Постанова
від 22.12.2008 по справі 2-а-101/2008
ВОЛОДАРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2-а-101, 2008 p.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ   УКРАЇНИ

22.12.2008р.   Володарський районний суд Київської області

в складі:

головуючого судді  Юзвик М.М.,

при секретарі Поліщук В. М,

розглянувши справу за адміністративним позовом  ОСОБА_1

до Управління праці та соціального захисту населення Володарської районної державної адміністрації

про визнання незаконною відмову суб'єкта владних повноважень вчинити певні дії та стягнення

недоотриманої допомоги на оздоровлення ,

ВСТАНОВИВ:

Позивач 28.11.2008 року звернувся до суду з вказаним позовом мотивуючи тим, що він є учасником ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС 3 категорії і згідно законодавства має право на щорічну грошову допомогу на оздоровлення в розмірі 3 мінімальних заробітних плат, розмір якої визначається на момент виплати, але відповідачем виплачено вказану допомогу за 2004-2007 роки у значно нижчому розмірі. Оскільки відповідач відмовляється провести доплату вказаної грошової допомоги, то позивач просить суд визнати незаконною відмову Управління праці та соціального захисту населення Володарської районної державної адміністрації щодо виплати недоотриманої суми одноразової допомоги на оздоровлення та стягнути з відповідача на його користь 3689 грн. 30 коп. недоотриманої допомоги на оздоровлення за 2004 - 2007 роки.

В судовому засіданні позивач підтримав позовні вимоги, посилаючись на обставини викладені у позові.

Представник відповідача частково визнала позовні вимоги, в частині стягнення недоотриманої суми одноразової допомоги на оздоровлення за 2007 рік.

Заслухавши пояснення позивача, представника відповідача, оглянувши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов слід задоволити частково.

Так, по справі встановлено, що позивач є учасником ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС 3 категорії, що стверджується копією посвідчення серії А № 066989 (а.с. 8).

Відповідно до ст.48 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" передбачена щорічна допомога на оздоровлення учасникам ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС - три мінімальних заробітних плат. Розмір мінімальної заробітної плати визначається на момент виплати. Щорічна допомога на оздоровлення виплачується громадянам за місцем їх проживання органами соціального захисту населення.

Судом встановлено, що відповідачем виплата щорічної допомоги на оздоровлення позивачу проведена у слідуючих розмірах : за 2004 рік - 15 грн. 70 коп. за 2005 рік- 75грн. за 2006 рік- 75 грн. за 2007 рік- 75 грн.

Ці обставини підтверджуються довідкою управління (а.с.  9-Ю) та    не оспорюються

відповідачем.

Зазначена допомога на оздоровлення виплачується управлінням соцзахисту населення в тих розмірах, які встановлені постановою KM України від 26.07.1996 року за № 836 "Про компенсаційні виплати особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" за період до 2005 року, та постановою KM України від 12.07.2005 року за № 562 "Про щорічну допомогу на оздоровлення громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" за період з 2005 року.

Позивач просить суд стягнути з відповідача на його користь недоплачену суму одноразової допомоги на оздоровлення виходячи з розміру мінімальної заробітної плати на момент виплати.

В своїх письмових запереченнях проти позову відповідач посилається на те, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20.09.2005року № 936 «Про затвердження Порядку використання коштів державного бюджету для виконання програм, пов'язаних з соціальним захистом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» Мінпраці, як головний розпорядник бюджетних коштів, безпосередньо не здійснює соціальні виплати постраждалим громадянам і відповідно не має кошторисних призначень на здійснення зазначених виплат та реєстраційних рахунків для об лікування коштів для здійснення виплат громадянам. А також посилається на те, що щорічна допомога на оздоровлення виплачувалася згідно ст.62 Закону України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", його застосування проводиться у порядку визначеному Кабінетом Міністрів України, рішення якого є обов'язковими для виконання міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади України місцевими органами державної влади, всіма суб'єктами господарювання незалежно від їх відомчої підпорядкованості та форм власності. А саме в розмірах, які визначені КМУ виходячи з реальних можливостей Державного бюджету України згідно з бюджетними призначеннями і враховуючи ст. 95 Конституції України.

Управління праці та соціального захисту населення Володарської районної державної адміністрації є розпорядником коштів, які виділяються на виконання Чорнобильських програм згідно Закону України „Про Державний бюджет України на 2007 рік" та проводить виплати відповідно до кошторисних призначень та паспортів бюджетних програм затверджених на рік, тому виплатити позивачу вказану суму управління праці та соціального захисту населення не має можливості в зв"язку з відсутністю коштів. Такі виплати не передбачені кошторисом та не закладені в Державному бюджеті. Крім того, визнання рішення Конституційного суду України від 09.07.2007 року № 6-рп/2007 норм Закону України «Про Державний бюджет України на 2007рік» та від 22.05.2008 року № 10-пр норм Закону України «Про державний бюджет України на 2008 рік»та про внесення змін до деяких законодавчих актів якими призупинено норми Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», в частині виплат компенсацій і допомог у розмірах відповідно до мінімальної заробітної плати неконституційними, не надає відповідно до ст.3 Закону України «Про оплату праці» у розмірах відповідно до ст. 76 Закону України «Про Державний бюджетна 2007 рік», та ст. 73 Закону України «Про Державний бюджетна 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів» розрахунковою величиною для визначення розмірів компенсацій і допомог. Передбачених Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», оскільки Кабінету Міністрів України надано право встановлювати розміри соціальних виплат, які відповідно до законодавства визначаються незалежно від розміру мінімальної заробітної плати, в абсолютних сумах у межах асигнувань, передбачених за відповідними бюджетними програмами.

Також відповідач посилається на те , що на підставі ст. 99 КАСУ позов може бути поданий в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим кодексом або іншими законами. Пропущення строку звернення до суду є підставою для відмови у задоволенні позову за умови якщо на цьому наполягає одна із сторін.

Із запереченнями відповідача суд може погодитися в частині пропущення строку позивачем звернення до суду, так як позивач звертається з позовом щодо виплати недоотриманої суми одноразової допомоги на оздоровлення та стягнути з відповідача недоотриманої допомоги на оздоровлення за 2004 - 2007 роки.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого

самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За ст. 113 Конституції України KM України у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, актами Президента України.

Згідно ч. 1 ст.9 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Розмір допомоги на оздоровлення, визначений вказаними вище постановами KM України, суперечить вимогам ст. 48 Закону та іншим нормам Законів.

Відповідно до ст. 76 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" установлений з 1 січня 2007 року розмір мінімальної заробітної плати 400 грн. на місяць, з 01 квітня 2007 року - 420 грн., з 1 липня 2007 року - 440 грн., з 1 жовтня 2007 року - 460 грн.

Даний Закон не мав жодних обмежень щодо застосування ст.48 Закону "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", яка передбачає право позивача на щорічну допомогу на оздоровлення в розмірі 5 мінімальних заробітних плат, а навпаки, ст.2 вказаного вище Закону України "Про встановлення мінімальної заробітної плати на 2003 рік" передбачено обов'язок KM України здійснювати застосування цих норм.

Ст.95 Конституції України, на яку посилається представник відповідача, передбачено, що виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір, і цільове спрямування цих видатків.

Але законами про Державний бюджет України на відповідні роки розмір вказаної допомоги не визначений, як наприклад, розмір одноразової грошової допомоги ветеранам війни, на яких поширюється чинність Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Крім того, СТ.62 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської* катастрофи", на яку також посилається відповідач заперечуючи проти позову, надає KM право визначати порядок застосування цього Закону, але не делегує йому повноважень щодо визначення розміру допомоги на оздоровлення, встановленої цим Законом.

Відповідно до ст.71 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" дія положень цього Закону не може призупинятися іншими законами, крім законів про внесення змін до цього Закону.

Слід зазначити, що дію положень ст.48 вказаного Закону зупинено на 2006 рік в частині виплати компенсацій і допомог у розмірах відповідно до мінімальної заробітної плати згідно з Законом України від 20.12.2005 року №3235-Р/, до цього Верховна Рада України ніяких законів з цих питань не приймала.

Між тим, визначені постановою KM № 836 розміри щорічної допомоги на оздоровлення залишалися тривалий час незмінними, хоча розмір мінімальної заробітної плати неодноразово змінювався, а з 2005 року постановою KM № 562 розмір цієї допомоги був змінений, але всупереч ст.48 Закону він також визначений у твердій грошовій сумі.

Отже, оскільки закони України мають вищу юридичну силу над урядовими нормативними актами, то суд вважає, що при вирішенні даного спору підлягають застосуванню саме положення ст.48 Закону "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та положення зазначених вище Законів про встановлення розміру мінімальної заробітної плати, а не постанови KM України № 836 та № 562.

Згідно ч.4 ст.9 КАС України у разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну

силу.

Отже, враховуючи наведене, управління соцзахисту населення повинно було виплачувати позивачу щорічну допомогу на оздоровлення виходячи із розміру мінімальної заробітної плати на момент

виплати.

За ст.99 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється річний строк, який обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Вказаний строк застосовується судом за умови, якщо на цьому наполягає одна із сторін, на що вказано в ст.100 КАС України.

Представник відповідача в судовому засіданні просив суд застосувати вказаний строк, і в своїх письмових запереченнях також посилається на пропущення строку позивачем для звернення до суду.

Інших строків для звернення до адміністративного суду по даній категорії справ ні КАС, ні іншими законами не встановлено.

На усне звернення позивача, було надано управлінням праці та соціального захисту населення Володарської районної державної адміністрації офіційне письмове роз'яснення щодо виплати вказаної допомоги на оздоровлення та відмовлено в проведенні перерахунку цієї допомоги з тих же підстав що зазначені у запереченні проти позову, що стверджується копією зазначеного листа за № 2336 від 27.11.2008 року (ас. 11), тобто, про порушення своїх прав позивач фактично дізнався після вказаної відмови та після ознайомлення з рішеннями Верховного Суду України та Вищого Адміністративного Суду України щодо практики застосування законодавства, яке регулює порядок виплати вказаної грошової допомоги на оздоровлення.

Таким чином, суд вважає за можливе визнати відмову відповідача щодо перерахунку вказаної грошової допомоги неправомірною та стягнути на користь позивача з відповідача недоотриману суму допомоги на оздоровлення із врахуванням мінімальної заробітної плати на момент виплати допомоги за мінусом виплаченої допомоги, відповідно слідуючим розрахункам :

рік виплат

фактично виплачено

підлягає сплаті згідно закону (грн.)

розмір недоотриманої суми (грн.)

2007р.

75 грн.

420 грн. х3 = 1260 грн.

1260-75 = 1185 грн.

Всього

75 грн.

1260 грн.

1185 грн.

На підставі ст.4 Декрету КМ "Про державне мито" позивач звільнений від сплати судового збору на користь держави.

Керуючись ст.ст. 19, 113 Конституції України, ст.48, 62, 71 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", ст. 76 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік", ст.ст.6, 9, 17, 89, 99, 100, 158-163, 185, 186 КАС України, суд-

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати відмову управління праці та соціального захисту населення Володарської районної державної адміністрації щодо перерахунку одноразової грошової допомоги на оздоровлення за 2007 рік ОСОБА_1 виходячи з розміру мінімальної заробітної плати - неправомірною.

Стягнути з управління праці та соціального захисту населення Володарської районної державної адміністрації ( Київська область смт Володарка, вул.  Коцюбинського, 13) на користь ОСОБА_1 1185 грн. недоотриманої суми одноразової грошової допомоги за 2007 рік.

Від сплати держмита /судового збору/ позивача звільнити.

Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Володарський районний суд протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження, яка може бути подана до суду протягом десяти днів з дня проголошення постанови.

СудВолодарський районний суд Київської області
Дата ухвалення рішення22.12.2008
Оприлюднено14.05.2010
Номер документу8917561
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-101/2008

Ухвала від 04.12.2008

Адміністративне

Тернівський міський суд Дніпропетровської області

Жмайло Н.В.

Постанова від 05.12.2008

Адміністративне

Очаківський міськрайонний суд Миколаївської області

Єнтіна А.П.

Постанова від 22.12.2008

Адміністративне

Володарський районний суд Київської області

Юзвик М.М.

Постанова від 29.12.2008

Адміністративне

Березанський районний суд Миколаївської області

Гапоненко Н.О.

Постанова від 17.12.2008

Адміністративне

Добропільський міськрайонний суд Донецької області

Тітова Т.А.

Ухвала від 20.08.2008

Адміністративне

Вільнянський районний суд Запорізької області

Надворна О.С.

Постанова від 05.05.2008

Адміністративне

Тетіївський районний суд Київської області

Волошко Т.П.

Постанова від 10.11.2008

Адміністративне

Тростянецький районний суд Сумської області

Линник О.С.

Постанова від 28.02.2008

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Постанова від 05.12.2008

Адміністративне

Якимівський районний суд Запорізької області

Куценко О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні