08.2011р. земельні ділянки, що знаходяться з північної сторони вищезазначених ставків, орендує товариство з обмеженою відповідальністю „Тайвань”. Земельні ділянки, зайняті під прибережною захисною смугою, товариством з обмеженою відповідальністю „Тайвань” самовільно зайняті та використовуються не за цільовим призначенням. До акту перевірки додана план-схема земельної ділянки. Згідно розрахунку розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки 0,2156 га, становить 639,07 грн. Ак підписано без заперечень директором відповідача по справі.
За фактом самовільного зайняття земельних ділянок під прибережною захисною смугою та використання не за цільовим призначенням ставків, розташованих на території Серебрянської сільської ради, складено протокол про адміністративне правопорушення №004380 від 05.08.2011р., в якому зафіксований факт порушення відповідачем ст.ст. 61, 91, 96, 125 Земельного кодексу України.
Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно статті 125 Земельного кодексу України право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до ст. 126 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.
Визначення терміну „самовільне зайняття земельних ділянок” наведене в ст. 1 Закону України „Про державний контроль за використанням та охороною земель”. За приписами цієї статті, самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Виходячи з матеріалів справи, на момент проведення перевірок додержання вимог земельного законодавства рішення позивача про передачу відповідачу у власність або оренду земельних ділянок під здійснення сільськогосподарської діяльності або надання цих ділянок у користування (оренду) відсутнє.
Судом встановлено, що спірні земельні ділянки використовувались відповідачем самовільно, що підтверджується матеріалами справи, зокрема, актом перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 05.08.2011 року, доданою план-схемою самовільно зайнятих земельних ділянок, яка встановлює на місцевості їх місце розташування, протоколом про адміністративне правопорушення №004380 від 05.08.2011р.
Тобто, матеріалами справи підтверджується самовільне заволодіння відповідачем спірними земельними ділянками, що не спирається на закон і відбувається з порушенням визначеного порядку надання земельних ділянок.
Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини справи, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.
Відповідачем не надано суду документів, що підтверджують його право на користування земельними ділянками загальною площею 0,2156 га, розташованих на території Серебрянської сільської ради за межами населеного пункту під здійснення сільськогосподарської діяльності.
Заходів щодо усунення порушень земельного законодавства відповідачем не вжито, самостійно земельні ділянки не звільнено.
Згідно статті 212 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.
Зважаючи на вищевикладене, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог про звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок на землях водного фонду загальною площею 0,2156 га, які розташовані на території Серебрянської сільської ради за межами населеного пункту, під здійснення сільськогосподарської діяльності, та приведення їх у придатний для використання стан.
Прокурором також заявлено позовну вимогу про стягнення шкоди, заподіяної самовільним зайняттям земельних ділянок, у сумі 639,07 грн.
Згідно ст.1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Відповідно до статті 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Відповідно до частини першої статті 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування вирішують, крім передбачених в Основному Законі України, й інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Згідно з Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" до питань місцевого значення належить регулювання сільськими, селищними, міськими радами земельних відносин відповідно до закону (пункт 34 частини першої статті 26).
Аналіз положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" свідчить, що органи місцевого самоврядування при вирішенні питань місцевого значення, віднесених Конституцією України та законами України до їхньої компетенції, є суб'єктами владних повноважень, які виконують владні управлінські функції, зокрема, нормотворчу, координаційну, дозвільну, реєстраційну, розпорядчу. Як суб'єкти владних повноважень органи місцевого самоврядування вирішують в межах закону питання в галузі земельних відносин.
Таким чином, положення частини першої статті 143 Конституції України "вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції" стосується вирішення органами місцевого самоврядування як суб'єктами владних повноважень питань, визначених законами, зокрема, у галузі земельних відносин.
Відповідно до пунктів "а", "б", "в", "г" статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності, вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності.
В даному випадку позивач, Серебрянська сільська рада виступає як орган, що реалізує права держави, територіальних громад та Українського народу в цілому, як власників землі.
Відповідно до ст. 157 Земельного кодексу України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, діяльність яких обмежує права власників та землекористувачів.
Порядок визначення та відшкодування збитків власником землі та землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
В матеріалах справи міститься розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі внаслідок порушення земельного законодавства на території Серебрянської сільської ради товариством з обмеженою відповідальністю „Тайвань”, на загальну суму 639,07 грн. Обчислення розміру шкоди здійснено державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Торецькому регіону Державної екологічної інспекції в Донецькій області на підставі Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, що затверджена постановою Кабінету Міністрів України №963 від 25.07.2007р.
Згідно ч. 1 ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними діями особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Зважаючи на вищевикладене, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог про стягнення шкоди, заподіяної самовільним зайняттям земельних ділянок, у сумі 639,07 грн.
Суму шкоди позивач просить стягнути на рахунок спеціального фонду охорони навколишнього природного середовища Серебрянської сільської ради.
В ст. 47 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” зазначається про утворення місцевих фондів охорони довкілля у складі відповідного місцевого бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди за рахунок зборів за забруднення, частини грошових стягнень за порушення норм і правил охорони довкілля та шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
З огляду на викладене, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Прокурор у встановленому законом порядку звільнений від оплати судових витрат. Позовна заява була подана ним після вступу в законну силу Закону України «Про судовий збір», тому суд при вирішенні питання про розподіл судових витрат керується Господарським процесуальним кодексом України в редакції, яка діяла після 01.11.2011 р.
Так, згідно ст. 49 ГПК України судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору. З матеріалів справи вбачається, що відповідач не звільнений від сплати судового збору, тому у зв”язку із задоволенням позову в повному обсязі судові витрати покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 1, 2, 22, 32, 33, 43, 75; 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Краматорського міжрайонного природоохоронного прокурора м. Краматорськ в інтересах держави в особі Серебрянської сільської ради, с. Серебрянка до товариства з обмеженою відповідальністю „Тайвань”, м. Северськ про звільнення самовільної зайнятої земельної ділянки та стягнення шкоди в сумі 639,07 грн. – задовольнити.
Зобов'язати товариство з обмеженою відповідальністю „Тайвань” (84523, Донецька область, м. Сіверськ, вул.Журби, 5; код ЄДРПОУ 34433848) звільнити самовільно зайняті земельні ділянки на землях водного фонду загальною площею 0,2156 га, які розташовані на території Серебрянської сільської ради за межами населеного пункту, та привести їх у придатний для використання стан.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю „Тайвань” (84523, Донецька область, м. Сіверськ, вул.Журби, 5; код ЄДРПОУ 34433848) на користь спеціального фонду охорони навколишнього природного середовища Серебрянської сільської ради Артемівського району Донецької області шкоду, заподіяну державі внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, у сумі 639,07 грн.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю „Тайвань” (84523, Донецька область, м. Сіверськ, вул.Журби, 5; код ЄДРПОУ 34433848) на користь Державного бюджету України (р/р 31212206700006 у ГУ ДКУ у Донецькій області, МФО 834016, ЄДРПОУ 34687001, Отримувач: УДК у Київському районі м. Донецька, код бюджетної класифікації 22030001) судовий збір в розмірі 2352,50 грн. (за вимогу немайнового характеру в сумі 941,00 грн., за вимогу майнового характеру в сумі 1411,50 грн.).
Рішення господарського суду може бути оскаржене до Донецького апеляційного господарського суду протягом десяти днів. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 цього Кодексу.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Суддя Гриник М.М.
Повний текст рішення складено та підписано 06.02.2012р.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 31.01.2012 |
Оприлюднено | 22.02.2012 |
Номер документу | 21442345 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні