КІРОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД м . МАКІЇВКИ
ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
Справа 2-а-486/09
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
4 червня 2009 року м. Макіївка
Кіровський районний суд мі ста Макіївка Донецької облас ті у складі
головуюча суддя Неженцева О.В.
при секретарі Волошиній К.Г .
за участю позивачки ОСОБ А_1
представника відповідача Братанова А.О.
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в приміщен ні місцевого суду в місті Мак іївка адміністративну справ у за позовом ОСОБА_1 до упр авління праці та соціального захисту населення Кіровсько ї районної адміністрації Мак іївської міської ради про по новлення строку на звернення до суду, визнання протиправн ими дій та стягнення недоотр иманих сум державної грошово ї допомоги по догляду за дити ною до досягнення нею триріч ного віку,
ВСТАНОВИВ:
У травні 2009 року ОСОБА_1 звернулась до суду з уточнен им і доповненим під час розгл яду справи адміністративним позовом до управління праці та соціального захисту насе лення Кіровської районної ад міністрації Макіївської міс ької ради (далі - УПСЗН) про пон овлення строку на звернення до суду, визнання протиправн ими дій та стягнення недоотр иманих сум державної грошово ї допомоги по догляду за дити ною до досягнення нею триріч ного віку, мотивуючи свої вим оги порушенням відповідачем її конституційного права на отримання соціальних виплат на дитину у гарантованому за коном розмірі.
У судовому засіданні ОСО БА_1 підтримала заявлені ви моги, в
обгрунтування яких послал ася на обставини, наведені в п озовній заяві, та зазначила, щ о вона є матір*ю ОСОБА_4, яки й народився ІНФОРМАЦІЯ_2. З вересня 2007 року вона знаходи ться у відпустці по догляду з а дитиною до досягнення трир ічного віку. Розмір соціальн ої допомоги на дитину посадо вими особами відповідача виз начений відповідно до норм З аконів «Про Державний бюджет України» на 2007 та 2008 роки, які рі шеннями Конституційного Суд у України від 9 липня 2007 року і 22 травня 2008 року визнані неконс титуційними. Статтею 22 Консти туції України визнано, що при прийнятті нових законів не д опускається звуження змісту та обсягу існуючих прав, тому розмір допомоги на дитину не може бути на підставі положе нь ст. 46 Конституції нижчим ві д встановленого законом прож иткового мінімуму. Неправомі рною діяльністю відповідача суттєво порушені її констит уційні права на гарантований державою рівень матеріально ї підтримки сім' ям з дітьми , тому просить суд стягнути на свою користь з управління пр аці та соціального захисту н аселення Кіровської районно ї адміністрації Макіївської міської ради недоотриману с уму допомоги по догляду за ди тиною до досягнення нею трир ічного віку за період з 17 вере сня 2007 року по 31 грудня 2008 року вк лючно.
Позивачка вважає, що строк з вернення з адміністративним позовом до суду нею пропущен ий з поважних причин, оскільк и у зв*язку із здісненням одно особово догляду за малолітнь ою дитиною, яка часто хворіла , вона не мала можливості своє часно відслідковувати зміни до чинного законодавства, а с лужбові особи органу виконав чої влади на протязі всього ч асу безпідставно переконува ли її у правомірності своїх д ій з посиланням на норми неко нституційного законодавств а, тому про їх порушення вона д ізналася тільки на початку 2009 року. До теперішнього часу її соціальні права не захищені , у зв' язку з чим просить поно вити їй строк звернення з поз овом до адміністративного су ду за захистом порушеного пр ава.
Управління праці та соціал ьного захисту населення Кіро вської районної адміністрац ії Макіївської міської ради позов ОСОБА_1 не визнало, п ославшись на його безпідстав ність. Представник відповіда ча - головний спеціаліст, юрис консульт Братанов А.О. зап еречуючи позовні вимоги, в су довому засіданні стверджува в, що соціальні виплати у вигл яді допомоги по догляду за ди тиною до досягнення нею трир ічного віку Управлінням пози вачці визначені з 17 вересня 2007 року і виплачені в розмірі та в порядку, передбачених відп овідно нормами Законів «Про Державний бюджет України» на відповідні роки, та постанов и Кабінету Міністрів України від 11 січня 2007 року № 13 «Деякі пи тання призначення і виплати допомоги сім' ям з дітьми» у межах бюджетного фінансуван ня. Вважає, що службові особи У правління діяли у відповідно сті з чинним законодавством, законні права та інтереси по зивачки при цьому порушені н е були, тому просить суд у задо воленні позову ОСОБА_1 від мовити.
Вислухавши пояснення ОСО БА_1, представника відповід ача, вивчивши матеріали спра ви та дослідивши докази в меж ах заявлених позовних вимог ( ст. 11 КАС України), суд установ ив наступне.
ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, є матір' ю ОСОБА_4, ІНФОРМ АЦІЯ_2, що підтверджено свід оцтвом про народження серії НОМЕР_1, виданого 20 липня 2007 р оку міським відділом реєстра ції актів цивільного стану М акіївського міського управл іння юстиції. Позивачка до на родження дитини постійно пра цювала молодшою медичною сес трою бактеріологічної лабор аторії Червоногвардійської районної санітарно-епідеміо логічної станцій міста Макії вки є застрахованою особою.
На обліку в управлінні прац і на соціального захисту нас елення Кіровської районної а дміністрації Макіївської мі ської ради ОСОБА_1 перебув ає з 17 вересня 2007 року. Органом с оціального захисту населенн я позивачці на дитину виплач ена допомога в розмірі: у 2007 роц і: вересень- 62, 74 грн., жовтень- 136, 13 грн., листопад - 140, 05 грн., грудень - 144, 10 грн., у 2008 році: з січня по гру день включно, щомісячно по 144, 10 грн. Наведені факти та обстав ини визнані сторонами під ча с розгляду справи.
Питання, пов' язані з призн аченням і виплатою державної допомоги по догляду за дитин ою до досягнення нею трирічн ого віку, для застрахованої о соби регулюються нормами Зак ону України від 18 січня 2001 р. № 2240- 111 «Про загальнообов' язкове державне страхування у зв' язку з тимчасовою втратою пр ацездатності та витратами, з умовленими народженням та по хованням» (далі - Закон № 2240-111).
Приписами пункту другого П орядку призначення і виплати допомоги при народженні дит ини та по догляду за дитиною д о досягнення нею трирічного віку, затвердженого постанов ою Кабінету Міністрів Україн и від 11 січня 2007 року № 13, визначе но, що така допомога особам, за страхованим в системі загаль нообов' язкового державног о соціального страхування, з 1 січня 2007 року здійснюється ор ганами праці та соціального захисту населення за місцем проживання застрахованих ос іб на підставі положень Зако ну України «Про державну доп омогу сім' ям з дітьми».
Фінансування видатків міс цевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державн их програм соціального захис ту населення згідно Порядку, затвердженому постановою Ка бінету Міністрів України від 4 березня 2002 року № 256, здійснюєт ься за рахунок субвенцій з де ржавного бюджету, зокрема, ви плата допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею тр ирічного віку - за рахунок суб венцій з державного бюджету місцевим бюджетам. Перерахув ання коштів допомоги по догл яду за дитиною до досягнення нею трирічного віку безпосе редньо на рахунки населення здійснюють відповідні терит оріальні управління праці та соціального захисту населен ня з реєстраційних рахунків за кодом тимчасової функціон альної класифікації видаткі в 080303 «Допомога по догляду за д итиною віком до 3 років».
Законом від 19 грудня 2006 року № 489-V «Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік», який набув чинно сті з 1 січня 2007 року, допомога п о догляду за дитиною до досяг нення нею трирічного віку вс тановлена у розмірі, що дорів нює різниці між 50 відсотками п рожиткового мінімуму, встано вленого для працездатних осі б, та середньомісячним сукуп ним доходом сім' ї в розраху нку на одну особу за попередн і шість місяців, але не менше 9 0 гривень для незастраховани х осіб та не менше 23 відсотків прожиткового мінімуму, вста новленого для працездатних о сіб, для застрахованих осіб, у порядку, встановленому Кабі нетом Міністрів України (час тина 2 статті 56).
На виконання вимог Закону № 489-V зазначений у ньому розмір д ержавної грошової допомоги н а дитину було передбачено та кож у пункті другому постано ви Кабінету Міністрів Україн и від 11 січня 2007 року № 13 «Деякі п итання призначення і виплати допомоги сім' ям з дітьми» з подальшими змінами в редакц ії постанови Кабінету Мініст рів України від 11 липня 2007 року № 900 «Про внесення змін до поря дків, затверджених постанова ми Кабінету Міністрів Україн и від 27 грудня 2001 року № 1751 та від 11 січня 2007 року № 13).
Відповідними положеннями статті 71 вищенаведеного Зако ну було зупинено на 2007 рік дію с татті 41 і 43 Закону України «Про загальнообов' язкове держа вне страхування у зв' язку з тимчасовою втратою працезда тності та витратами, зумовле ними народженням та похованн ям», якими встановлений розм ір допомоги застрахованим ос обам по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного в іку, а статтею 56 цього Закону д опомога по догляду за дитино ю до досягнення нею трирічно го віку встановлена у 2007 році у розмірі, що дорівнює різниці між 50 відсотками прожитковог о мінімуму, встановленого дл я працездатних осіб, та серед ньомісячним сукупним доходо м сім' ї в розрахунку на одну особу за попередні шість міс яців, але не менше 23 відсотків прожиткового мінімуму, вста новленого для працездатних о сіб, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України .
Разом з тим Рішенням Консти туційного Суду України від 9 л ипня 2007 року № 6-рп/2007 у справі про соціальні гарантії громадян визнано такими, що не відпові дають Конституції України (є неконституційними), положен ня Закону України «Про Держа вний бюджет на 2007 рік», зокрема , положення пункту сьомого ст атті 71 в частині зупинення на 2007 рік дії статей 41 і 43 Закону Ук раїни «Про загальнообов' яз кове державне соціальне стра хування у зв' язку з тимчасо вою втратою працездатності т а витратами, зумовленими нар одженням та похованням»; абз ацу третього частини другої статті 56 щодо встановлення ро зміру допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею тр ирічного віку.
Рішення Конституційного С уду України (п. 5) є обов' язков ими до виконання на територі ї України, остаточними і не мо жуть бути оскаржені та мають преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції п ри розгляді ними позовів у зв ' язку з правовідносинами, я кі виникли внаслідок дії пол ожень статей зазначених зако нів, що визнані неконституці йними.
Незважаючи на відновлення Рішенням Конституційного Су ду України від 9 липня 2007 року д ії статті 43 Закону України «Пр о загальнообов' язкове держ авне соціальне страхування у зв' язку з тимчасовою втрат ою працездатності та витрата ми, зумовленими народженням та похованням» Фондом не від новлено своєї роботи з випла ти допомоги на дитину до дося гнення нею трирічного віку, в сі види державної грошової д опомоги сім' ям з дітьми на п ідставі статті 5 Закону № 2811-X11 « Про державну допомогу сім*ям з дітьми» продовжували приз начати і виплачувати в 2007 році органи соціального захисту населення за місцем проживан ня батьків (усиновителів, опі куна, піклувальника). Умови пр изначення допомоги по догляд у за дитиною до досягнення не ю трирічного віку передбачен і статтею 14 цього Закону, не пе редбачають обмежень чи особл ивих умов або розподілу осіб , що мають право на отримання т акої допомоги на застрахован их чи не застрахованих.
Відповідно до законодавст ва норми Закону «Про державн ий бюджет України на 2007 рік» що до визначення розміру допомо ги на дитину до досягнення тр ирічного віку втратили чинні сть з дня ухвалення наведено го Рішення Конституційного С уду України.
Основи соціального захист у відповідно до пункту 6 части ни 1 статті 92 Конституції Укра їни визначаються виключно за конами, а статтею 75 Конституці ї України встановлено, що єди ним органом законодавчої вла ди в Україні є парламент - Верх овна Рада України. Конституц ія не надавала право парламе нту делегувати свої повноваж ення іншим державним органам , а останнім - своїми нормативн о-правовими актами змінювати положення законів.
В частині четвертій статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України та в пун кті п' ятому постанови Плену му Верховного Суду України в ід 1 листопада 1996 року № 9 «Про за стосування Конституції Укра їни при здійсненні правосудд я» визначено, що у разі невідп овідності нормативно-правов ого акта Конституції України (254к/96-ВР), закону України, міжнар одному договору, згода на обо в' язковість якого надана Ве рховною Радою України, або ін шому правовому акту, суд заст осовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.
Пільги, компенсації, гарант ії є видом соціальної допомо ги і необхідною складовою ко нституційного права на доста тній життєвий рівень, тому їх звуження підзаконними актам и - постановою Кабінету Мініс трів України від 11 січня 2007 рок у № 13 (в редакції постанови КМУ від 11 липня 2007 р. № 900) змісту та об сягу права, наданого Законом , є безпідставними.
За змістом частини другої с татті 19 Конституції України о ргани державної влади та орг ани місцевого самоврядуванн я, їх посадові особи зобов' я зані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосі б, що передбачені Конституці єю та Законами України.
Таким чином, виходячи із вст ановленого статтею 8 Констит уції України принципу верхов енства права, загальних заса д пріоритетності законів над підзаконними нормативно-пра вовими актами - постановами К абінету Міністрів України, с уд дійшов висновку, що при вир ішенні даного спору, підляга ють застосуванню з 9 липня 2007 ро ку положення частини першої статті 15 Закону України «Про д ержавну допомогу сім' ям з д ітьми», якою передбачено, що д опомога по догляду за дитино ю до досягнення нею трирічно го віку надається у розмірі в становленого законом прожит кового мінімуму для дітей ві ком до 6 років.
З огляду на наведене діяльн ість посадових осіб управлін ня праці та соціального захи сту населення Кіровської рай онної адміністрації Макіївс ької міської ради з невикона ння вимог закону відносно по зивачки визнається судом про типравною, такою, що порушує ї ї конституційні права на гар антований державою рівень со ціальних виплат.
Прожитковий мінімум для ді тей віком до 6 років на 2007 рік ві дповідно до статті 62 Закону ві д 19 грудня 2006 p. № 489-V «Про Державни й бюджет України на 2007 рік» зат верджено: з 1 квітня - 463 грн., з 1 жо втня - 470 грн.
З урахуванням викладених о бставин суми недоплаченої у 2007 році позивачці грошової до помоги становить: вересень- 153 , 33 грн. (463: 30х 14 - 62, 74), жовтень-333, 87 грн. (47 0- 136, 13), листопад -329, 95грн. (470- 140, 05), груд ень - 325, 90 грн. (470-144, 10), а всього загал ьній сумі-1143, 05грн.
Проаналізувавши встановле ні обставини по справі, оціни вши надані сторонами в силу п оложень частини першої статт і 71 КАС України докази у їх сук упності, суд дійшов висновку про стягнення з відповідача за рахунок коштів Державног о бюджету України на користь позивачки недоотриманої нею суми грошової допомоги на ди тину до досягнення нею трирі чного віку за період з 17 верес ня 2007 року по 31 грудня 2007 року вкл ючно у сумі 1143, 05 грн.
Доводи представника відпо відача про здійснення виплат у межах фінансування, передб аченого державним бюджетом т а відсутність у бюджеті спец іального фінансування на вип лату за 2007 рік державної допом оги на дитину у розмірах, визн ачених статті 15 Закону № 2811-XII, су д визнає безпідставними з ог ляду на те, що судові рішення у хвалюються в межах норм чинн ого законодавства в незалежн ості від причин ненадходженн я коштів з Державного бюджет у України на виплату соціаль ної допомоги, оскільки згідн о приписів частини другої ст атті 3 Конституції України пр ава і свободи людини та їх гар антії визначають зміст і спр ямованість діяльності держа ви, держава відповідає перед людиною за свою діяльність, у твердження і забезпечення пр ав і свобод людини є головним обов' язком держави, тому ор гани державної влади не можу ть посилатись на відсутність коштів як на причину невикон ання своїх публічних зобов' язань (рішення Європейського суду з прав людини - справа «К ечко проти України»). Наведен і представником відповідача аргументи не є підставою для звуження існуючого у позива чки права на отримання соціа льної пільги -державної грош ової допомоги на дитину і для звільнення відповідача від виплати такої допомоги у пер едбаченому Законом розмірі.
Законом України від 28 грудн я 2007 року № 807 «Про Державний бюд жет України на 2008 рік» внесені зміни до частини 1 статті 15 Зак ону України «Про державну до помогу сім' ям з дітьми», від повідно до яких допомога по д огляду за дитиною до досягне ння нею трирічного віку нада ється в розмірі, що дорівнює р ізниці між прожитковим мінім умом, встановленого для прац ездатних осіб, та середньомі сячним сукупним доходом сім' ї в розрахунку на одну особу з а попередні шість місяців, ал е не менше 130 грн.
Внесені зміни не розглядал ись Конституційним Судом Укр аїни, відтак ця норма Закону н е визнана неконституційною, тому буде чинною і діяла на пр отязі 2008 року.
Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 ро ку № 10-рп виключення Законом « Про Державний бюджет України на 2008 рік» із Закону «Про загал ьнообов' язкове державне со ціальне страхування у зв' яз ку з тимчасовою втратою прац ездатності та витратами, зум овленими народженням та похо ванням» статті 43 та із назви і тексту Закону слів «народже нням та» визнано неконституц ійним. Таким чином, відновлен о дію цієї статті в редакції « допомога по догляду за дитин ою до досягнення нею трирічн ого віку надається застрахов аний особі в розмірі, що встан овлюється правлінням Фонду, але не менше розміру прожитк ового мінімуму».
Порядок виплати вказаної д опомоги визначено статтею 50 ц ього Закону, відповідно до як ої матеріальне забезпечення та соціальні послуги в зв' я зку з витратами, зумовленими народженням застрахованим о собам призначаються та надаю ться за основним місцем робо ти за рахунок сплачених заст рахованою особою страхових в несків, розпорядником яких з гідно статті 13 Закону № 2240-111 є ви конавчі дирекції Фонду соціа льного страхування з тимчасо вої втрати працездатності.
Разом з тим органи соціальн ого захисту населення, прийн явши на підставі вимог Закон у «Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік» та постанови Каб інету Міністрів України від 16 січня 2007 року № 32 на облік спра ви застрахованих осіб - отрим увачів допомоги, з 1 січня 2007 ро ку дотепер проводять їм випл ати згідно положень Закону У країни «Про державну допомог у сім' ям з дітьми» за рахуно к коштів субвенції з державн ого бюджету.
Фонд соціального страхува ння з тимчасової втрати прац ездатності, починаючи з 1 січн я 2007 року, не здійснює виплату д опомоги по догляду за дитино ю до досягнення нею трирічно го віку. Страхувальники (суб' єкти господарювання) не мают ь права здійснювати призначе ння допомоги по догляду за ди тиною до досягнення нею трир ічного віку за рахунок кошті в Фонду та відображати ці вит рати в звітності по коштах за гальнообов' язкового держа вного соціального страхуван ня з тимчасової втрати праце здатності та витратами, зумо вленими народженням та похов анням.
За таких обставин позовні в имоги ОСОБА_1 про стягненн я недоотриманої суми допомог и на дитину у 2008 році задоволен ню не підлягають. Допомога по догляду за дитиною до досягн ення нею трирічного віку за п еріод з 1 січня по 31 грудня 2008 рок у управлінням праці та соціа льного захисту населення Кір овської районної адміністра ції призначена і виплачена п озивачці щомісячно в розмірі 144, 10 грн. відповідно до чинного законодавства.
Приймаючи до уваги викладе ні обставини, доведеність іс нування у ОСОБА_1 суб*єкти вного права і факт його поруш ення, враховуючи, що до тепері шнього часу держава не викон ала своїх соціальних зобов*я зань перед позивачем відносн о виплат грошової допомоги з 17 вересня 2007 року у повному обс язі, судом причина пропуску с троку звернення позивачкою д о суду з адміністративним по зовом за захистом свого прав а визнається поважною і відп овідно до вимог статей 100, 102 КАС України цей строй підлягає п оновленню.
Позивачка не вимагає компе нсації за понесені судові ви трати, пов*язані зі звернення м до суду і розглядом судової справи.
На підставі вищевикладено го, керуючись статтями 3, 8, 19, 22, 75, 83 , 87, 90, 92 Конституції України, ста ттями 9, 11, 71, 88, 158, 159, 160, 162, 163 Кодексу адм іністративного судочинства України, статтями 42 і 43 Закону України «Про загальнообов' язкове державне соціальне ст рахування у зв' язку з тимча совою втратою працездатност і та витратами, зумовленими н ародженням та похованням», с уд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до управління пра ці та соціального захисту на селення Кіровської районної адміністрації Макіївської м іської ради задовольнити час тково.
Пропущений ОСОБА_1 стро к звернення з адміністративн им позовом до суду поновити.
Визнати дії управління пра ці та соціального захисту на селення Кіровської районної адміністрації Макіївської м іської ради з виплати ОСОБА _1 щомісячної грошової допо моги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного в іку за період з 17 вересня 2007 рок у по 31 грудня 2007 року на підстав і нормативно-правового акту Кабінету Міністрів України п ротиправними.
Стягнути з управління прац і та соціального захисту нас елення Кіровської районної а дміністрації Макіївської мі ської ради за рахунок коштів Державного бюджету України (код тимчасової функціональн ої класифікації видатків 090303; р еєстраційний рахунок № 35413024001500 в ГК ДКУ у Донецькій області, МФ О 834016, код ЕДРПОУ 25953586) на користь ОСОБА_1 недоотриману нею д опомогу по догляду за дитино ю до досягнення нею трирічно го віку за період з 17 вересня 200 7 року по 31 грудня 2007 року включн о в сумі 1143 грн. 05 коп.
У задоволенні решти позовн их вимог ОСОБА_1 відмовити .
Заяву про апеляційне оскар ження постанови суду може бу ти подано Донецькому апеляці йному адміністративному суд у через Кіровський районний суд м. Макіївки протягом деся ти днів з дня складання поста нови в повному обсязі.
Апеляційна скарга на поста нову суду подається Донецько му апеляційному адміністрат ивному суду через Кіровський районний суд м. Макіївки прот ягом двадцяти днів після под ання заяви про апеляційне ос карження або протягом десяти днів з дня складання постано ви в повному обсязі без попер еднього подання заяви
Суд | Кіровський районний суд м.Макіївки |
Дата ухвалення рішення | 04.06.2009 |
Оприлюднено | 04.06.2011 |
Номер документу | 15256372 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровський районний суд м.Макіївки
Неженцева О.В.
Адміністративне
Іванівський районний суд Одеської області
Донін Володимир Євгенович
Адміністративне
Ставищенський районний суд Київської області
Галич Юрій Михайлович
Адміністративне
Приморський районний суд Запорізької області
Булашев Роман Леонідович
Адміністративне
Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська
Черновськой Геннадій В'ячеславович
Адміністративне
Орджонікідзевський районний суд м.Харкова
Шевченко Сергій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні