Справа № 2-а-117/09
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
9 червня 2009 року Згурівськ ий районний суд Київської об ласті в складі головуючого с удді ДЕНИСЕНКО Н.О., розглянув ши в порядку письмового пров адження в смт. Згурівка справ у за адміністративним позово м ОСОБА_1 до управління Пе нсійного фонду України у Згу рівському районі Київської о бласті про визнання дії прот иправною та зобов' язання на рахувати щомісячне підвищен ня дитині війни та забезпечи ти його виплату, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 7 травня 2009 року вернувся до суду з вищезазна ченим адміністративним позо вом, посилаючись не те, що він є дитиною війни та згідно зі с т. 6 Закону України "Про соціал ьний захист дітей війни" (далі - Основний Закон) має прав о на щомісячну соціальну доп омогу з 1 січня 2006 року у розмір і 30 відсотків мінімальної пен сії за віком, яку відповідач у 2006-2007 роках йому не виплачував т а відмовив у проведенні пере рахунку за 2008-2009 роки та виплаті , тому просить визнати відмов у відповідача щодо виплати й ому щомісячної соціальної до помоги у розмірі 30 відсотків м інімальної пенсії за віком п ротиправною, зобов' язати йо го здійснити нарахування щом ісячної соціальної допомоги у розмірі 30 відсотків мінімал ьної пенсії за віком та забез печити її виплату з січня 2006 по 30 квітня 2009 року в розмірі 4301, 31 гр н. та в разі задоволення позов у не застосовувати до відпов ідача положення ч. 1 ст. 94 КАС Ук раїни.
Управління у Згурівському районі Київської області Пе нсійного фонду України в сво їх письмових запереченнях пр оти позову посилається на те , щодо відповідно до ст. 9 Закон у України "Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування" за рахунок коштів П енсійного фонду в солідарній системі призначаються пенсі ї, тобто, соціальною допомого ю Пенсійний фонд не займаєть ся, а виплачує надбавки та під вищення до пенсії, згідно зі с т. 7 Закону фінансове забезпеч ення державних соціальних га рантій, передбачених цим Зак оном, здійснюється за рахуно к коштів Державного бюджету України, тому управління кер увалось Законами України про Державний бюджет України на відповідні роки, рішеннями К онституційного Суду України від 9 липня 2007 року № 6-рп/2007 та від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 положен ня зазначених законів стосов но соціальних гарантій дітям війни були визнані неконсти туційними, але відповідні зм іни в Закони України та інші з аконодавчі акти внесені не б ули. Крім того, позивач пропус тив річний строк звернення д о адміністративного суду.
В судове засідання сторони не з' явилися, заявили клопо тання про розгляд справи за ї хньої відсутності на основі наявних у суду матеріалів, по зивач позов підтримує повніс тю, відповідач позов не визна є повністю.
Керуючись принципами верх овенства права та законності , оцінюючи за своїм внутрішні м переконанням, що грунтуєть ся на безпосередньому, всебі чному, повному та об' єктивн ому дослідженні в судовому з асіданні доказів в їх сукупн ості, які є у справі, суд прихо дить до наступного висновку.
Судом встановлено, що ОСО БА_1 народився ІНФОРМАЦІЯ _1, є громадянином України, як ому на час закінчення (2 вересн я 1945 року) Другої світової війн и було менше 18 років (а.с. 9), відпо відно до вимог ст. 1 Закону, яки й набрав чинності з 1 січня 2006 р оку, набув статусу дитини вій ни (а.с. 8), тому на підставі ч. 1 ст . 6 Закону в редакції від 19 грудн я 2006 року № 489-У, що діяла з 1 січня 2007 року, має право на підвищенн я пенсії на 30 відсотків мініма льної пенсії за віком, є пенсі онером, перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду України у Згурівському райо ні Київської області та отри мує пенсію за віком, в тому чис лі, підвищення дитині війни в ідповідно до ст. 6 Закону в роз мірі: з 1 січня 2008 року - по 47 грн. 00 к оп. щомісячно, з 1 квітня 2008 року - по 48 грн. 10 коп. щомісячно, з 1 лип ня 2008 року - по 48 грн. 20 коп. щоміся чно, з 1 жовтня 2008 року - по 49 грн. 80 к оп. щомісячно (а.с. 6).
Законами України "Про Держа вний бюджет України на 2007 рік", "Про Державний бюджет Україн и на 2008 рік і внесення змін до д еяких законодавчих актів Укр аїни" обмежені права позивач а як дитини війни на отриманн я встановленого ст. 6 Закону пі двищення до пенсії на 30 відсот ків мінімальної пенсії за ві ком, яка є складовою конститу ційного права позивача на со ціальний захист ( ст. 46 Констит уції України).
Відповідно до ст. 152 Конститу ції України закони та інші пр авові акти або їх окремі поло ження, що визнані неконститу ційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційн им Судом України рішення про їх неконституційність.
Конституційний Суд Україн и своїм рішенням від 9 липня 2007 року № 6-рп/2007 року у справі про с оціальні гарантії громадян № 1-29/2007 року визнав положення Зак ону України "Про Державний бю джет України на 2007 рік" - п.12 ст. 71, я ким призупинено дію ст. 6 Закон у, такими, що не відповідають К онституції України та зазнач ив, що Верховна Рада України н е повноважна при прийнятті з акону про Державний бюджет У країни включати до нього пол оження про внесення змін до ч инних законів України, зупин яти дію окремих законів Укра їни та/або будь-яким чином змі нювати визначене іншими зако нами України правове регулюв ання суспільних відносин.
Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 ро ку № 10-рп/2008 року у справі щодо пр едмета та змісту закону про Д ержавний бюджет України № 1-28/200 8 року визнано положення Зако ну України "Про Державний бюд жет України на 2008 рік і внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України" - п.41 Розділу II, я ким ст. 6 Закону викладено в но вій редакції, такими, що не від повідають Конституції Украї ни, з підстав, аналогічних, що зазначені в рішенні від 9 липн я 2007 року.
Законом України "Про Держав ний бюджет України на 2009 рік" не передбачено звуження прав г ромадян порівняно з 2008 роком.
Закон завдання держави - г арантувати права і свободи л юдини і громадянина. Закон України надає Конституцій ному Суду України широкі кон тролюючі повноваження щодо д отримання конституційних пр иписів, а саме, згідно зі ст. 2 За кону України "Про Конституці йний Суд України" завданням К онституційного Суду України є гарантування верховенства Конституції України як осно вного Закону на всій територ ії України. Рішення Конститу ційного Суду України, котрим и були захищені права громад ян та які мають преюдиціальн е значення для судів загальн ої юрисдикції, не виконуютьс я.
З огляду на вищевикладене, д итині війни належало виплачу вати щомісячне підвищення до пенсії у наступних розмірах .
Ненарахована та невиплаче на сума підвищення за період и з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 р оку та з 22 травня 2008 року по 30 кві тня 2009 року складає 1824 грн. 52 коп. = 710 грн. 89 коп. + 1670 грн. 44 коп. - 556 грн. 81 к оп. ((з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року - 710 грн . 89 коп. ((з 09.07.2007 року по 30.09.2007 року - 337 г рн. 30 коп. ((406 грн. + 4 грн. 06 коп. (1 %)) х 30 %: 31 д. х 23 д.) + (406 грн. + 4 грн. 06 коп. (1 %)) х 30 % х 2 міс. )) + ((з 01.10.2007 року по 31.12.2007 року - 373 грн. 59 коп. - (411 грн. + 4 грн. 11 коп. (1 %)) х 3 0 % х 3 міс. )) + (з 22 травня 2008 року по 30 к вітня 2009 року - 1670 грн. 44 коп. (з 22 тра вня 2008 року по 30 червня 2008 року - 190 грн. 84 коп. (481 грн. х 30 %: 31 д. х 10 д.) + (481 гр н. х 30 %)) + ((з 01.07.2008 року по 30.09.2008 року - 433 г рн. 80 коп. (482 грн. х 30 % х 3міс. )) + ((з 01.10.2008 р оку по 30.04.2009 року - 1045 грн. 80 коп. (498 гр н. х 30 % х 7 міс. )), фактично відпові дач виплатив позивачу підвищ ення за період з 22 травня 2008 рок у по 30 квітня 2009 року в розмірі 55 6 грн. 81 коп. (з 22 травня 2008 року по 30 червня 2008 року - 63 грн. 61 коп. ((48 грн . 10 коп.: 31 д. х 10 д.) + 48 грн. 10 коп.) + ((з 01.07.2008 року по 30.09.2008 року - 144 грн. 60 коп. (48 г рн. 20 коп. х 3 міс. )) + ((з 01.10.2008 року по 30. 04.2009 року - 348 грн. 60 коп. (49 грн. 80 коп. х 7 міс. )).
Згідно з ч. 1 ст. 8 КАС України с уд при вирішенні справи керу ється принципом верховенств а права, відповідно до якого з окрема людина, її права та сво боди визнаються найвищими ці нностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України с уд при вирішенні справи керу ється принципом законності, відповідно до якого органи д ержавної влади, органи місце вого самоврядування, їхні по садові і службові особи зобо в' язані діяти лише на підст аві, в межах повноважень та у с посіб, що передбачені Консти туцією та законами України.
Згідно з ч.4 ст. 9 КАС України у разі невідповідності нормат ивно-правового акта Конститу ції України, закону України, м іжнародному договору, згода на обов' язковість якого над ана Верховною Радою України, або іншому правовому акту су д застосовує правовий акт, як ий має вищу юридичну силу.
Згідно з ч.2 ст. 99 КАС України д ля звернення до адміністрати вного суду за захистом прав, с вобод та інтересів особи вст ановлюється річний строк, як ий, якщо не встановлено інше, о бчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була д ізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Згідно з ч.4 ст. 99 КАС України я кщо законом встановлена можл ивість досудового порядку ви рішення спору і позивач скор истався цим порядком, то обчи слення строку звернення до а дміністративного суду почин ається з дня, коли позивач діз нався про рішення суб' єкта владних повноважень за резул ьтатами розгляду його скарги на рішення, дії або бездіяльн ість суб' єкта владних повно важень.
Згідно з ч.3 ст. 28 Закону Украї ни "Про загальнообов' язкове державне пенсійне страхуван ня" мінімальний розмір пенсі ї за віком, встановлений абза цом першим частини першої ці єї статті, застосовується ви ключно для визначення розмір ів пенсій, призначених згідн о з цим Законом.
Дослідивши письмові доказ и в справі, суд приходить до ви сновку, що адміністративний позов позивача необхідно зад овольнити частково, оскільки в судовому засіданні доведе но, що відповідач в періоди з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року та з 22 травня 2008 року по 30 квітня 2009 року, ігноруючи норми матер іального права, порушив прав о позивача на призначення та виплату підвищення до пенсі ї на 30 відсотків мінімальної п енсії за віком та відмовив у й ого відновленні, тому така йо го дія є протиправною.
Враховуючи Рішення Консти туційного Суду України від 9 л ипня 2007 року № 6-рн/2007 та від 22 трав ня 2008 року № 10-рп/2008 року, на відпо відача необхідно покласти об ов' язок здійснити нарахува ння та виплату підвищення до пенсії як дитині війни відпо відно до ст. 6 Закону за період з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 ро ку та з 22 травня 2008 року по 30 квіт ня 2009 року у розмірі 30 відсоткі в мінімальної пенсії за віко м з урахуванням фактично вип лачених сум.
Суд не приймає посилання ві дповідача на відсутність бюд жетного фінансування в обсяз і, передбаченому Законом для здійснення соціальних випла т з огляду на те, що судові ріш ення ухвалюються в межах нор ми діючого законодавства в н езалежності від причин ненад ходження коштів з Державного бюджету України на виплату п ідвищення, відповідно до вим ог ч.2 ст. 3 Конституції України , за якою права і свободи людин и, їх гарантії визначають змі ст і спрямованість діяльност і держави, держава відповіда є перед людиною за свою діяль ність, утвердження і забезпе чення прав і свобод людини є г оловним обов' язком держави .
Крім того, органи державної влади не можуть посилатись н а відсутність коштів, як на пі дставу невиконання своїх зоб ов' язань, які встановлені с т. 46 Конституції України та ст . 6 Закону.
Положення ст. 7 Закону, якою п ередбачено, що фінансове заб езпечення державних соціаль них гарантій, передбачених ц им Законом, здійснюється за р ахунок коштів Державного бюд жету України, та на яку посила ється відповідач, обгрунтову ючи свою бездіяльність щодо непідвищення пенсії тим, що к ошти до Пенсійного фонду Укр аїни з державного бюджету не надходили, суд не бере з насту пних підстав.
ст. 88 Закону України "Про Дер жавний бюджет України на 2007 рі к" установлено, що в разі недос татності виділених із Держав ного бюджету коштів за бюдже тними програмами, пов' язани ми з розмежуванням джерел ви плати пенсій між Державним б юджетом України та Пенсійним фондом України, пенсії, визна чені законодавством для відп овідних категорій громадян, виплачуються у повному обсяз і за рахунок власних надходж ень Пенсійного фонду України . Тобто цією нормою по-іншому в регульовано питання щодо фін ансування забезпечення тако ї гарантії, як підвищення пен сії на 30 відсотків мінімально ї пенсії за віком. І оскільки ц я норма прийнята пізніше, то в она має пріоритет над нормою , закладеною у ст. 7 Закону.
ст. 57 Закону України "Про Дер жавний бюджет України на 2008 рі к і внесення змін до деяких за конодавчих актів України" ус тановлено, що тимчасові касо ві розриви Пенсійного фонду України, пов' язані з виплат ою пенсій в межах його фактич ного дефіциту коштів на цю ме ту, покриваються за рахунок к оштів єдиного казначейськог о рахунку на договірних умов ах без нарахування відсотків за користування цими коштам и.
ст. 58 "Про Державний бюджет У країни на 2009 рік" надано право М іністерству фінансів Україн и надавати Пенсійному фонду України позички на термін до дванадцяти календарних міся ців на покриття тимчасових к асових розривів, пов' язаних із виплатою пенсій в межах фа ктичного дефіциту коштів єди ного казначейського рахунку на договірних умовах без нар ахування відсотків за корист ування цими коштами у сумах, в изначених на підставі розрах унків Пенсійного фонду Украї ни.
Отже, безпідставними є поси лання відповідача на відсутн ість надходжень з Державного бюджету як на підставу не нар ахування та невиплати позива чу зазначеного підвищення до пенсії.
Крім того, Пенсійний фонд Ук раїни діє у відповідності до Положення "Про Пенсійний фон д України" і здійснює свої пов новаження на підставі п.15 зазн аченого положення через ство рені в установленому порядку територіальні управління. В ідповідно до Закону України "Про загальнообов' язкове де ржавне пенсійне страхування " рішення щодо призначення, до нарахування, перерахунок пен сії приймаються територіаль ними органами Пенсійного фон ду України за місцем прожива ння пенсіонерів. Таким чином , обов' язок по нарахуванню т а виплаті підвищення до пенс ії позивача, передбаченого с т. 6 Закону, покладено на відпо відні територіальні управлі ння за місцем проживання поз ивача та відповідач у справі є належним.
Суд також не приймає посила ння відповідача на ч. 1 ст. 100 КАС України, враховуючи положен ня ч.4 ст. 99 КАС України, оскільк и вбачається, що позивач не пр опустив строку звернення до адмінстративного суду за зах истом своїх прав, так як позив ач, який є особою похилого вік у, проживає в сільській місце вості, сподіваючись на добро вільне врегулювання спору, щ о стався з вини відповідача, с користався можливістю досуд ового порядку вирішення спор у, звернувся до відповідача з приводу виплати підвищення до пенсії як дитині війни, вих одячи із мінімальної пенсії за віком, від якого як від суб' єкта владних повноважень 24 бе резня 2009 року отримав за резул ьтатами розгляду його зверне ння офіційну письмову відпов ідь щодо відмови у підвищенн і до пенсії за 2006 та 2007 роки та пр оведенні перерахунку розмір у підвищення за 2008-2009 роки (а.с. 6).
Решту заявлених позовних в имог вбачається за необхідне залишити без задоволення, ос кільки Кабінет Міністрів Укр аїни так і не визначив порядк у виплати 30 відсотків підвище ння до пенсії дітям війни у 2006 р оці, в період з 1 січня по 9 липня 2007 року та з 1 січня 2008 року по 22 тр авня 2008 року дію норми, яка визн ачала право позивача на зазн ачене підвищення пенсії, бул о зупинено відповідними вище зазначеними рішеннями Конст итуційного Суду України, а су д не може застосовувати неді ючу норму.
З 1 січня 2008 року по 22 травня 2008 р оку ст. 6 Закону була чинна в но вій редакції від 28 грудня 2007 ро ку, Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 ро ку дана норма була визнана не конституційною, тому вбачаєт ься, що автоматично з 22 травня 2008 року ст. 6 Закону в редакції в ід 28 грудня 2007 року є нечинною т а набирає чинності стара ред акція.
Одночасно позивач просить зобов' язати відповідача зд ійснити нарахування підвище ння та забезпечити його випл ату у відповідній сумі, проте в даному випадку суд не має мо жливості вирішити таку позов ну вимогу, оскільки судом фак тично буде самостійно здійсн ено перерахунок розміру пенс ії позивачу, що стане підміно ю функцій відповідача, що є не припустимим відповідно до чи нного законодавства.
Враховуючи клопотання поз ивача не підлягають стягненн ю з відповідача витрати по сп латі судового збору на його к ористь.
На підставі викладеного, ке руючись Конституцією Україн и, Рішеннями Конституційного Суду України від 9 липня 2007 рок у № 6-рп/2007 року у справі про соці альні гарантії громадян № 1-29/200 7 року та від 22 травня 2008 року № 10-р п/2008 року у справі щодо предмет а та змісту закону, Законами У країни "Про соціальний захис т дітей війни", "Про Державний бюджет України на 2006 рік", "Про Д ержавний бюджет України на 2007 рік", "Про Державний бюджет Ук раїни на 2008 рік і внесення змін до деяких законодавчих акті в України" та "Про загальнообо в' язкове державне пенсійне страхування", ст. ст. 3, 8, 9, 10, 11, 12, 18, 69, 71, 86, 94, 99, 100, 122, 159, 160, 162, 163, 167 КАС України, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до управління Пен сійного фонду України у Згур івському районі Київської об ласті про визнання дії проти правною та зобов' язання нар ахувати щомісячне підвищенн я дитині війни та забезпечит и його виплату задовольнити частково.
Визнати дію управління Пен сійного фонду України у Згур івському районі Київської об ласті щодо відмови ОСОБА_1 у нарахуванні та проведенні виплати підвищення до пенсі ї у розмірі 30 відсотків мініма льної пенсії за віком в періо д з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 р оку та з 22 травня 2008 року по 30 кві тня 2009 року протиправною.
Зобов' язати управління П енсійного фонду України у Зг урівському районі Київської області, ідентифікаційний к од 20622465, здійснити ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, мешканцю АД РЕСА_1, ідентифікаційний но мер НОМЕР_1, нарахування т а виплату підвищення до пенс ії як дитині війни відповідн о до ст. 6 Закону України "Про со ціальний захист дітей війни" за період з 9 липня 2007 року по 31 г рудня 2007 року та з 22 травня 2008 рок у по 30 квітня 2009 року у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсі ї за віком з урахуванням факт ично виплачених сум.
Решту позовних вимог залиш ити без задоволення.
Заява про апеляційне оскар ження постанови суду може бу ти подана до Апеляційного ад міністративного суду Київсь кої області через Згурівськи й районний суд Київської обл асті протягом 10 (десяти) днів з дня її складення в повному об сязі.
Апеляційна скарга на поста нову суду може бути подана до /Апеляційного адміністратив ного суду Київської області через Згурівський районний с уд Київської області протяго м 20 (двадцяти) днів після подан ня заяви про апеляційне оска рження.
Суд | Згурівський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 09.06.2009 |
Оприлюднено | 16.05.2011 |
Номер документу | 15153678 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Згурівський районний суд Київської області
Денисенко Н.О.
Адміністративне
Білогірський районний суд Автономної Республіки Крим
Лущеко Людмила Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні