Постанова
від 13.11.2009 по справі 2-а-2010/09
ЛЕБЕДИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2-а-2010/09

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 листопада 2009 року м. Лебедин

Суддя Лебединського район ного суду Сумської області Б акланов Р.В., розглянувши в пор ядку письмового провадження адміністративну справу за п озовом ОСОБА_1 до Управлін ня Пенсійного фонду України в м. Лебедин Сумської області про стягнення недоплаченої щомісячної державної соціал ьної допомоги відповідно до Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни»,-

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 звернул ася до суду з вищезазначеним позовом до Управління Пенсі йного фонду України в м. Лебед ин Сумської області, мотивую чи свої вимоги тим, що вона має статус дитини війни і відпов ідно до ст. 6 розділу 2 Закону Ук раїни „Про соціальний захист дітей війни” №2195-ІV від 18.11.2004 р., що місячно, починаючи із січня 200 6 року, має право на отримання соціальної грошової допомог и в розмірі 30% мінімальної пен сії за віком. Посилаючись на в казані обставини, позивачка зазначає, що всупереч вимога м даному Закону, рішенню Конс титуційного Суду України № 10-р п/2008 від 22.05.2008 р., Управління Пенсі йного фонду України в м. Лебед ин Сумської області не здійс нило перерахунок її пенсії в наслідок чого не донарахован о за період з січня 2008 року по с ерпень 2009 року 2081 грн. 40 коп . Тому позивачка звернулася д о суду та просить зобов' яза ти відповідача нараху вати і виплатити на її корист ь вказану суму недоплаченої державної соціальної допомо ги, а також зобов' язати ПФУ н араховувати в подальшому дер жавну соціальну допомогу від повідно до статті 6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни».

Позивачка до початку судо вого засідання надала суду з аяву про розгляд справи за її відсутності.

Представник відповідача У правління Пенсійного фонду У країни в м. Лебедин Сумської о бласті до початку судового з асідання надав суду заяву пр о розгляд справи за його відс утності, в своїх заперечення х вказав, що дійсно пенсії діт ям війни мають підвищуватись на 30% мінімальної пенсії за ві ком, проте, відповідно до ст. 7 З акону України „Про соціальни й захист дітей війни”, який пе редбачає механізм цих виплат , фінансове забезпечення дер жавних соціальних гарантій з дійснюється за рахунок кошті в Державного бюджету України .

Законом України “Про держа вний бюджет України на 2008 рік т а внесення змін до деяких зак онодавчих актів України” вне сено зміни до ст. 6 Закону Укра їни “Про соціальний захист д ітей війни”, згідно якого діт ям війни (крім тих, на яких пош ирюється дія Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального зах исту”) до пенсії, або щомісячн ого грошового утримання чи д ержавної соціальної допомог и, що виплачується замість пе нсії, виплачується підвищенн я у розмірі надбавки, встанов леної для учасників війни - 10% п рожиткового мінімуму осіб, я кі втратили працездатність. Дана доплата позивачці випла чується у повному обсязі. Крі м того зазначив, що УПФУ діяло у межах повноважень, у порядо к та у спосіб, що визначені чин ним законодавством України, та просив взяти до уваги проп ущений позивачкою річний стр ок звернення до суду з зазнач еним позовом.

Дослідивши матеріали спра ви, суд вважає, що між сторонам и мають місце публічні право відносини, а позовні вимоги п ідлягають до задоволення час тково, так як в судовому засід анні встановлено, що позивач ка відноситься до соціальної категорії громадян України, які чинним законодавством в изнані дітьми війни, що підтв ерджується посвідченням „Ди тина війни” (а.с.7). В зв' язку з цим має право на пільги встан овлені чинним законодавство м і протягом 2008 та 2009 року отриму вала щомісячну соціальну гро шову допомогу в розмірі 10% мін імальної пенсії за віком.

Разом з тим, відповідно до с т. 6 Закону України „Про соціал ьний захист дітей війни” №2195-І V від 18.11.2004 р., починаючи із січня 2006 року, дітям війни пенсії, або щомісячне довічне грошове у тримання чи державна соціаль на допомога, що виплачується замість пенсії, повинні були підвищитись на 30% мінімальної пенсії за віком.

Відповідно до ст.7 Закону Ук раїни “Про соціальний захист дітей війни”, фінансове забе зпечення державних соціальн их гарантій, передбачених ци м Законом, здійснюється за ра хунок коштів державного бюдж ету України.

Згідно ч.ч. 2, 3 ст. 22 Конституці ї України конституційні прав а й свободи гарантуються і не можуть бути скасовані при пр ийнятті нових законів, або пр и внесенні змін до чинних зак онів. Не допускається звужен ня змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Статтею 41 розділу 2 Закону Ук раїни “Про державний бюджет України на 2008 рік та внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України” внесено зміни до ст. 6 Закону України “Про со ціальний захист дітей війни” , внаслідок чого дітям війни (к рім тих, на яких поширюється д ія Закону України “Про стату с ветеранів війни, гарантії ї х соціального захисту”) до пе нсії, або щомісячного грошов ого утримання чи державної с оціальної допомоги, що випла чується замість пенсії, випл ачується підвищення у розмір і надбавки, встановленої для учасників війни - 10% прожитков ого мінімуму осіб, які втрати ли працездатність.

Рішенням Конституційного суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008 р. б уло визнано неконституційни м вищевказане положення Зако ну України “Про державний бю джет України на 2008 рік та внесе ння змін до деяких законодав чих актів України”.

Тому суд вважає, що в судово му засіданні було встановлен о, що всупереч вимогам ст. 6 Зак ону України “Про соціальний захист дітей війни” та ст. 22 Ко нституції України, соціальна грошова допомога в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком позивачці не виплачувалась.

Відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України “Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування” мінімальний розмі р пенсії за віком за наявност і у чоловіків - 25, а у жінок - 20 р оків страхового стажу, устан овлюється у розмірі прожитко вого мінімуму для осіб, які вт ратили працездатність.

Розмір прожиткового мінім уму для осіб щорічно встанов люється Законом України “Про Державний бюджет України” н а відповідний рік.

Суд приймає до уваги те, що К онституцією України закріпл ено принцип, згідно якого в Ук раїні визнається і діє принц ип верховенства права. Конст итуція має найвищу юридичну силу. Закони та інші норматив но-правові акти приймаються на основі Конституції Україн и й повинні їй відповідати (ст . 8). Принцип верховенства прав а передбачає, що всі підзакон ні нормативно-правові акти м ають відповідати за своїм зм істом Конституції України.

Згідно ч. 2 ст. 3 Закону Україн и “Про соціальний захист діт ей війни” державні гарантії, установлені дітям війни, не м ожуть бути обмежені або скас овані іншими нормативно-прав овими актами.

Відповідно до рішення Конс титуційного Суду України спр ава № 1-37/2008 р. № 26-рп/2008 р. від 27.11.2008 р. за конституційним поданням Каб інету Міністрів України про офіційне тлумачення положен ня частини другої статті 95 Кон ституції України та словоспо лучення «збалансованість бю джету», законом про Державни й бюджет не можна вносити змі ни до інших законів, зупиняюч и їх дію чи скасовувати їх, оск ільки з об' єктивних причин це створює протиріччя у зако нодавстві, і як наслідок - ск асування та обмеження прав і свобод людини і громадянина . У разі необхідності зупинен ня дії законів, внесення до ни х змін і доповнень, визнання ї х не чинними мають використо вуватися окремі закони.

Крім того, суд вважає безпід ставними посилання представ ника відповідача на відсутні сть у позивачки права вимоги через законодавчу неурегуль ованість питання щодо механі зму виплати пенсії, так як ста ттею 64 Конституції України пе редбачено, що конституційні права і свободи людини і гром адянина не можуть бути обмеж ені, крім випадків, передбаче них Конституцією України, а з гідно ч. ч. 3 та 4 ст. 8 КАС України гарантується звернення до ад міністративного суду для зах исту прав і свобод людини і гр омадянина безпосередньо на п ідставі Конституції України . Забороняється відмова у роз гляді та вирішенні адміністр ативної справи з мотивів неп овноти, неясності, суперечли вості чи відсутності законод авства, яке регулює спірні пр авовідносини.

Суд також вважає безпідста вним посилання відповідача н а відсутність коштів щодо за безпечення виплати зазначен ої доплати до пенсії, оскільк и органи державної влади не м ожуть посилатись на відсутні сть коштів, як на підставу нев иконання своїх зобов' язань , які встановлені ст. 46 Констит уції України та зазначеною н ормою закону.

Суд враховує і те, що рішенн я Конституційного Суду Украї ни мають преюдиціальне значе ння для судів загальної юрис дикції при розгляді ними поз овів у зв' язку з правовідно синами, які виникли внаслідо к дій положень статей закону , що визнані неконституційни ми. Рішення Конституційного Суду України є обов' язковим до виконання на території Ук раїни, остаточним і не може бу ти оскаржене.

Згідно ст. 152 Конституції Укр аїни закони, інші правові акт и або їх окремі положення, що в изнані неконституційними, вт рачають чинність з дня ухвал ення Конституційним Судом Ук раїни рішення про їх неконст итуційність.

Тому, на думку суду у даному випадку рішення Конституцій ного Суду України не має звор отної дії в часі і задоволенн ю позовні вимоги позивачки п ро стягнення щомісячної держ авної соціальної допомоги як дитині війни за період із 01.01.2008 року по 21.05.2008 року не підлягают ь.

Законом України "Про Держав ний бюджет на 2009 рік" дію ст.6 Зак ону України "Про соціальний з ахист дітей війни" не зупинен о. Відповідно до ч. 2 ст. 54 Закону України " Про Державний бюдже т на 2009 рік " розміри державних соціальних гарантій на 2009 рік , що визначаються залежно від прожиткового мінімуму, вста новлюються відповідними зак онами України, цим Законом, та нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України.

Відповідним Законом, який в становлює доплату до пенсії дітям війни є Закон України “ Про соціальний захист дітей війни”. Таким чином, виходячи із пріоритетності законів н ад підзаконними актами, при в изначенні розміру щомісячно ї державної соціальної допом оги за період з 01.01.2009 р. територі альні органи Пенсійного фон ду України у 2009 році повинні ді яти у відповідності з припис ами діючої норми ст. 6 Закону У країни “Про соціальний захис т дітей війни”, а не відповідн о до постанови КМУ за № 530 від 28.05 .2008 р.

Таким чином суд дійшов висн овку про необхідність частко вого задоволення позовних ви мог і вважає необхідним зобо в' язати Управління Пенсійн ого фонду України в м. Лебедин Сумської області здійснити перерахунок пенсії позивачк и з підвищенням її на 30% мініма льної пенсії за віком з розмі ру, встановленого ч. 1 ст. 28 Зако ну України „Про загальнообов ' язкове пенсійне страхуван ня” та провести відповідні в иплати за 2008 рік з 22.05.2008 року по 31.12. 2008 року та за 2009 рік з 1 січня 2009 рок у за виключенням суми фактич но проведених виплат.

Задовольняючи частково по зовні вимоги, суд виходить з т ого, що вимоги про стягнення з УПФУ в м. Лебедин Сумської обл асті доплати до пенсії у визначеній позивачкою гро шовій сумі не підлягають зад оволенню, оскільки такі випл ати не були їй нараховані, а с уд не може перебирати на себе функцію здійснення перераху нку та нарахування пенсії за мість органу, якому надані та кі повноваження.

Також суд вважає, що на зазн ачені правовідносини не розп овсюджується дія ст.ст. 9 9, 100 КАС України, з таких підста в.

Відповідно до ч. 2 ст. 46 Закону України «Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування» на нараховані суми пенсії, що не отримані з вини органу, що призначає і виплач ує пенсію, виплачується за ми нулий час без обмеження будь -яким строком.

Таким чином, суд не вбачає п ропущення позивачкою строку звернення до суду за захисто м свого права щодо отримання доплати до пенсії, передбаче ної ст.6 Закону України “Про со ціальний захист дітей війни” . При цьому, зауважує на те, що п редметом оскарження є неправ омірність дій УПФУ щодо не зд ійснення нарахування до допл ати до пенсії та її виплаті не в повному обсязі, тобто ці поз овні вимоги нерозривно пов' язані між собою.

Керуючись ст. ст. 19, 22, 64, 92, 124, 152 Кон ституції України, ст. ст. 7, 8, 11, 70, 71, 94, 99, 100, 158-163, 167, 254 КАС України, ст. 73 Зак ону України «Про Конституцій ний суд України», Законом Укр аїни «Про державний бюджет н а 2008 рік та внесення змін до дея ких законодавчих актів Украї ни», ч. 1 ст. 28 Закону України «Пр о загальнообов' язкове держ авне пенсійне страхування», ст. ст. 3, 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни »;

П О С Т А Н О В И В :

Позовні вимоги О СОБА_1 задовольнити частков о.

Зобов' язати Управління П енсійного фонду України в м. Л ебедин Сумської області здій снити перерахунок пенсії О СОБА_1 з підвищенням її на 30% м інімальної пенсії за віком з розміру, встановленого ч.1 ст. 28 Закону України « Про загаль нообов' язкове державне пен сійне страхування» та провес ти відповідні виплати за пе ріод з 22 травня 2008 року по 31 груд ня 2008 року та з 1 січня 2009 року за в иключенням суми фактично про ведених виплат.

У задоволенні іншої частин и позовних вимог відмовити.

Стягнути з Державного бюдж ету України на користь ОСОБ А_1 витрати зі сплати судово го збору у розмірі 1 грн. 70 коп.

Постанова суду може бути ос каржена до Харківського апел яційного адміністративного суду. Заява про апеляційне ос карження постанови суду перш ої інстанції подається протя гом десяти днів з дня її прого лошення, а в разі складення по станови у повному обсязі від повідно до статті 160 КАС Украї ни - з дня складення у повном у обсязі. Апеляційна скарга н а постанову суду першої інст анції подається протягом два дцяти днів після подання зая ви про апеляційне оскарження . Апеляційна скарга може бути подана без попереднього под ання заяви про апеляційне ос карження, якщо скарга подаєт ься у строк, встановлений для подання заяви про апеляційн е оскарження.

Постанова суду перш ої інстанції набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання заяви про апеляці йне оскарження, встановленог о Кодексом адміністративног о судочинства України, якщо т аку заяву не було подано. Якщо було подано заяву про апеляц ійне оскарження, але апеляці йна скарга не була подана в ст рок, встановлений КАС Україн и, постанова суду першої інст анції набирає законної сили після закінчення цього строк у.

Суддя Р .В. Бакланов

СудЛебединський районний суд Сумської області
Дата ухвалення рішення13.11.2009
Оприлюднено17.12.2009
Номер документу6956098
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-2010/09

Постанова від 25.06.2009

Адміністративне

Солом'янський районний суд міста Києва

Українець В. В.

Постанова від 05.10.2010

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Василенко Я.М

Постанова від 21.09.2009

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Харченко С.В.

Постанова від 02.11.2009

Адміністративне

Сєвєродонецький міський суд Луганської області

Александрова Наталія Валентинівна

Постанова від 07.12.2009

Адміністративне

Голованівський районний суд Кіровоградської області

Рудь Неоніла Володимирівна

Постанова від 21.12.2009

Адміністративне

Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області

Чернецький Володимир Анатолійович

Постанова від 21.12.2009

Адміністративне

Нововолинський міський суд Волинської області

Свередюк Анатолій Володимирович

Постанова від 13.11.2009

Адміністративне

Лебединський районний суд Сумської області

Бакланов Роман Володимирович

Постанова від 05.11.2009

Адміністративне

Кролевецький районний суд Сумської області

Бєгунова О.В.

Постанова від 04.03.2009

Адміністративне

Зарічний районний суд м.Сум

Шелєхова Г.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні