Справа № 2а-386/2009
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 листопада 2009 року.
Новоукраїнський райо нний суд Кіровоградської обл асті у складі судді Карпенко О.Л. одноособово розглянувши в порядку письмового провад ження в залі судових засідан ь Новоукраїнського районног о суду в м. Новоукраїнка справ у за позовом ОСОБА_1 до Упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в Новоукраїнському райо ні Кіровоградської області, третя особа, яка не заявляє са мостійних вимог на предмет с пору Управління праці та соц іального захисту населення Н овоукраїнської районної дер жавної адміністрації Кірово градської області про поновл ення пропущеного строку для звернення до суду, зобов?язан ня нарахувати їй, як дитині ві йни, підвищення пенсії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивачка звернулася з позовом до відповідача пос илаючись на те, що вона має ста тус дитини війни відповідно до Закону України “Про соціа льний захист дітей війни”. Зг ідно ст. 6 цього Закону дітям в ійни пенсії підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенс ії за віком. Ст.ст. 77, 110 Закону Ук раїни “Про Державний бюджет на 2006 рік” та ст. 71 ч. 12 Закону Укра їни “Про державний бюджет на 2007 рік” зупинено дію ст. 6 Закон у України “Про соціальний за хист дітей війни”, з урахуван ням ст. 111 цього Закону. Рішення м Конституційного Суду Украї ни від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007 виз нано такими, що не відповідаю ть Конституції України деякі положення Закону України “П ро Державний бюджет України на 2007 рік”, в тому числі і п.п. 3 і 12 ст. 71. Як розрахункову величин у для визначення підвищення пенсії дітям війни, необхідн о приймати розмір мінімально ї пенсії за віком передбачен ий ст. 28 Закону України “Про за гальнообов?язкове державне п енсійне страхування”, який в ідповідає розміру прожитков ого мінімуму для осіб, які втр атили працездатність, визнач еного законом. Розмір прожит кового мінімуму для осіб, які втратили працездатність виз начається законом про Держав ний бюджет на відповідний рі к. Крім того, позивачка зазнач ила, що вона звернулася до су ду за захистом свого права ли ше після того, як їй стало відо мо про порушення прав дітей в ійни з преси. Позивачка проси ть суд поновити строк для зве рнення до суду та зобов?язати відповідача здійснити нарах ування їй та виплатити підви щення пенсії за період з 2006 - 2 007 роки у сумі 2733 грн. 30 коп. а тако ж за 2008 рік.
Відповідач подав пись мові заперечення на позов в я ких послався на те, що фінансо ве забезпечення державних со ціальних гарантій здійснюєт ься за рахунок коштів Держав ного бюджету України. Відпов ідно до Закону України “Про в несення змін до Закону Украї ни “Про Державний бюджет Укр аїни на 2006 рік” підвищення до п енсії дітям війни передбачен і ст. 6 Закону України “Про соц іальний захист дітей війни” здійснюється поетапно, за ре зультатами виконання бюджет у в першому півріччі, в порядк у встановленому Кабінетом Мі ністрів України за погодженн ям з Комітетом Верховної Рад и України з питань бюджету. Ст . 111 Закону України “Про Держав ний бюджет України на 2007 рік” в становлено підвищення пенсі ї відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни “Про соціальний захист дітей війни” громадянам, що в изнані інвалідами (крім тих, н а яких поширюється дія Закон у України “Про статус ветера нів війни, гарантії їх соціал ьного захисту”) у розмірі 50 ві дсотків від розміру надбавки , встановленої для учасників війни. Положення ст. 111 Закону У країни “Про Державний бюджет України на 2007 рік” визнано нек онституційними рішенням Кон ституційного Суду України ві д 09 липня 2007 року, але не було від новлено дію ст. 6 Закону Україн и “Про соціальний захист діт ей війни”. Законодавством не визначено мінімальної пенсі ї за віком, як розрахункової в еличини для підвищення пенсі ї згідно ст. 6 Закону України “ Про соціальний захист дітей війни”. Згідно ст. 28 ч. 1 Закону У країни “Про загальнообов?язк ове державне пенсійне страху вання” мінімальний розмір пе нсії за віком встановлюється у розмірі прожиткового міні муму для осіб, які втратили п рацездатність. Проте частино ю 3 тієї ж норми Закону визначе но, що мінімальний розмір пен сії за віком, встановлений ча стиною першою, застосовуєтьс я виключно для визначення ро змірів пенсій, призначених з гідно з цим Законом, що унемож ливлює реалізацію ст. 6 Закону України “Про соціальний зах ист дітей війни”. Крім того, ві дсутність механізму реаліза ції положень ст. 6 Закону Украї ни “Про соціальний захист ді тей війни” підтверджено лист ом Міністерства юстиції Укра їни. З 01 січня 2008 року позивачці встановлено та виплачується підвищення до пенсії, як дити ні війни, відповідно до ст. 6 За кону України “Про соціальний захист дітей війни” із зміна ми внесеними Законом України “Про Державний бюджет Украї ни на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України” в розмірі 47 грн., з 0 1 квітня 2008 року - 48,10 грн., з 01 липн я 2008 року - 48,20 грн., з 01 жовтня 2008 ро ку - 49,80 грн. Відповідач не упо вноважений проводити перера хунки пенсій окремим категор іям громадян без відповідних розпоряджень Пенсійного фон ду України. З урахуванням вик ладеного, відповідач просить суд відмовити в задоволенні позову.
Третя особа, яка не зая вляє самостійних вимог на пр едмет спору подала письмові пояснення по справі аналогіч ні за змістом тим, які подав ві дповідач.
За письмовими клопота ннями учасників процесу про розгляд справи без їх участі , на підставі ст. 122 ч. 3 КАС Україн и, суд здійснює судовий розгл яд справи в порядку письмово го провадження.
Дослідивши наявні мат еріали справи, суд встановив наступні обставини справи.
Згідно відомостей нал ежного позивачці паспорта гр омадянина України серія НО МЕР_1 виданого Новоукраїнсь ким РВ УМВС України в Кіровог радській області 06 листопада 1996 року (а.с. 3), вона народилася ІНФОРМАЦІЯ_1 року і на час за кінчення Другої світової вій ни (02 вересня 1945 року) їй не випов нилося 18 років. Відповідно до ст. 1 Закону України “Про соціа льний захист дітей війни”, на позивачку поширюється дія ц ього Закону.
З 23 листопада 1995 року поз ивачці призначено пенсію за віком, що підтверджується ві домостями належного їй посві дченні пенсіонера (а.с. 5).
Статтєю 6 Закону Україн и “Про соціальний захист діт ей війни” встановлено, що діт ям війни пенсії або щомісячн е довічне грошове утримання чи державна соціальна допомо га, що виплачується замість п енсії, підвищується на 30 відсо тків мінімальної пенсії за в іком. Згідно п. 1 Прикінцевих п оложень Закону він набирає ч инності з 01 січня 2006 року.
Пунктом 17 ст. 77 Закону Ук раїни “Про Державний бюджет України на 2006 рік” від 20 грудня 2005 року зупинено на 2006 рік дію с т. 6 Закону України “Про соціал ьний захист дітей війни”. Зак оном України “Про внесення з мін до Закону України “Про Де ржавний бюджет України на 2006 р ік” від 19 січня 2006 року п.17 ст.77 вк азаного Закону виключено, а с т. 110 викладено в новій редакці ї, згідно якої пільги дітям ві йни, передбачені ст. 6 Закону У країни “Про соціальний захис т дітей війни” запроваджують ся у 2006 році поетапно, за резуль татами виконання бюджету у п ершому півріччі, у порядку, ви значеному Кабінетом Міністр ів України за погодженням з К омітетом Верховної Ради Укра їни з питань бюджету. Однак, пр отягом 2006 року Верховною Радо ю України та Кабінетом Мініс трів відповідних нормативно -правових актів не видавалос ь і положення ст.110 Закону Укра їни “Про Державний бюджет Ук раїни на 2006 рік” в зазначеній ч астині не були реалізовані. Т аким чином, у 2006 році відповіда ч не мав правових підстав для нарахування позивачці підви щення пенсії на 30 відсотків мі німальної пенсії за віком, як дітина війни, а тому у задовол енні позовних вимог в цій час тистині належить відмовити.
Відповідно до п. 12 ст. 71 За кону України “Про Державний бюджет України на 2007 рік” зупи нено на 2007 рік дію ст. 6 Закону Ук раїни “Про соціальний захист дітей війни”, з урахуванням в имог ст. 111 цього Закону.
Ст. 111 Закону України “Пр о Державний бюджет України н а 2007 рік” встановлено, що у 2007 ро ці підвищення до пенсії або щ омісячного довічного грошов ого утримання чи державної с оціальної допомоги, що випла чується замість пенсії, відп овідно до ст. 6 Закону України “Про соціальний захист дітей війни” виплачується особам, які є інвалідами (крім тих, на яких поширюється дія Закону України “Про статус ветеран ів війни, гарантії їх соціаль ного захисту”) у розмірі 50 від сотків розміру надбавки, вст ановленої для учасників війн и. Однак, позивачка не мала інв алідності.
Рішенням Конституцій ного Суду України від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007 у справі про соці альні гарантії громадян визн ано такими, що не відповідают ь Конституції України (є неко нституційними) серед інших і положення п. 12 ст. 71 та ст. 111 Закон у України “Про Державний бюд жет України на 2007 рік”.
Відповідно до п. 5 резол ютивної частини вказаного рі шення Конституційного Суду У країни, воно має преюдиційне значення для судів загально ї юрисдикції при розгляді ни ми позовів у зв?язку з правові дносинами, які виникли внасл ідок дії положень статей зак онів, що визнані неконституц ійними.
Відповідно до ст. 152 ч. 2 К онституції України та ст. 73 ч. 2 Закону України “Про Конститу ційний Суд України” закони, і нші правові акти або їх окрем і положення, що визнані некон ституційними, втрачають чинн ість з дня ухвалення Констит уційним Судом України рішенн я про їх неконституційність. З часу втрати чинності п. 12 ст. 71 та ст. 111 Закону України “Про Д ержавний бюджет України на 2007 рік”, 09 липня 2007 року, застосува ння відповідачем цих норм За кону є протиправним, а тому пе рестали існувати підстави зу пинення дії ст. 6 Закону Україн и “Про соціальний захист діт ей війни”.
Як вбачається із зміст у позовної заяви, поданих від повідачем письмових запереч ень на позов, письмових поясн ень третьої особи, що не заявл яє самостійних вимог на пред мет спору, довідок відповіда ча про нарахування та виплат у позивачці підвищення пенс ії (а.с. 15, 16), з 09 липня 2007 року до 31 гр удня 2007 року, всупереч рішенню Конституційного Суду Україн и від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007, відп овідач не нараховував позива чці підвищення до пенсії згі дно ст. 6 Закону України “Про с оціальний захист дітей війни ”.
Заперечення відповід ача на позов в частині відсут ності законодавчо визначено го поняття “мінімальна пенсі я за віком”, як розрахункової величини для підвищення пен сії згідно ст. 6 Закону Україн и “Про соціальний захист діт ей війни” та неможливості за стосування розміру мінімаль ної пенсії за віком встановл еного ст. 28 Закону України “Пр о загальообов?язкове державн е пенсійне страхування” не г рунтується на законі. Дійсно , Закон України “Про соціальн ий захист дітей війни” не міс тить визначення розміру міні мальної пенсії за віком, як ро зрахункової величини для під вищення пенсії згідно ст. 6 ць ого Закону, а тому мають засто совуватися норми спеціально го законодавства про пенсійн е забезпечення - ст. 28 ч. 1 Зако ну України “Про загальообов? язкове державне пенсійне стр ахування”. Положення ст. 28 ч. 3 З акону України “Про загальооб ов?язкове державне пенсійне страхування” не являється пе решкодою для застосування да ної величини (мінімального р озміру пенсії за віком) до обр ахування інших пенсій чи доп лат пов?язаних з мінімальною пенсією за віком, оскільки чи нним законодавством не встан овлено іншого, крім передбач еного ст. 28 ч. 1 Закону, мінімаль ного розміру пенсії за віком , який дорівнює прожитковому мінімуму, встановленому для осіб, які втратили працездат ність, визначеному законодав ством. Відповідно до ст. 2 ч. 1 За кону України “Про прожиткови й мінімум” він застосовуєтьс я для встановлення розмірів мінімальної заробітної плат и, мінімальної пенсії за віко м. Таким чином, при визначенні розміру підвищення пенсії п озивачці, відповідно до ст. 6 З акону України “Про соціальни й захист дітей війни”, має зас тосовуватися розмір мінімал ьної пенсії за віком, який виз начений відповідно ст. 28 Закон у України “Про загальообов?я зкове державне пенсійне стра хування”.
Доводи відповідача п ро відсутність у нього повно важень на здійснення перерах унку зазначеного підвищення пенсії, відповідних розпоря джень Пенсійного фонду Украї ни та використання ним спеці ального програмного забезпе чення, що унеможливлює здійс нення самостійно перерахунк у пенсії, не можуть бути підст авою для відмови в задоволен ні позовних вимог так, як згід но п.п. 3) п. 2.1. і п.п. 6) п. 2.2. Положення про управління Пенсійного ф онду України в районах, міста х і районах у містах, затвердж еного Постановою Правління П енсійного фонду України від 30 квітня 2002 року № 8-2 , на упра вління Пенсійного фонду Укра їни (в тому числі на відповіда ча) покладено обов'язок п ризначення (здійснення перер ахунку) і виплати пенсії.
Вирішуючи спір, суд ви ходить з того, що позивачка зв ернулася до адміністративно го суду з позовом про зобов?яз ання відповідача провести на рахування підвищення пенсії за 2007 рік з пропущенням річног о строку, встановленого ст. 99 ч . 2 КАС України. Однак, не підляг ає застосуванню наслідок про пущення строку звернення до адміністративного суду, пере дбачений ст. 100 ч. 1 КАС України, о скільки сторони на цьому не н аполягали.
Таким чином, позов в ча стині зобов?язання відповіда ча провести нарахування та в иплату підвищення пенсії поз ивачці відповідно до ст. 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» за 2007 рік пі длягає частковому задоволен ню за період з 09 липня по 31 груд ня 2007 року.
Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів Ук раїни» від 28 грудня 2007 року під пунктом 2 пункту 41 розділу ІІ в несено зміни до Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни», відповідно до яки х дітям війни (крім тих на яких поширюється дія Закону Укра їни «Про статус ветеранів ві йни, гарантії їх соціального захисту») до пенсії або щоміс ячного довічного грошового у тримання чи державної соціал ьної допомоги, що виплачуєть ся замість пенсії, виплачуєт ься підвищення у розмірі над бавки, встановленої для учас ників війни.
Згідно відомостей до відок наданих відповідачем ( а.с. 15, 16), його письмових запереч ень на позов та письмових поя снень третьої особи, яка не за являє самостійних вимог на п редмет спору на стороні відп овідача з 01 січня 2008 року позив ачці виплачується підвищенн я пенсії, як дитині війни, у ро змірі 47 грн. - у розмірі надба вки, встановленої для учасни ків війни, з 01 квітня 2008 року роз мір підвищення пенсії збільш ено до 48 грн. 10 коп., з 01 липня 2008 рок у - до 48 грн. 20 коп., а з 01 жовтня 2008 року і до часу розгляду справ и - до 49 грн. 80 коп.
Зміни внесені підпун ктом 2 пункту 41 розділу ІІ Зако ну України «Про Державний бю джет України на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України», згідн о з пунктом 2 рішенням Констит уційного Суду України від 22 тр авня 2008 року №10-рп/2008, визнано так ими, що не відповідають Конст итуції України (є неконститу ційними). Пунктом 5 вказаного р ішення передбачено, що полож ення Закону України «Про Дер жавний бюджет України на 2008 рі к та про внесення змін до деяк их законодавчих актів Україн и», визнані неконституційним и, втрачають чинність з дня ух валення Конституційним Судо м цього Рішення. Отже, з 22 травн я 2008 року правовідносини, що ск лалися між сторонами регулюю ться ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війн и» в редакції, яка діяла до 01 сі чня 2008 року. У зв?язку з цим розм ір підвищення пенсії позивач ки на підставі ст. 6 Закону мав становити: з 22 травня 2008 року - 144 грн. 30 коп. (481 х 30 %), з 01 липня 2008 рок у - 146 грн. 60 коп. (482 х 30%), з 01 жовтня 20 08 року - 149 грн. 40 коп. (498 х 30 %).
Суд відхиляє, як необг рунтовані посилання третьої особи, яка не заявляє самості йних вимог на предмет спору н а стороні відповідача на Пос танову Кабінету Міністрів Ук раїни від 28 травня 2008 року № 530 «Д еякі питання соціального зах исту окремих категорій грома дян» п. 8 якої передбачено , що дітям війни (крім тих, на як их поширюється дія Законів У країни "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціально го захисту" та "Про жертви наци стських переслідувань") до пе нсії або щомісячного довічно го грошового утримання чи де ржавної соціальної допомоги , що виплачується замість пен сії, підвищення проводиться у таких розмірах: з 22 травня - 48,1 гривні, з 1 липня - 48,2 та з 1 жовтня - 49,8 гривні. Згідно з по ложеннями ч. 4 статті 9 КАС Укра їни у разі невідповідності н ормативно-правового акта Кон ституції України, закону Укр аїни, міжнародному договору, згода на обов'язковість яког о надана Верховною Радою Укр аїни, або іншому правовому ак ту суд застосовує правовий а кт, який має вищу юридичну сил у. Отже, виходячи з пріоритетн ості законів над підзаконним и актами, суд дійшов висновку , що при визначенні розміру пі двищення пенсій позивачці, я к дитині війни, застосуванню підлягає ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", а не постанова Кабінет у Міністрів України від 28 трав ня 2008 року № 530, яка істотно звужу є обсяг встановлених законом прав осіб, які мають статус ді тей війни. Крім того, згідно ст . 3 ч. 2 Закону України «Про соціа льний захист дітей війни» де ржавні соціальні гарантії ді тям війни, встановлені цим За коном, не можуть бути обмежен і або скасовані іншими норма тивно-правовими актами.
Таким чином, позов в ча стині зобов?язання відповіда ча провести нарахування та в иплату підвищення пенсії поз ивачці відповідно до ст. 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» за 2008 рік пі длягає частковому задоволен ню, а саме шляхом здійснення п ерерахунку та виплати підвищ ення пенсії за період з 22 трав ня по 31 грудня 2008 року, включно, з урахуванням раніше виплачен их сум.
Під час розгляду спра в щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб?єктів в ладних повноважень адмініст ративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони з дотр иманням вимог ст. 2 ч. 3 КАС Украї ни. З урахуванням встановлен их обставин справи, суд вважа є, що дії відповідача не відпо відають ст. 2 ч. 3 п.п. 1, 3, 7 КАС Украї ни.
Так як, судове рішення ухвалене на користь позивач ки, яка не є суб'єктом владних повноважень, у відповідності до ст. 94 КАС України, з Державно го бюджету України на корист ь позивачки належить виплати ти судові витрати по справі, щ о складаються із судового зб ору в розмірі 3 грн. 40 коп. (а.с. 1).
Керуючись ст. 6 Закону України “Про соціальний захи ст дітей війни”, ст.ст. 94, 98, 100 ч. 2, с т. 122 ч. 2, ст.ст. 159, 160 ч. 3, ст.ст. 161, 162, 163 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ :
Позовні вимоги задов ольнити частково.
Зобов?язати Управлінн і Пенсійного фонду України в Новоукраїнському районі Кір овоградської області провес ти нарахування та виплату О СОБА_1 підвищення пенсії зг ідно ст. 6 Закону України “Про соціальний захист дітей війн и” в розмірі 30 % мінімальної пе нсії за віком встановленої с т. 28 ч. 1 Закону України “Про заг альообов?язкове державне пен сійне страхування” починаюч и з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 р оку, включно, а здійснити пере рахунок підвищення пенсії з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 ро ку, включно, з урахуванням сум виплачених їй за останній пе ріод.
В задоволенні решти ви мог - відмовити.
Виплатити з Державног о бюджету України на користь ОСОБА_1 3 (три) грн. 40 коп. відш кодування судових витрат.
Постанову може бути ос каржено до Дніпропетровсько го апеляційного адміністрат ивного суду через Новоукраїн ський районний суд шляхом по дачі протягом десяти днів з д ня її проголошення заяви про апеляційне оскарження та по дачі апеляційної скарги прот ягом наступних двадцяти днів після подання заяви.
Постанова суду набува є законної сили після закінч ення строку подання заяви пр о апеляційне оскарження, якщ о заяву про апеляційне оскар ження не було подано. Якщо бул о подано заяву про апеляційн е оскарження, але апеляційна скарга не була подана у встан овлений строк, постанова наб ирає законної сили після зак інчення цього строку. У разі п одання апеляційної скарги по станова, якщо її не скасовано , набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Суддя : О. Л. Карпен ко
Суд | Новоукраїнський районний суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 02.11.2009 |
Оприлюднено | 23.12.2009 |
Номер документу | 6601576 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Олександрівський районний суд Донецької області
Молчанов В. А.
Адміністративне
Коломийський міськрайонний суд Івано-Франківської області
Обідняк В.Д.
Адміністративне
Болехівський міський суд Івано-Франківської області
Поляниця Михайло Миколайович
Адміністративне
Новоукраїнський районний суд Кіровоградської області
Карпенко Олександр Леонтійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні