Рішення
від 17.12.2008 по справі 51/287
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

51/287

 

ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  міста КИЄВА01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б     тел.230-31-34

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа №  51/287

17.12.08

          

За позовом Закарпатського міжрайонного природоохоронного прокурора в інтересах держави в особі Управління з контролю за використанням та охороною земель у Закарпатській області

До Товариства з обмеженою відповідальністю «Міжнародний консорціум з управління та розвитку газотранспортної системи України»

Про стягнення 955 653 грн. 00 коп.

Суддя Пригунова А.Б.

Представники:  

від прокуратуривід позивача      Гаврилова І.А.не з'явились

від відповідача  Барановська Н.А., Хованець А.Г. –пред. за довірен.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Закарпатський міжрайонний природоохоронний прокурор звернувся до Господарського суду міста Києва в інтересах держави в особі Управління з контролю за використанням та охороною земель у Закарпатській області з вимогою до Товариства з обмеженою відповідальністю «Міжнародний консорціум з управління та розвитку газотранспортної системи України»про стягнення 955 653 грн. 00 коп. втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва за вилучення земельних ділянок Лісковецької сільської ради Міжгірського району Закарпатської області. В обґрунтування позовних вимог позивач послався на не виконання відповідачем розпорядження голови Закарпатської обласної державної адміністрації від 24.03.06 р. № 174 щодо відшкодування вказаних вище втрат.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 02.10.08р. порушено провадження у даній справі, призначено її до розгляду у судовому засіданні на 27.10.08р.

          Представник позивача у судовому засіданні 27.10.08р. заявлені прокурором вимоги підтримав повністю та зазначив, що на підставі розпорядження голови Закарпатської обласної державної адміністрації від 24.03.06р. № 174 відповідачу було надано в оренду земельну ділянку площею 85,3683 га для будівництва магістрального газопроводу «Богородчани –Ужгород»на ділянці км. 98.107 –км. 111.0 Міжгірського району для трубопровідного транспорту. Зокрема, по території Лісковецької сільської ради Міжгірського району Закарпатської області було надано відповідачу в оренду строком на 2 роки земельні ділянки площею 40,3261 га., які фактично було вилучено з сільськогосподарських угідь та лісогосподарського використання для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським та лісогосподарським виробництвами.

          Згідно з розрахунком відповідач зобов'язаний перерахувати втрати в розмірі 4955 653 грн., в тому числі 238 913 грн. 25 коп. (25%) на користь Закарпатського обласного бюджету, 143 347 грн. 95 коп. (15%) на користь Міжгірського району Закарпатської області та 573391 грн. 80 коп. (60%) на користь місцевого бюджету с. Лісковець Між гірського району Закарпатської області.

          Представник відповідача заперечив проти заявлених позовних вимог з тих підстав, що він не приступав до використання земельних ділянок, які в свою чергу не вилучалися з господарського обігу. На думку відповідача, відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва повинно відбуватися після оформлення документів на право користування земельною ділянкою відповідно до законодавства.

          Ухвалами Господарського суду міста Києва від 27.10.08р. та від 24.11.08р. розгляд справи відкладався.

          Згідно зі ст. 85 Господарського процесуального кодексу України у судовому засіданні 17.12.08р. за згодою представника прокуратури та відповідача судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

          Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення вищезазначених учасників судового процесу,   Господарський суд міста Києва, -

                                  

В С Т А Н О В И В:

Розпорядженням голови Міжгірської районної державної адміністрації Закарпатської області від 23.06.2005 №192 були затверджені розрахунки втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва (далі - втрати) та збитків землекористувачам, в тому числі ТОВ “Міжнародний консорціум з управління та розвитку газотранспортної системи України” (далі –відповідач). Зокрема, розмір втрат, спричинених вилученням сільськогосподарських угідь із земель Лісковецької сільської ради в сумі 486 470 грн. 00коп..; лісогосподарського виробництва –в сумі 469 183 грн.; збитків, заподіяних землевласникам (землекористувачам) –в сумі 108 350 грн. Також відповідача було зобов'язано перерахувати відповідні втрати у розмірі: 60% в місцевий бюджету Лісковецької сільської ради, 15% в місцевий бюджет Міжгірського району та 25% в місцевий бюджет Закарпатської області. Розрахунки розміру втрат викладені в додатках №1, 2 до цього розпорядження (копії - у матеріалах справи).

24.03.2006 розпорядженням Голови Закарпатської обласної державної адміністрації за № 174 “Про надання земельних ділянок для несільськогосподарських і нелісогосподарських потреб” було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок відповідачу  для будівництва газопроводу “Богородчани-Ужгород” на ділянці км 89,107 –км 111,0 Міжгірського району для трубопровідного транспорту. Також вказаним актом було передбачено вилучення у землекористувачів (власників) та надання в короткострокову оренду строком на 2 роки земельної ділянки площею 40,3261 га Лісковецькій  сільській раді.

Зазначеним розпорядженням було запропоновано відповідачу приступити до використання земельних ділянок після одержання документів, що засвідчують право користування, та їх державної реєстрації; відшкодувати збитки землекористувачів (власників), спричинені наданням у оренду сільськогосподарських і лісогосподарських угідь для цілей, не пов'язаних з веденням сільського та лісового господарства; відшкодувати втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, зумовлені вилученням цих угідь, в т.ч. в сумі 955 653 грн. за вилучення земельних ділянок Лісковецької сільської ради у розмірі та порядку, зазначеному вище.

13.06.2006 Управлінням з контролю за використанням та охороною земель у Закарпатській області на підставі Закону України “Про державний контроль за використанням та охороною земель” було здійснено перевірку дотримання вимог земельного законодавства, в ході якої було встановлено, що відповідачем по справі не відшкодовані втрати, зумовлені вилученням земельних ділянок.

Того ж дня відповідачеві було винесено припис за № 62 від 13.06.2006 про відшкодування збитків землекористувачів (власників) та відшкодування втрат в термін 30 днів.

Оскільки в установлений термін відповідач не відшкодував збитки та втрати, прокурор за клопотанням позивача звернувся з відповідним позовом до суду.

Проаналізувавши матеріали справи, суд вважає, що заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Відповідно до ст.5 Закону України “Про державний контроль за використанням та охороною земель” державний контроль за використанням та охороною земель здійснює спеціально уповноважений орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

До повноважень спеціально уповноваженого органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель належить додержання встановленого законодавством порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (ст.6 Закону).

Державний контроль за використанням та охороною земель у системі центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів згідно зі ст.9 Закону здійснює Державна інспекція з контролю за використанням та охороною земель і її територіальні органи.

          Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2002 №1958 утворено в складі Державного комітету по земельних ресурсах Державну інспекцію з контролю за використанням і охороною земель як урядовий орган державного управління, та затверджено відповідне Положення, згідно з п.4 якого основним із завдань державних інспекцій є організація та здійснення контролю за дотриманням порядку відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Відповідно до Положення про Міжгірський районний відділ земельних ресурсів, затвердженого наказом Закарпатського обласного головного управління земельних ресурсів від 05.10.2006 №120 (далі по тексту –Положення), Міжгірський районний відділ земельних ресурсів (позивач) є територіальним органом Держкомзему і підзвітний та підконтрольний Держкомзему і обласному головному управлінню земельних ресурсів. Позивач на підставі п.22 Положення  вносить органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування пропозиції щодо цільового використання коштів, що надходять відповідно до законодавства у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Відповідно до ст.10 Закону України “Про державний контроль за використанням та охороною земель”  державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право: давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

Право державних інспекцій звертатися до органів прокуратури з клопотанням про подання позову до суду щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва передбачено п.5  Положення про Державну інспекцію з контролю за використанням та охороною земель та ст.10 Закону України “Про державний контроль за використанням та охороною земель”.  

  Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17.11.1997 № 1279 “Про розміри та Порядок визначення втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню” відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, спричинених вилученням сільськогосподарських і лісових угідь для цілей, не пов'язаних із веденням сільського і лісового господарства, провадиться юридичними і фізичними особами в двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення їм земельних ділянок.

Відповідно до ч.3 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення.

Як вбачається з матеріалів справи, а сааме -  Розпорядження Міжгірської районної державної адміністрації Закарпатської області від 23.06.2005 № 192 та розрахунку розміру втрат сільськогосподарського виробництва спричинених вилученням сільськогосподарських угідь терміном на 2 роки та розрахунку розміру втрат лісогосподарського виробництва спричинених вилученням лісогосподарських угідь терміном на 2 роки, зокрема, з земель Лісковецької сільської ради для будівництва газопроводу “Богородчани-Ужгород”, відповідач був зобов'язаний відшкодувати Лісковецької сільській раді втрати на загальну суму  955 653 грн. Але, у визначений законодавством двомісячний термін вказані грошові кошти відповідач не сплатив, чим, на думку суду, порушив вимоги чинного законодавства.

Твердження  відповідача на ту обставину, що обов'язок щодо відшкодування вказаних втрат виникає лише після укладення договору оренди земельних ділянок та їх державної реєстрації суд вважає такими, що не ґрунтуються на положеннях законодавства України у сфері охорони земель, оскільки відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17.11.1997 №1279 “Про розміри та Порядок визначення втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню” відшкодування втрат підлягає в двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проект відведення відповідачу земельної ділянки. Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ “Міжнародний консорціум з управління та розвитку газотранспортної системи України” був затверджений Розпорядженням голови Закарпатської обласної державної адміністрації від 24.03.2006 №174.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про те, що відповідач був зобов'язаний перерахувати відшкодування втрат у двомісячний термін з моменту затвердження йому проекту відведення земельної ділянки (24.03.2006), тобто до 24.05.2006.

Оскільки будь-яких інших доказів того, що ТОВ “Міжнародний консорціум з управління та розвитку газотранспортної системи України” не прострочив виконання свого обов'язку щодо відшкодування втрат у розмірі, який визначений розпорядженням Голови Закарпатської обласної державної адміністрації від 24.03.2006 №174, відповідач суду не надав, а також не надав суду доказів сплати такого відшкодування, суд вважає позовні вимоги прокурора обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до ст.209 Земельного кодексу України втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва включають втрати сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників, а також втрати, завдані обмеженням у землекористуванні та погіршенням якості земель. Відшкодуванню підлягають втрати сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників як основного засобу виробництва в сільському і лісовому господарстві внаслідок вилучення (викупу) їх для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом. Відшкодуванню підлягають також втрати, завдані обмеженням прав власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, або погіршенням якості угідь внаслідок негативного впливу, спричиненого діяльністю громадян, юридичних осіб, органів місцевого самоврядування або держави.  Втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва компенсуються незалежно від відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, та  визначаються у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.  

Згідно зі ст.209 Земельного кодексу України втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, зумовлені вилученням сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників, підлягають відшкодуванню і зараховуються на спеціальні рахунки відповідних місцевих рад у таких розмірах: АР Крим та обласним радам –25%; районним радам –15%; міським, сільським, селищним радам –60%; міським радам Києва та Севастополя –100%.            

У відповідності до положень ст.209 Земельного кодексу України та п.2 Розпорядження №192 від 23.06.2005 відповідач був зобов'язаний перерахувати втрати сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва в наступному порядку: 573 391 грн. 80 коп. - 60%  до місцевого бюджету с. Лісковець Міжгірського району Закарпатської області, 143 347 грн. 95 коп. – 15% до районного бюджету Міжгірського району Закарпатської області та 238 913 грн. 25 коп.  –25% до Закарпатського обласного бюджету.     

Дослідивши зібрані у справі докази та заслухавши пояснення представників прокуратури, позивача та відповідача, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог, а тому вимога прокурора про стягнення з відповідача 955 653 грн. 00 коп. відшкодування втрат у порядку, зазначеному вище, підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 82-85 ГПК України, Господарський суд міста Києва, –

ВИРІШИВ:

1.          Позовні вимоги задовольнити.

2.          Стягнути Товариства з обмеженою відповідальністю “Міжнародний консорціум з управління та розвитку газотранспортної системи України (01025, м. Київ, вул.Володимирська,12, код 32349152) (по Лісковецькій сільській раді Міжгірського району Закарпатської області) 955 653 (дев'ятсот п'ятдесят п'ять тисяч шістсот п'ятдесят три) грн. 00 коп. втрати сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва до:

Закарпатського обласного бюджету (25%) –238 913 (двісті тридцять вісім тисяч дев'ятсот тринадцять) грн. 25 коп. на розрахунковий рахунок 31515901600001, ідентифікаційний код одержувача: 22115838, банк одержувача: управління Державного казначейства України в Закарпатській області, МФО банк: 812016, код платежу: 21110000;

районного бюджету Міжгірського району Закарпатської області (15%) –143 347 (сто сорок три тисячі триста сорок сім) грн. 95 коп. на розрахунковий рахунок 31515901600131, ідентифікаційний код одержувача: 22108347, банк одержувача: управління Державного казначейства України в Закарпатській області, МФО банку: 812016, код платежу: 21110000;

місцевий бюджет с. Лісковець Міжгірського району Закарпатської області (60%) –573 391 (п'ятсот сімдесят три тисячі триста дев'яносто одну) грн.. 80 коп. на розрахунковий рахунок 31517901600140, ідентифікаційний код одержувача: 22108347, банк одержувача: управління Державного казначейства України в Закарпатській області, МФО банку: 812016, код платежу: 21110000.  

3.          Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю “Міжнародний консорціум з управління та розвитку газотранспортної системи України (01025, м. Київ, вул.Володимирська,12, код 32349152) в доход державного бюджету України 9556 (дев'ять тисяч п'ятсот п'ятдесят шість) грн. 53 коп. державного мита та 118 (сто вісімнадцять) грн.. 00 коп. – витрат на інформаційно –технічне забезпечення судового процесу.

Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання, оформленого відповідно до ст. 84 Господарського процесуального кодексу України, та може бути оскаржене в порядку та строки, визначені Господарським процесуальним кодексом України.

      Суддя                                                                                                         Пригунова А.Б.

Дата підписання рішення 29.01.2009

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення17.12.2008
Оприлюднено26.03.2009
Номер документу3214995
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —51/287

Рішення від 28.09.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пригунова А.Б.

Ухвала від 31.08.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пригунова А.Б.

Ухвала від 22.08.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пригунова А.Б.

Ухвала від 15.08.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пригунова А.Б.

Ухвала від 01.08.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пригунова А.Б.

Ухвала від 15.07.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пригунова А.Б.

Постанова від 12.06.2009

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Гончар Т.В.

Рішення від 10.03.2009

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

Постанова від 09.07.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Швець В.А.

Рішення від 10.06.2009

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пригунова А.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні