Справа №2-а-303/08
Справа №2-а-303/08
Постанова
Іменем України
23 грудня 2008 року
місто Чернігів
Новозаводський
районний суд міста Чернігова
в складі: головуючого - судді Артюх К.В.
при
секретарі
Горбік Т.А.
з участю позивача ОСОБА_1, представника позивача ОСОБА_2,
представника відповідача Хмеленовської Н.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні
суду справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління праці та
соціального захисту населення Новозаводської районної у місті Чернігові ради
про визнання дій (бездіяльності) незаконними та зобов'язання вчинити певні дії,
суд, -
В с т а н о в и в :
ОСОБА_1
звернулася до суду з позовом до Управління праці та соціального захисту
населення Новозаводської районної у місті Чернігові ради про визнання дій
(бездіяльності) незаконними та зобов'язання вчинити певні дії, в якому просить визнати
дії (бездіяльність) управління праці та соціального захисту населення
Новозаводської районної у місті Чернігові ради незаконними та зобов'язати
відповідача здійснити перерахунок виплат допомоги по догляду за дитиною до 3-х
років за період з 01 березня 2007 року до 31 жовтня 2008 року відповідно до
розміру, гарантованого Конституцією України, та виплатити кошти.
В судовому
засіданні позивач адміністративний позов уточнила, просила визнати дії
управління праці та соціального захисту населення Новозаводської районної у
місті Чернігові ради незаконними та зобов'язати здійснити перерахунок виплат
допомоги по догляду за дитиною до трьох років, та зобов'язати відповідача
виплатити допомогу у розмірі 8139,51 грн. за період з 01 квітня 2007 року до 31
жовтня 2008 року включно, а також поновити строк для звернення до суду.
Представник
позивача в судовому засіданні уточнені позовні вимоги позивача підтримав та
просив їх задовольнити.
Представник
відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнала, просила відмовити,
надала письмові заперечення, зазначила, що позивачем пропущений річний строк
звернення до суду.
Заслухавши в
судовому засіданні пояснення позивача, представника позивача, представника
відповідача, дослідивши письмові докази, судом встановлено, що позивач є
матір'ю ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1 року народження, що підтверджується копіює
свідоцтва про народження (а.с.6). З 01 квітня 2007 року перебуває на обліку в
управлінні праці та соціального захисту населення Новозаводської районної у
місті Чернігові ради і отримує допомогу по догляду за дитиною до досягненню нею
трирічного віку, як застрахована особа.
Згідно ст. 42
Закону України “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у
зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими
народженням та похованням”, право на допомогу по догляду за дитиною до
досягнення нею трирічного віку має застрахована особа (один із батьків дитини,
усиновитель, баба, дід, інший родич або опікун), яка фактично здійснює догляд
за дитиною.
Відповідно до
ст. 43 Закону України “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у
зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими
народженням та похованням”, допомога по догляду за дитиною до досягнення нею
трирічного віку надається застрахованій особі у розмірі, що встановлюється
правлінням Фонду, але не менше розміру прожиткового мінімуму, встановленого
законом.
Відповідно
до ч.1 Постанови КМ України від 16.01.2007 року №32 “Питання виплати
застрахованим особам допомоги при народженні дитини та по догляду за дитиною до
досягнення нею трирічного віку”, допомога по догляду за дитиною до досягнення
нею трирічного віку з 1 січня призначається, а в ІІ-ІV кварталах і виплачується
органами праці та соціального захисту населення за місцем проживання
застрахованих осіб.
Розмір державної допомоги по догляду
за дитиною до досягнення нею трирічного віку визначений ч.1 ст. 15 Закону
України “Про державну допомогу сім'ям з дітьми” (в редакції, яка діяла до
01.01.2008 року), відповідно до якої розмір допомоги по догляду за дитиною до
досягнення нею трирічного віку надається в розмірі встановленого законом
прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.
Як
вбачається із матеріалів справи, позивач, відповідно до положень Закону України
«Про державну допомогу сім'ям з дітьми», має право на пільги відповідно до
вимог цього Закону, а саме на отримання щомісячної грошової допомоги по догляду
за дитиною до досягнення нею трирічного віку в розмірі встановленому законом
прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.
Згідно
довідки Управління праці та соціального захисту населення Новозаводської
районної у місті Чернігові ради від 14.07.2008 року ( а. с. 8) вбачається, що
позивач з 01.04.2007 року по 22.10.2009 року отримує допомогу по догляду за дитиною
до досягнення нею трирічного віку. В 2007 році допомога призначалася відповідно
до Порядку призначення і виплати допомоги при народженні дитини та допомоги по
догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку особам, застрахованим в
системі загальнообов'язкового державного соціального страхування, затвердженого
Постановою КМ України від 11 січня 2007 року № 13, а саме пунктом 9
призначається допомога у розмірі що дорівнює різницю між 50 відсотками
прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та середньомісячним
сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців,
але не менше 23 відсотків зазначеного прожиткового мінімуму.
Згідно
п. 2 Постанови КМ України № 13 від 11 січня 2007 року "Деякі питання
призначення і виплати допомоги сім'ям з дітьми" установлено, що на
виконання статті 56 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007
рік" допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку
особам, не застрахованим у системі загальнообов'язкового державного соціального
страхування, призначається та виплачується з метою створення належних умов для
повноцінного утримання та виховання дитини з урахуванням таких особливостей:
1) допомога призначається у розмірі, що
дорівнює різниці між 50 відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для
працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на
одну особу за попередні шість місяців, але не менше 90 гривень (мінімальний
розмір);
2) для призначення допомоги у розмірі, що
перевищує мінімальний, подається в установленому порядку довідка про
середньомісячний сукупний дохід сім'ї, визначений згідно з методикою обчислення
сукупного доходу сім'ї для всіх видів соціальної допомоги на підставі довідки
про доходи і декларації про доходи та майновий стан усіх членів сім'ї;
3) до складу сім'ї особи, що звернулася за
призначенням допомоги, включаються чоловік (дружина); рідні, усиновлені та
підопічні діти зазначених осіб віком до 18 років, а також діти віком до 23
років, які навчаються за денною формою у вищих навчальних закладах I - IV рівня
акредитації та професійно-технічних навчальних закладах і не мають власних
сімей, незалежно від місця проживання або реєстрації місця проживання;
неодружені повнолітні діти, які визнані інвалідами з дитинства I та II групи
або інвалідами I групи і проживають разом з батьками; непрацездатні батьки
чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні
у зв'язку з відсутністю власних доходів; жінка та чоловік, які проживають
однією сім'єю, не перебувають у шлюбі, але мають спільних дітей.
Статтею 56
Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» встановлено, що у
2007 році щомісячна грошова допомога по догляду за дитиною до досягнення нею
трирічного віку, яка виплачується відповідно до Закону України «Про державну
допомогу сім'ям з дітьми» передбачена у розмірі, що дорівнює різниці між 50
відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та
середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні
шість місяців, але не менше 90 гривень для незастрахованих осіб та не менше 23
відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, для
застрахованих осіб, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Рішенням
Конституційного суду України у справі за конституційним поданням 46 народних
депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності)
положень статей 29, 36, частини другої статті 56, частини другої статті 62,
частини першої статті 66, пунктів 7, 9, 12, 13, 14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44,
45, 46 статті 71, статей 98, 101, 103, 111 Закону України "Про Державний
бюджет України на 2007 рік" (справа про соціальні гарантії громадян) від
09.07.2007 року № 6-рп/2007 визнано такими,
що не відповідають Конституції України (є неконституційними),
положення ст.56 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007
рік", за якою щомісячна грошова допомога по догляду за дитиною до
досягнення нею трирічного віку виплачується у розмірі, який дорівнює різниці
між 50 відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб,
та середньомісячним сукупним доходом
сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 90
гривень для незастрахованих осіб та не менше 23 відсотків прожиткового
мінімуму, встановленого для працездатних осіб, для застрахованих осіб, у
порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Рішення
Конституційного Суду України у
цій справі має преюдиціальне значення для судів
загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами,
які виникли внаслідок дії положень
статей зазначених законів, що визнані
неконституційними. Положення статті 56 Закону України «Про Державний бюджет
України на 2007 рік», які визнані неконституційними, втрачають чинність з дня
ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення, тобто з 09.07.2007 року.
Розмір допомоги
по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, визначений ст. 56
Закону України “Про державний бюджет України на 2007 рік”, передбачений і
Постановою КМ України від 11.01.2007 року №13 “Деякі питання призначення і
виплати допомоги сім'ям з дітьми”. Крім того, вказаною постановою призупинено
дію абзацу першого п.22 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям
з дітьми, затвердженого Постановою КМ України від 27.12.2007 року №1751, якою
передбачався розмір вказаної допомоги на рівні прожиткового мінімуму для дітей
віком до шести років.
Відповідно до
ч.4 ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі невідповідності
нормативно-правового акта Конституції України, Закону України, міжнародному
договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або
іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.
Суд приходить до
висновку, що постанова Кабінету Міністрів України від 11.01.2007 року №13
“Деякі питання призначення і виплати допомоги сім'ям з дітьми” є підзаконними
нормативно-правовим актом, а у разі виникнення колізії між її нормами та
нормами Закону, застосуванню підлягають положення закону.
Статтею 62
Закону України “Про державний бюджет України на 2007 рік” передбачено, що
прожитковий мінімум на одну особу на місяць для дітей віком до 6 років
становить: з 1 квітня - 463 гривні, з 1 жовтня - 470 гривень.
Відповідно до
ст. 152 Конституції України закони та інші правові акти, які за рішенням
Конституційного Суду України визнаються неконституційними, втрачають
чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх
неконституційність.
Відповідно до ст. 99 КАС України адміністративний позов може бути подано в
межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого КАС України.
Для звернення до адмінінстратвиного суду за захистом прав, свобод та
інтересів особи встановлюється річний строк, який, якщо не встанолено інше,
обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про
порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Згідно ст. 100 КАС України, пропущений строк звернення до
адмінінстративного суду є підставою для відмови у задоволенні адміністративного
позову, за умови, якщи на цьому наполягає одна із сторін.
Якщо суд визнає причину пропущення строку звернення до суду поважною,
адмінінстративна справа розглядається і вирішується в порядку, встановленому
цим Кодексом.
Враховуючи, що позивач в судовому засіданні заявила клопотання про
поновлення процесуального строку для звернення до суду, за відновленням свого
порушеного права зверталася до відповідача 27.11.2008 року, суду надані
пояснення щодо поважності причини пропуску процесуального строку, які суд
визнає поважними і тому вважає можливим поновити позивачу строк звернення до
адмінінстративного суду.
Оскільки
Рішенням Конституційного суду від 09.07.2007 року положення ст.56 Закону
України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" визнано
неконституційними лише з 09.07.2007 року, тому суд вбачає за можливе
задовольнити вимоги позивача частково.
Визнати
неправомірною відмову Управління праці та соціального захисту населення
Новозаводської районної у місті Чернігові ради у виплаті допомоги по догляду за
дитиною до досягненню нею трирічного віку у розмірі встановленого Законом
відповідно до прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, Митеньовій І.А,
за період 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року, оскільки позивач
звернулася з заявою про проведення перерахунку 27 листопада 2008 року, після
ухвалення Конституційним Судом України рішення щодо неконституційного положень
ст.56 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік".
Підлягає стягненню сума недоплаченої щомісячної державної допомоги по догляду за
дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до ст. 15 Закону України
“Про державну допомогу сім'ям з дітьми”, обчислену з урахуванням встановленого
Законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років відповідно до ст. 62
Закону України “Про державний бюджет України на 2007 рік” за період 09 липня
2007 року по 31 грудня 2007 року в сумі 1885 грн. 65 коп. ( 2664 грн. 58 коп.
сума, яка має бути нарахована і виплачена позивачу відповідно до ст. 15 Закону
України “Про державну допомогу сім'ям з дітьми” за період з 09.07.2007 року по
31.12.2007 року; 778 грн. 93 коп. сума, яка виплачена позивачу за період з
09.07.2007 року по 31.12.2007 року.).
Згідно ст. 46
Конституції України, громадяни мають право на
соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової
або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з
незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках,
передбачених законом.
Це
право гарантується загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням за
рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також
бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі
державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Пенсії,
інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування,
мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму,
встановленого законом.
Закон
України “Про державну допомогу сім'ям з дітьми” відповідно до Конституції
України встановлює гарантований державою
рівень матеріальної підтримки
сімей з дітьми шляхом
надання державної грошової
допомоги з урахуванням складу сім'ї,
її доходів та віку дітей і спрямований на забезпечення пріоритету
державної допомоги сім'ям з дітьми
у загальній системі соціального захисту населення.
Частиною
1 статті 15 Закону України „Про державну допомогу сім'ям з дітьми”, в редакції
Закону N 107-VI від 28.12.2007, визначено, що допомога по
догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі, що дорівнює різниці між
прожитковим мінімумом, встановленим для працездатних осіб, та середньомісячним
сукупним доходом сім'ї
в розрахунку на одну особу за попередні
шість місяців, але не менше 130 гривень.
Згідно довідки
Управління праці та соціального захисту населення Новозаводської районної у м.
Чернігові ради № 536/17 від 14.11.2008 року (а.с.8), позивачу виплачується
починаючи з січня 2008 року щомісячна грошова допомога по догляду за дитиною до
досягнення нею трирічного віку в сумі 144 грн.10 коп..
Враховуючи, що
частиною 1 статті 15 Закону України „Про державну допомогу сім'ям з дітьми”, в
редакції Закону N 107-VI від 28.12.2007 р., яка є чинною на день розгляду справи
в суді і положення якої не визнані у встановленому порядку таким, що не
відповідають Конституції України, визначено, що допомога по догляду за дитиною
до досягнення нею трирічного віку
надається у розмірі, що дорівнює різниці між прожитковим мінімумом,
встановленим для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом
сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість
місяців, але не менше 130 гривень, позивач не зверталася до відповідача з
заявою про перерахунок розміру допомоги, що дорівнює різниці між прожитковим
мінімумом, встановленим для працездатних осіб, та середньомісячним
сукупним доходом сім'ї
в розрахунку на одну особу за
попередні шість місяців, тому вимоги про стягнення з відповідача
заборгованість, що виникла внаслідок неправильного нарахування розміру допомоги
за період з січня 2008 року по вересень 2008 року, у розмірі 4597 грн. 00 коп.
є безпідставними і задоволенню не підлягає.
Судові витрати в
сумі 03 грн. 40 коп. відшкодувати ОСОБА_1 за рахунок Державного бюджету України.
Керуючись ст. ст. 94, 99, 100, 158-163, 167 Кодексу Адміністративного
Судочинства України, Законом України
«Про державну соціальну допомогу сім»ям з дітьми», Рішенням Конституційного
Суду України від 09.07.2007 року по справі №1-29\2007 , суд, -
П о с т а н о в и в :
Адміністративний
позов ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення
Новозаводської районної у місті Чернігові ради про визнання дій (бездіяльності)
незаконними та зобов'язання вчинити певні дії, задовольнити частково.
Визнати
неправомірною відмову Управління праці та соціального захисту населення
Новозаводської районної у місті Чернігові ради виплати допомоги по догляду за
дитиною до досягненню нею трирічного віку у розмірі встановленого законом
прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років ОСОБА_1 за період з 09.07.2007
року по 31.12.2007 року.
Стягнути
з Управління праці та соціального захисту населення Новозаводської районної у
місті Чернігові ради на користь ОСОБА_1 невиплачений розмір допомоги по догляду
за дитиною за період з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року в сумі 1885 грн. 65
коп.
В решті частині
позову відмовити.
Судові
витрати в сумі 03 грн. 40 коп. відшкодувати ОСОБА_1за рахунок Державного
бюджету України.
Постанова
може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Новозаводський районний суд міста Чернігова, шляхом подання
заяви про апеляційне оскарження постанови, протягом десяти днів з дня складання
постанови в повному обсязі та подачі
апеляційної скарги протягом двадцяти днів, після подання
заяви про апеляційне оскарження
постанови. Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку
подання заяви про апеляційне оскарження.
Суддя Новозаводського
районного суду міста Чернігова К.В.
Артюх
Суд | Новозаводський районний суд м.Чернігова |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2008 |
Оприлюднено | 01.09.2009 |
Номер документу | 4474763 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Шкляр Т.О.
Адміністративне
Новозаводський районний суд м.Чернігова
Артюх К.В.
Адміністративне
Голопристанський районний суд Херсонської області
Циганій С.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні