справа № 2-a-486/09
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 червня 2009 року Калінінський районний суд міста Горлівка Донецької області у складі: головуючого - судді Васильєвої І.А.
при секретарі Щербак О.Г.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Горлівка адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Калінінському районі м. Горлівки, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 Управління Державного казначейства України в Донецькій області про визнання протиправною бездіяльність Управління Пенсійного Фонду України в Калінінському районі м. Горлівки, зобов'язання здійснити нарахування та виплату підвищення до пенсії, як «дитині війни»,
ВСТАНОВИВ:
Позивач 02 березня 2009 року звернувся до суду із вказаним позовом до відповідача, посилаючись на те, що він народився 15 серпня 1936 року та має соціальний статус «Дитина війни» відповідно до Закону України "Про соціальний захист дітей війни". Вважає, що відповідач неправомірно не виплачує йому в 2006-2008 роках щомісячну соціальну допомогу у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком передбачену Законом України "Про соціальний захист дітей війни". Просив суд, визнати протиправними дії УПФУ у Калінінському районі м. Горлівки, зобов'язати відповідача нарахувати йому недоплачену соціальну допомогу за 2006-2008 роки у сумі 4067, 82 гривень, стягнути з відповідача недоплачену соціальну допомогу за 2006-2008 року у сумі 4067, 82 гривень, стягнути 604, 06 гривень у зв'язку із втратою доходів внаслідок інфляції та зобов'язати відповідача в подальшому нараховувати йому соціальну допомогу згідно із Законом України «Про соціальний захист дітей війни». Крім того просив поновити йому пропущений строк звернення до суду, посилаючись на те, що не знав про порушення своїх прав.
Судом до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача залучено ОСОБА_2 управління Державного казначейства України в Донецькій області.
Позивач в судовому засіданні позовні вимоги змінив, просив зобов'язати відповідача нарахувати йому недоплачену соціальну допомогу з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року та з 22 травня 2008 року, зобов'язати відповідача в подальшому нараховувати йому соціальну допомогу згідно із Законом України «Про соціальний захист дітей війни». Просив справу розглянути у його відсутність.
Відповідач надав суду заяву у якій просив розглянути справу без участі представника УПФУ. У письмових запереченнях проти позову УПФУ просило відмовити у задоволенні позовних вимог посилаючись на те, що у 2006 році урядом не впроваджувався порядок надання пільг передбачених ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни». У 2007 році надбавка до пенсії передбачена вказаним законом виплачувалася тільки інвалідам. Законом України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» не передбачено бюджетного фінансування підвищення пенсій дітям війни. У 2008 році рішенням Конституційного Суду України № 10-рп від 22.05.08 року визнані неконституційними положення п. 41 розділу II Закону України "Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України". Проте, законодавством України не передбачено автоматичного відновлення дії норми, яка втратила чинність на підставі нормативно-правового акту, який було визнано в подальшому неконституційним. Крім того, відповідач наполягав на відмові в задоволенні позову через пропуск позивачем строку звернення до суду з адміністративним позовом, передбаченого ст. 99 КАС України.
Третя особа надала суду заяву у якій просила розглянути справу без участі представника Управління Державного казначейства.
Позивач, відповідач та третя особа повідомлялися про час та місце розгляду справи належним чином.
Суд вирішив можливим розглянути справу у відсутність сторін та третьої особи, відповідно до ч. 3 ст. 122 КАС України в порядку письмового провадження.
З матеріалів справи та наявних в ній доказів, судом встановлено наступне.
Позивач має статус "Дитина війни", що підтверджується відомостями його паспорту та пенсійного посвідчення ( а.с. 9-12).
Статтею 58 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» на Пенсійний Фонд покладено керівництво та управління солідарною системою, збір, акумуляція та облік страхових внесків, призначення пенсії та підготовка документів для її виплати, забезпечення своєчасного і в повному обсязі фінансування та виплати пенсій, допомоги на поховання, здійснення контролю за цільовим використанням коштів Пенсійного Фонду, вирішення питань пов'язаних з веденням обліку пенсійних активів застрахованих осіб на накопичувальних пенсійних рахунках, здійснення адміністративного управління Накопичувальним фондом та інші функції, передбачені Законом і статутом Пенсійного Фонду.
Правовий статус дітей війни, основи їх соціального захисту та гарантії їх соціальної захищеності шляхом надання пільг і державної соціальної підтримки встановлює Закон України «Про соціальний захист дітей війни».
Відповідно до ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни» від
18.11.2004 року (набрав чинності 01.01.2006 року) дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком.
Дію статті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» зупинено на 2006 рік згідно із Законом України «Про Державний бюджет України на 2006 рік» від
20.12.2005 року ст. 77 п. 17.
Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет на 2006 рік» від 19.01.2006 року, який набрав чинності 15.03.2006 року до статті 110 Закону України «Про Державний бюджет на 2006 рік» було внесено зміни, якими встановлено що пільги дітям війни, передбачені ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» у 2006 році запроваджуються поетапно за результатами виконання бюджету у першому півріччі, у порядку визначеному Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.
Проте у 2006 році в порядку визначеному Законом України «Про державний бюджет України на 2006 рік», Кабінетом міністрів України не впроваджувався порядок надання пільг, передбачених статтею 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», тому підвищення пенсії не здійснювалося.
Закони України «Про Державний бюджет на 2006 рік» від 20.12.2005 року та «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет на 2006 рік» від 19.01.2006 року неконституційними не визнані та діяли протягом 2006 року.
Таким чином відповідно до вищезазначених Законів у відповідача в 2006 році не було правових підстав нараховувати та сплачувати позивачеві доплату до пенсії, передбачену ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» оскільки до
15.03.2006 року дію зазначеної норми було зупинено, а потім передбачені нею виплати не запроваджені. Зупинення дії нормативно-правового акту не дає підстав для його застосування.
Відповідно до п.12 ст. 71 Закону України «Про державний бюджет України на 2007 рік», дію ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» було зупинено.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року № 6-рп\2007 положення статті 71 Закону України «Про державний бюджет України на 2007 рік», якими була зупинена дія статті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» визнані такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними).
Відповідно до ч.2 ст. 152 Конституції України закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.
Таким чином, за період з 01.01.2007 року по 31.12.2007 року положення статті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» в тій частині, що дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком були чинними з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року.
Разом з тим, згідно ч.2 ст. 99 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлено річний строк, який, якщо не встановлено інше обчислюється з дня коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод та інтересів.
Відповідно до ч. 1 ст. 100 КАС України пропущення строку звернення до адміністративного суду є підставою для відмови у задоволенні адміністративного позову за умови, якщо на цьому наполягає одна із сторін.
Відповідач наполягав на відмові у задоволенні позову у зв'язку з пропуском позивачем строку звернення до адміністративного суду.
Як вказувалось раніше, з позовом до суду позивач звернувся 02 березня 2009 року, в той час як Рішення Конституційного Суду України № 6-рп було прийнято 09 липня 2007 року та оприлюднене у передбаченому законодавством порядку (надруковано в Офіційному віснику України 27.07.2007 року № 52). Позивач про порушення свого права, якщо він вважав його порушеним, повинен був дізнатися при виплаті йому відповідачем щомісячної пенсії. Юридична необізнаність позивача не може бути визнана поважною причиною для поновлення строку звернення до суду. Закони, інші нормативно-правові акти, судові рішення є доступними для ознайомлення всіма громадянами, і можливість обізнаності людини про те чи інше положення законодавства залежить виключно від бажання такої людини. Будь-яких інших підстав для поновлення строку звернення до суду позивачем не наведено та не доведено. Отже позивачем пропущено річний строк звернення до адміністративного суду з цим позовом і поважних причин пропуску такого строку суд не вбачає.
У зв'язку з тим, що позивачем пропущено строк звернення до суду з вимогами про підвищення до пенсії як дитині війни за 2007 рік (дата подання позову 02 березня 2009 року) та підстави для його поновлення відсутні суд вважає за необхідне з підстав пропуску строку звернення до адміністративного суду відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог за період з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року.
Відповідно до п.п.41 розділу 2 Закону України "Про державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 28.12.2007 року внесено зміни до ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», якою передбачалось, що дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту») до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни.
Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року за № 10-рп\2008 року визнано таким , що не відповідають Конституції України (є неконституційним) положення пункту 41 розділу 2 Закону України «Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» щодо внесення змін до Закону України «Про соціальний захист дітей війни».
Таким чином вимоги позивача щодо зобов'язання УПФУ здійснити перерахунок пенсії у 2008 році підлягають задоволенню з 22.05.2008 року по 31.12.2008 року.
Враховуючи, що позивачу, починаючи з 01.01.2008 року сплачується підвищення до пенсії у сумі 47 гривень, з 01.04.2008 року - 48, 10 гривень, з 01.07.2008 року - 48, 20 гривень, з 01.10.2008 року - 49, 80 гривень (а.с. 14), то за період з 22.05.2008 року по 31.12.2008 року відповідач повинен зробити перерахунок виходячи з вимог Закону України «Про соціальний захист дітей війни» за рахунок коштів Державного бюджету України.
Визначення прожиткового мінімуму, закладення правової основи для його встановлення, затвердження та врахування при реалізації державою конституційної гарантії громадян на достатній життєвий рівень, дає Закон України «Про прожитковий мінімум», Закон України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії», згідно статті 1 якого, прожитковий мінімум використовується для визначення, у тому числі, мінімального розміру пенсії за віком. Пунктом 1 статті 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» встановлено, що мінімальний розмір пенсії за віком встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
З 01.01.2008 року до 22.05.2008 року, тобто до ухвалення рішення Конституційним Судом України, відповідач здійснюючи позивачу доплати, передбачені ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» в редакції від 01.01.2008 року, з урахуванням п.п.41 розділу 2 Закону України «Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», діяв на підставі та у відповідності з діючими нормами зазначених законів, а тому позовні вимоги щодо перерахунку пенсії з 01.01.2008 року до 22.05.2008 року задоволенню не підлягають.
Суд вважає необґрунтованими доводи відповідача, щодо неврегульованості питання відносно органу, на який покладено обов'язок здійснення виплат підвищення до пенсії особам, які мають статус «дитина війни».
Пенсійний Фонд України діє на підставі Положення про Пенсійний Фонду України, затвердженого Указом Президента України від 01.03.202 року № 121/2001 та здійснює свої повноваження через створені у встановленому порядку територіальні управління. Відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» рішення про призначення та перерахунок пенсій приймаються районними управліннями Пенсійного Фонду України за місцем проживання пенсіонера.
Таким чином обов'язок по нарахуванню та виплаті позивачу доплати до пенсії, передбаченої ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» покладено на Управління Пенсійного Фонду України в Калінінському районі міста Горлівки Донецької області.
Посилання відповідача на відсутність коштів, як на обґрунтування правомірності невиконання своїх обов'язків перед позивачем суд вважає безпідставними.
Відповідачем в порушення ч. 2 ст. 71 КАС України не доведено та не надано суду доказів щодо вчинення будь-яких дій для забезпечення виконання покладеного на нього обов'язку нарахування та виплати позивачу доплати до пенсії у розмірі 30 % від мінімальної пенсії за віком.
Позовні вимоги про стягнення з УПФУ недоплаченого підвищення до пенсії передбаченого ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» та суми втрати доходів у зв'язку з інфляцією не можуть бути задоволені, оскільки вказане підвищення до пенсії ще не було нараховане відповідачем, а крім того згідно з Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року № 1078 індексації підлягають зокрема пенсії (з урахуванням надбавок, доплат, підвищень до пенсії, тощо) тільки у межах прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.
Також необхідно відмовити у задоволенні позовних вимог про зобов'язання на майбутнє УПФУ нараховувати позивачу підвищення до пенсії, оскільки відповідно до ч.1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень. Захист прав, свобод та інтересів осіб передбачає наявність встановленого судом факту їх порушення. Таким чином, прийняття судом рішення щодо захисту прав і інтересів осіб на майбутнє є неправильним та безпідставним.
Судові витрати по справі підлягають розподілу у відповідності до ст. 94 КАС України.
На підставі ст. 3, 6, 7 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», керуючись ст. 8-12, 99-100, 71, 94, 159-163, 186 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Управління Пенсійного Фонду України в Калінінському районі міста Горлівки Донецької області щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 щомісячної доплати до пенсії у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком відповідно до ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» за період з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року.
Зобов'язати Управління Пенсійного Фонду України в Калінінському районі міста Горлівки Донецької області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з підвищенням її на 30 % мінімальної пенсії за віком відповідно до Закону України «Про соціальний захист дітей війни» з розміру встановленого частиною 1 статті 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та провести відповідні виплати за 2008 рік за період з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року за рахунок коштів Державного бюджету України.
У задоволенні інших позовних вимог ОСОБА_1 відмовити.
Стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору у сумі 1 (одна) гривня 70 копійок.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду.
Заява про апеляційне оскарження постанови суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України — з дня складення в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.
Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарженні, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.
Суд | Калінінський районний суд м.Горлівки |
Дата ухвалення рішення | 10.06.2009 |
Оприлюднено | 13.05.2010 |
Номер документу | 8395299 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Іванівський районний суд Одеської області
Донін Володимир Євгенович
Адміністративне
Ставищенський районний суд Київської області
Галич Юрій Михайлович
Адміністративне
Калінінський районний суд м.Горлівки
Васильєва І.А.
Адміністративне
Приморський районний суд Запорізької області
Булашев Роман Леонідович
Адміністративне
Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська
Черновськой Геннадій В'ячеславович
Адміністративне
Орджонікідзевський районний суд м.Харкова
Шевченко Сергій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні