Справа № 2а-386
2009 рік
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 червня 2009 року Ленінськи й районний суд м. Луганська в с кладі
головуючого судді Бугери О .В.. при секретарі Лошадкіній В .О..
розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу за позовом ОС ОБА_1 до Управління прац і та соціального захисту нас елення Ленінської районної в м. Луганську ради про визнанн я дій щодо відмови виплачува ти допомогу по догляду за дит иною до досягнення трирічног о віку у розмірі що дорівнює п рожитковому мінімуму для діт ей віком до 6 років неправомір ними, зобов' язання призначи ти допомогу по догляду за дит иною до досягнення нею трирі чного віку у розмірі прожитк ового мінімуму для дітей вік ом до 6 років, стягнення недоот риманої суми допомоги по дог ляду за дитиною до досягненн я нею трирічного віку за 2007 рік у розмірі 2733, 79 гривень, 3-я особа ГУ ДКУ в Луганській області, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернулась до су ду із вказаним позовом, в обгр унтування позову зазначила, що вона є матір' ю ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1, за її заявою їй була призначена допомога по догляду за дитиною до дося гнення нею трирічного віку, я ку вона отримувала починаючи із травня 2007 року як застрахов ана особа. Ознайомившись із з містом Рішення Конституційн ого Суду України від 09.07.2007 року вона дізналась про порушення її права на отримання допомо ги в належному розмірі. Зверн улась до відповідача щодо пр оведення відповідного перер ахунку, але їй відмовили. Вваж ає такі дії відповідача непр авомірними. Внаслідок зазнач ених дій відповідача вона не доотримала допомогу в 2007 році на суму 2733 гривні 79 копійок, яку просить стягнути з відповід ача. А також просила зобов' я зати відповідача з урахуванн ям вимог Конституції Укр аїни. Рішень конституційного Суду України від 09.07.2007 року та 22. 05.2008 року. Закону України «Про п рожитковий мінімум» признач ити їй допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею тр ирічного віку у розмірі прож иткового мінімуму для дітей віком до 6 років.
У судове засідання позивач не з' явилась, подала суду за яву про розгляд справи за її в ідсутності, позов підтримала .
У судове засідання предста вник відповідача не з' явивс я, до початку розгляду справи подав суду заяву, в якій проси в відмовити у задоволенні ут очнених позовних вимог в пов ному обсязі та справу розгля дати за його відсутності. В об грунтування заперечень зазн ачили, що згідно із ст. 56 Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2007 рік» допомога по догляду за дитиною до дося гнення нею 3-річного віку у 2007 р оку здійснюється у розмірі, щ о дорівнює різниці між 50 відсо ткам прожиткового мінімуму, встановленого для працездат них осіб та середньомісячним сукупним доходом сім' ї в ро зрахунку на одну особу за поп ередні шість місяців, але не м енше 90 гривень для незастрахо ваних осіб та не менше 23 % прожи ткового мінімуму, встановлен ого для працездатних осіб, дл я застрахованих осіб, у поряд ку, встановленого Кабінетом Міністрів України. Відповідн о до ст. 56 Закону України "Про де ржавний бюджет України на 2007 р ік", ст. 15 Закону України "Про де ржавну допомогу сім' ям з ді тьми" та п. 18 Порядку призначен ня та виплати державної допо моги сім' ям з дітьми, затвер дженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 р. № 1751. допомога по догляду за дити ною до досягнення нею триріч ного віку призначена позивач у з 21.05.2007 року. 09.07.2007 року було вине сено рішення Конституційног о суду України, яким були визн ані неконституційними полож ення абзацу третього частини другої статті 56 Закону Україн и „Про державний бюджет Укра їни на 2007 рік" щодо встановленн я розміру допомоги по догляд у за дитиною до досягнення не ю трирічного віку. Представн ик відповідача зазначав у за переченні на позов, що зазнач еним рішенням Конституційно го суду України признані нек онституційними деякі статті Закону України „Про державн ий бюджет України на 2007 рік", що може бути підставою лише для внесення змін до вказаного З акону і не може бути підставо ю для визнання правомірності дій органів праці та соціаль ного захисту населення, оскі льки вони не є органами, які пр иймають законодавчі акти. Зм іни до Закону України "Про дер жавний бюджет України на 2007 рі к" щодо скасування обмежень р озміру державної допомоги вн есені не були. Посилалась на в ідсутність фінансування ріш ень судів щодо перерахунку. З боку управління жодних пору шень не було допущено. Упра вління правомірно, у межах бюджетних асигнувань, здійсн ює виплату всіх видів допомо ги.
Представник 3-ї особи ГУ ДКУ у Луганській області у судов е засідання не з' явився, при чини неявки суду не відомі.
Дослідивши надані докази, с уд приходить до наступного.
Згідно зі ст. 8 Конституції України в Україні визнаєть ся і діє принцип верховенств а права. Конституція Укра їни має найвищу юридичну сил у. Закони та інші нормативно-п равові акти приймаються на о снові Конституції Украї ни і повинні відповідати їй. Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернен ня до суду для захисту консти туційних прав і свобод людин и і громадянина безпосереднь о на підставі Конституції України гарантується.
У відповідності зі ст. 46 Ко нституции України громадя ни мають право на соціальний захист, що включає право на за безпечення їх у разі повної, ч асткової або тимчасової втра ти працездатності, втрати го дувальника, безробіття з нез алежних від них обставин, а та кож у старості та в інших випа дках, передбачених законом.
Це право гарантується зага льнообов' язковим державни м соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків г ромадян, підприємств, устано в і організацій, а також бюдже тних та інших джерел соціаль ного забезпечення; створення м мережі державних, комуналь них, приватних закладів для д огляду за непрацездатними.
Пенсії, інші види соціальни х виплат та допомоги, що є осно вним джерелом існування, маю ть забезпечувати рівень житт я, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого зак оном.
Судом встановлено, що позив ачка ОСОБА_1 має дитину - ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1 /а.с. 10/, за яким здійснює догляд, є з астрахованою особою, і у відп овідності до Закону України «Про загальнообов' язкове д ержавне соціальне страхуван ня у зв' язку з тимчасовою вт ратою працездатності та витр атами, зумовленими народженн ям та похованням» № 2240 від 18 січ ня 2001 року має право на отриман ня допомоги по догляду за дит иною до досягнення нею трирі чного віку, яка до 01 квітня 2007 ро ку виплачувалася за рахунок коштів Фонду соціального стр ахування у зв' язку з тимчас овою втратою працездатності та витратами, зумовленими на родженням та похованням, а з 01 квітня 2007 року виплачується у правліннями праці та соціаль ного захисту населення за ра хунок коштів відповідної суб венції Державного бюджету Ук раїни.
При цьому розмір допомоги п о догляду за дитиною до досяг нення нею трирічного віку по зивачці в 2007 році відповідаче м встановлено у відповідност і з розміром, зазначеним у Зак оні України «Про Державний б юджет України на 2007 рік» і у так ому розмірі ця допомога їй сп лачувалася.
Вказані обставини підтвер джуються свідоцтвом про наро дження дитини, запереченнями відповідача, довідкою про ро змір нарахованої та виплачен ої допомоги.
Суд вважає, що розмір спірно ї допомоги позивачки, почина ючи з 09 липня 2007 року відповіда чем Управління праці та с оціального захисту населенн я Ленінської районної в м. Луг анську ради визначався та ви плачувався без урахування ді ючого законодавства з цього приводу.
Статтею 43 Закону України „П ро загальнообов' язкове дер жавне соціальне страхування у зв' язку з тимчасовою втра тою працездатності та витрат ами, зумовленими народженням та похованням", встановлено, щ о допомога по догляду за дити ною до досягнення нею триріч ного віку надається застрахо ваній особі у розмірі, що вста новлюється правлінням Фонду , але не менше розміру прожитк ового мінімуму, встановленог о законом.
П. 5 розділу ІХ Прикінцевих п оложень зазначеного Закону п ередбачено, що до стабілізац ії економічного становища в Україні розмір виплат, перед бачених ст. 43 цього Закону, виз начається Верховною Радою Ук раїни щороку, виходячи з рівн я забезпечення прожиткового мінімуму одночасно з встано вленням розміру страхових вн есків з поступовим наближенн ям виплат до прожиткового мі німуму, при цьому права встан овлювати інший порядок цих в иплат та їх розмір, ніж це вста новлено зазначеним Законом, не передбачено.
Згідно зазначеній нормі Пр икінцевих положень після наб рання чинності вказаного Зак ону України „Про загальнообо в' язкове державне соціальн е страхування у зв' язку з ти мчасовою втратою працездатн ості та витратами, зумовлени ми народженням та похованням " законами України про держав ний бюджет на відповідні рок и регулювалися вказані випла ти, положення яких з цього при воду включно до 2006 року неконс титуційними не визнавалися.
Відповідно до ст. 56 Закону Ук раїни «Про Державний бюджет України на 2007 рік», в черговий р аз в 2007 році допомога по догляд у за дитиною до досягнення не ю трирічного віку відповідно до Закону України «Про держа вну допомогу сім' ям з дітьм и» та Закону України «Про заг альнообов' язкове державне соціальне страхування у зв' язку з тимчасовою втратою пр ацездатності та витратами, з умовленими народженням та по хованням» здійснюється за ра хунок коштів відповідної суб венції з державного бюджету місцевим бюджетам у таких ро змірах: абзацом 3 частини 2 ста тті 56 Закону України «Про держ авний бюджет України на 2007 рік » визначено, що допомога по до гляду за дитиною до досягнен ня нею трирічного віку склад ає розмір, що дорівнює різниц і між 50 відсотками прожитково го мінімуму, встановленого д ля працездатних осіб, та сере дньомісячним сукупним доход ом сім' ї в розрахунку на одн у особу за попередні шість мі сяців, але не менше 90 гривень д ля незастрахованих осіб та н е менше 23 відсотків прожитков ого мінімуму, встановленого для працездатних осіб, для за страхованих осіб, у порядку, в становленому Кабінетом Міні стрів України.
Постановою Кабінету Мініс трів України від 16 січня 2007 р. № 3 2 передбачено, що допомога при народженні дитини та по догл яду за дитиною до досягнення нею трирічного віку застрах ованим особам з 1 січня 2007 р. при значається органами праці та соціального захисту населен ня за місцем проживання заст рахованих осіб. У І кварталі в казана допомога виплачувала сь страхувальниками та робоч ими органами виконавчої дире кції Фонду соціального страх ування з тимчасової втрати п рацездатності та його відділ еннями застрахованим особам , яким вона призначена і випла чувалася в 2006 р. Кошти субвенці ї перераховуються органами п раці та соціального захисту населення на рахунки страхув альників і робочих органів Ф онду. У II-IV кварталах - вказані д опомоги виплачуються органа ми праці та соціального захи сту населення за місцем прож ивання застрахованих осіб.
Статею 71 Закону України «Пр о Держбюджет на 2007 рік» було зу пинено на 2007 рік дію ст. 43 Закону України „Про загальнообов' язкове державне соціальне ст рахування у зв' язку з тимча совою втратою працездатност і та витратами, зумовленими н ародженням та похованням".
Судом встановлено, що саме в такому порядку та розмірі з л ипня 2007 року позивачці нарахо вувалася та виплачувалася сп ірна допомога.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 р. визнан о неконституційним положенн я абз. 3 ч. 2 ст. 56 та п. 14 ст. 71 Закону У країни «Про державний бюджет України на 2007 рік» в тому числі про зупинення дії ст. 43 ЗУ «Про загальнообовязкове державн е соціальне страхування у зв ' язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами , зумовленими народженням та похованням».
З цього моменту зазначені п оложення Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» втратили чинність, інш их Законів України щодо поря дку та розміру вказаних випл ат допомоги по догляду за дит иною до трьох років, в установ леному порядку на 2007 рік не при ймалося.
Враховуючи, що вказане ріше ння Конституційного Суду Укр аїни має преюдиціальне значе ння для судів загальної юрис дикції при розгляді ними поз овів у зв' язку з правовідно синами, які виникли внаслідо к дії положень статей зазнач ених законів, що визнані неко нституційними, суд вважає, що при розрахунку розміру допо моги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного в іку слід керуватися ст. 43 ЗУ «П ро загальнообов' язкове дер жавне соціальне страхування , у зв' язку з тимчасовою втра тою працездатності та витрат ами, зумовленими народженням та похованням», і допомога по догляду за дитиною до досягн ення нею трирічного віку має надаватися у розмірі встано вленого законом прожитковог о мінімуму.
Таким чином, починаючи з 09 ли пня 2007 року, тобто з моменту вин есення Конституційним Судом України 09.07.2007 року вказаного рі шення, відповідач мав провес ти розрахунок та виплати спі рної допомоги позивачці, вих одячи з формулювання ст. 43 ЗУ « Про загальнообов' язкове де ржавне соціальне страхуванн я у зв' язку з тимчасовою втр атою працездатності та витра тами, зумовленими народження м та похованням», тобто з прож иткового мінімуму, встановле ного законом, і в такому розмі рі виплачувати З 1 грудня 2007 рок у
За таких обставин, суд вважа є, що вимоги позивачки підляг ають частковому задоволенню у зазначеній частині.
З 01 квітня 2007 року визначено р озмір прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років - 463 гр ивні.
В липні позивачу нарахован о та сплачено за 23 дня /з 09.07.2007 - 31.07.200 7 року/ підлягало нарахуванню та сплаті позивачу 463в 1 день \23 =343.62 гривень, а фактично сплаче но -129, 03/31x23= 95.73 гривень. Недоплачен а сума складає - 247.89 гривня.
В серпні місяці позивачу на раховано та сплачено - 132. 64 грив ні, підлягало нарахуванню та сплаті - 463 гривні. Недоплачена сума складає - 330, 36 гривень.
В вересні місяці позивачу н араховано та сплачено - 134, 45 гри вні, підлягало нарахуванню т а сплаті - 463 гривні. Недоплачен а сума складає - 328.55 гривень.
А саме, з 01 жовтня 2007 року визн ачено розмір прожиткового мі німуму для дітей віком до 6 рок ів - 470 гривень.
Тобто в жовтні місяці позив ачу нараховано та сплачено - 13 6.13 гривень, підлягало нарахув анню та сплаті 470 гривень. Недо плачена сума складає - 333, 87 грив ень.
В листопаді місяці позивач у нараховано та сплачено - 140.05 г ривень, підлягало нарахуванн ю та сплаті - 470 гривень. Недопла чена сума складає - 329, 95 гривень .
В грудні місяці позивачу на раховано та сплачено - 144, 10 грив ень, підлягало нарахуванню т а сплаті - 470 гривень. Недоплаче на сума складає - 325, 90 гривень.
Тобто, за період з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року не донарахована та н есплачена позивачу сума скла дає - 1.896 гривень 52 копійки. Саме на зазначену суму потрібно п ровести перерахунок та випла тити позивачу.
Згідно ч. 1 ст. 2 КАС України за вданням адміністративного с удочинства є захист прав, сво бод та інтересів фізичних ос іб, прав та інтересів юридичн их осіб у сфері публічно-прав ових відносин від порушень з боку органів державної влад и, органів місцевого самовря дування, їхніх посадових осі б, інших суб' єктів при здійс ненні ними владних управлінс ьких функцій на основі закон одавства, в тому числі на вико нання делегованих повноваже нь.
Відповідно до ст. 162 КАС Украї ни у разі задоволення адміні стративного позову суд може прийняти постанову, зокрема, про визнання протиправним р ішення суб' єкта владних пов новажень і про скасування рі шення, зобов' язання відпові дача вчинити певні дії. іншу п останову, яка б гарантувала д отримання і захист прав, своб од, інтересів людини і громад янина, інших суб' єктів у сфе рі публічно-правових відноси н від порушень з боку суб' єк тів владних повноважень.
Встановивши, що відповід ач порушив норми права, які ре гулюють спірні правовідноси ни, суд визнати такі дії незак онними та зобов' язати відпо відача провести нарахування та виплату належних сум відп овідно до закону.
Позивачу відповідно до с т. 15 Закону України "Про держав ну допомогу сім"ям з дітьми" в редакції Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік" № 107 VI від 28.12.2007р.. допомога по догляду за дитиною до досягн ення нею трирічного віку над ається Управлінням прац і та соціального захисту нас елення Ленінської районної в м. Луганську ради у розмірі, щ о дорівнює різниці між прожи тковим мінімумом, встановлен им для працездатних осіб, та с ередньомісячним сукупним до ходом сім"ї в розрахунку на од ну особу за попередні шість м ісяців, але не менше 130 грн. і ця норма Закону не визнана неко нституційною.
Статтею 4 Закону України "Пр о державну допомогу сім' ям з дітьми" передбачено, що покр иття витрат на виплату держа вної допомоги сім' ям з діть ми здійснюється за рахунок к оштів Державного бюджету Укр аїни у вигляді субвенцій до м ісцевих бюджетів.
Таким чином, дії відповідач а щодо виплати допомоги по до гляду за дитиною до досягнен ня нею трирічного віку з січн я 2008 року є правомірними, оскіл ьки відповідають нормам чинн ого законодавства.
Оскільки орган праці та соц іальною захисту населення не порушив право позивача на от римання допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, виплата яко ї встановлена ст. 15 Закону Укр аїни "Про державну допомогу с ім' ям з дітьми", суд вважає, щ о позов підлягає частковому задоволенню.
Відповідно до Порядку приз начення і виплати державної допомоги сім' ям з дітьми, за твердженого постановою Кабі нету Міністрів України від 27 г рудня 2001 року N 1751, не встановлен ий кінцевий термін звернення за виплатою допомоги особою , яка має право на отримання її у зв' язку з доглядом за дити ною до досягнення нею триріч ного віку. Жодним з перелічен их нормативних актів не вста новлені обмеження щодо зверн ення за виплатою передбачено го відповідним законодавств ом розміру допомоги та оскар ження дій суб' єкта владних повноважень щодо відмови в в иплаті допомоги в належному розмірі.
Виходячи з наведених норм з аконодавства, суд вважає, що п риписи частини 2 статті 99 Коде ксу адміністративного судоч инства України щодо обмеженн я річним строком звернення д о суду, до правовідносин пов' язаних з забезпеченням держа вою надання допомоги по догл яду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, не засто совуються. Суд вважає, що клоп отання про поновлення строку на звернення до суду не підля гає задоволенню, у зв' язку з тим. що строк на звернення поз ивачем не порушений.
Згідно частини 1 статті 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони , яка не є суб' єктом владних п овноважень. с\д присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету Україн и (або відповідного місцевог о бюджету, якщо іншою стороно ю був орган місцевого самовр ядування, його посадова чи сл ужбова особа). Позивачем опла чено при подачі позову держа вне мито в розмірі 3 гривні 40 ко пійок, з урахуванням частков ого задоволення позову, суд в важає, що підлягає відшкодув анню сума державного мита в р озмірі 1 гривня 70 копійок.
Керуючись Конституцією України, ст. ст. 2. 3. 94. 158-163. 186. 254 КАС Ук раїни. Законом України «Про з агальнообов' язкове держав не соціальне страхування у з в' язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами , зумовленими народженням та похованням»». Законом Украї ни "Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік". Рішенням Констит уційного Суду України N 6-рп/2007 в ід 9 липня 2007 року, суд. -
ПОСТАНОВИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати дії Управління праці та соціального захист у населення Ленінської район ної в м. Луганську ради щодо ві дмови виплачувати ОСОБА_1 допомогу по догляду за дитин ою до досягнення трирічного віку у розмірі що дорівнює пр ожитковому мінімуму для діте й віком до 6 років за період з 09. 07.2007 року по 31.12.2007 року. - неправомі рними.
Зобов' язати відповідача Управління праці та соці ального захисту населення Ле нінської районної в м. Луганс ьку ради провести перерахуно к та виплату ОСОБА_1 допом огу по догляду за дитиною до д осягнення нею трирічного вік у, виходячи з розміру прожитк ового мінімуму для дітей вік ом до 6 років, за період з 09 липн я 2007 року по 3 1 грудня 2007 року в су мі 1.896 гривень 52 копійки за раху нок коштів Державного бюджет України.
У задоволенні решти позовн их вимог відмовити за необгр унтованістю.
Стягнути з місцевого бюдже ту Ленінської районної в м. Лу ганську ради на користь ОСО БА_1 понесені судові витрат и в розмірі 1 гривня 70 копійок.
Вступна та резолютивна час тини оголошені в судовому за сіданні 15 червня 2009 року, мотив увальна частина постанови ви готовлена 19 червня 2009 року.
Постанова суду може бути ос каржена до Донецького апеляц ійного адміністративного су ду. Заява про апеляційне оска рження постанови суду першої інстанції подається протяго м десяти днів з дня її проголо шення, а в разі складення пост анови у повному обсязі відпо відно до статті 160 цього Кодек су- з дня складення в повному о бсязі. Апеляційна скарга на п останову суду першої інстанц ії подається протягом двадця ти днів після подання заяви п ро апеляційне оскарження. Ап еляційна скарга може бути по дана без попереднього поданн я заяви про апеляційне оскар ження, якщо скарга подається у строк, встановлений для под ання заяви про апеляційне ос карження.
Постанова суду першої інст анції набирає законної сили після закінчення строку пода ння заяви про апеляційне оск арження, встановленого Кодек сом адміністративного судоч инства України, якщо таку зая ву не було подано. Якщо було по дано заяву про апеляційне ос карження, але апеляційна ска рга не була подана в строк, вст ановлений цим Кодексом, пост анова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення цього строку.
Суд | Ленінський районний суд м. Луганськ |
Дата ухвалення рішення | 15.06.2009 |
Оприлюднено | 13.12.2010 |
Номер документу | 12646216 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Олександрівський районний суд Донецької області
Молчанов В. А.
Адміністративне
Ленінський районний суд м. Луганськ
Бугера О.В.
Адміністративне
Коломийський міськрайонний суд Івано-Франківської області
Обідняк В.Д.
Адміністративне
Болехівський міський суд Івано-Франківської області
Поляниця Михайло Миколайович
Адміністративне
Новоукраїнський районний суд Кіровоградської області
Карпенко Олександр Леонтійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні